koscielska_IVR.doc

(31 KB) Pobierz

Kościelska- wzory wczesnych kontaktów matka – dziecko.

Formy kontaktu:

a)      Behawioralny – sprowadza się do styczności przestrzennej dwóch osób, bez osobowego zaangażowania, „bycie obok siebie”

b)      Psychiczny – ukierunkowanie, wymiana różnego rodzaju treści psychicznych: inf, emocji, działań, wzajemności i naprzemienność kontaktu, „bycie razem”

c)       Duchowy – przeżycie bliskości, zjednoczenia i współodczuwania, „bycie w jedności”

Kontakt między matką a dzieckiem jest warunkiem rozwoju. Istotą macierzyństwa jest uczucie miłości, przeżycia autentycznej jedności i bliskości.

Niemowlę ludzkie rodzi się z gotowością do kontaktu z drugim człowiekiem -> fiksacja wzroku na twarzy ludzkiej w większym stopniu niż na innych obiektach. Zdarzają się dzieci, które ograniczają swój kontakt z matkami (np. autyzm)-> nieprawidłowości: zbyt mała inicjatywa i zbyt słaba gotowość do odp. na sygnały (albo odwrotnie: nadmierna wrażliwość i trudności w adekwatnym reagowaniu na bodźce)

Większość matek ujawnia od chwili urodzenia dziecka gotowość do wchodzenia z nim w kontakt psychiczny w zarówno formie odbierania różnorakich sygnałów od dziecka, jak i przekazywania mu swoich myśli i uczuć.

W toku codziennego obcowania ustalają się pewne style wzajemnego oddziaływania na siebie matki i dziecka w zależności od cech indywidualnych.

Badania nad matkami i dziećmi we wzajemnym kontakcie – 17 matek z nowonarodzonymi dziećmi, wywiad, nagrań kamerą video sytuacji karmienia piersią, dzieci z normą, wzory kontaktów matka-dziecko mieściło się w zakresie różnic indywidualnych, a nie obejmowało obszaru patologii.

Zachowanie się matek podczas karmienia a zachowanie się niemowląt:

Można zauważyć różnice między sposobu karmienia dzieci i w jaki sposób dzieci się zachowują podczas tego, dotyczą wielu istotnych  wymiarów funkcjonowania.

Różnice dotyczyły:

- inicjatywy karmienia: raz leży po stornie dziecka, raz matki

- wybór miejsca i pozycji, w której odbywa się karmienie,

- przedmiot uwagi matki podczas karmienia:

a) matki skupione na sobie,

b) matki skupione na dziecku,

c) matki skupione na zadaniu

d) matki z podzielną uwagą.

- ogólny nastrój emocjonalny (matki),

- ogólna aktywność.

 

 

Wnioski: można wyróżnić 4 wzorce kontaktów:

1)      Ograniczony do płaszczyzny behawioralnej

2)      Wysoce emocjonalny – orientacja egocentryczna, niesymetryczność: nastawienie matek na silną ekscytację w przeżywaniu kontaktu z dzieckiem przy dążności dzieci do zmniejszania ilości bodźców płynących od matek.

3)      Harmonia między matką i dzieckiem i wyważona aktywność z obu stron,

4)      Nieudany na wielu wymiarach

Zachowanie niemowląt podczas karmienia było także zróżnicowane:

1)      Przedmiot skupienia uwagi na samej czynności, skupione przede wszystkim na sobie

2)      Sposób ssania. Dzieci robiły przerwy częste i krótkie, wykorzystywały je głównie na odpoczynek i na poprawę ułożenia się. Te, które robiły przerwy długie i rzadkie, wykorzystywały je głównie do nawiązania kontaktu wzrokowego i emocjonalnego z matką.

3)      Poziom ogólnej aktywności oraz poziom świadomości. Różnice są widoczne w poziomie aktywności ruchowej, wokalizacji.

Styl funkcjonowania matek w czasie karmienia a zachowania dzieci – istotne związki:

1)      Matki – skoncentrowane na zadaniu miały dzieci, które wykazywały mała inicjatywę interakcyjną.

2)      Matki traktujące karmienie wysoce emocjonalnie – dzieci umiarkowanie aktywne i w słabym stopniu skoncentrowane na kontakcie, w większym na jedzeniu

3)      Matki harmonijnie współbrzmiące z dziećmi – dzieci jadły powoli i spokojnie, robiły długie przerwy, wypełnione wymianą spojrzeń, ruchów itd.

4)      Matki mało emocjonalnie podchodzące do karmienia – traktowały sytuację z naturalnością/ obojętnością – dzieci jadły dobrze, spokojnie, małe przerwy – wtedy koncentracja na otoczeniu.

Wniosek główny:  Wzajemna zależność pomiędzy zachowaniem się matek i dzieci w trakcie karmienia, ale także o różnej jakości taj konkretnej sytuacji dla rozwoju psychicznego dzieci.

Wzór kontaktu podczas karmienia rozciągał się na inne sfery życia matek i dzieci.

Istniały podobieństwa pomiędzy zachowaniem się matek w sytuacjach karmienia w pierwszych dniach po urodzeniu dziecka, jak i po 3 miesiącach.

Typy matek „zorientowanych zadaniowo” i „skoncentrowanych na sobie” ujawniały to nastawienie od początku narodzin dziecka, a zapewne już wcześniej.

Największy poziom zróżnicowania aktywności psychicznej występuje w grupie dzieci, których matki  potrafiły z nimi harmonijnie „współbrzmieć”.

Zdrowe dzieci – charakteryzują się duża plastycznością i adaptabilnością do różnych warunków. Ale wyczerpanie możliwości adaptacyjnych = tworzenie patologii.

Matki i niemowlęta, które miały trudność z karmieniem i przezywały tę sytuację z dużym lękiem być może rozwiną między sobą neurotyczną więź.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin