Wykład 9 pytania.doc

(30 KB) Pobierz
Wykład 9

Wykład 9

 

Przykłady pytań testowych

 

W modelu zdrowia psychicznego (Keyes i Lopez) słabnięcie jest pochodną:

              a) niskiego dobrostanu i niskiej psychopatologii

              b) niskiego dobrostanu i wysokiej psychopatologii

              c) wysokiego dobrostanu i wysokiej psychopatologii

              d) wysokiego dobrostanu i niskiej psychopatologii

 

Podstawową funkcją objawów (wg. założeń systemowych) jest:

              a) sprowokowanie systemu rodzinnego do zmiany

              b) powstrzymanie systemu rodzinnego przed zmianą

              c) dezorganizacja systemu rodzinnego

              d) wszystkie odpowiedzi są poprawne

 

Pseudohalucynacje:

              a) powstają wskutek bodźców zewnętrznych

              b) są rzutowane "na zewnątrz"

              c) to tzw. omamy rzekome

              d) są traktowane przez osobę, która ich doświadcza, z krytycyzmem

 

Zaburzenia psychosensoryczne:

              a) to zburzenia syntezy procesu postrzegania

              b) są spotykane np. w padaczce

              c) są oceniane przez osobę chorą krytycznie

              d) wszystkie odpowiedzi są poprawne

 

Ekmnezja to:

              a) fałszywe wspomnienia przeżywane jako rzeczywiste

              b) znaczne ograniczenie pamięci wydarzeń niedawnych przy dość dobrze zachowanej pamięci wydarzeń wcześniejszych

              c) poczucie znajomości sytuacji nowej lub nieznajomości sytuacji znanej

              d) inne określenie amnezji następczej

 

Do specyfiki środowiska rodzinnego osoby chorej na anoreksję należy:

              a) brak hierarchii władzy

              b) klarowna komunikacja

              c) zmienna hierarchia władzy

              d) sztywna przewidywalność

 

Do obrazu klinicznego zaburzeń konwersyjnych najbardziej pasują:

              a) kompulsje

              b) urojenia

              c) objawy bólowe

              d) objawy "pseudoneurologiczne"

 

 

 

 

Symulacja:

              a) polega na umyślnym stwarzaniu pozorów choroby w celu wzbudzenia opieki i troskliwości lekarzy

              b) ma charakter nieświadomy

              c) do jej typowej etiologii należą zaburzenia osobowości (np. osobowość antyspołeczna)

              d) wiąże się z doświadczaniem odrzucenia lub znęcania się w okresie dzieciństwa podczas choroby

 

 

 

Zaburzenia dysocjacyjne

n                    dysocjacja – zdolność ludzkiego umysłu do sterowania złożoną aktywnością psychiczną oddzieloną lub niezależną od świadomości

n                    zaburzenia dysocjacyjne – zaburzenia dla których charakterystyczny jest proces rozpadu poczucia własnej tożsamości; tzn. jakaś część doświadczenia Ja i świata staje się formą autonomiczną, niedostępną dla świadomości i kontroli osobowości

n                    uwarunkowania zaburzeń dysocjacyjnych – unikanie zagrożenia; konieczność poradzenia sobie z doświadczeniami, przekraczającymi dostępne zasoby radzenia sobie z zagrożeniem

 

 

Wybrane zaburzenia dysocjacyjne

amnezja dysocjacyjna – niemożność przypomnienia sobie ważnych życiowo wydarzeń

fuga dysocjacyjna – uogólniona niepamięć połączona z oddalaniem się od swego środowiska (w obliczu bardzo nieprzyjemnych sytuacji postrzeganych jako „bez wyjścia”), połączona często z przyjmowaniem częściowo / zupełnie nowej tożsamości

dysocjacyjne zaburzenia ruchu – utrata możliwości poruszania się w ogóle (paraliż) lub poruszania jakąś częścią ciała

dysocjacyjne znieczulenia i utrata czucia zmysłowego – utrata lub znaczne osłabienie czucia, węchu, smaku czy wzroku

osobowość mnoga (wg. DSM IV-T-R dysocjacyjne zaburzenie osobowości) – zaburzenie, w którym pacjent w odpowiedzi na rozpoznawalne czynniki stresowe, przejawia minimum dwa mniej / bardziej kompletne systemy tożsamości (wierzy, że jest więcej niż jedną osobą)

 

typowe zaburzenia konwersyjne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin