System Instytucjonalny Unii Europejskiej.pdf

(929 KB) Pobierz
724261788 UNPDF
2
2
SyStem inStytucjonalny unii europejSkiej
Opracowanie „System instytucjonalny Unii Europejskiej” to kompendium wie-
dzy z zakresu prawa instytucjonalnego Unii Europejskiej. Podstawowe wiado-
mości dotyczące poszczególnych instytucji poprzedzono wskazaniem zasad,
na podstawie których uregulowane zostały stosunki międzyinstytucjonalne.
Prezentacja instytucji rozpoczyna się od syntetycznych uwag ogólnych, na-
stępnie omawiany jest skład i struktura instytucji, jej kompetencje oraz sposób
funkcjonowania. Dla pełnego zrozumienia skomplikowanych nierzadko zagad-
nień systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej konieczne jest uzupełnienie
wiedzy podstawowej innymi publikacjami, których wykaz zamieszczony został
w części „Warto przeczytać”.
724261788.051.png 724261788.062.png 724261788.064.png 724261788.065.png 724261788.001.png 724261788.002.png 724261788.003.png 724261788.004.png 724261788.005.png 724261788.006.png 724261788.007.png
SpiS treŚci
Wstęp Cor sit exeratum
Ramy instytucjonalne Unii Europejskiej
3
Parlament Europejski
4
Rada Europejska
7
Rada
9
Komisja
12
Instytucje sądowe Unii Europejskiej
15
Trybunał Obrachunkowy
16
Europejski Bank Centralny
17
Podsumowanie
17
Po wejściu w życie traktatu z Lizbony Unia Europejska
uzyskała osobowość prawną i jako taka działa przez swoje
organy. Organy te w systemie prawa UE określane są mia-
nem instytucji Unii Europejskiej.
724261788.008.png 724261788.009.png 724261788.010.png 724261788.011.png 724261788.012.png 724261788.013.png 724261788.014.png 724261788.015.png 724261788.016.png 724261788.017.png 724261788.018.png
3
I. Ramy instytucjonalne Unii Europejskiej
Warto wiedzieć
Sformułowanie „jednolite ramy in-
stytucjonalne” użyte jest w pream-
bule TUE, w której strony traktatu
wyrażają pragnienie umocnienia
demokratycznego charakteru i sku-
teczności działania instytucji, słu-
żące lepszemu spełnieniu powie-
rzonych im zadań.
I.1. Uwagi ogólne
Zgodnie z postanowieniami Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) Unia dysponuje jednolity-
mi ramami instytucjonalnymi, które zapewniają spójność, skuteczność i ciągłość polityk oraz
działań podejmowanych do osiągnięcia jej celów. Ramy instytucjonalne przyczyniają się także
do propagowania wartości Unii oraz mają na celu służenie interesom Unii, obywateli i państw
członkowskich.
W przepisach TUE wymienia się następujące instytucje Unii : Parlament Europejski,
Radę Europejską, Radę, Komisję Europejską, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europej-
skiej, Europejski Bank Centralny i Trybunał Obrachunkowy . Każda z tych instytucji działa
w granicach kompetencji przyznanych jej postanowieniami traktatów. Instytucje Unii są
wspomagane przez organy pomocnicze, takie jak: Komitet Ekonomiczno-Społeczny,
Komitet Regionów oraz wiele komitetów, agencji, urzędów i grup roboczych .
Sprawdź swoją wiedzę
1. Czy istnieje hierarchia ważno-
ści instytucji Unii Europejskiej?
2. Czy Rada Europejska jest in-
stytucją Unii Europejskiej?
I.2. Zasady regulujące stosunki międzyinstytucjonalne
Z przepisów traktatowych wynika kilka zasad, regulujących stosunki międzyinstytucjonalne.
> Zasada równowagi instytucjonalnej – żadnej z instytucji nie można przypisywać
wyłącznych kompetencji prawodawczych ani wykonawczych; z zasady tej wynika
zakaz naruszania kompetencji pozostałych instytucji i przekazywania im własnych
uprawnień; ma zastosowanie przede wszystkim w procesie stanowienia i stosowa-
nia prawa UE.
> Zasada autonomii instytucjonalnej – przejawia się w tym, że instytucje mają:
prawo określania swojej struktury i zasad działania, wpływ na obsadzanie organów
kierowniczych, powoływanie organów pomocniczych i doradczych; realizacji tej zasa-
dy służą przywileje i immunitety członków poszczególnych instytucji.
> Zasada lojalności międzyinstytucjonalnej – zobowiązuje instytucje do lojalnej
współpracy w celu realizacji postanowień traktatowych. Instytucje zobligowane są
do współpracy w zakresie tworzenia i wykonywania prawa UE.
> Zasada otwartości – zgodnie z postanowieniami art. 15 Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej (TfUE) instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii działają z jak
największym poszanowaniem zasady otwartości, która służy wspieraniu dobrych
rządów i zapewnieniu uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego.
724261788.019.png 724261788.020.png 724261788.021.png 724261788.022.png 724261788.023.png 724261788.024.png 724261788.025.png 724261788.026.png 724261788.027.png 724261788.028.png 724261788.029.png
II. Parlament Europejski
Oicjalna strona internetowa PE:
www.europarl.europa.eu.
II.1. Uwagi ogólne
Siedziba Parlamentu Europejskiego znajduje się w Strasburgu , w którym odbywa-
ją się jego obrady. Dodatkowe posiedzenia mogą odbywać się także w Brukseli , gdzie
pracują komisje parlamentarne. Natomiast Sekretariat Generalny Parlamentu mieści się
w Luksemburgu .
Warto wiedzieć
Liczba 754 posłów w PE wynika
z obecnych 736 posłów (wybra-
nych w czerwcu 2009 r., kiedy to
traktat z Lizbony nie został jesz-
cze przyjęty) oraz 18 dodatko-
wych posłów. Będzie ona wyższa
od liczby założonej w traktacie
z Lizbony (750+1) o trzech par-
lamentarzystów (754). Różnica
wynika z faktu, że zgodnie z trak-
tatem z Nicei Niemcy wybrali 99
parlamentarzystów, natomiast
zgodnie z traktatem z Lizbony
przysługuje im już tylko 96.
II.2. Skład
Podział mandatów – art. 14 ust. 2 TUE stanowi, że liczba członków PE nie przekracza
750, nie licząc Przewodniczącego PE. Podstawą wyborów do PE, które odbyły się w czerwcu
2009 r., był traktat z Nicei, zgodnie z którym liczba mandatów wynosiła 736. Po wejściu w ży-
cie traktatu z Lizbony i ratyikacji dodatkowego protokołu ogólna liczba europosłów wzrośnie
przejściowo do 754.
Zgodnie z postanowieniem TUE
przedstawiciele do PE są wybierani
w wyborach bezpośrednich i pow-
szechnych. Pierwsze tego typu
wybory do PE odbyły się w 1979 r.
Tabela 1. Podział mandatów w Parlamencie Europejskim
Państwo
członkowskie
Liczba mandatów
Państwo
członkowskie
Liczba mandatów
Warto wiedzieć
W trakcie negocjacji zmian w trak-
tatach Włochy zgłosiły sprzeciw
wobec propozycji nowego podzia-
łu mandatów. W ostatniej chwi-
li podczas Konferencji Między-
rządowej osiągnięto kompromis,
zgodnie z którym liczba parlamen-
tarzystów została zwiększona do
751, a więc 750 oraz Przewod-
niczącego, a dodatkowe miejsce
przyznano Włochom. Fakt ten po-
twierdza również jedna z deklara-
cji dołączonych do traktatu z Li-
zbony (deklaracje dołączone do
Aktu końcowego Konferencji Mię-
dzyrządowej, która przyjęła trak-
tat z Lizbony – Dz.Urz. UE L 115
z 9 maja 2008 r., s. 335).
2009–2014 2014–2019
2009–2014 2014–2019
Niemcy
99
96
Austria
17
19
Francja
72
74
Bułgaria
17
18
Zjednoczone
Królestwo
72
73
Dania
13
13
Włochy
72
72+1
Słowacja
13
13
Hiszpania
50
54
Finlandia
13
13
Polska
50
51
Irlandia
12
12
Rumunia
33
33
Litwa
12
12
Niderlandy
25
26
Łotwa
8
9
Grecja
22
22
Słowenia
7
8
Portugalia
22
22
Estonia
6
6
Belgia
22
22
Cypr
6
6
Czechy
22
22
Luksemburg
6
6
W skład PE wchodzą przedstawiciele
obywateli Unii. Podział miejsc
pomiędzy państwa członkowskie
odbywa się na zasadzie
„proporcjonalności degresywnej”.
Węgry
22
22
Malta
5
6
Szwecja
18
20
Razem
736
750+1
724261788.030.png 724261788.031.png 724261788.032.png 724261788.033.png 724261788.034.png 724261788.035.png 724261788.036.png 724261788.037.png 724261788.038.png 724261788.039.png 724261788.040.png 724261788.041.png 724261788.042.png 724261788.043.png 724261788.044.png 724261788.045.png 724261788.046.png 724261788.047.png 724261788.048.png 724261788.049.png 724261788.050.png
5
Od 14 lipca 2009 r.
Przewodniczącym PE
jest Jerzy Buzek.
II.3. Struktura Parlamentu Europejskiego
Należy wyróżnić następujące organy kierownicze PE:
> Przewodniczący PE – wybierany w głosowaniu tajnym na okres 2,5 roku, z możli-
wością reelekcji; kandydat zgłaszany jest przez grupę polityczną lub co najmniej 40
posłów.
> Wiceprzewodniczący PE – zgłaszani i wybierani według tych samych zasad co
Przewodniczący PE. Liczbę wiceprzewodniczących ustala PE, obecnie jest ich 14.
> Prezydium to organ zarządzający PE, odpowiedzialny między innymi za kwestie ad-
ministracyjne, kadrowe i organizacyjne. W skład Prezydium PE, oprócz Przewodniczą-
cego PE i wiceprzewodniczących, wchodzi pięciu kwestorów z głosem doradczym.
> Konferencja Przewodniczących : tworzą ją Przewodniczący PE oraz przewodni-
czący grup politycznych, odpowiada ona za planowanie prac legislacyjnych PE oraz
określanie kompetencji komisji i delegacji.
Warto wiedzieć
W Polsce wybory do PE zostały
przeprowadzone na podstawie
ustawy z 23 stycznia 2004 r. –
Ordynacja wyborcza do Parla-
mentu Europejskiego (Dz.U. nr 25,
poz. 219). W dniu 28 październi-
ka 2009 r. Trybunał Konstytucyj-
ny wydał wyrok co do zgodności
z Konstytucją ustawy nowelizu-
jącej Ordynację wyborczą do PE.
Trybunał uznał, że możliwość
dwudniowych wyborów, głoso-
wanie przez pełnomocnika oraz
możliwość łączenia wyborów do
PE z referendum ogólnokrajo-
wym, wprowadzone do Ordynacji
wyborczej są zgodne z Konstytu-
cją (sygn. akt Kp 3/09, M.P. nr 72,
poz. 917).
Organami funkcjonalnymi PE są:
> Komisje stałe powoływane przez PE na okres 2,5 roku na podstawie propozycji
Konferencji Przewodniczących. Komisje stałe podzielone są według poszczególnych
dziedzin prawa UE, obecnie działa 20 komisji stałych.
> Komisje tymczasowe (specjalne) – powoływane przez PE, który określa ich kom-
petencje i skład do zbadania konkretnej sprawy, np. TDIP – Komisja tymczasowa do
zbadania sprawy rzekomego wykorzystania krajów europejskich przez CIA do trans-
portu i nielegalnego przetrzymywania więźniów.
> Komisje śledcze powoływane są przez PE w przypadku naruszenia lub niewłaści-
wego stosowania prawa unijnego, np. ESB1 – Tymczasowa Komisja ds. dochodzenia
w sprawie BSE (gąbczastego zwyrodnienia mózgu).
> Delegacje – grupy posłów wybranych przez PE do jego reprezentowania w orga-
nach międzyparlamentarnych. Delegacja PE uczestniczy w pracach: Zgromadzenia
Parlamentarnego NATO, Eurośródziemnomorskiego Zgromadzenia Parlamentarnego,
Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego Afryka, Karaiby, Pacyik – UE.
Warto wiedzieć
Posłowie nie zasiadają w PE we-
dług państwa pochodzenia, lecz
według przynależności do jednej
z ogólnoeuropejskich frakcji (gru-
py) politycznej, zrzeszającej ich
według podobieństwa poglądów
politycznych. Do utworzenia gru-
py politycznej potrzeba minimum
25 posłów, którzy reprezentują co
najmniej ¼ państw członkowskich.
724261788.052.png 724261788.053.png 724261788.054.png 724261788.055.png 724261788.056.png 724261788.057.png 724261788.058.png 724261788.059.png 724261788.060.png 724261788.061.png 724261788.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin