Antoni Furdal - Jezykoznawstwo otwarte - opracowanie.doc

(252 KB) Pobierz

Antoni Furdal, Językoznawstwo otwarte, Opole (Wrocław) 1977.

 

 

JĘZYKOZNAWSTWO JAKO NAUKA[1]

 

I KILKA UWAG O DOTYCHCZASOWYCH POGLĄDACH
NA PRZEDMIOT I METODY BADAWCZE JĘZYKOZNAWSTWA[2]

 

1. POWSTANIE JĘZYKOZNAWSTWA JAKO SAMODZIELNEJ NAUKI[3]

 

Językoznawstwo zawdzięcza swe powstanie procesom dezintegracyjnym w nauce zapoczątkowanej na wielką skalę w oświeceniu.

Przełom wieków XVIII i XIX doprowadził do wyodrębnienia się językoznawstwa
z tradycyjnej filologii; przyjmuje się, że językoznawcom udało się to w początkach XIX w.

·         1816 – F. Bopp – rozprawa o koniugacji indoeuropejskiej, pojęcie rodziny językowej

·         1818 – R. Rask – określenie na podstawie słownictwa stosunków genetycznych między językami północnogermańskimi a greką i łaciną

·         1819 – historycznie ujęta gramatyka języka niemieckiego J. Grimma

·         1821 – W. Humboldt – odczyt O porównawczym badaniu języków
z uwzględnieniem różnych epok ich rozwoju

·         1821 – J. Champolion odczytał pismo egipskie

·         ustalenie celu badań lingwistycznych: wykazanie pokrewieństwa między językami i poszukiwanie rodzin języków świata

 

 

2. OKRES JĘZYKOZNAWSTWA HISTORYCZNEGO[4]

 

Usamodzielnione językoznawstwo ukształtowało się ok. 1829 roku w czterech podstawowych zakresach badawczych:

·         językoznawstwo opisowe

·         językoznawstwo szczegółowe

·         językoznawstwo historyczno-porównawcze (genetyczne)

·         językoznawstwo opisowo-porównawcze (typologiczne)

 

 

językoznawstwo

opisowe

historyczne

szczegółowe

od starożytności

od Grimma, 1819 r.

porównawcze

od Humboldta, 1820

od Boppa, 1816

 

 

 

 

 

I okres rozwoju XIX-wiecznej lingwistyki (początek – umownie 1816 rok, wystąpienia Boppa) – okres językoznawstwa historyczno-porównawczego (historycznego)

·         dominuje nastawienie badawcze

 

Ten sam typ zainteresowań, znacznie ściślejsze metody – 2. poł. XIX w. (data umowna – 1863, rozprawa A. Schleichera, Teoria Darwina a językoznawstwo)

·         uznanie językoznawstwa za naukę ścisłą

o       podobne metody badawcze jak nauki przyrodnicze

 

 

3. STRUKTURALIZM W JĘZYKOZNAWSTWIE[5]

 

Inicjator kierunku – Jan Naudouin de Courtenay, Próba alternacyj fonetycznych (1894).

 

Punkt zwrotny – Ferdinand de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego (1916)

 

 

Zasadnicze cechy strukturalizmu językoznawczego

 

·         w języku, podobnie jak we wszystkich systemach znaków, ważne jest tylko to, co funkcjonalne, tzn. służy przekazywaniu informacji

·         należy odróżnić warstwę mówienia (parole) od warstwy języka (langue)

·         znaki językowe nie tworzą przypadkowego zbioru, ale system elementów powiązanych wewnętrznie między sobą i wzajemnie uwarunkowanych

·         system funkcjonuje na płaszczyźnie synchronicznej à językoznawstwo opisowe jest ważniejsze od historycznego

 

Praska szkoła fonologiczna – Trubecki, Jakobson

Glossematyka – Hjemslev

Językoznawstwo funkcjonalne – Martinet

 

Rozpowszechniające się dziś na całym świecie językoznawstwo generatywne
i transformacyjne odcina się częściowo swoimi założeniami od klasycznego strukturalizmu.

 

Strukturalizm bada teksty gotowe, będące wytworami mówienia, generatywiści zaś, wychodząc z ograniczonej liczby zdań, poszukują reguł, które by pozwoliły
na tworzenie dowolnej ilości tekstów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. KONSEKWENCJE STRUKTURALIZMU[6]

 

Wprowadzenie do nauki o języku pojęcia systemu, jako jednego z jej najważniejszych osiągnięć, uściśliło wyniki badań lingwistycznych.

Poszukiwanie systemu językowego stało się głównym celem naszej nauki w XX w.

Wyodrębnianie faktów jednego typu i wyszukiwanie wśród nich struktury, ukrytej przed oczyma nie dość wnikliwego obserwatora, grozi izolacjonizmem badawczym.

 

Początek integracji nauki.

 

 

II ZWIĄZKI JĘZYKOZNAWSTWA Z INNYMI NAUKAMI[7]

 

5. JĘZYKOZNAWSTWO JAKO NAUKA HUMANISTYCZNA[8]

 

Językoznawstwo – nauka społeczna, humanistyczna.

Powstają wciąż nowe dyscypliny na styku dwu lub więcej nauk.

 

 

6. ANTROPOLOGIA[9]

 

Antropologia – nauka zajmująca się człowiekiem z punktu widzenia biologii (rozpatrywanie człowieka jako jednostkę fizyczną, skoncentrowanie się na populacji, której elementem jest człowiek).

·         lingwistyka antropologiczna (kulturowa)

 

 

7. ANATOMIA I FIZJOLOGIA[10]

 

dziedziny biologii (też antropologii)

·         fonetyka

·         fonologia

 

 

8. AKUSTYKA[11]

 

dziedzina fizyki

·         fonetyka eksperymentalna

·         pogranicze językoznawstwa i teorii informacji

 

 

 

 

 

9. PSYCHOLOGIA[12]

 

Zajmuje się głównie procesami psychicznymi i regulacją stosunków człowieka
z otoczeniem.

·         psycholingwistyka

 

 

10. LOGIKA[13]

 

Logika formalna, semiotyczna, metodologia nauk.

·         gramatyka generatywna

 

 

11. SEMIOTYKA[14]

 

Zajmuje się wszystkimi rodzajami znaków używanych przez społeczeństwo:

·         semantyka

·         syntaktyka

·         pragmatyka

 

 

12. CYBERNETYKA I TEORIA INFORMACJI[15]

 

Cybernetyka – nauka o funkcjonowaniu układów; jest nastawiona na wykrywanie związków między badanymi faktami.

Teoria informacji – dział cybernetyki.

 

Język jako środek przekazywania informacji odgrywa pierwszoplanową rolę
w społeczeństwie i w działaniu sił, które je scalają lub różnicują. Jako narzędzie poznania reguluje dalszą ewolucję gatunku ludzkiego.

 

 

13. SOCJOLOGIA[16]

 

Przedmiotem zainteresowań są klasy społeczne, narody, ich zespoły.

·         socjolingwistyka

 

 

14. ETNOGRAFIA[17]

 

Badanie społeczności pierwotnych, a w obrębie społeczności cywilizowanych – warstwy starszej o tradycyjnej ludowej kulturze

·         dialektologia

·         etnolingwistyka

 

15. NAUKA O LITERATURZE[18]

 

Teoria i historia literatury

·         stylistyka

·         badania nad językiem artystycznym w obrębie historii języka

 

 

16. HISTORIA[19]

 

·         gramatyka historyczna

·         historia języka

·         onomastyka

 

 

17. ARCHEOLOGIA[20]

 

Tam, gdzie nie sięga już pismo, można odczytywać dzieje minione z zabytków kultury materialnej. Zajmuje się tym archeologia. Dostarcza wiadomości na temat rozwoju grup ludzi w okresie poprzedzającym wynalazek pisma. Może mieć pewne znaczenie dla odtwarzania dziejów rodzin językowych pod warunkiem, że będzie się z jej danych korzystać bardzo ostrożnie i zawsze w powiązaniu z danymi innych nauk.

 

Powiązanie z archeologią.

 

 

18. MIEJSCE JĘZYKOZNAWSTWA W NAUCE[21]

 

logika, historia, nauka o literaturze è filologia

 

nauki humanistyczne – orientacja semiotyczna lub socjologiczna

·         orientacja semiotyczna – cybernetyka i teoria informacji, semiotyka, logika, psychologia

·         orientacja humanistyczna – socjologia, etnografia, nauka o literaturze, historia, archeologia

 

językoznawstwo – akustyka, anatomia i fizjologia, antropologia

 

 

 

 

 

 

 

III DZIAŁY JĘZYKOZNAWSTWA[22]

 

19. JĘZYKOZNAWSTWO SZCZEGÓŁOWE, PORÓWNAWCZE I OGÓLNE[23]

 

Językoznawstwo szczegółowe – opis pojedynczego języka czy dialektu dokonuje ze stanowiska synchronicznego (współczesnego) lub historycznego,
ale w odniesieniu do jednej fazy rozwojowej.

 

Językoznawstwo porównawcze – zajmuje się wyłącznie badanie struktur języków bez względu na ich pochodzenie (typologiczne).

 

Językoznawstwo genetyczne (historyczno-porównawcze) – interesuje się pochodzeniem poszczególnych języków i ich grup, by w wyniku analizy ustalić stosunki pokrewieństwa między nimi.

 

Językoznawstwo ogólne – najbardziej teoretyczna gałąź językoznawstwa.

 

 

językoznawstwo ogólne



 

 

 

językoznawstwo porównawcze















 

 

 

językoznawstwo szczegółowe

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin