4
Temat: Przyimek – słówko małe, ale bardzo użyteczne.
Cele lekcji
Uczeń:
- rozpoznaje przyimki i używa je w zdaniach;
- doskonali umiejętność redagowania opisu;
- doskonali umiejętność pracy w grupie;
- utrwala wiedzę o odmiennych i nieodmiennych częściach mowy.
Pomoce: podręcznik Jutro pójdę w świat kl. 5, s. 192-193; karty pracy.
Tok lekcji
1. Zadanie wstępne: uczniowie wykonują w grupach krótkie (5-7 zdań) opisy, np.:
§ obcej planety,
§ pokoju,
§ sali lekcyjnej,
§ okolicy wokół szkoły,
§ zaczarowanego ogrodu,
§ Narnii lub wymyślonej krainy,
§ drogi Kolumba.
Podczas pracy uczniowie zwracają uwagę na określenia relacji przestrzennych; podkreślają słowa/wyrażania, które temu służą. Prezentacja prac. Wprowadzenie nazwy przyimek (jeszcze bez notowania definicji).
2. Zadanie dla uczniów: czy można odmieniać przyimki?
3. ćw. 1 i 3, s. 192.
4. Wykreślanka – karta pracy 1. Uwaga: Nie zakreślamy przyimków jednoliterowych.
P
R
Z
E
D
A
O
B
K
M
I
Ę
Y
C
S
T
N
Ó
W
Ś
Ł
5. Wyrażenie przyimkowe – gra w pająka (karta pracy 2). Jedna osoba z klasy wychodzi za drzwi. W tym czasie ktoś losuje jedną z kart z wyrażeniem przyimkowym. Jest to miejsce, gdzie ukrywa się pająk. Uczeń, który wraca do klasy pyta, używając wyłącznie wyrażeń przyimkowych, gdzie jest pająk. Po odgadnięciu następuje zmiana osoby zgadującej.
Uwaga: Podczas gry dwoje wyznaczonych uczniów na dużym kartonie zapisuje użyte w zabawie wyrażenia przyimkowe – będzie to plakat do zawieszenia.
6. Przyimki w opisie: praca w czterech grupach. Każda grupa opisuje jedną z ilustracji, np. z podręcznika (s. 85, 109, 143, 217) . W opisach uczniowie zaznaczają wyrażenia przyimkowe. Prezentacja prac.
7. Ćw. 1, s. 193. Zwrócenie uwagi na kwestie wymowy – karta pracy 3.
8. Pisownia przyimków złożonych – karta pracy 4.
9. Praca domowa do wyboru:
§ Opisz swoje plany na najbliższy: tydzień, miesiąc i rok. Notuj, kiedy coś zamierzasz zrobić. Podkreśl wyrażenia przyimkowe.
§ Opisz dowolny fantastyczny wynalazek. Podkreśl wyrażenia przyimkowe.
Karty pracy na następnej stronie.
Karta pracy 1
Wykreśl wyrazy, które należą do części mowy, poznanej na tej lekcji. Korzystając z rozwiązania oraz z wcześniejszych ćwiczeń, uzupełnij definicję.
malgosia765