Wykład IV
Wykładnia, upoważnienie, wytyczna, uzasadnienie aktu prawnego
Wykładnia prawa administracyjnego
· Ustalenie sensu norm prawnych ( ustalenie znaczenia normy prawa administracyjnego ) ( Norma prawna= hipoteza- do kogo, dyspozycja – sposób zachowania , sankcja- kara )
WYKŁADNIA
· Autentyczna – wykonywana przez organ wydany przez dany akt ma charakter powszechnie obowiązujący
· Legalna- organ na podstawie ustawy upoważniony do tego aby dokonywać legalnej wykładni przepisu to Trybunał Konstytucyjny ,Sąd administracyjny w jednej sprawie
· Sądowa
· Doktrynalna – nie ma charakteru powszechnie obowiązującego , charakter pomocniczy
WYNIK WYKŁADNI
· Zawężająca i rozszerzająca – zawężenie rozszerzenie sensu normy prawnej
· Adekwatna – ustalony sens normy prawnej pokrywa się z sensem wynikającym z bezpośredniego rozumienia normy
Dyrektywy interpretacyjne stosowane w wykładni prawna
· Wykładnia językowa - język prawny przemiana na potoczny język
Dyrektywy specyficzne dla języka prawnego
· Domniemanie języka potocznego
· Dyrektywa domniemania uniwersalnego języka prawnego
· Dyrektywa tożsamości znaczeniowej – ten sam zwrot w jednym akcie musi znaczyć to samo. Wewnętrznie. Zewnętrznie- te same znaczenie w tych samych aktach prawnych
· Dyrektywa kompletności (brak zbędnych elementów )
Wykładnia systemowa
To Hierarchia aktów prawnych
· - dyrektywnie niesprzeczności
· Dyrektywa priorytetu zasady prawa – nie może być sprzeczny z powszechnie obowiązującymi zasadami prawa
· Zasada normatywności zasady prawa – wyrażone w normach prawnych zasad
· Dyrektywa systematyzacji wewnętrznej aktu prawnego ( część ogólna, szczegółowa, końcowa )
Wykładnia funkcjonalna
To funkcje jaką spełnia
· Represyjny zmuszający do czegoś – wywóz śmieci
· Wykładnia statyczna – ten sam sens w rozbieżności w czasie to ma być stawka najwyższa represyjna no wywóz śmieci
· Dynamiczna – funkcja normy zmienia się z czasem
· Cele na które powołuje się interpretator w procesie wykładni prawo jako podstawa wyodrębnienia dyrektywy wykładnie funkcjonalnej
Luki w prawie administracyjnym
· Luki techniczne – proceduralna niekompletność regulacji
· Swoista luka 0 brak przepisów które zgonie z innymi regulacjami powinny być wydane ( np. operatorzy komórkowi o zakazie przenoszenia numerów, bo brak rozporządzenia jak przenosić )
· Luka extra legem – to ujemna ocena faktu że pewne sprawy nie są uregulowane
· Luka contra legen – ujemna ocena tego ze pewne kwestie są uregulowane, a zdaniem oceniającego nie powinny być
· Intra legem – to ocenia iż sformłowanie danego przepisu jest zbyt nieprecyzyjne i powinno być uściślone
Analogia
· Analogia legis – na zasadzie jednego aktu prawnego np. ustawy
· Analogia iuris – całego systemu prawnego
Pojęcia nieostre
· Np. miejsce zamieszkania
· Interes publiczny
· Interes prywatny
· Zajmowania lokalu
· Dobro wspólne
· Zawód zaufania publicznego
Upoważnienie do stanowienia prawa miejscowego a upoważnienie do stanowienia rozporządzeń
Art. 92 ust 1 na podstawie szczegółowego upoważnienie zawartego w ustawie i w celu jej wykonania Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczenie co do treści aktu – szczegółowy
Art. 94 ..na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie - swobodne tworzenie prawa miejscowego , ogólny
· Większa swobodności dla prawa miejscowego – akt sensu largo
Upoważnienie do wydania rozporządzeń
· Powinno być zawarte w ustawie
· Określić organ
· Określić rodzaj aktu
· Zakres
· Wytyczne dotyczące treści aktu
WYTYCZNA :
· Może określać rozstrzygnięcia których nie można zamieszczać w rozporządzeniu
· Granice w jakich musza zmieścić się rozstrzygnięcia rozporządzenia
· Wymagania jakim mają odpowiadać rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu
· Cele jakie mają zostać osiągnięte przez rozporządzenia
· Okoliczności jakie należy uwzględnić tworząc rozporządzenia
( obligatoryjny, fakultatywny, w jednym lub w wielu aktach, procedura to nie jest wytyczną )
Upoważnienie do stanowienia prawa miejscowego :
· Szczegółowe kiedy w jakiej sytuacji - przepisy wykonawcze ,
· Generalne – statut , upoważnienie mówi że trzeba wydać statut bez dokładnych wskazówek . Przepis porządkowy w zagrożeniach i żadna ustawa tego nie reguluje
Istota upoważnienie szczegółowego
· Więź formalna- gdy istnieć będzie zapis w akcie rangi ustawowej upoważniający do uregulowania danej sprawy w drodze aktu prawa miejscowego
· Więź materialna- istnie będzie wtedy gdy dany akt stanowi swoiste dopełnienie treści ustawy gdy więc akt prawa miejscowego będzie zbieżny w treści z treścią aktu z upoważnienia którego został wydany ( dopełnienie treści ustawy )
Minimalne treści upoważnienia szczegółowego
· Organ kompetencyjny
· Przedmiot regulacji
Upoważnienie o charakterze generalnym
· Istota upoważnienia generalnego
· Więź formalna że jest obowiązek ( materialna o powiązaniu treści czego tu brak )
· Minimalna treść
· Organ kompetentny
· Ogólny zakres regulacji
· Legalność jako granica swobody
Upoważnienie do wydania aktów prawa miejscowego powinno
· Być zawarte w ustawie
· Określać organ właściwy do wydania aktu
· Określać rodzaj aktu
· Określać zakres spraw przekazanych do uregulowania
Przygotowanie projektu aktu prawnego przeprowadza się :
· Wyznaczeniem i opisaniem stanu stosunków społecznych w dziedzinie wymagającej interwencji organów władzy publicznej oraz wskazaniem pożądanych kierunków ich zmiany
· Ustaleniem potencjalnych prawnych i innych niż akty prawne środków odziały wabia umożliwiających osiągnięci złożonych celów
· Określenie przewidywanych skutków społecznych gospodarczych organizacyjnych prawnych i finansowych każdego z rozważanych rozwiązań
· Zasięgnięciem opinii podmiotów zainteresowanych
Etapy prac prawodawczych
· Ustalenie potencjalnych środków oddziaływania
· Konsultacje
· Ocena skutków regulacji – w tym uzasadnienie projektu powinno zawierać
Obligatoryjną częścią uzasadnienia projektu aktu prawnego jest syntetyczne przedstawienie wyników zawierające:
· Wskazanie podmiotów na które oddziałuje akt normatywny
· Wyniki przedstawionych konsultacji w szczególności jeśli obowiązek takich opinii wynika z przepisów prawa
· Przestawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na :
- sektor finansów publicznych w tym na budżet państwa i budżet jednostek samorządu terytorialnego
- Rynek pracy
- konkurencyjność gospodarki przedsiębiorczość w tym na funkcjonowaniu przedsiębiorstw
- sytuacji i rozwój regionalny
- wskazanie źródeł finansowania zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Etapy prac prawodawczych :
· Wybór optymalnych środków oddziaływania
· Przygotowanie projektu aktu prawnego
Należy: zapoznać się z dotychczasowym stanem prawnych w tym z obowiązującymi ustawami umowami międzynarodowymi konstytucją
- ustalić skutki dotychczasowych uregulowań prawnych w danej dziedzinie
- określić cele jakie zamierza się osiągnąć przez wydanie danego aktu
- ustalić alternatywne rozwiązania prawne które mogą służyć skuteczności osiągnięcia założonych celów
- sformułować prognozy i skutki rozwiązań podstawowych i ubocznych skutków rozważanych alternatywnych rozwiązań prawnych w tym ich wpływ na system prawa
-określić skutki finansowe poszczególnych alternatywnych rozwiązań prawnych dokonać wyboru optymalnego rozwiązania prawnego
Procedura legislacyjna
· Tworzenie planów zagospodarowania przestrzennego - z ustawy i praktyki ustalić jak wygląda plan zagospodarowania przestrzennego . Procedura ZROBIĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 2 tyg
· Ustalenie przez radę gminy l. punktów sprzedaży napojów alkoholowych
· ustalenie planów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę
Etapy takiego postępowania
· Wniosek organ
Procedura lobbingowa w procesie stanowienia aktów legislacyjnych
· - wysłuchanie publiczne
e.debowska5