METODY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA.doc

(100 KB) Pobierz
METODY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

METODY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

 

 

 

Literatura:

1.      M. Lisiecki – Klasyczne i nowe metody organizacji i zarządzania. Teoria i praktyka

2.      Kieżuń Witold – Sprawne zarządzanie organizacją

3.      Brilman – Nowoczesne koncepcje i zasady zarządzania

4.      Nogalski, Śniadecki – Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem

5.      Zimniewicz Kazimierz – Współczesne koncepcje i metody zarządzania

6.      Listwan – Kształtowanie kadry menedżerskiej

 

 

1.      Naczelne kierownictwo – dokąd prowadzić organizację? Jak zintegrować ludzi z organizacją (jak zapewnić lojalność i zaangażowanie personelu)?

2.      Menedżerowie średniego szczebla – jak podzielić i komu przydzielić zadania

3.      Menedżerowie nadzorujący – jak zapewnić „techniczną” sprawność realizacji zadań?

4.      Pracownicy operacyjni

 

Kierowanie – to sztuka osiągania celów przy wykorzystaniu przy użyciu wszystkich innych zasobów organizacji.

 

Biznesmen – przedsiębiorca – ma środki własne, które inwestuje i pomnaża.

 

Organizację łączy:

1.      cel działania

2.      sposób zorganizowania (struktura organizacyjna)

3.      powiązanie z otoczeniem

4.      każda organizacja wymaga kierowania

 

Czym jest praca kierownicza?

 

Funkcje kierowania

czasy Fayola    i     współczesne

1.      przewidywanie – planowanie

2.      organizowanie – organizowanie

3.      rozkazywanie – przewodzenie

4.      koordynowanie – kontrolowanie

5.      kontrolowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Role kierownicze wg Mintzberga

 

1.      Sterujące (decyzyjna)

a/ inicjator

b/ regulator

c/ dysponent

d/ negocjator

 

Przedsiębiorca – jest inicjatorem, projektodawcą i stymulatorem zmian i innowacji.

Kontroler – koryguje występujące w firmie zakłócenia.

Dystrybutor zasobów – rozdziela wszelkie zasoby firmy: czas, fundusze, wyposażenie, ludzi.

Negocjator – reprezentuje organizację w głównych negocjacjach w istotnych dla firmy sprawach.

 

2.      Interpersonalne

a/ reprezentant

b/ łącznik

c/ przywódca

 

Symboliczna – jest prawnym i społecznym symbolem firmy.

Lider – buduje relacje z podwładnymi, komunikuje się z nimi, motywacja – jest przywódcą.

Łącznik – utrzymuje sieć kontaktów poza firmą, które jej podlegają i umożliwiają zdobywanie informacji.

 

3.      Informacyjne

a/ monitor

b/ propagator

c/ rzecznik

 

Monitor – poszukuje informacji zewnętrznych i wewnętrznych o zdarzeniach mających wpływ na firmę.

Propagator – rozpowszechnia wewnątrz firmy informacje pochodzące ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych.

Spiker (rzecznik) – przekazuje na zewnątrz firmy informacje o niej samej.

 

Umiejętności kierownicze

1/ specjalistyczne – zwane technicznymi – ten rodzaj umiejętności niezbędny jest w przypadku, gdy kierownik wywiązuje się z roli koordynatora zachowań podwładnych:

-          ściśle wyznacza czas realizacji zadań

-          dzieli zadania zespołu na czynności

-          wpływa istotnie lub narzuca sposób wykonania zadań (czynności tzn. czas, tempo i kolejność ich wykonania)

-          przydziela zadania poszczególnym osobom

-          kontroluje, ocenia i koryguje w/w determinanty działań podwładnym

 

Umiejętności te służą więc kierownikowi do pełnienia operacyjnych funkcji kierowniczych polegających na nadzorze i instruktażu podwładnych, który niekiedy oznacza się konieczność zademonstrowania sposobu wykonywania czynności. Oznacza ją więc niekiedy wręcz sprawność techniczną wykonywania czynności realizowanych w obszarze kierowania.

 

2/ umiejętności i kompetencje – obejmują te umiejętności, które wiążą się z wyznaczaniem celów działania dla całego obszaru kierowania lub opracowania sposobów realizacji zadanych celów. Oznaczają one więc:

-          umiejętności planowania celów systemów (podsystemów)

-          organizacja systemów realizowanych (analizy problemowej)

-          pozyskiwania środków i zasobów realizacji zadań

-          kształtowania obszarów odpowiedzialności na niższych szczeblach

 

3/ umiejętności wywierania wpływów

-          przywódcze (audytor)

-          umiejętności motywacji bezpośredniej (kary, nagrody)

-          umiejętności kierowania postaw (kształtowanie poczucia odpowiedzialności itp.)

-          zdolności pedagogiczne (treningu i szkolenia)

 

Potrzeby kierownika:

1/ władzy (dominacji)

2/ kierowania (wpływania na wyniki)

3/ empatii (wczuwania się w drugiego człowieka)

 

Warunki sprawnego kierowania

1/ podstawa menedżera (asertywny, kreatywny, przedsiębiorczy)

2/ umiejętność wypełniania funkcji kierowniczych (planowania, organizowania, przewodzenia, kontrolowania)

3/ chęć kierowania

4/ posiadanie władzy

 

Władza kierownicza – możliwość wywierania wpływu na podwładnych

 

Źródła władzy:

1/ hierarchia organizacyjna

2/ kwalifikacje

3/ autorytet (charyzmatyczny, tradycyjny...)

4/ posiadanie informacji

5/ kontrola nad zasobami

 

 

EWOLUCJA ROLI KIEROWNIKA W ORGANIZACJI

 

1. Kierownik – przedsiębiorca właściciel

 

orientacja – przedsiębiorcza

otoczenie – spokojne, przypadkowe

 

Zarządzanie przez doświadczenie i intuicję. Bardzo duża autonomia przedsiębiorstwa, która uważa się za instrument postępu społecznego. 1820-1880.

 

 

 

 

 

2. Kierownik specjalista

 

orientacja – produkcyjna

otoczenie – spokojne, zestrukturalizowanie

 

Zarządzanie funkcjonalne. Duża autonomia przedsiębiorstwa ograniczona głównie przez konkurencję cenową. 1880-1930.

 

3. Kierownik – generalista

 

orientacja – rynkowa

otoczenie – przedsiębiorstwo oddziałujące

 

Malejąca autonomia przedsiębiorstwa ograniczona przez różniące się rynki w kraju i na świecie. 1930-1970.

 

4. Kierownik realizator

 

orientacja – plan jako cel

otoczenie – mało zróżnicowane, stabilne, ściśle scentralizowane zarządzanie gospodarką. Autonomia gospodarcza. 1945-1989.

 

5. Super boss – generalista

 

orientacja – generalna

otoczenie – burzliwe pole

 

Ograniczona autonomia przedsiębiorstwa wyznaczana przez globalną konkurencję. 1970-…

 

Metoda – to party na naukowych zasadach badawczych uświadomiony i asystematyzowany sposób postępowania służący rozwiązywaniu problemów (powtarzalny z racji jego skuteczności).

 

Technika działania to szczegółowo opisany sposób działania.

 

Sposób działania to umyślny dobór zasobów i środków działania oraz…

 

Ogólne podejście w obszarze organizacji i zarządzania (folia)

 

Metody i techniki organizacji i zarządzania w ramach wyróżnionych grup (Lisiecki) – (folia)

Czynności kierownicze

 

1. stałe

a/ regularne

- czytanie korespondencji

- niektóre zebrania i konferencje

- studiowanie przepisów prawnych itp.

b/ nieregularne

- przyjmowanie delegacji

- odbieranie telefonów itp.

2. sporadyczne

- przewidywanie (których czas i rodzaj są znane) – np. wyjazd do kontrahenta

- nieprzewidywalne (nagłe) – np. awarie, negocjacje ze strajkującymi.

 

Zasada ABC – zależność między wartością zadań i nakładem czasu na ich realizację oraz działalnością kierowniczą.

 

A – 65% efektów i 15% zadań (skupić się)

B – 20% efektów i 20% zadań (zlecać)

C – 15% efektów i 65% zadań (odłożyć)

 

Prognozowanie zachowania kierowniczego wg pilności i ważności spraw

(wg D.Eisenhowera)

 

B –  wprowadzać do organizera z określeniem terminu wykonania lub delegowania

A – wykonać od razu, samodzielnie

D – odłożyć na później lub zrezygnować z realizacji

C – delegować

 

    PILNOŚĆ

 

0         50         100

 

B

 

 

A

 

 

 

50

 

 

 

WAŻNOŚĆ

 

D

 

 

C

 

 

 

0

 

 

Czynniki warunkujące sprawną pracę kierownika

 

1/ zewnętrzne

- otoczenie

- kultura organizacyjna

- poziom cywilizacji

- rozwój gospodarki

- stan prawa itp.

2/ wewnętrzne

- formalna struktura organizacyjna

- poziom centralizacji przedsiębiorstwa

- warunki pracy

- organizacyjno – techniczne środki pracy

3/ indywidualne

- cechy osobowe

- wykształcenie

- umiejętności

- możliwości

- motywacja kierownika

 

 

ZARZĄDZANIE CZASEM PRACY

 

1.      Czas jest dobrem ograniczonym

2.      Nie daje się niczym zastąpić, nie można pomnożyć, kupić, cofnąć, magazynować itp.

 

 

Przyczyny marnowania czasu:

1.      uwarunkowania wewnętrzne (zależne od człowieka)

-          brak refleksji nad sobą i przemijaniem

-          cechy osobowościowe (brak doświadczenia, niedbalstwo, powolność, niezdyscyplinowanie, gadulstwo, brak wiedzy, motywacji, nałogi)

-          brak umiejętności zarządzania własnym czasem

2.      uwarunkowania zewnętrzne

-          dojazd do pracy

-          organizacja pracy

-          zebrania spóźnialstwo

-          awarie itd.

 

Metody badania czasu pracy menedżera

 

1.      ankietyzacja – ankieter zadaje pytania określonej liczbie kierowników. Metoda mało precyzyjna, subiektywna.

2.      wywiad – metoda bezpośrednia, można zadawać pytania pomocnicze, przypominać. Metoda zawodna (pamięć jest ulotna), subiektywna.

3.      fotografia dnia pracy (metoda obserwacji ciągłej) – obserwacja ciągła – badacz siedzi przy kierowniku i notuje wszystko co ten robi. Metoda czasochłonna (stała obecność badacza), uciążliwe dla kierownika.

4.      migawka (metoda migawkowa) – badacz dokonuje obserwacji w losowych okresach czasu.

5.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin