1-Klasyfikacja_zaburze.doc

(70 KB) Pobierz
Płaszczyzny rewalidacji

Sfery zaburzeń (wg. J. Smeji)

 

 

1.     Poznawcza

 

a)      zaburzenia percepcji wzrokowej:

·         analizy wzrokowej

·         syntezy wzrokowej

·         pamięci wzrokowej

·         koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej

b)     zaburzenia percepcji słuchowej:

·         analizy słuchowej

·         syntezy słuchowej

·         pamięci słuchowej

·         koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej

c)      zaburzenia mowy:

·         artykulacyjne (logopedyczne)

·         głosowe (wrodzone zniekształcenia aparatu mowy)

·         brak umiejętności mówienia

d)     zaburzenia myślenia:

·         przewidywania

·         rozumienia pojęć

·         wnioskowania

·         planowania

·         analizy myślowej

·         syntezy myślowej

·         porównywania

·         różnicowania

·         uogólniania

 

 

 

2.    
Ruchowa

            a)   zaburzenia sprawności ruchowej (dużej motoryki)

b)      zaburzenia sprawności manualnej (małej motoryki)

·         rozmachowe

·         manualne

·         graficzne

            c)   zaburzenia koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej

            d)   zaburzenia orientacji przestrzennej

3.     Emocjonalno – motywacyjna

            a)    stany podwyższonego nastroju (euforia, żarty, zaczepianie)

            b)   stany obniżonego nastroju (depresja, apatia, melancholia, smutek)

            c)   nieumotywowane wahania nastroju (szybkie przechodzenie z jednego w drugi)

c)      rozhamowanie psychoruchowe (nadmierna ruchliwość, drażnienie, zaczepianie   innych)

            e)   pobudzenie ruchowe (szczególnie kiwanie się u osób z głębokim UU)

f)        nieadekwatne do bodźca reakcje obronne i ochronne (autoagresja, otępienie

      uczuciowe)

4.     Interakcji społecznych

a)      Funkcjonowanie ucznia w:

·         rodzinie

·         środowisku

·         szkole

·         miejscach publicznych

·         instytucjach kulturalnych itp.

b)     Uczeń jako:

·         członek społeczeństwa

·         odbiorca i twórca  kultury

·         konsument itp.

c)      Wykształcanie następujących umiejętności: samodzielność, zaradność życiowa, obowiązkowość, wchodzenie w  interakcje społeczne, kultura osobista, zdolność rozumienia i  oceny sytuacji społecznej, nawyki higieniczne, współodczuwanie, przygotowanie do   pracy zawodowej

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin