STRESZCZENIE ARTYKUŁU BARBARY JEDLEWSKIEJ - ANIMACJA JAKO STRATEGIA BUDOWANIA PARTNERSKIEGO MODELU EDUKACJI KULTURALNEJ W SPOŁECZNOŚCIACH LOKALNYCH
Animacji przypisuje się na dzień dzisiejszy rangę priorytetową w budowaniu humanistycznego profilu ludzkości.
O animacji wspomina się w raportach takich jak:
Obszary animacji:
Edukacja ta ma przywrócić:
Zadania tej edukacji:
W Raporcie Europy zwraca się szczególną uwagę na rolę kultury w umacnianiu więzi obywatelskiej, podkreślając szczególnie działania mające na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnych i umacniania demokracji.
Pojęcie animacji
ANIMACJA – pochodzi od słów łacińskich – anima ( dusza ) – animo( tchnąć ducha, ożywić)
Pojęcie animacji występuje w dwóch znaczeniach:
Animacja może być realizowana w różnych sferach życia ludzkiego.
Najbogatszy dorobek teoretyczny z dziedziny animacji społeczno – kulturalnej mają :
Animacja społeczno – kulturalna jest interpretowana w dwóch ujęciach:
W literaturze animacja społeczno – kulturalna interpretowana jest jako:
Animacja jest sposobem oddziaływania.
Animacja ma na celu:
Wychownie i kształcenie jednostek, grup i środowisk ( społeczności ) przez kulturę i do kultury.
Animacja jako sposób oddziaływania musi zastosować serię zabiegów:
Istota i specyfika animacji sprowadza się do:
Zasady animacji
Koncepcja animacji społeczno – kulturalnej zawiera potencjał humanistyczny jak i pedagogiczny.
Animacja bazuje na takich wartościach jak:
Cel animacji ma aspekt pedagogiczny, ponieważ sprowadza się do:
Animacja ma rozbudzić potrzebę twórczego działania i twórczego życia, wrażliwość na problemy ludzkie, wprowadzić w swiat wartości kultury, nauczyć ich rozumienia i dokonywania wyborów.
Niemiecki badacz Horst Opaschowski dowodzi że animacja jest skuteczną metodą edukacji społeczeństwa.
W literaturze włoskiej animację interpretuje się jako:
Animacja - oryginalna forma edukacji kulturalnej realizowana przede wszystkim w szkole
oraz w placówkach edukacji pozaszkolnej.
Według włoskich badaczy animacja jest metodą oddziaływania edukacyjnego rozumianą jako:
Według francuskich ekspertów:
Animacja – powinna ułatwić jednostce i grupie udział w bardziej aktywnym i twórczym
życiu.
Zdaniem Francuzów animacja odbywa się nie tylko w instytucjach kultury i oświaty, ale też na ulicy, w kawiarni.
Animacja nie może być traktowana jako suplement – ale jako istota procesu edukacji kulturalnej.
Animacja nawiązuje do filozofii, psychologii, socjologii, antropologii i prakseologii.
Strategia animacji społeczno – kulturalnej - polega na ozywianiu twórczych potencjałów
drzemiących w jednostkach, grupach,
społecznościach po to, by dzięki nim
dokonywać radykalnych przeobrażeń w
środowisku.
Działania animacyjne zmierzają do stworzenia takich warunków aby:
Animacja jest strategią budowania partnerskiego modelu edukacji kulturalnej.
Jest to model, w którym poszczególne podmioty ( instytucje, organizacje, stowarzyszenia ) stanowiące autonomiczne struktury o charakterze kreatywnym realizują wspólny program edukacji kulturalnej. Przedsięwzięcia te są ( powinny być ) impulsowane i koordynowane przez samorządowy organ, który można by nazwać np. Centrum Animacji Kulturalnej zatrudniający profesjonalnie przygotowaną kadrę animatorów.
Są trzy zakresy pomagające tworzenie takiego modelu, są to:
W modelu edukacji kulturalnej należy pamiętać o konieczności:
Etapy animacji:
W tym etapie możemy zaplanować kilka wariantów, poddać je publicznej dyskusji, a
potem dokonać wyboru. Do realizacji zadań trzeba zaangażować siły społeczne.
1
spodpowieki