SCENARIUSZ SPOTKANIA ANDRZEJKOWEGO
TEMAT – Andrzejkowe wróżbyCELE OPERACYJNE – dziecko- zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe- umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rodzicami- potrafi współpracować w grupie - umie odczuwać radość z własnej twórczościŚRODKI DYDAKTYCZNE – świece, klucz, kadzidełka, butelka, symbole gwiazd, atrapa studni z wodą, monety 1-groszowe, cukierki wróżby, kartki z napisami zawodów, serca z imionami, kubki z płynem, słomki, miski, grzebień, mapa, pędzel, nagrody-niespodzianki.
Scenariusz spotkania andrzejkowego
PRZEBIEG ZAJĘĆWstęp – sala przygotowana na przyjęcie gości: tajemnicze dekoracje na ścianach, na stołach zapalone świece i słodki poczęstunek. Obok, w innej sali ,,pokój wróżb” gdzie na dzieci czeka wróżka. Na drzwiach sali wisi ozdobny napis:Zanim wejdziesz na spotkaniePowiedz coś na powitaniePo powitaniu gości nauczycielka mówi wiersz D. Gellner Wieczór Andrzejkowy
1. Świeca marszczy złoty nosZ każdej strony kapie wosk.Cienie toczą się co krok,Już w pokoju straszny tłok!
3. Już rozsiadły się na ścianach:Czarny zamek, czarna brama.I już skrzą się na tapecieCzarne koła przy karecie.
2. Cienie tu i cienie tam –Pewnie przyszły wróżyć nam.Już się pchają na firankiCienie – czarne wycinanki.
4. Czarny paź przed bramą staje, Czarną różę nam podaje.Kto ją weźmie – ja? Czy ty?Komu z nas się spełnią sny?
Po recytacji wiersza nauczycielka wyjaśnia wszystkim cel spotkania i opowiada legendy o andrzejkowych wróżbach: Dawno, dawno temu w przedostatni dzień listopada, w przeddzień Andrzeja wszystkie panny chciały dowiedzieć się o swoim losie. ,,Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb, pielęgnowana od najdawniejszych czasów i przekazywana z pokolenia na pokolenie. Tej nocy dziewczęta wróżyły z butów ustawianych jeden za drugim i z kości baranich rzucanych psom. Zwierzęta były bardzo pomocne we wróżeniu, w przepowiadaniu kolejności wychodzenia za mąż. Podsuwały więc panny smakołyki np. wpuszczonemu psu, a której smakołyk zjadł wcześniej, tej zamążpójście było pewne. Panny dawały upust swej pomysłowości w odczytywaniu znaków, losowały włożone pod poduszkę karteczki z imionami chłopców. We wróżeniu pomocne były ogień i woda. Dziewczęta puszczały na wodę igły lub świece. Jeżeli się spotkały, to para zostanie skojarzona. Z dniem św. Andrzeja związane są też przysłowia:~Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja.~Na świętego Andrzeja błyska pannom nadzieja~Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży.Takie i inne wróżby przepowiadały przyszłość dawniej. My dzisiaj spróbujemy wrócić do tamtych tradycji i rozpoczynamy nasz wieczór cudów.Oprócz różnorodnych wróżb, mamy przygotowaną dla was niespodziankę.Zaprosiłyśmy na dzisiejszy wieczór do przedszkola prawdziwą wróżkę, która będzie wróżyła każdemu dziecku osobno. Znajduje się ona w sali obok. Już od tej chwili można się ustawić w kolejce do niej, aby poznać swoją przyszłość.Resztę dzieci zapraszamy do udziału w różnorodnych wróżbach.Nauczycielka mówi:Święty Andrzeju daj nam znaćCo się będzie z nami dziać!
I WRÓŻBANa środku sali stoi studnia z wodą. Każde dziecko otrzymuje 1 grosz i wypowiadając zaklęcie: Pokus – pokus, czary – mary,Aby wróżby się spełniły, złóżmy dary.wrzuca monetę do studni. Rzut odbywa się przez lewe ramię, a czyja moneta wpadnie do wody, ten ma szansę na spełnienie jego życzeń.II WRÓŻBANa środku sali leży butelka, a wokół niej gwiazdy symbole. Każdy kręci butelką i odczytuje symbol, który wskazuje butelka.( korona) W przyszłości będziesz ważną osobą. Obejmiesz ważne stanowisko.( książka) Przed tobą kariera naukowa, zaszczyty.( serce) Czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne.( moneta ) Będziesz bardzo bogatym biznesmenem. Sukces w interesach.( gwiazda) Przed tobą kariera aktorska lub piosenkarska Będziesz gwiazdą.( palma) Czekają cię wspaniałe przygody. Zostaniesz podróżnikiem.( różaniec) Będziesz księdzem lub zakonnicą. Spędzisz życie na modłach.( jabłko) Nowe życie, odrodzenie, ożywienie interesów. III WRÓŻBADzieci przekłuwają szpilką serca, na których na odwrotnej stronie wypisane są imiona dziewcząt lub chłopców. Zaznaczone imię będzie imieniem przyszłego męża lub żony.IV WRÓŻBADzieci otrzymują plastikowe rurki i pojemniki z mydlaną wodą do robienia baniek. Kto zrobi największą bańkę, ten najlepiej będzie się uczył w szkole.V WRÓŻBADzieci i rodzice zdejmują po jednym bucie. Ustawiają je jeden za drugim. Czyj but pierwszy wyjdzie za próg sali, ten pojedzie na daleką wycieczkę.VI WRÓŻBADzieci częstują się cukierkami w których znajdują się karteczki z wypisanymi zawodami, które dzieci będą w przyszłości wykonywać.VII WRÓŻBANa stole rozłożone są talerzyki, a pod nimi różne akcesoria:- mapa – podróżnik- but – tancerz- książka – uczony- cukierek – słodkie życie- grzebień - fryzjer VIII WRÓŻBANauczycielka mówi:A teraz wosku lanie Co ma stać się niech się stanie..
beatynka1