Sinka_Tarsycjusz_ks_-_Zarys_liturgiki.pdf
(
1741 KB
)
Pobierz
505560355 UNPDF
KS. TARSYCJUSZ SINKA CM
ZARYS LITURGIKI
Liturgia jest szczytem, do którego
zmierza dziaáalnoĞü KoĞcioáa, i jed-
noczeĞnie jest Ĩródáem, z którego wy-
pfywa caáa jego moc.
(KL10)
KRAKÓW 1994
WSTĉP
NaukĊ o liturgii ĞwiĊtej, Sobór WatykaĔski II, poleciá wykáadaü "z uw-
zglĊdnieniem zarówno aspektu teologicznego i historycznego, jak i ducho-
wego, duszpasterskiego i prawnego" (KL 16). Zgodnie z tym zaleceniem
"Zarys liturgiki" stara siĊ uwzglĊdniaü wszystkie te aspekty, bez ich szuf-
ladkowania. Chce przybliĪ\ü czytelnikom liturgiĊ KoĞcioáa i wskazaü na jej
XĞwiĊcające dziaáanie pochodzące od Boga, przez Chrystusa, w Duchu
ĝwiĊtym oraz na kult, odbierany przez Boga od swojego ludu, równieĪ
przez Chrystusa, w Duchu ĝwiĊtym. Pragnie takĪe dopomóc w Ğwiado-
mym i czynnym udziale w liturgii ĞwiĊtej, w ciąJáym odnajdywaniu Boga
obecnego i dziaáającego w liturgii.
"Zarys liturgiki" przeznaczony jest przede wszystkim dla alumnów, jako
pomoc zarówno w studium liturgiki, jak i w caáym seminaryjnym wtajem-
niczeniu liturgicznym. Konstytucja o ĞwiĊtej liturgii káadzie nacisk na wy-
ksztaácenie liturgiczne (KL 14-20), które "ma trwaü przez caáy czas koĞ-
cielnych studiów, a takĪe kapáani winni je kontynuowaü i uzupeániaü
przez caáe swoje Īycie. Tylko tacy pasterze, przepojeni liturgiczną nauką i
praktyką, są w stanie pouczyü wiernych i doprowadziü do bardziej zro-
zumiaáego i gorliwszego uczestnictwa w róĪnych czynnoĞciach liturgicznych
spoáecznoĞci chrzeĞcijaĔskiej" (Instr. o liturgicznym wychowaniu alumnów z
1965, nr 2). Dlatego tematyka "Zarysu liturgiki' uwzglĊdnia program
obowiązujący w wyĪszych seminariach duchownych w Polsce. MoĪe on
takĪe sáXĪ\ü katechetom w ich pracy nad ksztaátowaniem máodych katolików,
organistom i lektorom w wypeánianiu ich posáug w zgromadzeniu
liturgicznym, a takĪe wszystkim tym, których interesuje liturgia KoĞcioáa z
jej niewyczerpanymi skarbami duchowymi.
TRZECIE WYDANIE "Zarysu liturgik?, podobnie jak wydania po-
przednie, nie roĞci sobie pretensji do rangi podrĊcznika w Ğcisáym zna-
czeniu, lecz jest opracowaniem materiaáów zaczerpniĊtych przede wszyst-
5
kim z dokumentów Stolicy Apostolskiej i z dokumentów soborowych oraz z
ksiąg liturgicznych, jak równieĪ z podrĊczników i innych opracowaĔ po-
danych w bibliografii. Na Īyczenie wydawnictwa dokonane zostaáy pewne
skróty, bez uszczerbku dla treĞci. Są teĪ niezbĊdne uzupeánienia. Na Īy-
czenie czytelników i zgodnie ze wskazaniami, podanymi w instrukcjach
liturgicznych, obecne wydanie zawiera szereg cytatów z modlitw liturgicznych
dla bliĪszego zetkniĊcia siĊ z liturgią i lepszego jej zrozumienia. Niech
zatem Zarys liturgiki bĊdzie pomocny czytelnikom w wielbieniu Boga i w
pracy nad wáasnym uĞwiĊceniem, którego liturgia jest Ĩródáem. Bóg
bowiem
ZAGADNIENIA PODSTAWOWE
LITURGIKA
"wybraá nas przed zaáRĪeniem Ğwiata,
abyĞmy byli ĞwiĊci i nieskalani przed Jego obliczem.
Z miáRĞci przeznaczyá nas dla siebie
jako przybranych synów, przez Jezusa Chrystusa,
wedáug postanowienia swej woli,
ku chwale majestatu swej áaski,
którą nas obdarzyá w Umiáowanym
(Ef 1,4-6).
Liturgika jest samodzielną nauką teologiczną, której przedmiotem
jest liturgia KoĞcioáa. Ma ona równieĪ swoją metodĊ historyczno-egze-
getyczną. Zajmuje siĊ obrzĊdami liturgicznymi z punktu widzenia
histo-
rycznego, teologicznego, duchowego, duszpasterskiego i prawnego.
Liturgika
jest teĪ jednym z gáównych przedmiotów wykáadanych na wydziaáach
teologicznych (KL 16).
Kraków, dnia 15 sierpnia 1994 r.
Ks. Tarsycjusz Sinka CM
6
POCZĄTKI
i
ROZWÓJ
ħródáem dla liturgiki
Vą ksiĊgi Nowego Testamentu, zwáaszcza
Dzieje Apostolskie i Listy ĞwiĊtego Pawáa, pisma Klemensa Rzyms-
kiego (t ok. 97) i innych Ojców apostolskich,
Didache
z ok. 120 r.,
Didaskalia
syryjskie z początku III w.,
Tradycje Apostolskie
Hipolita
Rzymskiego z okoáo 215 r.,
Konstytucje Apostolskie
z okoáo 380 roku,
Euchologion Serapiona
z okoáo 350 r., pisma Tertuliana (t 220), Cy-
priana (t 258) i innych pisarzy oraz Ojców KoĞcioáa, ksiĊgi liturgiczne,
uchwaáy soborów i synodów dotyczące liturgii, pisma urzĊdowe Stolicy
ĝwiĊtej w sprawie liturgii itp.
Liturgika siĊga początkami
staroĪytnoĞci chrzeĞcijaĔskiej. ZaczĊáo
siĊ od czysto duszpasterskiego wyjaĞniania obrzĊdów liturgicznych nowo
ochrzczonym chrzeĞcijanom. WyjaĞnienia te przyjĊáy formĊ systematycz-
nego wykáadu obrzĊdów w dzieáach mistagogicznych. Do najbardziej
7
kim z dokumentów Stolicy Apostolskiej i z dokumentów soborowych oraz z
ksiąg liturgicznych, jak równieĪ z podrĊczników i innych opracowaĔ po-
danych w bibliografii. Na Īyczenie wydawnictwa dokonane zostaáy pewne
skróty, bez uszczerbku dla treĞci. Są teĪ niezbĊdne uzupeánienia. Na Īy-
czenie czytelników i zgodnie ze wskazaniami, podanymi w instrukcjach
liturgicznych, obecne wydanie zawiera szereg cytatów z modlitw liturgicznych
dla bliĪszego zetkniĊcia siĊ z liturgią i lepszego jej zrozumienia. Niech
zatem Zarys liturgiki bĊdzie pomocny czytelnikom w wielbieniu Boga i w
pracy nad wáasnym uĞwiĊceniem, którego liturgia jest Ĩródáem. Bóg
bowiem
ZAGADNIENIA PODSTAWOWE
LITURGIKA
"wybraá nas przed zaáRĪeniem Ğwiata,
abyĞmy byli ĞwiĊci i nieskalani przed Jego obliczem.
Z miáRĞci przeznaczyá nas dla siebie
jako przybranych synów, przez Jezusa Chrystusa,
wedáug postanowienia swej woli,
ku chwale majestatu swej áaski,
którą nas obdarzyá w Umiáowanym
(Ef 1,4-6).
Liturgika jest samodzielną nauką teologiczną, której przedmiotem
jest liturgia KoĞcioáa. Ma ona równieĪ swoją metodĊ historyczno-egze-
getyczną. Zajmuje siĊ obrzĊdami liturgicznymi z punktu widzenia
histo-
rycznego, teologicznego, duchowego, duszpasterskiego i prawnego.
Liturgika
jest teĪ jednym z gáównych przedmiotów wykáadanych na wydziaáach
teologicznych (KL 16).
Kraków, dnia 15 sierpnia 1994 r.
Ks. Torsy cjusz Sinka CM
POCZĄTKI I ROZWÓJ
ħródáem dla liturgiki
Vą ksiĊgi Nowego Testamentu, zwáaszcza
Dzieje Apostolskie i Listy ĞwiĊtego Pawáa, pisma Klemensa Rzyms-
kiego (t ok. 97) i innych Ojców apostolskich,
Didache
z ok. 120 r.,
Didaskalia
syryjskie z początku III w.,
Tradycje Apostolskie
Hipolita
Rzymskiego z okoáo 215 r.,
Konstytucje Apostolskie
z okoáo 380 roku,
Euchologion Serapiona
z okoáo 350 r., pisma Tertuliana (t 220), Cy-
priana (f 258) i innych pisarzy oraz Ojców KoĞcioáa, ksiĊgi liturgiczne,
uchwaáy soborów i synodów dotyczące liturgii, pisma urzĊdowe Stolicy
ĝwiĊtej w sprawie liturgii itp.
Liturgika siĊga początkami
staroĪytnoĞci chrzeĞcijaĔskiej. ZaczĊáo
siĊ od czysto duszpasterskiego wyjaĞniania obrzĊdów liturgicznych nowo
ochrzczonym chrzeĞcijanom. WyjaĞnienia te przyjĊáy formĊ systematycz-
nego wykáadu obrzĊdów w dzieáach mistagogicznych. Do najbardziej
znanych naleĪą:
Katechezy mistagogiczne
ĞwiĊtego Cyryla Jerozolimskiego
(t 386),
De sacramentis
Ğw. AmbroĪego (t 397) i
De catechizandis
rudibus
Ğw. Augustyna (t 430). Kontynuatorami tego nurtu byli miĊdzy
innnymi Pseudo-Dionizy Areopagita (V/VI w.) oraz Ğw. Izydor z Se-
willi (f 636).
Od czasów karoliĔskich liturgika byáa juĪ nauką rozwiniĊWą i sa-
modzielną, dziĊki znanym autorom, takim jak Alkuin (f 804), Amala-
riusz z Metzu (t 850), Walafryd Strabo (t 849). W nastĊpnych wiekach
doszli Bernold z Konstancji (t 1100), Rupert z Deutz (t 1135),
Honoriusz z Autun (t 1150), Jan Beleth (t 1165). Posáugiwali siĊ oni
przewaĪnie metodą symboliczną, zwaną teĪ alegoryczną. Za jej ojca
uwaĪa siĊ Amalariusza z Metzu. Przeciwnikiem metody alegorycznej
byá archidiakon Florus (t 860). Metoda ta dominowaáa w Ğredniowieczu,
póĨniej zarzucona. Obiektywnie pisali Innocenty III (t 1216):
De sacro
altaris mysterio',
Albert Wielki (t 1280):
Opus de mysterio missae;
Wilhelm Durandus (t 1292):
Rationale divinorum officiorum,
które staáo
siĊ autorytetem dla liturgistów na kilka wieków. NaleĪeli do nich:
Henryk von Hessen (t 1397), Jan a Lapide (t 1496), Jan Burchard (t
1506). Z polskich liturgistów tego czasu, związanych z Uniwersytetem
JagielloĔskim naleĪeli miĊdzy innymi Bartáomiej z Jasáa (t 1407), Jan z
Kluczborka (t 1423), Andrzej z Kokorzyna (t 1435). Na podkreĞlenie
zasáuguje
Tractatus sacerdotalis
Mikoáaja z Báonia (t 1438). W XVI w.
polskich odrĊbnoĞci liturgicznych bronili Andrzej Krzycki (t 1537) i Jan
àaski (t 1531).
Potrzeba obrony obrzĊdów KoĞcioáa katolickiego przed atakami in-
nowierców oraz humanizmu ze swoim zapatrzeniem siĊ w historiĊ,
zwáaszcza w staroĪytnoĞü, spowodowaáy rozwój studiów historycznych.
Rozpocząá siĊ okres wydawania Ĩródeá i dzieá monograficznych oraz
traktatów liturgicznych. Do najbardziej znanych naleĪą: G. Cassander,
Liturgica,
1558; M. Hittorp,
De divinis catholicae ecclesiae officiis et
mysteriis,
1588; J. Mabillon,
De liturgia gallicana,
1685; J. Bona,
Rerum
liturgicarum libri duo,
1671; L. Muratori,
Liturgia romana vetus,
1748; J. i
A. Assemani,
Codex liturgicus ecclesiae universae,
1749-66; M. Ger-bert,
Principia theologiae liturgicae ąuoad divinum officium, Dei cultum et
sanctorum,
1759. Do znanych liturgistów polskich tego okresu naleĪą:
Marcin Biaáobrzeski (t 1586), Adrian Jung (t 1607), Marcin Kro-wicki
(t 1589), Hieronim Powodowski (t 1613).
W XIX w.
ruch liturgiczny
RĪywiá twórczoĞü w zakresie liturgiki.
Prosper Guüranger (t 1875) jest autorem dwóch gáRĞnych dzieá:
Insti-
8
tutions liturgiąues
(Paris 1878-1885)
orsa.L'annee liturgiąue (f ans
1840-
1851). Dalsze monumentalne dzieáa to
Dictionnaire d'Archeologie chre-
tienne et de Liturgie
Ferdynanda Cabrol'a i Henryka Leclercq'a,
Monu-
menta Ecclesiae Liturgica
Henryka Leclercq'a i
Dos Jahr des Heiles
Piusa Parscha (t 1954). W Polsce na uwagĊ zasáugują miĊdzy innymi
Paweá Rzymski (t 1833), autor podrĊcznika do liturgiki i Julian Nowo-
wiejski (t 1941),
Wykáad liturgii KoĞcioáa katolickiego
(4 tomy 1893-
1916), J.N. Fijaáek (t 1936), W. Abraham (t 1941), Zenon i Stanisáaw
HodyĔscy (art. w Enc. KoĞü. Nowodw.), Michaá Kordel (t 1936) zaáo-
Īyciel pisma
Mysterium Christi,
Jan Korzonkiewicz (t 1932), Józef Mi-
chalak (t 1941):
Zarys Liturgiki.
:Ğród bogatej literatury liturgicznej ostatnich dziesiątków lat dzieáami
klasycznymi są miĊdzy innnymi Cypriana Yagagginiego, //
senso
teologico delia liturgia
(Roma 1957);
LEglise en priere
(Tournai 1961)
pod red. A. G. Martimort'a; J. A. Jungmanna,
Missarum sollemnia;
M.
Righetti,
Manuale di storia liturgica
(Milano 1950-1959). W miarĊ
rozwoju ruchu liturgicznego i liturgiki, zakáadano pisma w róĪnych oĞ-
rodkach, na áamach których publikowano rezultaty badaĔ naukowych.
Do najbardziej znanych naleĪą:
Bibel und Liturgie
(Klosterneuburg
1926...),
Ephemerides Liturgicae
(Roma 1887...),
Liturgisches Jahrbuch
(Munster 1951...),
La Maison-Dieu
(Paris 1945...),
Rivista liturgica
(To-
rino 1914...).
PRZEDMIOT
Przedmiotem liturgiki są obrzĊdy liturgiczne KoĞcioáa. Zajmuje siĊ
ona historią liturgii, jej obowiązująFą formą, myĞOą teologiczną po-
szczególnych obrzĊdów, wskazuje na ich funkcjĊ duszpasterską oraz na
ich treĞü ascetyczno-mistyczną.
Historia liturgii bada genezĊ i rozwój obrzĊdów ĞwiĊtych. Badania te
pozwalają ustaliü wáDĞciwy sens i znaczenie poszczególnych obrzĊdów,
ich czasowe i kulturowe uwarunkowania; pozwalają rozróĪniü elementy
istotne od ubocznych, dodanych; obrzĊdy ustanowienia BoĪego i
koĞcielnego. Wyniki badaĔ historycznych pozwalają lepiej zrozumieü
dzisiejszy ksztaát liturgii KoĞcioáa. One równieĪ najlepiej sygnalizują
potrzebĊ reformy liturgii i najlepiej tĊ reformĊ przygotowują.
9
ObowiązująFą formĊ liturgii zawierają ksiĊgi liturgiczne zatwier-
Plik z chomika:
dziubar1
Inne pliki z tego folderu:
Słownik ministranta.pdf
(111 KB)
Missale Romanum (Mszał Rzymski).pdf
(16393 KB)
Konferencja Episkopatu Polski - Dyrektorium duszpasterstwa służby liturgicznej.pdf
(329 KB)
Czytania Biblijne - zestawienie lekcji i ewangelii wyjętych z Mszału Rzymskiego oraz Brewiarza Rzymskiego.pdf
(224 KB)
Armin M. v. Rohrscheidt - Historia liturgii Chrześcijańskiej.rtf
(333 KB)
Inne foldery tego chomika:
Koronka do św. Michała Archanioła i 9 Chórów Anielskich
Modlitwy po łacinie
pisma
Śpiewniki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin