Antoni Furdal, Językoznawstwo otwarte, Opole (Wrocław) 1977.
I KILKA UWAG O DOTYCHCZASOWYCH POGLĄDACH NA PRZEDMIOT I METODY BADAWCZE JĘZYKOZNAWSTWA[2]
1. POWSTANIE JĘZYKOZNAWSTWA JAKO SAMODZIELNEJ NAUKI[3]
Językoznawstwo zawdzięcza swe powstanie procesom dezintegracyjnym w nauce zapoczątkowanej na wielką skalę w oświeceniu.
Przełom wieków XVIII i XIX doprowadził do wyodrębnienia się językoznawstwa z tradycyjnej filologii; przyjmuje się, że językoznawcom udało się to w początkach XIX w.
· 1816 – F. Bopp – rozprawa o koniugacji indoeuropejskiej, pojęcie rodziny językowej
· 1818 – R. Rask – określenie na podstawie słownictwa stosunków genetycznych między językami północnogermańskimi a greką i łaciną
· 1819 – historycznie ujęta gramatyka języka niemieckiego J. Grimma
· 1821 – W. Humboldt – odczyt O porównawczym badaniu języków z uwzględnieniem różnych epok ich rozwoju
· 1821 – J. Champolion odczytał pismo egipskie
· ustalenie celu badań lingwistycznych: wykazanie pokrewieństwa między językami i poszukiwanie rodzin języków świata
2. OKRES JĘZYKOZNAWSTWA HISTORYCZNEGO[4]
Usamodzielnione językoznawstwo ukształtowało się ok. 1829 roku w czterech podstawowych zakresach badawczych:
· językoznawstwo opisowe
· językoznawstwo szczegółowe
· językoznawstwo historyczno-porównawcze (genetyczne)
· językoznawstwo opisowo-porównawcze (typologiczne)
językoznawstwo
opisowe
historyczne
szczegółowe
od starożytności
od Grimma, 1819 r.
porównawcze
od Humboldta, 1820
od Boppa, 1816
I okres rozwoju XIX-wiecznej lingwistyki (początek – umownie 1816 rok, wystąpienia Boppa) – okres językoznawstwa historyczno-porównawczego (historycznego)
· dominuje nastawienie badawcze
Ten sam typ zainteresowań, znacznie ściślejsze metody – 2. poł. XIX w. (data umowna – 1863, rozprawa A. Schleichera, Teoria Darwina a językoznawstwo)
· uznanie językoznawstwa za naukę ścisłą
o podobne metody badawcze jak nauki przyrodnicze
3. STRUKTURALIZM W JĘZYKOZNAWSTWIE[5]
Inicjator kierunku – Jan Naudouin de Courtenay, Próba alternacyj fonetycznych (1894).
Punkt zwrotny – Ferdinand de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego (1916)
· w języku, podobnie jak we wszystkich systemach znaków, ważne jest tylko to, co funkcjonalne, tzn. służy przekazywaniu informacji
· należy odróżnić warstwę mówienia (parole) od warstwy języka (langue)
· znaki językowe nie tworzą przypadkowego zbioru, ale system elementów powiązanych wewnętrznie między sobą i wzajemnie uwarunkowanych
· system funkcjonuje na płaszczyźnie synchronicznej à językoznawstwo opisowe jest ważniejsze od historycznego
Praska szkoła fonologiczna – Trubecki, Jakobson
Glossematyka – Hjemslev
Językoznawstwo funkcjonalne – Martinet
Rozpowszechniające się dziś na całym świecie językoznawstwo generatywne i transformacyjne odcina się częściowo swoimi założeniami od klasycznego strukturalizmu.
Strukturalizm bada teksty gotowe, będące wytworami mówienia, generatywiści zaś, wychodząc z ograniczonej liczby zdań, poszukują reguł, które by pozwoliły na tworzenie dowolnej ilości tekstów.
4. KONSEKWENCJE STRUKTURALIZMU[6]
Wprowadzenie do nauki o języku pojęcia systemu, jako jednego z jej najważniejszych osiągnięć, uściśliło wyniki badań lingwistycznych.
Poszukiwanie systemu językowego stało się głównym celem naszej nauki w XX w.
Wyodrębnianie faktów jednego typu i wyszukiwanie wśród nich struktury, ukrytej przed oczyma nie dość wnikliwego obserwatora, grozi izolacjonizmem badawczym.
Początek integracji nauki.
II ZWIĄZKI JĘZYKOZNAWSTWA Z INNYMI NAUKAMI[7]
5. JĘZYKOZNAWSTWO JAKO NAUKA HUMANISTYCZNA[8]
Językoznawstwo – nauka społeczna, humanistyczna.
Powstają wciąż nowe dyscypliny na styku dwu lub więcej nauk.
6. ANTROPOLOGIA[9]
Antropologia – nauka zajmująca się człowiekiem z punktu widzenia biologii (rozpatrywanie człowieka jako jednostkę fizyczną, skoncentrowanie się na populacji, której elementem jest człowiek).
· lingwistyka antropologiczna (kulturowa)
7. ANATOMIA I FIZJOLOGIA[10]
dziedziny biologii (też antropologii)
· fonetyka
· fonologia
8. AKUSTYKA[11]
dziedzina fizyki
· fonetyka eksperymentalna
· pogranicze językoznawstwa i teorii informacji
9. PSYCHOLOGIA[12]
Zajmuje się głównie procesami psychicznymi i regulacją stosunków człowieka z otoczeniem.
· psycholingwistyka
10. LOGIKA[13]
Logika formalna, semiotyczna, metodologia nauk.
· gramatyka generatywna
11. SEMIOTYKA[14]
Zajmuje się wszystkimi rodzajami znaków używanych przez społeczeństwo:
· semantyka
· syntaktyka
· pragmatyka
12. CYBERNETYKA I TEORIA INFORMACJI[15]
Cybernetyka – nauka o funkcjonowaniu układów; jest nastawiona na wykrywanie związków między badanymi faktami.
Teoria informacji – dział cybernetyki.
Język jako środek przekazywania informacji odgrywa pierwszoplanową rolę w społeczeństwie i w działaniu sił, które je scalają lub różnicują. Jako narzędzie poznania reguluje dalszą ewolucję gatunku ludzkiego.
13. SOCJOLOGIA[16]
Przedmiotem zainteresowań są klasy społeczne, narody, ich zespoły.
· socjolingwistyka
14. ETNOGRAFIA[17]
Badanie społeczności pierwotnych, a w obrębie społeczności cywilizowanych – warstwy starszej o tradycyjnej ludowej kulturze
· dialektologia
· etnolingwistyka
15. NAUKA O LITERATURZE[18]
Teoria i historia literatury
· stylistyka
· badania nad językiem artystycznym w obrębie historii języka
16. HISTORIA[19]
· gramatyka historyczna
· historia języka
· onomastyka
17. ARCHEOLOGIA[20]
Tam, gdzie nie sięga już pismo, można odczytywać dzieje minione z zabytków kultury materialnej. Zajmuje się tym archeologia. Dostarcza wiadomości na temat rozwoju grup ludzi w okresie poprzedzającym wynalazek pisma. Może mieć pewne znaczenie dla odtwarzania dziejów rodzin językowych pod warunkiem, że będzie się z jej danych korzystać bardzo ostrożnie i zawsze w powiązaniu z danymi innych nauk.
Powiązanie z archeologią.
18. MIEJSCE JĘZYKOZNAWSTWA W NAUCE[21]
logika, historia, nauka o literaturze è filologia
nauki humanistyczne – orientacja semiotyczna lub socjologiczna
· orientacja semiotyczna – cybernetyka i teoria informacji, semiotyka, logika, psychologia
· orientacja humanistyczna – socjologia, etnografia, nauka o literaturze, historia, archeologia
językoznawstwo – akustyka, anatomia i fizjologia, antropologia
III DZIAŁY JĘZYKOZNAWSTWA[22]
19. JĘZYKOZNAWSTWO SZCZEGÓŁOWE, PORÓWNAWCZE I OGÓLNE[23]
Językoznawstwo szczegółowe – opis pojedynczego języka czy dialektu dokonuje ze stanowiska synchronicznego (współczesnego) lub historycznego, ale w odniesieniu do jednej fazy rozwojowej.
Językoznawstwo porównawcze – zajmuje się wyłącznie badanie struktur języków bez względu na ich pochodzenie (typologiczne).
Językoznawstwo genetyczne (historyczno-porównawcze) – interesuje się pochodzeniem poszczególnych języków i ich grup, by w wyniku analizy ustalić stosunki pokrewieństwa między nimi.
Językoznawstwo ogólne – najbardziej teoretyczna gałąź językoznawstwa.
językoznawstwo ogólne
językoznawstwo porównawcze
językoznawstwo szczegółowe
...
Selinas