Teoria_litaratury_-_Ingarden.doc

(33 KB) Pobierz

Z teorii dzieła literackiego – Ingarden

 

Dzieło jest zbudowane ze słów jak dom z cegieł.

 

Dostrzegł fizyczność języka – brzmienia.

 

Problemy:

 

- szybkie czytanie wzrokowe, gdy w mózgu nie tworzą się dźwięki, tylko sens.

 

- grafia też może zawierać znaczenia, np. kursywa, cudzysłów.

 

Dzieło literackie jest niedookreślone = schematyczne, bo:

 

- grafia nie oddaje wszystkich niuansów wymowy.

 

- dzieło nieschematyczne musiałoby być nieskończenie długie, a warunki percepcji i techniczne uniemożliwiają konkretyzację takiego.

 

Warstwa - płynie z dysproporcji między językowymi środkami wyrazu, a tym, co ma być przedstawiane.

 

Jak zbyt dokładnie – „Nad Niemnem” – czytelnik gubi wątek w opisie.

 

2 właściwości przedmiotów:

 

- nieskończenie wiele cech, więc nie do opisania.

- zasada wyłączonego środka: każda cecha ustalona wyłącza inną nieustaloną

  (jak wiadomo, że kot jest czarny, to nie jest biały)

 

Warstwa wyglądów nie ma charakteru ciągłego, lecz pojawia się jak lokomotywa.

 

Typy wyglądów:

                             / wzrokowe

                           /

-postrzeżeniowe – słuchowe

                           \

                             \ dotykowe

 

- wyobrażeniowe (–||–)

 

Schemat wynika z konwencji literackiej i dorobku świadomości czytelnika

 

- Jak są ukazane przedmioty?

- przejawiają się przez wyglądy, są określone szkieletem / szkicem.

 

 

 

 

Postawy zasadnicze konkretyzacji:

- odbiór popularny

- estetyczny

- badacza

 

- instrumentalna (?): propagandzista szuka przykładów popierających swą politykę.

 

 

Dzieło potencjalne à konkretyzacja à przedmiot estetyczny

 

Składniki treści nazwy:

 

- Stałe i zmienne

- Aktualne (wykorzystane) i potencjalne (niewykorzystane).

 

4 funkcje tworów językowych:

- znaczeniowa

- podmiotowa

- wyrażanie stanów autora

- wpływanie na słuchacza

 

Niedookreślenie warstwy sensów wynika między innymi z wieloznaczności słów.

 

Dwa wymiary dzieła:

 

- wielofazowość – następstwo części – porządek linearny

 

- wielowarstwowość – współwystępowanie wielu składników – porządek pionowy

 

Warstwy:

 

- brzmień językowych

- znaczeń słów i sensów zdania

- przedmiotów przedstawionych (przedmiot to wszystko, o czym mowa, np. ludzie, uczucia)

- schematów wyglądowych (nośnikiem schematyczności są miejsca niedookreślone)

 

(ale gdy jest opowieść w opowieści, to warstwy się mnożą do 8 – i tak dalej)

 

Wyglądy – forma, przez którą przejawiają się przedmioty przedstawione.

 

Wyglądy „rozbłyskują” na chwilę.

 

Wyglądy są „trzymane w pogotowiu” i czytelnik je wypełnia.

 

W liryce refleksyjnej też są przedmioty przedstawione, ale mniej, niż w „Panu Tadeuszu”.

 

Wyróżnienie 4-tej warstwy budziło spór, bo jeśli przedmioty przejawiają się przez wyglądy, to trudno oderwać przedmiot od wyglądu.

 

Obrona Ingardena:

- każdy czytelnik inaczej wyobraża sobie wyglądy

- ten sam przedmiot różni autorzy opisują różnie

 

Warstwa przedmiotów służy ich IDENTYFIKACJI.

 

Warstwa wyglądów służy ich INDYWIDUALIZACJI.

 

Konkretyzacja – to uzupełnianie przez czytelnika miejsc niedookreślenia.

 

Niedookreślenie zachodzi we wszystkich 4 warstwach:

 

- brzmień językowych: zapis graficzny nie oddaje niuansów wymowy

- znaczeń i sensów: wieloznaczność nazw, zjawisko presupozycji

- przedmiotów przedstawionych \

- schematów wyglądowych ------ wyobrażenia czytelnika

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin