INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY.doc

(91 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

ROK SZKOLNY 2005/2006

 

      Dane dziecka:

Nazwisko i imię:

Data urodzenia:

Grupa: 6 - latki

 

Zalecenia:                                                                                                                        objęcie dziecka grupowymi i indywidualnymi zajęciami z tytułu wczesnego wspomagania rozwoju:

- stymulowanie funkcji poznawczych, orientacyjnych i wykonawczych ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń dotyczących rozwoju mowy

- ćwiczenie sprawności pamięci

- usprawnianie grafomotoryki

- usprawnianie funkcji wzrokowo – ruchowych

- wzmacnianie zachowań społecznie użytecznych

 

Krótka charakterystyka dziecka:

Dziewczynka urodziła się z zespołem Downa, z wrodzoną wadą serca. Jej ogólny rozwój umysłowy jest opóźniony. Deficyty obejmują sferę mowy, zarówno czynnej jak i biernej; ubogi jest zasób słownictwa, wymowa niewyraźna. W myśleniu dominuje konkret. Sprawność ruchowa dziewczynki jest dobra. Małgosia jest samodzielna w zakresie zaspokajania potrzeb fizjologicznych (toaleta, jedzenie), niewielkiej pomocy wymaga w trakcie ubierania (zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł). W zachowaniu jest spokojna i raczej pogodna, czasem uparta. Jest dzieckiem nieśmiałym, ale przyjaźnie nastawionym do otoczenia.

 

Charakterystyka grupy:

Grupa, do której uczęszcza Małgosia liczy 21 dzieci w wieku 6 lat. Dzieci są radosne, chętnie bawią się w małych zespołach. Znają i przestrzegają umówionych zasad zachowań

            obowiązujących w grupie. Angażują się w prace na rzecz całej grupy ( dyżury: nakrywanie

            do posiłków, podlewanie roślin w sali, pomoc w porządkowaniu zabawek itd.). Chętnie 

            wykonują prace w książkach i uczestniczą w zajęciach służących przygotowaniu do

            podjęcia nauki w szkole.

            Małgosia jest traktowana przez rówieśników prawie tak samo jak każde dziecko w grupie.  

             Jednak dzieci zdają sobie sprawę z tego, że różni się ona od nich i czasem wymaga

            pomocy i tolerancji z ich strony. Małgosia naśladując dzieci uczy się zachowań

             społecznych, uczy się przestrzegania określonych norm w grupie.

 

           Harmonogram zajęć:

            zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju – 2 x w tygodniu po 1 godzinie

            Cele edukacji :

             - nauka nawiązywania kontaktu emocjonalnego koncentracji wzroku

             - rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania

             - stymulowanie rozwoju mowy

             - rozwijanie sprawności manualnej

             - kształtowanie koncentracji uwagi i pamięci

             - rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej

 

        

  Program: 

 

Cel ogólny: stymulowanie  rozwoju mowy

 

 

Cele szczegółowe

Sposoby realizacji

Czas realizacji

Przewidywane osiągnięcia

Nauka prawidłowego oddychania:

-zatrzymywania powietrza w zamkniętych ustach

-wydłużania fazy wydechowej

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie sprawności narządów mowy:

-usprawnianie warg

-usprawnianie języka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie percepcji słuchowej

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania, wypowiadania się nt. obrazka, wzbogacanie słownika

 

1. Wciąganie powietrza nosem wypuszczanie ustami (dmuchanie w piórko, balonik, piłeczkę, wiatrak, zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie w gwizdek, nadymanie zamkniętej buzi przepychanie w niej powietrza, kołysanie na brzuchy zabawki, próba nadmuchania balonika)

 

2. Ściąganie ust w dzióbek, rozchylanie warg w kierunku kącików ust (szeroki uśmiech, usta na przemian zamknięte

i otwarte); zaciskanie warg, nakładanie dolnej na górną i odwrotnie; naśladowanie parskania; masowanie warg zębami; wysuwanie i cofanie języka przy otwartych ustach; kląskanie; oblizywanie warg językiem przy otwartych ustach, wypychanie policzków)

 

3. Ćwiczenia prawidłowego odbioru dźwięków, różnicowanie sygnałów dźwiękowych, słuchanie, zapamiętywanie dźwięków

 

4. Odpowiadanie na zadane pytania dotyczące obrazka, wypowiadanie się nt. przedmiotów, zwierząt i ludzi na obrazkach

 

 

 

 

 

 

Przed każdym zajęciem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przed każdym zajęciem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

Dz. potrafi prawidłowo oddychać, wydłużać wydech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dz. prawidłowo, samodzielnie wykonuje ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dz. prawidłowo rozpoznaje

i różnicuje dźwięki

 

 

 

 

 

 

Dz. odpowiada na pytania N., rozpoznaje i nazywa przedmioty, zwierzęta i ludzi na obrazkach

   

 

Cel ogólny: rozwijanie sprawności manualnej

 

 

Cele szczegółowe

Sposoby realizacji

Czas realizacji

Przewidywane osiągnięcia

Rozwijanie sprawności posługiwania się klockami, elementami układanek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wydzieranie, wycinanie wg wzoru, bez wzoru, naklejanie elementów

 

 

 

 

 

 

 

 

Modelowanie

w prostych masach różnego rodzaju

 

 

 

Manipulowanie

w grochu, ryżu, grysiku

 

 

 

 

 

 

Malowanie, rysowanie na dużych prostych małych powierzchniach

 

 

 

 

 

 

Usprawnianie czynności grafomotorycznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Konstruowanie prostych budowli z kolorowych, dużych klocków.

2. Manipulowanie układankami płaskimi – obrazkowymi, geometrycznymi, magnetycznymi, wtyczkowymi itp.

3. Nawlekanie – klocków, guzików itp.

 

4. Wydzieranie, wycinanie po narysowanych liniach, następnie samodzielnie wydzieranie, wycinanie bez narysowanych linii

5. Naklejanie wydartych lub wyciętych z papieru elementów

 

6. Modelowanie w plastelinie, modelinie itp.

 

 

 

7. Mieszanie kasz

w pojemniku dłońmi, przesypywanie dłońmi do innych pojemników, układanie dowolnych „obrazków”

 

 

8. Malowanie jednocześnie dwoma rękami, jedną ręką grubym pędzlem na dużych powierzchniach, następnie cienkim pędzlem, rysowanie, kolorowanie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin