Główne zagadnienia z dydaktyki ogólnej.doc

(294 KB) Pobierz
I

www.student.e-tools.pl

 

 

 

 

 

DYDAKTYKA

– ćwiczenia

 

 

 

dr E. Zyzik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

1. WYJAŚNIJ POJĘCIA              4

1.1. NAUCZANIE              4

1.2. UCZENIE SIĘ              4

1.3.WYCHOWANIE              5

1.4.KSZTAŁCENIE              5

1.5.SAMOKSZTAŁCENIE (samouctwo)              5

1.6.WYKSZTAŁCENIE              6

2.SYSTEMY DYDAKTYCZNE DEFINICJA I PODZIAŁ              6

2.1.SYSTEM DYDAKTYCZNY              6

2.2.SYSTEM DYDAKTYCZNY (nauczycielski)              6

2.2.1. AUTORYTARNY              6

2.2.2.HUMANISTYCZNY              7

2.2.3.TECHNOLOGICZNY              7

2.3.SKŁADNIKI SYSTEMU DYDAKTYCZNEGO              7

2.3.1.WEJŚCIE SYTEMU              7

2.3.2.DZIAŁANIA SYSTEMU              7

2.3.3.WYJŚCIE SYSTEMU              7

2.3.4.KONTEKST SYSTEMU              7

3. SYSTEMY SZKOŁY WSPÓŁCZESNEJ              8

3.1. SYSTEM TRADYCYJNY              8

3.2. SYSTEM DEWYOWSKI              9

3.3.DYDAKTYKA WSPÓŁCZESNA              9

4. PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI              10

4.1. PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI              10

4.2. CELE PEDAGOGIKI MONTESSORI              10

4.3. ZADANIA PEDAGOGIKI MONTESSORI              11

4.4. MATERIAŁY MONTESSORI              12

4.4.1. V KATEGORII MATERIAŁÓW              12

4.5. OTOCZENIE DZIECKA              13

5.PEDAGOGIKA RUDOLFA STEINERA              13

6.PEDAGOGIKA CELESTYNA FREINETA              14

6.1.ZAŁOŻENIA PEDAGOGIKI FREINETA              14

6.2.TECHNIKI FREINETA              15

7.PEDAGOGIKA JANUSZA  KORCZAKA              16

8.KLASY AUTORSKIE              19

8.1WAŻNE CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA TWÓRCY               19

8.2.CZYNNIKI WARUNKUJĄCE REALIZACJĘ PROGRAMU              19

9.PODRĘCZNIKI SZKOLNE              21

9.1.KRYTERIA OCENY PODRĘCZNIKA              21

10. PROGRAM NAUCZANIA              25

10.1.POJĘCIE              25

10.2.BUDOWA              25

11.NAUCZANIE PROBLEMOWE              26

11.1.POJĘCIE PROBLEMU              26

11.2.CECHY NAUCZANIA – UCZENIA SIĘ PROBLEMOWEGO              26

11.3.FAZY PROCESÓW ROZWIĄZYWANIA PROBLEMU PRZEZ                              UCZNIA              26

11.4.ZADANIA PROBLEMOWE POJAWIAJĄ SIĘ PRZED OBJAŚNIENIEM PRZYSWOJONEGO MATERIAŁU              27

11.5.PYTANIA I ZADANIA, KTÓRE NIE SĄ PROBLEMEM              27

11.6. WYTWARZANIE POMYSŁÓW              27

11.7.WERYFIKACJA POMYSŁÓW I ICH ZASTOSOWANIE W NOWYCH SYTUACJACH TEORETYCZNYCH LUB PRAKTYCZNYCH              28

11.8.DIALOG Z NAUCZYCIELEM MOŻE BYĆ W FORMIE DYSKUSJI, KTÓRĄ NAUCZYCIEL POSŁUGUJE SIĘ, ABY              29

   11.9.PRZYKŁADY ZADAŃ PROBLEMOWYCH              29

12.BIBLIOBRAFIA              Błąd! Nie zdefiniowano zakładki.

1.      Wyjaśnienie pojęć:

1.1.  Nauczanie………………………………………………………

1.2.  Uczenie się …………………………………………………….

1.3.  Wychowanie…………………………………………………...

1.4.  Kształcenie………………………………………......................

1.5.  Samokształcenie………………………………….....................

1.6.  Wykształcenie…………………………………………………

 

2.      Systemy dydaktyczne definicja i podział…………………………..

2.1.  System dydaktyczny ………………………………………….

2.2.  System dydaktyczny nauczycielski i typy…………………….

2.2.1.      Autorytarny…………………………………………….

2.2.2.      Humanistyczny…………………………………………

2.2.3.      Technologiczny………………………………………...

2.3.  Składniki sytemu dydaktycznego……………………………...

2.3.1.  Wejście systemu………………………………………...

2.3.2.  Działania systemowe……………………………………

2.3.3.  Wyjście systemowe…………………………………..…

2.3.4.  Kontekst systemowy ……………………………………

 

3.      Systemy szkoły współczesnej………………………………………

3.1.  System tradycyjny……………………………………………..

3.2.  System deweyowski – szkoła progrestywistyczna…………….

3.3.  Dydaktyka współczesna……………………………………….

 

4.      Pedagogika Marii Montessori……………………………………...

4.1.  Pedagogika Marii Montessori…………………………………

4.2.  Cele pedagogiki Montessori…………………………………..

4.3.  Zadania pedagogiki Montessori……………………………….

4.4.  Materiały Montessori………………………………………….

4.4.1.      Pięć kategorii materiałów………………………………

4.5.  Otoczenie dziecka …………………………………………….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wyjaśnij pojęcia

 

1.1. NAUCZANIE

to planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami mająca na celu wywołanie pożądanych trwałych zmian w ich postępowaniu, dyspozycjach i całej osobowości — pod wpływem uczenia się i opanowywania wiedzy, przeżywania wartości i działań praktycznych. Nabywając wiedzę o otaczającej go rzeczywistości uczeń staje się zdolny do podejmowania decyzji regulujących jego stosunek do tej rzeczywistości. Jednocześnie poznając liczne wartości moralne, estetyczne, społeczne i przeżywając je w procesie n. kształtuje swój stosunek do nich i tworzy własny system wartości. Tak szeroko rozumiane n. umożliwia uczniom nie tylko zdobycie wiadomości, umiejętności i nawyków oraz rozwinięcie zdolności i zainteresowań, lecz także ukształtowanie przekonań i postaw oraz trwałych\' dyspozycji do uczenia się.

 

1.2. UCZENIE SIĘ

to  proces, w którego toku na podstawie doświadczenia, poznania i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania się i działania lub ulegają zmianom formy wcześniej nabyte. U.s. jest jedną z podstawowych form działalności ludzi — prócz pracy, zabawy i działalności społeczno-kulturalnej. Istnieją różne teorie u.s., jak np. asocjacjonizm, teoria postaci, pawłowizm, operacjonizm; każda z nich ujmuje jakąś stronę tej bardzo zróżnicowanej formy działalności ludzi i zwierząt.

 

1.3.WYCHOWANIE

to całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka i przygotowujących go do życia w społeczeństwie. Określa się jako:- świadomy proces oddziaływania człowieka czyli system oddziaływań zmierzających do określonych rezultatów wychowawczych; - efekt tego procesu czyli zespół ukształtowanych cech.
Rodzaje wychowania:- naturalne samorzutne, dokonuje się dzięki uczestnictwu dzieci i młodzieży w życiu dorosłych,- organizowane świadomo i celowo na tle procesu wychowania naturalnego, - organizowane celowo w specjalnych instytucjach wychowawczych.
Obejmuje ono:- świadome i celowe oddziaływanie na jednostkę odpowiedzialnych za wychowanie osób;- system wychowania równoległego;- wysiłki człowieka nad kształtowaniem własnej osobowości.
Sfery wychowania: Wych. Umysłowe- działania kształcące i rozwijające aktywność umysłową, rozwój intelektualny, kształtowanie przekonań i postaw, rozwijanie zainteresowań, zachowań zdolności i uzdolnień; wych. Moralne- działania mające na celu ukształtowanie postaw moralnych i interpersonalnych, tak, aby tworzyły pewną całość, i były zgodne z przyjętymi normami społecznymi; wych. Estetyczne- wszystkie działania obejmujące swym zasięgiem sferę emocjonalną, uwrażliwienie człowieka; wych. Fizyczne- działania, które maja na celu podtrzymywania zdrowia, rozwijanie sprawności fizycznej oraz regenerowanie sił.

 

1.4.KSZTAŁCENIE

to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznych i umysłowych, zdolności i uzdolnień, zainteresowań i zamiłowań, przekonań i postaw oraz zdobycie pożądanych kwalifikacji zawodowych. Rezultatem k. jest -> wykształcenie. Rozróżniamy k. ogólne, które sprzyja opanowaniu wiadomości i sprawności niezbędnych wszystkim obywatelom kraju, niezależnie od ich przyszłego zawodu, i k. specjalne, czyli zawodowe, zapewniające zdobycie kwalifikacji w zakresie jakiejś specjalności zawodowej.

 

 

1.5.SAMOKSZTAŁCENIE (samouctwo)

to osiąganie wykształcenia poprzez działalność, której cele, treść, warunki i środki ustala sam podmiot. W procesie samokształcenia jego cele się dynamizują, osiągnąwszy wyższy stopień świadomości uczeń dokonuje często ich przewartościowania i doskonalenia. Samokształcenie osiąga optymalny poziom wtedy, gdy przekształca się w stałą potrzebę życiową człowieka oraz stanowi oparcie dla kształcenia ustawicznego. Proces samokształcenia rzadko występuje w postaci czystej, dość często natomiast bywa powiązany z pracą w szkole, z kształcenie korespondencyjnym czy wychowaniem równoległym. Pojęcie samokształcenia jest związane z pojęciem samouctwa, niektórzy pedagogowie utożsamiają te pojęcia, inni wiążą pojęcie samokształcenia ze zdobywaniem wykształcenia ogólnego lub z kształtowaniem własnej osobowości wg jakiegoś ideału, pojęcie samouctwa zaś – ze zdobywaniem wykształcenia zawodowego bądź z samodzielnym zdobywaniem wiedzy.

 

1.6.WYKSZTAŁCENIE

to rezultat procesu → kształcenia i → samokształcenia – zarówno w zakresie ogólnym, jak i specjalistycznym – obejmujący zasób opanowanej wiedzy w przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce oraz sprawności, zdolności i postawy, co umożliwia branie udziału w życiu społecznym i wykonywanie jakiegoś zawodu. W związku z ogólnym postępem demokratyzacji społeczeństw oraz postępem naukowo-technicznym następuje wzrost poziomu wykształcenia ogółu obywateli. W krajach rozwiniętych upowszechniono, więc wykształcenie na poziomie szkoły podstawowej, stopniowo zaczyna się upowszechniać wykształcenie na poziomie średnim, dające prawo ubiegania się o przyjęcie do szkół wyższych, rośnie również liczba osób uzyskujące wykształcenie wyższe.

                                                                                                 

 

2.Systemy dydaktyczne definicja i podział

 

2.1.SYSTEM DYDAKTYCZNY

zespół elementów obejmujących cele i treści kształcenia i wychowania, nauczycieli, uczniów i środowiska dydaktyczno-wychowawcze, jak również swoiste związki i zależności między tymi elementami. N...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin