Burnecka Małgorzata - O Koncepcji Wolności(1).pdf
(
639 KB
)
Pobierz
11154126 UNPDF
Małgorzata Burnecka
Uniwersytet Wrocławski
Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy Brandta / Instytut Socjologii
O koncepcji wolno
ś
ci w wolnej kulturze
Wolna kultura pojęcie pojawiające się coraz częściej w odniesieniu do takich
współczesnych zjawisk, jak wolne oprogramowanie i oprogramowanie o otwartym źródle
(
free and open source software
), otwarte treści (
open content
), wolna dokumentacja (
free
documentation
),
peerproduction
, czyli produkcja równych, czy ruch
commons
. Pojęcie,
którym opisuje się uchwytne empirycznie zjawiska, samo jednak nie posiada (jeszcze)
ścisłego, jednoznacznego opisu
1
.
Brak definicji wiąże się z szerszym problemem
problemem genezy idei wolnej kultury i poszukiwania właściwego jej kontekstu
interpretacyjnego.
Stosunkowo niewiele jest wyczerpujących analiz źródeł tej koncepcji, jak też i
niewątpliwie obecnych w niej odniesień do myśli społecznej, politycznej czy tradycji
filozoficznej. Mimo to, wolna kultura zyskuje coraz silniejszy ideologiczny "
sound
" za
sprawą pojawiających się w towarzyszącym jej dyskursie pojęć, które budują jej obraz i
wprowadzają określony kontekst interpretacyjny. Do najbardziej charakterystycznych z
nich, a zarazem funkcjonujących jako atrakcyjne medialnie hasła, należą przede
wszystkim: komunizm i piractwo.
Poprzez odniesienia wyraźnie obecne w nazwach niektórych wolnokulturowych
inicjatyw, takich jak np. "The dotCommunist Manifesto", czyli "Manifest dotKomunistyczny"
Ebena Moglena ze stycznia 2003 (Moglen 2003), "cyberkomunizm" głoszony m.in. przez
Richarda Barbrooka (Barbrook 2000) czy założenie międzynarodowej Partii Piratów (Pirate
Party Internationa
l
2
)
, wolna kultura łatwo kojarzona bywa właśnie z ideologią
komunistyczną, anarchosocjalizmem czy też po prostu z piractwem. Jej założenia
sprowadzane są tym samym do propagowania zniesienia praw autorskich w dalszej
perspektywie, a tymczasem łamania ich przy pomocy sieci P2P jako głównej platformy dla
tego rodzaju praktyk.
Mimo iż myśl przewodnią przywołanych tu inicjatyw można ująć w metaforycznym
twierdzeniu Stewarda Branda: "Informacja chce być wolna"
3
, pod którym podpisać
mogłaby się cała wolna kultura, to jednak ich retoryka skłania się ku jego parafrazie:
1 Wciąż powstają także próby społecznej, nienaukowej definicji tego zjawiska, np. hasło w Wikipedii "wolna kultura
(ruch)": http://pl.wikipedia.org/wiki/Wolna_kultura_%28ruch%29 [dostęp: 02072007].
2 Oficjalna strona: http://www.ppinternational.net/ [dostęp: 02072007].
3 Przypisywane mu twierdzenie "Information wants to be free" S. Brand miał wypowiedzieć podczas pierwszej
Hackers Conference w 1984 (Marin County, California). Znalazło się ono także w jego sprawozdaniu z konferencji
opublikowanemu w piśmie "Whole Earth Review" w maju 1985 na s. 49, a także w książce Stewarda Branda, The
Media Lab: Inventing the Future at MIT, Viking Penguin 1987, s. 202.
1
"Informacja powinna/musi być wolna". Taka interpretacja wolności w wolnej kulturze
wydaje się zapominać o kilku kluczowych kwestiach. Po pierwsze, o filozoficznym (i nie
tylko filozoficznym) bagażu słowa "wolność" o podstawowych rozróżnieniach między
pojęciami "wolny" a "wspólny", "wolny" a "dowolny" oraz o tym, że istotą "wolności" nie jest
narzucanie określonych sposobów działania, uznawanych przez niektórych za jedynie
słuszne. Wtedy bowiem wolność oznacza tylko jeden kierunek, tylko jedną możliwość,
przestając tym samym być wolnością, stając się natomiast przymusem, koniecznością,
obowiązkiem. Po drugie, interpretacja ta pomija grunt, na którym wyrosła wolna kultura
jako zjawisko społeczne i na którym miała szanse się rozwijać i ma je nadal dzięki
sprzyjającym warunkom. Po trzecie, pomija konsekwencje stosowania wolnych rozwiązań
(wolnych licencji), ale też i przyczyny (szczególnie ekonomiczne i pragmatyczne) ich
wykorzystywania, nie słuchając argumentacji praktyków wolnej kultury, a koncentrując się
na bezpośrednim, zewnętrznym i najłatwiej dostrzegalnym efekcie ujmowanym najczęściej
za pomocą pojęcia "dar".
Celem niniejszego tekstu jest wykazanie, że kontekstu interpretacyjnego wolnej
kultury należy szukać w tradycji innej niż komunistyczna, socjalistyczna czy przestępcza, a
nawet innej niż koncepcja bezinteresownego daru (występująca często pod hasłem kultury
bądź filozofii daru por. np. Zawojski 2006). Uwaga zwrócona tu zostanie, podobnie jak w
pracach jednego z czołowych badaczy sposobów współpracy, produkcji i tworzenia w
obszarze wolnej kultury, Yochai'a Benklera, ku myśli libertariańskiej i libertariańskiej
koncepcji wolności (Benkler 2006, 21).
Przywołane będą zatem warunki, które umożliwiły powstanie i dynamiczny rozwój
idei wolnej kultury oraz charakterystycznych dla niej form współpracy przede wszystkim
warunki kapitalizmu, wolnego rynku i konkurencyjności.
Podjęta zostanie także próba przedstawienia koncepcji wolności, która leży u
podstaw narzędzi wolnej kultury jako zasada ich konstruowania i wykorzystywania. Jej
źródła poszukiwane będą w tradycji klasycznej Zachodniej myśli liberalnej, przede
wszystkim Johna Stuarta Milla.
Konsekwencją powyższych ustaleń będzie wstępna krytyka interpretowania wolnej
kultury w kontekście odniesień do myśli komunistycznej, socjalistycznej oraz do "kultury
daru" bądź wręcz utożsamiania tych koncepcji.
Podsumowując rozważania, wskazane zostanie raz jeszcze, w kontekście których
nurtów myśli społecznopolitycznej wydaje się właściwe interpretowanie zjawiska wolnej
kultury ze względu na jego korzenie oraz obecne w nim praktyczne rozwiązania i ich
konsekwencje.
Inicjatywą, która dała początek idei wolnej kultury i stała się impulsem do rozwijania
jej i realizowania w różnych obszarach społecznej aktywności, był zapoczątkowany w
Stanach Zjednoczonych przez Richarda Stallmana ruch wolnego oprogramowania. Warto
2
zwrócić uwagę na fakt, że koncepcja wolnego oprogramowania, czyli oprogramowania,
którego można dowolnie używać, które można rozpowszechniać, poznawać, jak działa i
modyfikować wedle swoich potrzeb, narodziła się nie gdzie indziej, ale właśnie w centrum
dojrzałego kapitalistycznego myślenia i w warunkach względnie stabilnych mechanizmów
wolnorynkowych. Co więcej, ani Stallman, ani inni leaderzy czy członkowie ruchu w
żadnym momencie nie negowali owych mechanizmów, nie podważając płynących z nich
korzyści czy wręcz konieczności ich funkcjonowania wraz z funkcjonowaniem całego
kapitalistycznego systemu ekonomicznego. Owszem, zwracano uwagę na jego możliwe (i
istniejące) patologie, jednak nie poddawano dyskusji, iż to właśnie gospodarka
kapitalistyczna otwiera perspektywy działania i wzmacniania pozycji ruchu oraz
propagowanej przez niego idei, a tym samym przyczynia się do dynamicznego rozwoju
samego oprogramowania zależnego przecież właśnie od swojej powszechności. Jak pisze
Stallman, "Paradygmatem konkurencji jest wyścig: poprzez nagradzanie zwycięzcy,
zachęcamy wszystkich, by biegli szybciej. Kiedy kapitalizm rzeczywiście działa w ten
sposób, robi dobrą robotę[...]"
4
[
tłum. MB] (Stallman 2002, 37). Kluczem do sukcesu
wolnego oprogramowania (a tym samym idei wolnej kultury jako takiej) jest według
Stallmana (Stallman 2002, 35) wolny rynek i gwarantowana przez niego konkurencyjność
dzięki możliwości wzięcia udziału w wolnorynkowym wyścigu można stawić czoła
monopolistycznym megakorporacjom i co z czasem pokazał m.in. przykład systemu
operacyjnego GNU/Linux stanowić dla nich poważne zagrożenie jako konkurencja na
kapitalistycznym wolnym rynku. Analogicznie sytuacja może przedstawiać się dziś w
obszarze kultury i sztuki na rynku zdominowanym przez wielkie wydawnictwa i wielkich
producentów szanse mogą mieć niezależne inicjatywy i projekty korzystające właśnie z
wolnokulturowych narzędzi umożliwiających im promocję i popularyzację.
O kapitalistycznych korzeniach myślenia programistów wolnego oprogramowania
może świadczyć także fakt, że nigdy nie pomijali oni ekonomicznych aspektów swojej
pracy, starając się znaleźć własne miejsce na rynku usług. Argument finansowy nie
decydował ostatecznie o zaangażowaniu w samą inicjatywę, jednakże od samego
początku poszukiwano odpowiednich dla wolnego oprogramowania modeli biznesowych, a
zatem alternatywnych wobec najłatwiejszej drogi sprzedawania praw do korzystania z
programów
5
.
"Filozofia wolnego oprogramowania odrzuca specyficzną, powszechną
praktykę robienia interesów, ale nie jest przeciwko interesom. Jeśli biznes szanuje wolność
użytkownika, życzymy mu jak najlepiej."
6
[
tłum. MB] pisze Stallman (Stallman 2002, 22), w
4 "The paradigm of competition is a race: by rewarding the winner, we encourage everyone to run faster. When
capitalism really works this way, it does a good job [...]".
5 por. wywiady z programistami ruchu wolnego oprogramowania (m.in. z Larrym Augustinem, założycielem VA
Research, Michaelem Tiemannem, współzałożycielem Cygnus Solutions, Brianem Behlendorfem,
współzałożycielem Organic, Inc. czy Frankiem Heckerem z Netscape Corporation) w filmie dokumentalnym
"Revolution OS", reż. J.T.S. Moore, 85 min., USA 2001.
6 "The free software philosophy rejects a specific widespread business practice, but is not against business. When
3
"Manifeście GNU" natomiast przedstawia kilka propozycji możliwości zarabiania na
wolnym oprogramowaniu. Większość z nich była realizowana przez programistów ruchu
właściwie od samych jego początków przede wszystkim w postaci różnych sposobów
dystrybucji oprogramowania bądź oferowania użytkownikom pomocy technicznej, w której
to branży pierwsze firmy powstały już pod koniec lat osiemdziesiątych: w 1989r. założono
Cygnus Solutions (org. Cygnus Support), którego hasło reklamowe brzmiało: "
Making free
software affordable
". Na początku lat dziewięćdziesiątych zaczęły także powstawać firmy
zajmujące się rozwijaniem wolnego oprogramowania, jak VA Research (znane dziś jako
SourceForge, Inc.) czy Red Hat, Inc.
Wskazując na warunki powstania, kształtowanie się i charakterystykę inicjatywy
ruchu wolnego oprogramowania, którego idea bezsprzecznie stanowi zarodek, a dziś
jednocześnie
gros
zjawisk w obszarze całej wolnej kultury, nasuwa się teza, iż wolną
kulturę można rozpatrywać jako twórczą konsekwencję rozwoju i funkcjonowania
kapitalizmu. Może ona być ujmowana jako jego rozwinięcie, powstała bowiem wskutek
właściwych mu mechanizmów i wyraźnie ukształtowała się na jego gruncie, w oparciu o
charakterystyczne dla kapitalizmu struktury ekonomiczne. Z drugiej strony, może być
rozważana jako rozwinięcie twórcze, gdyż wprowadza nowe sposoby produkcji i tworzenia
oraz nowe, niemonetarne sposoby zapłaty, które po raz pierwszy można było
zaobserwować na szeroką skalę na przykładzie funkcjonowania ruchu wolnego
oprogramowania.
Nowe sposoby produkcji i tworzenia szczegółowo analizuje w swoich pracach m.in.
Yochai Benkler
7
.
Według tego badacza można je interpretować w kontekście myśli Johna
Stuarta Milla
8
jako naturalny kierunek rozwoju ludzkiej aktywności, charakteryzują się one
bowiem przede wszystkim szerokimi zakresami wolności i indywidualizmu obserwowanymi
na różnych płaszczyznach. W formach współpracy typu
commons based peerproduction
9
,
zaliczanych przez Benklera do tzw.
social production
, co tłumaczyć można jako "społeczna
produkcja dóbr", wolność obecna jest w dwóch podstawowych aspektach. Po pierwsze, w
sferze samego procesu produkcji, po drugie w sferze możliwości podejmowanych
działań.
Proces produkcji w ramach
social production
pozbawiony jest presji stojącej zwykle
businesses respect the users’ freedom, we wish them success [...]".
7 Por. wybrane ważniejsze prace dotyczące tychże zagadnień: Yochai Benkler, The Wealth of Networks: How Social
Production Transforms Markets and Freedom, Yale University Press, New HavenLondon 2006. Dostępne w
Internecie na licencji Creative Commons Noncommercial Sharealike: http://www.benkler.org [dostęp: 02072007].
Yochai Benkler, Coase’s Penguin, or, Linux and The Nature of the Firm, [w:] The Yale Law Journal, Vol. 112/2002.
8 "Human nature is not a machine to be built after a model, and set to do exactly the work prescribed for it, but a tree,
which requires to grow and develop itself on all sides, according to the tendency of the inward forces which make it
a living thing." John Stuart Mill, On Liberty (1859) fragment motta książki Yochai'a Benklera (Benkler 2006, VI).
9 Por. wstępne omówienie tego zjawiska w: Rafał Próchniak,
Peer production
: między rynkiem, przedsiębiorstwem i
prawami własności, [w:] Dynamika kultury a (r)ewolucja własności intelektualnej, t. 1., red. M. Burnecka, R.
Próchniak, Atut, Wrocław 2007, s. 115134.
4
za produkcją w obrębie korporacji, a także presji tradycyjnych mechanizmów rynkowych.
Znika zatem problem dostępności środków (jest nimi wolna informacja), wystarczających
ich nakładów i możliwości, a typowe ryzyko rynkowe zostaje zminimalizowane. Jak określa
to Benkler, w takich formach organizacji znacznie zwiększa się
security of context
bezpieczeństwo kontekstu produkcji (Benkler 2006, 145).
Po drugie, wolność obecna jest w sferze możliwości podejmowanych w ramach
produkcji działań, których istotą jest maksymalna indywidualizacja: samodzielność,
samodecydowanie o zakresie, rodzaju czy czasie wykonywanej pracy. Otwiera to szerokie
pole dla kreatywności i elastyczności, zwiększając, według Benklera,
freedom of action
, a
zatem zakres wolności samego działania w procesie produkcji (Benkler 2006, 145, 462 i
n.).
Nowe formy współpracy charakterystyczne dla wolnej kultury mają dla Benklera
znaczenie nie tylko ze względu na inicjowane przez nie przemiany
stricte
rynkowe.
Najistotniejszy wydaje się być fakt, że otwierają one nowy wymiar indywidualnej wolności
wolności w zakresie pracy, współdziałania, tworzenia, który uobecnia się także w sferze
kultury i sztuki.
Dzięki wolnym narzędziom i rozwiązaniom kultura przestaje być wyłącznie tym, co
jest nam dane "odgórnie" czy wręcz narzucane (przez mass media czy machinę
przemysłu kulturowego), zmieniając się w przestrzeń indywidualnej, aktywnej działalności
twórczej, przestrzeń poddawaną przez jednostki krytyce, rewizji i modyfikacji. "W naukowej
literaturze prawniczej Niva Elkin Koren wcześnie pisała o potencjalnej demokratyzacji
"procesu tworzenia znaczeń", William Fisher o "semiotycznej demokracji", a Jack Balkin o
"demokratycznej kulturze". Lessig zbadał generatywną zdolność wolności do tworzenia
kultury, jej wkład w kreatywność jako taką. Te wysiłki skupiały się wokół idei, że jest coś
normatywnie atrakcyjnego, z perspektywy "demokracji" jako liberalnej wartości, w fakcie,
że ktokolwiek, używając powszechnie dostępnych narzędzi, może wziąć z istniejącego
uniwersum kultury mniej więcej cokolwiek zechce, wyciąć to, wkleić, zmiksować i uczynić
swoim własnym wyrażając tym równie dobrze swój podziw, jak i odrazę, swoją
akceptację określonych obrazów, jak i ich odrzucenie"
10
[tłum. MB] (Benkler 2006, 276).
Taki proces oddolnej, nierynkowej (i nieprzemysłowej) produkcji kultury, uruchomiony
dzięki wykorzystywaniu i rozwijaniu różnorodnych form
peer production
czy wolnych
licencji, poszerza indywidualną wolność jednostki do zaangażowania się we
współtworzenie kultury i kulturowy dialog, a tym samym sprawia, że kultura staje się dla jej
10 "In the academic law literature, Niva Elkin Koren wrote early about the potential democratization of “meaning
making processes,” William Fisher about “semiotic democracy,” and Jack Balkin about a “democratic culture.”
Lessig has explored the generative capacity of the freedom to create culture, its contribution to creativity itself.
These efforts revolve around the idea that there is something normatively attractive, from the perspective of
“democracy” as a liberal value, about the fact that anyone, using widely available equipment, can take from the
existing cultural universe more or less whatever they want, cut it, paste it, mix it, and make it their own—equally
well expressing their adoration as their disgust, their embrace of certain images as their rejection of them."
5
Plik z chomika:
Sisi199
Inne pliki z tego folderu:
Adamski Franciszek - Socjologia małżeństwa i rodziny.pdf
(24907 KB)
Statystyka dla socjologów - Maria Nawojczyk.pdf
(39291 KB)
O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej - Rollo May.txt
(326 KB)
Edward T. Hall - Antropologia przestrzeni, model strukturalny.rar
(2745 KB)
Edward T. Hall - Poza kulturą.rar
(4009 KB)
Inne foldery tego chomika:
HISTORIA MODY
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
> SOUNDTRACK (darekdarkasranka)
(1986) Dobranoc mamusiu - 'night, Mother (Willmaster)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin