W krainie dnia i nocy” – czyli biało-czarna zabawa karnawałowa.
Cel główny: zaktywizowanie wszystkich uczestników do wspólnej, radosnej zabawy.
Cele operacyjne:
Dziecko:- chętnie uczestniczy w różnych formach aktywności zaproponowanych przez nauczycielki,- wyzwala radość i okazuje naturalną spontaniczność,- umie współpracować i zgodnie bawić się z innymi dziećmi.
Sala balowaDekoracje: połowa sali przypomina rozgwieżdżone niebo (dekoracja z granatowej bibuły, na której umocowane są srebrna gwiazdy i duży srebrny księżyc), druga połowa sali przypomina niebo w ciągu dnia (dekoracja z blado – błękitnej lub białej bibuły, na którym umocowane są niebieskie papierowe chmury i duże żółte lub złote słońce).
MuzykaMuzyka z płytoteki przedszkolnej lub dowolne piosenki dla dzieci.
Stroje dzieciWszystkie dzieci przebrane w stroje czarne (grupa czarnych) lub białe (grupa białych) np.: śnieżynki, aniołki, królewny, Zorro, piratów, czarodziei itp.Stroje nauczycielek„Pani dzień” – biała suknia lub peleryna, na głowie opaska ze słońcem; „pani noc” – czarna lub granatowa satynowa suknia lub peleryna, na głowie opaska z księżycem.Przebieg balu:
1. Powitanie wszystkich uczestników balu.
2. Prezentacja strojów przy muzyce: najpierw wychodzą dzieci w białych strojach, następnie dzieci w czarnych strojach (jeśli chcą mogą powiedzieć za kogo są przebrane).
3. Tańce i zabawy nauczycielek z dziećmi przy muzyce.
4. „W poszukiwaniu białych i czarnych gwiazdek” – przechodzimy z dziećmi do innej sali gdzie w dowolnych miejscach są porozkładane lub porozwieszane gwiazdki w czarnym i białym kolorze. Dzieci wybierają po 2 lub 3 przedstawicieli z każdej grupy (grupy czarnych i grupy białych), którzy to mają za zadanie zebrać w wyznaczonym czasie jak najwięcej gwiazdek w danym kolorze (czarnym lub białym). Pozostałe dzieci dopingują kolegów. Zwycięską grupę nagradzamy brawami oraz ciasteczkami.
5. „Spotkanie” - inscenizacja przygotowana dla dzieci przez nauczycielki na podstawie utworu M. Brykczyńskiego o w/w tytule z książki „Czarno na białym”(udział biorą 3 nauczycielki: jedna jest kotem białym, druga – kotem czarnym, trzecia narratorem).
6. Zabawy i tańce przy muzyce.
7. Słodki poczęstunek – ciasteczka, ciasta i soczki.
8. „Czarno na białym i biało na czarnym”– tworzenie obrazków na podstawie opowiadanych przez dzieci opowieści. Wszyscy siadają w bardzo dużym półkolu (aby wszyscy mieli dobrą widoczność), na jednej sztaludze przygotowany biały arkusz brystolu a obok niego czarne flamastry lub węgiel rysunkowy, na drugiej sztaludze rozwieszony czarny arkusz brystolu a obok biała kreda lub grube białe kredki. Do białego brystolu podchodzi chętne dziecko z grupy czarnych i zaczyna „wymyślać” jakąś opowieść i jednocześnie ją ilustruje, to dziecko zostaje zmieniane przez następne dzieci ze swojej grupy. Zabawę prowadzimy do tego momentu aż powstanie piękna ilustracja do opowiadanej przez dzieci historii. Następnie, takie samo zadanie wykonuje grupa białych. Gdyby dzieci mały kłopot z wymyślaniem dalszej fabuły do opowiadania lub rysowaniem – pomagają im nauczycielki. Wszystkich „twórców” nagradzamy brawami i ciasteczkiem.
9. Zabawy i tańce z nauczycielkami przy muzyce.
10. „Noc i dzień” – inscenizacja w wykonaniu nauczycielek na podstawie w/w utworu z książki Marcina Brykczyńskiego „Czarno na białym”.
11. „Wyciągnij białą lub czarną piłeczkę”. Dzieci siedzą w dużym kole, w środku stoi nauczycielka, która trzyma worek z piłami. W worku znajdują się piłeczki: białe, czarne i w innych kolorach. Do nauczycielki podchodzą na przemian dzieci z grupy czarnych i grupy białych i losują – wyciągają jedną piłeczkę. Jeżeli wylosowana piłeczka jest w kolorze danej grupy dzieci zatrzymują ją, jeżeli w kolorze grupy przeciwnej mogą podarować ją kolegom z drużyny przeciwnej lub włożyć ją do worka, jeśli zaś wylosują piłeczkę kolorową wkładają ją do worka. Zwycięża grupa, która zdobędzie jak najwięcej piłeczek. Zwycięzców nagradzamy brawami i ciasteczkami.
12. Zabawy i pląsy z nauczycielką przy muzyce.
13. „Biało – czarny poczęstunek” – pierniki w polewie z białego lukru i pierniki w polewie z czekolady.
14. Pamiątkowe zdjęcia.
15. „Kolory”- zabawa kołowa. Nauczycielka rzuca piłkę do kolejnych dzieci mówiąc jednocześnie jakiś kolor – dzieciom nie wolno łapać piłki gdy nauczycielka wypowie kolor czarny lub kolor biały. Wszystkich, którzy wykonali zadanie prawidłowo nagradzamy brawami.
16. Korowód pożegnalny – końcowy taniec wszystkich uczestników balu karnawałowego.
17. „Biało – czarne baloniki”. Dzieci do domu otrzymują w prezencie po dwa baloniki na nitce – biały i czarny (na pamiątkę zabawy: „W krainie dnia i nocy”).
18. Podziękowanie wszystkim za wspólną zabawę.
pissi11