j_niemiecki_klucz_pr.pdf

(151 KB) Pobierz
Microsoft Word - PR_niemiecki
Egzamin maturalny
maj 2010
JĘZYK NIEMIECKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt)
1.1.
Entscheide, … / Triff
die Entscheidung, …
1.2.
Zdający wykazuje się umiejętnością przetwarzania
tekstów przeczytanych w języku obcym lub
w języku polskim.
(V. 2 a)
... eine der schönsten
Städte …
Przetwarzanie
tekstu
1.3.
... dass du mir hilfst.
1.4.
... ohne ein Wort zu sagen.
1.5.
... hängen von mir ab.
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt)
2.1.
… noch das Auto
reparieren.
2.2.
… kein Geld dabeihaben
Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno-
gramatycznych, rejestru, stylu lub formy tekstu.
(V. 2 b)
Przetwarzanie
tekstu
2.3.
… müssen … geschrieben
werden.
… den ich gestern gekauft
habe …
2.4.
2.5.
… haben … beantwortet.
Zadanie 3.
W zadaniu oceniana jest treść (5 punktów), kompozycja (4 punkty), bogactwo językowe (5 punktów) oraz
poprawność językowa (4 punkty).
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej przedstawione są szczegółowo w Informatorze maturalnym od 2008
roku.
Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z trzech zaproponowanych w zadaniu tematów. Ocena pod
względem kryterium treści jest powiązana z tematem, pozostałe kryteria (kompozycja, bogactwo językowe oraz
poprawność językowa) są identyczne, niezależnie od tematu wybranego przez zdającego.
Strona 2 z 6
399904047.004.png 399904047.005.png
Kryterium treści:
Temat 1.
Jak wyobrażasz sobie otaczający Ciebie świat za 100 lat? Opisz go, uwzględniając postęp nauki w zakresie
środków lokomocji i budownictwa.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej
wypowiedzi
pisemnej
uwzględniającej
opisywanie ludzi,
przedmiotów,
miejsc, zjawisk,
czynności.
(III. 2 a)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. w opisie
uwzględnia otaczający go świat za 100 lat
− przedstawia istotne informacje na temat opisywanego świata,
uwzględnia postęp w nauce w zakresie środków lokomocji
i budownictwa
− opisuje świat, zachowując logiczny porządek; informacje
o poszczególnych elementach i opinie o nich powinny
stanowić logiczną całość
− przedstawia swoje opinie i uzasadnia je.
0 – 5
Temat 2.
Napisz opowiadanie o wakacyjnej przygodzie związanej z podróżowaniem autostopem, która zaowocowała
ciekawą znajomością.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej
wypowiedzi
pisemnej
uwzględniającej
relacjonowanie
wydarzeń. (III. 2 b)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. opowiada
owakacyjnej przygodzie związanej z podróżowaniem
autostopem, która zaowocowała ciekawą znajomością
− określa czas, miejsce wydarzeń i bohaterów
− logicznie odtwarza wydarzenia prowadzące do wydarzenia
głównego
− szczegółowo przedstawia wydarzenie główne
− przekonująco opisuje reakcje ludzi lub/i przedstawia wnioski
i konsekwencje wydarzenia.
0 – 5
Temat 3.
W dzisiejszych czasach wielu młodych ludzi dąży za wszelką cenę do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Jakie są
dobre i złe strony takiego podejścia do życia? Przedstaw swoją opinię w formie rozprawki.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuższej
wypowiedzi
pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie
i uzasadnianie opinii
własnych i innych
osób. (III. 2 d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
− formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj. odnosi się do
dążenia młodych ludzi do osiągnięcia sukcesu zawodowego
za wszelką cenę, uwzględnia argumenty za i przeciw
− prawidłowo formułuje tezę adekwatną do tematu, odnosi się
w tezie do wad i zalet dążenia do osiągnięcia sukcesu
zawodowego za wszelką cenę
− omawia temat, trafnie dobierając argumenty za i przeciw
− dokonuje podsumowania tematu.
0 – 5
Strona 3 z 6
399904047.006.png 399904047.007.png
Pozostałe kryteria:
KOMPOZYCJA
Zdający
wypowiada się
w określonej
formie z
zachowaniem
podanego limitu
słów
(III. 2 f)
Oceniając pracę pod względem kompozycji, bierzemy pod
uwagę następujące podkryteria:
− tworzenie wypowiedzi w pełni spójnej, harmonijnej,
podporządkowanej wyraźnej myśli przewodniej
− uwzględnienie wszystkich części pracy (wstęp,
rozwinięcie, zakończenie) z zachowaniem właściwych
proporcji między nimi
− zachowanie pełnej konsekwencji w układzie
graficznym pracy
− zachowanie objętości pracy w granicach określonych
w poleceniu (200-250 słów).
0 – 4
Jeśli praca liczy więcej niż 300 słów, zdający otrzymuje
0 punktów w kryterium kompozycji niezależnie od stopnia
realizacji poszczególnych podkryteriów.
BOGACTWO
JĘZYKOWE
Zdający zna
różnorodne
struktury
leksykalno-
gramatyczne
umożliwiające
formułowanie
wypowiedzi
(I. 1)
Oceniając pracę pod względem bogactwa językowego,
bierzemy pod uwagę następujące podkryteria:
− stosowanie urozmaiconego słownictwa i frazeologii
na poziomie rozszerzonym
− stosowanie urozmaiconych struktur składniowych na
poziomie rozszerzonym
− zachowanie jednorodnego stylu, adekwatnego do
treści i formy.
0 – 5
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje 0
punktów w kryterium bogactwa językowego, niezależnie od
jakości języka.
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Zdający
poprawnie stosuje
środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
Oceniając pracę pod względem poprawności językowej,
obliczamy procent błędów w wypowiedzi zdającego.
4 pkt – błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich
wyrazów
3 pkt – błędy stanowiące powyżej 5%, nie więcej jednak
niż 10% liczby wszystkich wyrazów
2 pkt – błędy stanowiące powyżej 10%, nie więcej jednak
niż 15% liczby wszystkich wyrazów
1 pkt – błędy stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak
niż 20% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt – błędy stanowiące powyżej 20% wszystkich
wyrazów
Jeśli praca liczy mniej niż 100 słów, zdający otrzymuje
0 punktów w kryterium poprawności językowej, niezależnie
od liczby błędów w pracy.
0 – 4
Strona 4 z 6
399904047.001.png
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 4.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
F
4.2.
F
Rozumienie
ze słuchu
4.3.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje.
(II. 1 c)
R
4.4.
R
4.5.
F
Zadanie 5.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
B
5.2.
G
Rozumienie
ze słuchu
5.3.
Zdający określa główne myśli poszczególnych części
tekstu. (II. 1 b)
D
5.4.
C
5.5.
E
Zadanie 6.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
C
6.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
6.3.
Zdający selekcjonuje informacje. (II. 1 d)
B
6.4.
D
6.5.
D
Strona 5 z 6
399904047.002.png 399904047.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin