skutki ekonomiczne - opracowane.doc

(51 KB) Pobierz
1

1.      Podaj definicję wypadku przy pracy.

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą (art. 3. ust. 1. ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych):

·         podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;

·         podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;

·         w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.


2.      Podaj definicję choroby zawodowej.

Choroby zawodowe - grupa chorób spowodowanych działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub sposobem wykonywania pracy. Powstają wskutek stałego przebywania ciała w niedogodnej pozycji, systematycznego wykonywania forsownych czynności lub regularnego przebywania w otoczeniu zawierającym czynniki szkodliwe dla zdrowia (hałas, nieodpowiednie oświetlenie, zapylenie, promieniowanie, związki chemiczne, zwiększone obciążenie psychiczne i fizyczne itp.).

Choroby zawodowe występują po dłuższym okresie przebywania w niesprzyjających warunkach, a ich przebieg i leczenie jest równie długotrwałe. Są zazwyczaj chroniczne lub przewlekłe i często prowadzą do trwałej utraty zdrowia. Chorobami zawodowymi mogą być zarówno takie, które dotykają w różnym stopniu całość populacji, jak również choroby charakterystyczne - występujące tylko (lub głównie) w wybranych grupach zawodowych.

Zgodnie z art. 4 Ustawy z 30 października 2002 o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, w polskim prawie za choroby zawodowe uważa się jedynie choroby określone w wykazie chorób zawodowych określonym rozporządzeniem Rady Ministrów.


3.      Wymień czynniki mogące przyczynić się do postrzegania, przez pracodawców, bezpieczeństwa pracy w kategoriach korzyści ekonomicznych.

·         Wprowadzenie motywacyjnych systemów ubezpieczeń społecznych (im mniej wypadków tym mniejsza składka ubezpieczenia wypadkowego)

·         Wprowadzenie w zakładzie analiz ekonomicznych w całym obszarze BHP

·         Możliwe ograniczenia we współpracy z firmami zagranicznymi


4.      Planowanie optymalnego poziomu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie.

Planowanie optymalnego poziomu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie winno stanowić wypadkową kosztów wypadków i kosztów zapobiegania.

K –koszt bezpieczeństwa

Kz – koszt zapobiegania wypadkom

Kc –koszt całkowity

Kw –koszt wypadków

Po –optymalny poziom bezpieczeństwa

Pp –poziom bezpieczeństwa

Ko – koszt ogólem


5.      Koszty związane z wdrożeniem, utrzymywaniem i doskonaleniem systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

 

a) wdrażania SZ BHP
-administracyjne
-przeglądu wstępnego
-szkoleń dot. wdrażania systemu i utrzymania
-informowania o wdrażaniu systemu
-audytów zewnętrznych i certyfikacji
-na konsultacje zewn i wewn
-opracowania dokumentacji
-planowania w systemie zarządzania BHP

b) utrzymania SZ BHP
-administracyjne
-szkoleń związanych z utrzymaniem i doskonaleniem SZ BHP
-informowanie o zagadnieniach związanych z utrzymaniem systemu
-monitorowania warunków pracy
-oceny ryzyka zawodowego
-realizacji planów ogólnych i szczegółowych bhp
-audytowania
-badania wypadków przy pracy, zdarzeñ potencjalnie wypadkowych oraz chorób zawodowych
-zarządzania dokumentacją
-przeglądu wykonywanego przez najwyższe kierownictwo
-doskonalenia systemu


6.      Koszty bezpieczeństwa i higieny pracy związane z ubezpieczeniami.

Ubezpieczenia (nazywane odszkodowaniami pracowniczymi) mogą odgrywać ważną rolę w poprawie BHP, obok regulacji prawnych i innych zachęt. 
Z jednej strony koszt odszkodowań pracowniczych jest bardzo duży i stanowi realny czynnik finansowy dla ubezpieczycieli. Z drugiej strony, ubezpieczyciele mogą promować i wspierać polepszanie standardów BHP w przedsiębiorstwach.
Koszty ubezpieczenia mogą być bardzo duże, w zależności od rodzaju działalności.
Zależnie od krajowego systemu ubezpieczeniowego, wysokość składek przedsiębiorstw jest często powiązana z liczbą i kosztem roszczeń, a w ten sposób poprawa poziomu BHP bezpośrednio wpływa na zmniejszenie kosztów ubezpieczenia.
Ubezpieczyciele tworzą też zachęty do prowadzenia programów rehabilitacji i powrotu do pracy, ponieważ mają one wpływ na poprawę stanu zdrowia i samopoczucia pracowników w wymiarze długoterminowym oraz redukują koszty odszkodowań pracowniczych.

 


7.      Koszty wypadków przy pracy.

·         płatności bieżące związane z wypadkiem przy pracy

·         straty majątku trwałego i obrotowego organizacji

·         koszty straconego czasu pracy

·         utrata przychodów organizacji


8.      Jak obliczmy całkowity koszt wypadku ponoszony przez przedsiębiorstwo.

Całkowity koszt wypadku ponoszonego przez poszkodowanego:

Ko=(KCS+KPMiT+KN+KZ+KZP+KSM+KNP+KŚ+Ki)-O

 

Ko-koszt ogółem

Ki – koszty inne

O – odszkodowanie z instytucji ubezpieczeniowej

KCS – koszt czasu straconego

KPMiT – koszty pomocy medycznej i transportu

KN – koszt nadgodzin

KZ – koszty zastępstw

KZP – koszt zakłóceń produkcji

KSM – koszt strat materialnych

KNP – koszt napraw

KŚ – koszt świadczeń


9.      Jak obliczmy koszt społeczny wypadku.

Koszt społeczny wypadku

KSO=KPR+KPS

 

KSO – koszty społeczne ogółem

KPR – koszty wypadku ponoszone przez poszkodowanego i jego rodzinę

KPS – koszty wypadku ponoszone przez społeczeństwo


10.     Wyznaczenie kosztów chorób zawodowych.

 

Ze względu na to, że koszt chorób zawodowych jest odmienny od kosztów wypadków, zaleca się oddzielne tabelowanie wypadków i chorób zawodowych.
Informacja o koszcie chorób zawodowych powinna zawierać:
-        całkowitą wartość odszkodowania przypadającą na jeden przypadek choroby,
-        łączny koszt chorób zawodowych,
-        średni koszt jednego przypadku.

 


11.     Różnicowanie stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

 

Sposób ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe uzależniony jest od liczby ubezpieczonych zgłaszanych przez danego płatnika do ubezpieczenia wypadkowego. Liczbę ubezpieczonych ustala się jako iloczyn sumy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy poprzedniego roku kalendarzowego i liczby miesięcy, przez które płatnik składek był w poprzednim roku kalendarzowym zgłoszony w ZUS co najmniej jeden dzień. W liczbie miesięcy uwzględnia się tylko te miesiące, w których płatnik co najmniej jeden dzień był płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. w których co najmniej jeden ubezpieczony podlegał ubezpieczeniu wypadkowemu. Liczba ubezpieczonych podlega zaokrągleniu do jedności w górę, jeśli końcówka jest większa lub równa 0,5 lub w dół, jeśli jest mniejsza od 0,5.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin