3D LAB. CD12.pdf

(233 KB) Pobierz
cd11.p65
i−Fi
Odtwarzacze CD
Odtwarzacze CD
tem, tworząc urządzenie wyglądające cie−
kawie, i przy tej cenie na wskroś eleganc−
ko.
N iemal oczywiste wydawało się,
3DLab. CD12
wykorzystuje trzystrumieniowy
mechanizm pochodzący od Sony.
Do konwersji użyto, uwaga,
16−bitowego przetwornika. Fakt
użycia w odtwarzaczu poniżej
1000 zł konwertera innego niż
1−bitowy, wart jest
podkreślenia.
Szuflada znalazła się na środku panelu,
a pięć klawiszy służących mechanice po
prawej stronie. Lewą okupuje niewielki wy−
świetlacz, czytelny i przejrzysty.
Niespodziankę przynosi gałka potencjo−
metru słuchawek, którą można bez trudu
wyjąć. Naturalnie to żaden problem − wszak
klej “Kropelka” stworzono specjalnie do
przyklejenia gałek... Jeśli już jesteśmy przy
substancjach kleistych: nóżki urządzenia
zakończono okrągłymi kawałkami gumy,
pokrytymi czymś w rodzaju kleju. Pozwala
to na stabilne umocowanie (ustawienie)
urządzenia, bez utraty, jakże ważnej dla
odtwarzacza CD, sprężystości nóżek.
Seryjna wersja urządzenia nie została
wyposażona w wyjście cyfrowe, jednak pro−
ducent przewiduje elektryczne S/PDIF jako
opcję. Urządzenie wyposażone jest także
w zdalne sterowanie, które rozszerza nieco
listę możliwości dostępnych z przedniego
panelu.
że do testu trafią wyłącznie urzą−
dzenia japońskie, ewentualnie ko
reański Sherwood i może euro−
pejski Philips. Philipsa jednak zabrakło
(jest za to Marantz), a mimo to nie zabrakło
reprezentanta Starego Kontynentu. Komu
się udało? Umiejętność wielkich koncernów
w projektowaniu, produkowaniu i sprzeda−
ży niskobudżetowych (a nawet bardzo nis−
kobudżetowych) urządzeń jest powszech−
nie znana, a tak się składa, że wszystkie,
za wyjątkiem Philipsa, właśnie pochodzą z
Dalekiego Wschodu. 3D wyskoczył jak dia−
beł z pudełka przy okazji odbioru od pols−
kiego dystrybutora odtwarzacza marki
Sherwood. Natychmiast zdecydowałem się
dołączyć CD12 do testu, nie tylko po to, by
zaznaczyć europejską obecność, ale także
by zestaw odtwarzaczy CD za sumę około
1000 zł był jak najbardziej kompletny.
3DLab.
CD12
Francuska firma 3D Lab. oferuje aż
dziesięć urządzeń odtwarzających płyty −
począwszy od flagowego modelu składają−
cego się z transportu T2000 i konwerte−
ra DAC2000, aż po najtańszy, testowany
właśnie, CD12.
Wygląd CD 12 jest znajomy. Nie ozna−
cza to, że produkt wykazał całościowe po−
dobieństwo do innego, obecnego na rynku.
Chodzi raczej o wzornicze zapożyczenia,
które znamy z oferty innych firm. Weźmy
choćby charakterystyczne wybrzuszenie,
ciągnące się przez całą długość przednie−
go panelu − kłania się Harman Kardon, któ−
ry lansował ten wzór przez wiele lat. Idźmy
dalej − wyświetlacz. Pomarańczowy kolor
przywodzi na myśl choćby Cambridge Au−
dio, choć do pełnego déjá vu brakuje
okrągłego kalendarza pokazującego liczbę
utworów na płycie. Elementy wzornicze po−
łączono w CD12 bardzo zgrabnie i z polo−
Lekkość, swoboda grania, a jed−
nocześnie urzekające ciepło − oto
co CD12 wniósł do odtwarzanych
nagrań. Właśnie swoboda odtwarzania
różnych gatunków muzyki jest elemen−
tem rodzącym podziw i przykuwającym
uwagę podczas sesji odsłuchowej. Rzecz
w tym, że mocne i szybkie dźwięki śred−
nich tonów przekazywane są słuchaczowi
nie tylko z wielką dynamiką i zaangażo−
waniem, ale także z doskonałą rozdziel−
czością. Jeśli dodamy do tego ich odpo−
wiednią kulturę, to okaże się, że umiejęt−
ności CD12 w tym zakresie są zdecydo−
wanie ponadprzeciętne. Średnie tony
otrzymują mocne wsparcie basowe, koja−
rzące się z ostrzałem artyleryjskim. Ba−
su wcale nie jest za dużo w normalnych,
zrównoważonych (przez realizatora)
utworach. Wszystko jest wówczas na
miejscu, bas jest dość głęboki, wystar−
czająco dobrze kontrolowany. Jednak nie−
które efekty zwyczajnie rozjuszają CD12 −
do ataku rusza wtedy lawina niskotono−
wych dźwięków, które nie potrafią uciszyć
się na czas.
Wysokie tony nie wymagają dłuższego
komentarza − począwszy od czytelności,
poprzez efekty przestrzenne, aż po neu−
tralność, wszystko wydaje się na swoim
miejscu.
zaangażowany i swobodny
sposób prezentacji
sposób prezentacji
wzorowe wysokie tony
czasami przesadzony bas
wyjście cyfrowe tylko jako opcja
AUDIO 12/99
35
Hi−Fi
i−Fi
Odtwarzacze CD
3DLab. CD12
zaangażowany i swobodny
sposób prezentacji
694715694.009.png 694715694.010.png 694715694.011.png 694715694.012.png 694715694.001.png 694715694.002.png 694715694.003.png 694715694.004.png 694715694.005.png 694715694.006.png
PODSUMOWANIE
Ścisły przedział cenowy oznacza bardzo
silną i wyrównaną konkurencję. Sam jestem
sobie winien, bowiem prosząc dystrybutorów
o przygotowanie urządzeń nalegałem, by by−
ły one zbliżone możliwie jak najbardziej do
granicy 1000 zł. No i właśnie − w teście oka−
zało się, że poziom jakości oferowany przez
odtwarzacze jest bardzo wyrównany. Natu−
ralnie pewne aspekty brzmienia odróżniają je
zdecydowanie, jednak suma wad i zalet po−
zostaje na, mniej więcej, tym samym pozio−
mie. Niestety, w ślad za tendencjami rynku,
nie potrafię wybaczyć braku cyfrowego wyj−
ścia − wszak w dobie taniejących radykalnie
cyfrowych nagrywarek może stanowić to nie
lada problem. Tylko jeden z testowanych od−
twarzaczy nie daje nadziei na wysokiej jakoś−
ci kopie: Sherwood CD−3050R. W dodatku
ów odtwarzacz, tak naprawdę, kosztuje 100
zł więcej, bowiem w podanej cenie nie zawar−
to zdalnego sterowania (problem przestaje
istnieć, gdy w systemie wykorzystywany jest
pilot wzmacniacza lub amplitunera tej samej
marki).
Zanim przejdę do urządzeń najbardziej
smakowitych, słowo o zjawisku niezwykłym:
JVC XL−Z232. Jest to odtwarzacz nocny, o
tak relaksującej barwie i pociągających skłon−
nościach, że zdecydowanie wymyka się
wszelkim klasyfikacjom. Grać inaczej − wyda−
je się być mottem modelu eXtra Large. Co z
tego wynika? To, że JVC śmiało mogę pole−
cić jako odtwarzacz alternatywny, dla drogie−
go audiofilskiego, który już posiadamy (spój−
rzcie w tabelę, ile JVC kosztuje). Gwarantuję,
że XL pozwoli się zrelaksować o wiele szyb−
ciej po dniu pełnym wyczerpującego stresu.
Przechodząc do najlepszych: dobrze spraw−
dził się Europejczyk. Nie tylko jakość dźwię−
ku, ale i łatwość obsługi zasługuje na uzna−
nie. 3DLab. CD12 jest ambitny w kwestii wy−
jścia cyfrowego − proponuje standard S/PDIF
zamiast zwykłego optycznego, jednak jedy−
nie jako opcję, co oznacza, niestety, dopłatę.
Ponadto, o ile mi wiadomo, jego cena została
specjalnie zaniżona, miejmy nadzieję, że nie
tylko na użytek testu. Nasza rekomendacja
wiąże się ściśle z deklarowaną ceną 1000 zł.
Naturalizowany Japończyk, Marantz, był jed−
nym z faworytów testu. Bez niespodzianek −
producent potwierdził swą renomę, dostar−
czając urządzenie nie tylko dobrze brzmiące,
ale także bardzo apetyczne z użytkowego
punktu widzenia.
Jeśli chodzi o staranność i solidność wy−
konania to, zdradziłem się już wcześniej −
Sony. W dodatku nowy QS nie miał proble−
mu, by pozytywnie wyróżnić się jakością
brzmienia. Powtórzę jeszcze raz banał (dla
mnie), który dla wielu jest jeszcze powoli i
boleśnie odkrywaną tajemnicą: Sony był i na−
dal jest potęgą w dziedzinie odtwarzaczy CD.
Jednak tym razem, zamiast tradycyjnej
trójki zwycięzców, trzeba na podium przygo−
tować cztery miejsca. Jedno z nich z pew−
nością należy się Teacowi − za odtwarzacz
bardzo wyrównany, dobrze brzmiący i dobrze
zbudowany.
Rafał Pietrzak
Technics Pioneer
Teac
Sherwood
Denon
3D Lab. Kenwood
JVC
Sony
Marantz
SL−PG590 PD−207 CD−P1820 CD−3050R DCD−435
CD12 DP−2010 XL− Z232 CDP−XB630 CD4000
Zdalne sterowanie
Tak
Tak
Tak
Opcja
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Wyjście słuchawkowe
Reg.
Reg.
Re.
Reg.
Reg.
Reg.
Nie
Nie
Reg.
Reg.
Regulacja
napięcia wyjściowego
napięcia wyjściowego
Tak
Tak
Nie
Nie
Tak
Nie
Tak
Nie
Tak
Tak
Wyjście cyfrowe
opt.
opt.
opt.
Nie
opt.
opcja
Opt.
Opt.
Opt.
Koaks.
(S/PDIF)
Cena [zł]
799
899
995
999
995
999
829
699
999
999
Dystrybutor
Panasonic
Audio
The
Horn
The
JVC
Sony
Philips
Polska
DSV
Klan
Hi−End Distribution
Distribution Hi−End
Hi−End Paros
Paros
Polska
Poland
Polska
36
AUDIO 12/99
Regulacja
Regulacja
Wyjście cyfrowe
Wyjście cyfrowe
Cena
Polska
Polska
DSV
DSV
Klan
Klan
Hi−End
Hi−End
Distribution
Distribution
Hi−End
Hi−End
Paros
Paros
Polska
Polska
Poland
Poland
Polska
Polska
694715694.007.png 694715694.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin