ocena stanu noworodka.doc

(42 KB) Pobierz

 

Ocena stanu noworodka:

Skala Apgar (5 min od porodu, 0-10 pkt, norma > 6) ,

Skala Oceny Zachowań Noworodków Brazeltona (po 30 minutach, diagnostyka ew. problemów neurologicznych)

 

Odruchy:

przystosowawcze – pomagają przetrwać, niektóre zanikają z wiekiem (ssania i połykania, o. poszukiwawczy: automatyczne obrócenie głowy w kierunku dotkniętego policzka), inne nie (cofanie się przed bolesnym bodźcem, reakcja źrenic na światło i in.). O. chwytny był przystosowawczy, obecnie bezużyteczny.

 

prymitywne – sterowane przez prymitywne części mózgu – rdzeń przedłużony i śródmózgowie (o. Moro, o. Babińskiego). Zanikają ok. 6 m-ca

 

Początkowe zdolności percepcyjne noworodka:

-          skupienie obojga oczu na punkcie (optymalny punkt ogniskowy – 20-25 cm); po kilku tygodniach wodzenie wzrokiem za poruszającym się obiektem; prawie od razu odróżnia twarz matki od innych

-          słyszenie dźwięków w zakresie wysokości i głośności typowych dla ludzi; z grubsza lokalizacja obiektów na podst. głosu; rozróżnianie pewnych głosów (szczególnie matczynego)

-          rozróżnianie 4 podst. smaków (słodki, kwaśny, gorzki, słony), znanych zapachów ciała (szczególnie z. matki w odróżnieniu od innych kobiet

 

Początkowe zdolności ruchowe:

-          początkowo jest koszmarna lipa : )

-          w pierwszym m-cu: unoszenie podbródka ponad podłoże

-          po dwóch m-cach: zgarnianie rękoma przedmiotów w zasięgu

 

Stany świadomości (snu i czuwania) noworodka:

-          głęboki sen (oczy – zamknięte, oddech – regularny, sporadyczne drgnienia ciała)

-          sen aktywny (oc. – -||-, od. – nieregularny, nieznaczne drgania)

-          ciche wybudzenie (oc. – otwarte, od. – reg., brak znacznych ruchów ciała)

-          czynne wybudzenie (oc. – -||-, od. – niereg., znaczne ruchy)

-          płacz/hałasowanie (oc. zamknięte całkowicie/częściowo, energiczne ruchy, płacz)

 

powyższe fazy powtarzają się w cyklach po 1,5 – 2 godz. – (sen, płacz, jedzenie, cisza, sen; loop : P)

 

Sen

-          zajmuje noworodkom 90% czasu (za dnia i w nocy)

-          6-8 tydzień – pierwsze oznaki przyswajania trybu dzień-noc (łączenie 2-3 cykli z pominięciem fazy czynnego wybudzenia)

-          do ok. 6 m-ca – zwiększenie regularności snu

 

Płacz

-          2-11% czasu

-          nasilenie w pierwszych tygodniach

-          szczyt w połowie 2 m-ca

-          potem spadek intensywności

-          początkowo najintensywniejszy wieczorami, potem tuż przed porą karmienia

-          podstawowa funkcja: sygnalizowanie potrzeb – różne rodzaje płaczu:

-          - podstawowy (głód): rytmiczny – płacz | cisza | oddech; loop

-          - p. ze złości: donośniejszy, bardziej intensywny,

-          - p. z bólu: NIE poprzedzony jękiem i kwileniem, zwykle nagły

-          od 2 tyg. do 3-4 m-ca u 15-20% dzieci występują kolki – dzienne, trzygodzinne napady płaczu późnym popołudniem; ustępują samoczynnie; nieznane przyczyny

-          natychmiastowa reakcja na płacz jest wskazana przy płaczu z głodu, niewygody, lub od zmoczonej pieluchy

 

Jedzenie

-          początkowo nawet 10x/dzień

-          ok. 1 m-ca 5.5x/dzień

-          w przypadku braku przeciwwskazań zdrowotnych zalecane jest przynajmniej jedno karmienie piersią (nie butelką) dziennie; pozostałe karmienia – obojętnie jak

-          do 4-6 m-ca dziecku wystarczy karmienie pokarmem płynnym, potem w ciągu 1go roku można stopniowo zmieniać proporcje na korzyść pokarmu stałego

 

Zmiany fizyczne

Podstawowe wzorce zmian (Gessel):

-          cefalokaudalny (dziecko rozwija się od głowy w dół)

-          proksymodystalny (od tułowia na zewnątrz)

 

Układ nerwowy

-          w chwili narodzin rozwinięte są środomózgowie i rdzeń przedłużony (uwaga, habituacja, spanie, czuwanie, wydalanie, ruchy głowy i szyi), najsłabiej rozwinięta jest kora mózgowa (postrzeganie, ruch ciała, abstrakcyjne myślenie, mowa)

-          szczyt ilości dendrytów i synaps ok. 12-20 m-c, od ok. 18-24 m-ca następuje „przycięcie” zbędnych struktur mózgowych

-          mielinizacja (zgodnie z ww. wzorcami zmian)

 

Kości i mięśnie

-          do okresu dojrzewania trwa wykształcanie kompletu kości dłoni, nadgarstka, stawu skokowego i stopy, i postępuje kostnienie (twardnienie kości); mięśnie stają się dłuższe, grubsze, jędrniejsze

-          12-18 m-c – zarost ciemiączek

-          w 1ym roku wzrost zwiększa się o 25-30cm, waga potraja się

-          dziewczyny w wieku 2 lat, chłopcy w wieku 2,5 mają połowę wzrostu jaki osiągną jako dorośli

 

Rozwój zdolności ruchowych

-          grupy zdolności ruchowych (Malina):

-          - lokomocyjne (chodzenie, bieganie, skakanie)

-          - nielokomocyjne (pchanie, ciągnięcie, zginanie)

-          - manipulacyjne (chwytanie, rzucanie, łapanie, kopanie)

 

[tabela 4.3 ze str. 118]

Wiek (m-ce)

lokomocyjne

nielokomocyjne

manipulacyjne

1

Odruch automatycznego przebierania nogami.

Nieznacznie unosi główkę; śledzi oczyma poruszające się wolno przedmioty.

Trzyma włożone w dłoń przedmioty.

2-3

Leżąc na brzuszku potrafi podnieść głowę pod kątem 90 stopni.

Zaczyna zgarniać znajdujące się w zasięgu wzroku przedmioty.

4-6

Przekręca się; podtrzymywane potrafi siedzieć, porusza się za pomocą rąk i nóg („czołga się”).

Sięga i chwyta przedmioty.

7-9

Siedzi bez pomocy; raczkuje.

Przenosi przedmioty z jednej ręki do drugiej.

10-12

Potrafi podciągnąć się i stanąć; chodzi, przytrzymując się mebli; później chodzi bez pomocy.

Przykuca i schyla się.

Pewne oznaki wyboru chwytu; trzyma w garści łyżkę, ale nie zawsze trafia jeszcze jedzeniem do buzi.

13-18

Chodzi tyłem i krokiem dostawnym; biega (14-20 miesięcy).

Toczy piłkę w kierunku dorosłego.

Składa dwa klocki; wkłada przedmioty do małych pojemników i wysypuje je.

 

 

Wpływ na wymienione zmiany rozwojowe:

-          dojrzewanie

-          dziedziczenie

-          wpływy środowiskowe (dieta; praktyka – czyli regularne ćwiczenie nabytych umiejętności)

-          płeć NIE odgrywa znaczącej roli

 

Zdrowie

-          choroby pierwszych dwóch lat – styczność z innymi dziećmi skutkuje najczęściej falą chorób

-          śmiertelność (najczęściej w 1 roku życia, w związku z wadami wrodzonymi/niską masą urodzeniową; zespół nagłej śmierci niemowląt (SIDS) – związek z pozycją snu: na brzuchu=większe zagrożenie)

-          wcześniactwo/niska masa urodzeniowa (opóźnienia rozwojowe rzędu 10-15 tygodni, nadganiane w ciągu 2-3 lat)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin