§
Zespół Szkół w Krzepicach
Konstrukcja i analiza testu dydaktycznego niestandaryzowanego
z przedmiotu elementy informatyki
Opracował
Artur Machaj
21
1. Koncepcja testu 3
2. Analiza treści nauczania z uwzględnieniem celów kształcenia i poziomów wymagań 4
3. Plan testu 5
4. Konstruowanie zadań z uwzględnieniem wersji równoległych testu 6
5. Opracowanie edytorskie testu, instrukcji dla ucznia, karty odpowiedzi, klucza odpowiedzi i skali oceniania. 10
6. Wstępna analiza zadań i testu z uwzględnieniem zgodności z planem testu 14
7. Próbne testowanie i sporządzenie macierzy wyników 15
8. Statystyczna analiza zdań i ocena ich jakości 27
9. Statystyczna analiza testu i jego ocena 28
10. Doskonalenie zadań i testu 28
11. Spis tabel i wykresów 29
– 2 –
Test z elementów informatyki – Artur Machaj
Test z fakultetu z informatyki w klasie IV LO obejmuje swym zakresem:
Sprawdzanie wiedzy i umiejętności z zakresu języka HTML
W Zespole Szkół posiadamy dwie pracownie komputerowe.
W sali nr 47 znajduje się 14 stanowisk komputerowych posiadających system operacyjny Windows 98. W sali nr 40 znajduje się 14 stanowisk komputerowych uczniowskich, 1 stanowisko nauczycielskie oraz serwer. Komputery uczniowskie i nauczycielski, posiadają system operacyjny Windows XP i są one podłączone do sieci lokalnej którą obsługuje serwer Small Business Server 2000. W tej pracowni uczniowie zaliczali sprawdzian z języka HTML.
Test obejmuje swym zasięgiem sprawdzian wiedzy i umiejętności języka HTML.
Ze względu na rodzaje testów można go zaliczyć do testów:
1. sprawdzających,
2. nieformalnych,
3. nauczycielskich
4. pisemnych.
Ze względu na rodzaj testu, formę zadań testowych należy zaliczyć do „wyboru wielokrotnego”.
Test będzie przeprowadzony w sali 40. Każdy uczeń odpowiada samodzielnie na pytania zawarte w teście.
Warunki przeprowadzenia testu:
1. Miejsce przeprowadzenia testu – pracownia nr 40
2. Czas trwania testu – 40 minut
3. Liczba punktów do zdobycia – 70
4. Kolejność wykonania zadań – dowolna
5. Każdy uczeń posiada zestaw pytań testowych
Tabela 1 Zestawienie operacyjnych celów kształcenia do konstrukcji wielomodułowego testu:
Moduł (dział)
Czynność ucznia:Uczeń zna, potrafi, umie:
Kategoria celu [A, B, C, D]
Poziom wymagań[K, P, R, D, W]
Numer zadania
Formatować czcionkę (pogrubienie, pochylenie, podkreślenie, rozmiar)
C
K
1
Ustalić napis na pasku tytułowym
A
2
Określić listę słów kluczowych
B
P
3
Formatować czcionkę (indeksy górne i dolne)
4
Określić stronę kodową dokumentu HTML
R
5
Formować akapit i czcionkę jednocześnie (wyrównanie i kolor czcionki)
6
Wstawić i sformatować linię poziomą
7
Ustalić kolor tła i czcionki dal dokumentu
8
Wstawić odsyłacz do strony w postaci tekstu
...
TECH-KOMP