Łaszczyk i inni Komputer w kształceniu specjalnym.doc

(844 KB) Pobierz
Komputer w kształceniu specjalnym

Komputer w kształceniu specjalnym

 

Praca zbiorowa pod redakcją  Jana Łaszczyka  Wydanie pierwsze  Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne  Warszawa 1998   

 

SPIS TREŚCI 

Przedmowa .   Część pierwsza. PERSPEKTYWA SPECJALNEJ EDUKACJI  KOMPUTEROWEJ . 7  Jan Łaszczyk: Rola komputera w edukacji specjalnej .   Krzysztof Markiewicz: Sprzęt komputerowy i systemy  operacyjne dla edukacji specjalnej....  Miroslaw Modzelewski: Klasyfikacja i kryteria oceny  edukacyjnych programów  komputerowych .   Wprowadzenie .   Klasyfikacja edukacyjnych programów komputerowych .   Ogólne kryteria oceny programów komputerowych .   Gry komputerowe .   Aleksander Korczak. Elementy metodyki nauczania podstaw  informatyki w kształceniu specjalnym .   Podmiot i przedmiot kształcenia .   Zakres przedmiotu informatyka w szkole specjalnej .   Specyfika stosowania mikrokomputerów na zajęciach w szkole  specjalnej .   Mariusz Fila, Jan łaszczyk: Kształcenie nauczycieli do  komputerowego wspomagania edukacji specjalnej .   Zadania Studium .   Koncepcja programowa Studium .   Uczestnicy Studium i ich nabór .   Prowadzący zajęcia .   Zasady realizacyjne .   Organizacja i przebieg zajęć .   Ocena efektów funkcjonowania studium .   Podstawowe problemy .   Stanisław Jakubowski, Bogdan Szczepankowski: Rola technik  informatycznych w procesie integracji osób  niepełnosprawnych .   Skala zjawiska niepełnosprawności .   Informatyczne wspomaganie osób z dysfunkcją narządu ruchu .   Znaczenie komputera dla osób niesłyszących . - . 71  Komputer dobrodziejstwem dla niewidomych . 75  Krzysztof Markiewicz: Wykorzystanie Internetu dla potrzeb  osób niepełnosprawnych 77  Zasoby informacyjne i edukacyjne WWW . 79  Poczta elektroniczna - medium wspomagające komunikowanie  się . 81  Publiczne archiwa plików (FTP) . 83  Teleedukacja, telepraca, teleusługi - szanse na niezależną  aktywność . 84  Część druga. WYBRANE ZASTOSOWANiA KOMPUTERA W KSZTAŁCENIU  SPECJALNYM . - . 105  Bogdan Szczepankowski, Andrzej Lemirowski: Komputer w pracy  z dzieckiem z uszkodzonym słuchem . 106  Informacje wstępne . 106  Komputer w wychowaniu słuchowym . 109  Komputer w nauce mowy dźwiękowej . 111  Komputer w nauce języka migowego . 123  Stanisław Jakubowski: Komputer w kształceniu dzieci z  dysfunkcją wzroku . 127  Niewidomi i słabowidzący . 127  Techniczne środki w edukacji niewidomych . 128  Techniki informatyczne w edukacji dzieci z dysfunkcją  wzroku . 151  Małgorzata DońskaOlszko, Anna Lechowicz: Dostosowanie  komputera do indywidualnych potrzeb niepełnosprawnego  dziecka . 163  Wstęp . 163  Rodzaje urządzeń peryferyjnych i inne pomoce do pracy na  komputerze . 165  Adaptacje softwarowe i programy typu shareware  wykorzystywane w terapii pedagogicznej . 171  Oprogramowanie logopedyczne i programy wspierające  alternatywną komunikację . 173  Wymagania wobec programów edukacyjnych dla dzieci  niepełnosprawnych ruchowo 174  Rola komputera w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi  ruchowo . 175  Krzysztof Markiewicz: Komputerowe stanowisko dla osoby  niesprawnej ruchowo . 179  Sprzęt i oprogramowanie wspomagające pracę z komputerem . 

179  Komputer jako urządzenie sterujące otoczeniem domowym . 181  Maria Siedlecka: Komputer w pracy oligofrenopedagoga . 183  Małgorzata Jabłonowska: Komputer w pracy z dzieckiem  doświadczającym specyficznych trudności w uczeniu się . 193  Typowe źródła niepowodzeń szkolnych dziecka . 194  Rola indywidualnych zajęć korekcyjnowyrównawczych . 194  Metody i środki zwiększające skuteczność oddziaływań  terapeutycznych. . 196  Wybrane zasady pracy wspomagającej rozwój dziecka . 206  Niektóre ograniczenia i zagrożenia wynikające z  zastosowania komputera w indywidualnej pracy z dzieckiem . 

207

 

PRZEDMOWA

 

Wykorzystanie komputerów w edukacji specjalnej ciągle  jeszcze z trudem toruje sobie drogę. Można wskazać co  najmniej kilka powodów, dla których stosowanie tego środka  dydaktycznego jest jeszcze dalekie od powszechności.  Kluczowa przyczyna takiego stanu rzeczy związana jest  zapewne z niedostatkiem sprzętu oraz oprogramowania  dostosowanego do potrzeb kształcenia specjalnego. Inna  wynika z postaw części kadry pedagogów specjalnych  obojętnych, a nawet niechętnych poznaniu korzyści,  jakie niesie z sobą komputer i umiejętne jego zastosowanie  w procesie kształcenia i rewalidacji osób  niepełnosprawnych. Jeszcze inna wyraża się brakiem wiedzy o  możliwościach wykorzystania komputera w kształceniu  dzieci i młodzieży specjalnej troski oraz brakiem wzorców  efektywnego działania w tym zakresie. Pedagodzy specjalni,  którzy sięgają w swojej pracy po to narzędzie, kierują się  zazwyczaj intuicją, własną pomysłowością, nierzadko metodą  prób i błędów. Brak bowiem literatury dotyczącej  możliwości i sposobów wykorzystania komputerów w edukacji  specjalnej.  Książką, którą oddajemy czytelnikowi, pragniemy przybliżyć  problematykę komputerowego wspomagania kształcenia  specjalnego podejmując  w niej wybrane zagadnienia z zakresu informatyzacji procesu  nauczania, rewalidacji oraz przygotowania osób  niepełnosprawnych do przyszłej  aktywności zawodowej. Wybór zagadnień determinowany był  przede wszystkim skalą praktycznych doświadczeń w  dziedzinie zastosowania komputerów w pracy z osobami  niepełnosprawnymi. Czytelnik znajdzie  tu rozdziały, których autorzy prezentują wybrane  zastosowania komputera  w niemal wszystkich dziedzinach klasycznie pojmowanej  pedagogiki specjalnej, to jest: surdopedagogice,  tyflopedagogice, oligofrenopedagogice,  pedagogice osób niepełnosprawnych ruchowo, a także  zagadnienie informatycznego kształcenia nauczycieli dla  potrzeb pedagogiki specjalnej.  Z żalem trzeba powiedzieć, iż w książce nieobecna jest  problematyka wykorzystania komputera w pracy  resocjalizacyjnej, a także - ważnej gałęzi  nowocześnie rozumianej pedagogiki specjalnej - pedagogice  zdolności.  Nie podjęto w niej także zagadnienia samouctwa  komputerowego - najskuteczniejszego bodaj środka nabywania  kompetencji informatycznych.  Książka składa się z dwóch części. W pierwszej  przedstawiono zagadnienia ogólne, dotyczące specjalnej  edukacji komputerowej niezależnie  od właściwości podmiotów, na które jest ona skierowana.  Część druga  zawiera rozdziały, których autorzy prezentują zastosowania  komputerów w pracy z osobami mającymi specyficzne  dysfunkcje.  W treści książki czytelnik znajdzie dwie warstwy. Jedną,  informacyjną, w której prezentowane są nowe możliwości,  jakie tworzy komputer osobie  niepełnosprawnej oraz drugą, mającą charakter metodyczny, w  której przedstawiono wybrane sposoby wykorzystania tych  możliwości w pracy pedagoga specjalnego.  Książka jest dziełem zbiorowym i jako takie łączy zalety i  słabości opracowań zbiorowych. Do zalet można zaliczyć  bogaty wachlarz prezentowanych tu zagadnień. Ewentualną  słabością, którą czytelnik zechce  wybaczyć, jest znaczna różnorodność stylu poszczególnych  opracowań, sposobu prezentowania zagadnień, sposobu  argumentacji itp.  Adresatem książki są przede wszystkim nauczyciele i  wychowawcy szkół i ośrodków szkolnowychowawczych dla dzieci  specjalnej troski oraz niepełnosprawni, którzy korzystają  lub zechcą sięgnąć do komputera jako narzędzia  wspomagającego ich pracę. Sądzimy, że zainteresuje ona  także studentów pedagogiki specjalnej. Można mieć wreszcie  nadzieję, że prezentowane tu treści służyć będą pomocą  rodzicom w ich pracy rewalidacyjnej i wspomagającej rozwój  dziecka niepełnosprawnego.  JAN ŁASZCZYK  Warszawa, grudzień 1997

 

JAN ŁASZCZYK  ROLA KOMPUTERA W EDUKACJI SPECJALNEJ  Najpowszechniejsze i najmocniej ugruntowane odczytanie  pedagogiki specjalnej sprowadza ją do realizacji funkcji  kompensacyjnonaprawczej.  W tym zakresie mieści się dążenie do łagodzenia cierpienia  drugiego człowieka, dążenie do eliminowania, a co najmniej  łagodzenia skutków obciążeń dziedzicznych, usprawnianie  zaburzonych funkcji organicznych  i psychicznych, szeroko rozumiane usuwanie i wyrównywanie  braków.  Z tego punktu widzenia zadania pedagogiki specjalnej jawią  się jako tworzenie programów działań rewalidacyjnych,  pozwalających upośledzone funkcje jednostki maksymalnie  przybliżyć do normy. Mówiąc lapidarnie,  klasycznie rozumiana pedagogika specjalna zajmuje się  przekształcaniem ludzi upośledzonych w osoby normalne.  Rodzi się tutaj jednak pewna trudność związana z tym, iż  pojęcie normy jest nieostre, a przy tym zmienne w czasie.  Można zatem zasadnie formułować pytania o to, co to znaczy  poziom normalny, jakie wskaźniki  go charakteryzują, ale także pytanie ważniejsze: kto ma  prawo - przede wszystkim moralne - decydować o tym, co jest  normą, a co nią nie jest?  Trudność odpowiedzi na postawione pytania nie jest jednak  zasadniczym powodem opozycji wobec zarysowanego widzenia  funkcji pedagogiki specjalnej. Człowiek potrafi takie normy  mniej lub bardziej precyzyjnie ustalać odwołując się np. do  tego, co powszechnie uznawane bywa za normę, tego co typowe  dla danej grupy lub społeczności. Główny powód niezgody na  ograniczenie zadań pedagogiki specjalnej do zadań  kompensacyjnonaprawczych wynika z tego, iż skazuje ono  podmioty tej pedagogiki, a więc ludzi specjalnej troski, na  dozgonne bycie nienormalnymi. Dziecku głuchemu nie jesteśmy  bowiem na ogół w stanie przywrócić słuchu, nawet najlepsza  proteza nie zastąpi sprawnej kończyny, a  czterdziestopunktowego ilorazu inteligencji nie udaje się,  jak dotąd, podnieść do dziewięćdziesięciu czy stu  dwudziestu, a więc do poziomu normalnego. Tak więc niewidomi  pozostają niewidomymi, pozbawieni kończyn  pozostają kalekimi, a upośledzeni umysłowo - intelektualnie  niedorozwiniętymi. Stąd już tylko krok do pesymizmu  pedagogicznego i niewiary w możliwość rzeczywistej pomocy  osobom upośledzonym. Dodajmy, że praktyka funkcjonowania  wielu zakładów kształcenia specjalnego zdaje się tę  niewiarę potwierdzać.   Oczywiście jest jeszcze ideologia, która stara się ten  pesymizm ubrać w szczytne hasła humanitarne, głoszące, iż  każda jednostka ma prawo do uznania jej człowieczeństwa, że  w każdym upośledzonym należy dostrzegać osobę godną  szacunku i uprawnioną do rozwoju i opieki tym  bardziej, im bardziej jest bezradna i uzależniona od  otoczenia. Wypełniając te hasła treścią opiekujemy się  niesprawnymi, pomagamy upośledzonym, współczujemy  pokrzywdzonym przez los. Być może czynimy to bardziej ze  względu na podniesienie własnego samopoczucia niż ze względu  na rzeczywiste potrzeby niepełnosprawnych.   Tymczasem spójrzmy przez chwilę na rzeczywistość.  Przykładem niech będą rezultaty zmagań sportowych. Oto  pozbawiony przedramion biegacz, a więc człowiek  "niepełnosprawny", pokonuje dystans 100 metrów   w czasie 11,5 sekundy. Inny sportowiec też  "niepełnosprawny", bo bez nóg,  dźwiga ciężar o wadze 200 kg. Przykłady można by mnożyć.  Sprawność tych ludzi znacznie przewyższa sprawność autora,  a także - proszę wybaczyć - sprawność wielu Szanownych  Czytelników. Tymczasem większość z nas powszechnie uważana  jest za osoby pełnosprawne (mam  taką nadzieję). Czyż zatem zasadne jest nazywanie takich i  podobnych im ludzi niepełnosprawnymi? I pytanie  donioślejsze. Czy gdyby proces ich usprawniania, jak mówimy  rewalidacji, prowadzić zgodnie ze strategią  wyrównywania do normy, takie wyniki byłyby możliwe?  Odpowiedź jest tu jednoznaczna. Przytoczone wyżej i podobne  im przykłady pokazują, iż  funkcję pedagogiki specjalnej można i należy odczytywać  także z innego punktu widzenia, pozwalającego dostrzec inne  oblicze tej pedagogiki.  Zasadnicze rysy tego oblicza ujmę w trzech aspektach. Są  to: odkrywanie szans, rozwijanie potencjału oraz  przekraczanie możliwości.  Zauważmy - i do tej konstatacji ostatecznie zmierzałem - iż  takie widzenie funkcji pedagogiki specjalnej odkrywa jej  rzeczywisty przedmiot. Przedmiotem tym są bowiem zdolności  człowieka i ich rozwój.  Czymże bowiem zajmuje się pedagog specjalny, jeśli nie  odkrywaniem i urzeczywistnianiem takich działań, które  nastawione są na podnoszenie zdolności do czegoś?  Na to, by zrealizować zarysowaną tu funkcję pedagogiki  specjalnej nie wystarczy sama wizja. Niezbędni są także  odpowiednio przygotowani ludzie, wyposażeni w bogaty  repertuar środków.  Ostatnie lata wzbogaciły repertuar dostępnych edukacji  specjalnej środków kształcenia o komputer, który to środek  stanowi nową jakość w grupie tzw. "pomocy dydaktycznych".  Dodajmy od razu, iż pojawienie się komputerów oraz coraz  większa dostępność ich używania, także  w edukacji specjalnej stanowi w znacznej mierze jedynie  potencjalną możliwość efektywnego wykorzystania tego  nowoczesnego środka. Brak  jest bowiem dotychczas wzorców oraz opracowań dotyczących  metodyki wykorzystania komputera do wspomagania procesów  edukacyjnych.  Wśród pedagogów specjalnych można spotkać się ze skrajnymi  opiniami dotyczącymi wartości, jakie niesie wykorzystanie  komputera w edukacji dzieci niepełnosprawnych. Jedna neguje  dydaktyczną wartość tego narzędzia uznając je jedynie za  nowinkę, której funkcja nie wykracza poza  funkcję klasycznych pomocy dydaktycznych, a druga wiąże z  zastosowaniem komputera prawdziwie rewolucyjne zmiany w  organizacji i przebiegu kształcenia niepełnosprawnych.  Odrzućmy te skrajności uznając, iż komputer nie powinien  być konkurentem dobrego podręcznika ani, tym bardziej,  środkiem, który może zastąpić nauczyciela. Traktowany  jednak jako narzędzie może być, tak jak  każde narzędzie, użyteczny pod warunkiem umiejętnego  wykorzystania.  Specyfika komputera ze względu na jego techniczne  możliwości przetwarzania informacji, pozwala wyróżnić  następujące sytuacje kształcenia,  w których użycie komputera może być celowe i pomocne.  1. Komputer jako źródło informacji. Bywa, że w procesie  kształcenia niektóre dane faktograficzne (np. daty wydarzeń  historycznych, dane demograficzne, informacje biograficzne,  stałe fizyczne) nie wymagają zapamiętania przez uczniów,  lecz są niezbędne jako przesłanki do interpretowania  zdarzeń, tłumaczenia procesów, identyfikacji relacji  przyczynowoskutkowych, formułowania uogólnień. W takich  przypadkach, ze względu na szybkość wyszukiwania informacji,  komputer może stać się narzędziem nieocenionym.  2. Komputerjako środek upoglądowiający. Poglądowość w  kształceniu przyjęła rangę zasady nauczaniaW wielu  sytuacjach kształcenia, zwłaszcza  specjalnego, zgodność z tą zasadą staje się warunkiem  niezbędnym efektywności procesów edukacyjnych. W tym  zakresie komputer jest w stanie nie tylko efektywniej  zastąpić tak tradycyjne środki upoglądowiające jak  kreda i tablica, ale także te nowocześniejsze. Rzecz w tym,  iż np. grafika komputerowa tworzy możliwości łatwego  sterowania eksponowanymi treściami odwzorowującymi poznawany  obiekt lub jego fragmenty. Ponadto  nie bez znaczenia dla celów dydaktycznych jest możliwość  szybkiego zestawiania pożądanych kombinacji obrazów, a  także tworzenia obrazów ruchomych.  3. Komputerjako środek symulacji i modelowania. Kształcenie  szkolne koncentruje się głównie albo na odtwarzaniu  procesów, zdarzeń, sytuacji minionych, albo też na  analizie i ocenie zdarzeń zachodzących w rzeczywistości  aktualnej, stającej się. Elementy prognozy w tradycyjnym  kształceniu są niemal nieobecne. Bardzo rzadko także sięga  się do rozpatrywania możliwych wariantów rozwoju procesów i  zdarzeń. Głównym tego powodem jest albo brak czasu albo też  trudności realizacyjne takich zabiegów, wymagających  zazwyczaj kontrolowania wielu czynników, jeśli  prognoza ma być wiarygodna. Użycie komputera trudności te  praktycznie eliminuje otwierając uczniom możliwość snucia  wizji przyszłości będącej  nie tylko wytworem fantazji, ale opartej na przesłankach  racjonalnych i dobrze określonych.  4. Komputer jako narzędzie ćwiczenia umiejętności. W tym  zakresie tradycyjna dydaktyka sięga zwykle do papieru i  ołówka. Ćwiczeniom gramatycznym, stylistycznym,  rachunkowym itp. uczniowie poświęcają a  wiele czasu i wkładają w nie wiele wysiłku wynikającego  właśnie z konieczności pisania. Znaczną część takich  ćwiczeń szybciej i z lepszym  efektem, a także o wiele atrakcyjniej można przeprowadzić z  pomocą komputera.  5. Komputer jako partner dialogu. żaden środek techniczny  nie jest w stanie zastąpić żywego człowieka, jako strony  dialogu. Zauważmy jednak, że w praktyce kształcenia  nauczyciel zazwyczaj staje przed koniecznością prowadzenia  dialogu z całą klasą, co oczywiście nie jest  w pełni wykonalne. Na ogół jest to dialog z uczniem  "uśrednionym", wybiegający niekiedy w stronę uczniów  lepszych lub słabszych. W niektórych sytuacjach, np.  wówczas, gdy szczególnie zależy nam na ujawnieniu  indywidualnych i niezależnych sądów, wartości czy ocen,  sposobów rozwiązywania zadania, dialog z komputerem, oprócz  swoistej zabawy, może przynieść głębsze pożytki.  6. Komputer jako narzędzie wypowiedzi. Wykorzystanie w tym  zakresie komputera wyraża się głównie w pracach  redakcyjnych, korektorskich, a także powielających  wypowiedzi pisemne uczniów. Wyćwiczenie edytorskiej pracy z  komputerem jest bardzo przydatne, o czym zaświadczają  nawet ci, którzy początkowo sceptycznie oceniali wartość  tej "inteligentnej" maszyny do pisania.  W tym miejscu warto, jak sądzę, uwyraźnić myśl następującą.  Sięganie do środków dydaktycznych jest związane z dążeniem  do realizacji wcześniej określonych celów kształcenia  (uczynić rzecz bliższą poznaniu, przyspieszyć proces  poznania, ekonomizować wysiłek kształceniowy  itp.). W przypadku użycia komputera w kształceniu to  podejście zostaje oczywiście zachowane. Jednocześnie  jednak, obok ułatwienia realizacji  szczegółowych celów dydaktycznych, zastosowanie komputera  prowadzi do realizacji ogólniejszych zadań edukacyjnych, z  których najważniejsze to:  -przygotowywanie osób kształconych do cywilizacji, która  nadejdzie;  - przysposabianie młodzieży do wykonywania przyszłych  zawodów;  - wyposażanie uczniów w umiejętności posługiwania się  narzędziem będącym środkiem do podnoszenia sprawności  własnej i działania zbiorowego;  - przygotowywanie młodzieży do wykorzystania komputera jako  środka umożliwiającego przeżycie przygody intelektualnej.  Dosyć powszechnie uważa się, iż praca z komputerem nakłada  na użytkownika szczególne wymogi, jeśli idzie o poziom jego  sprawności, zwłaszcza sprawności intelektualnych, i jako  taka jest zasadniczo niedostępna osobom, których sfery  poznawcze są zaburzone. Doświadczenie przeczy temu  uproszczonemu poglądowi. Dzieci niepełnosprawne, w tym  także umysłowo upośledzone, którym stworzono możliwość  dostępu do komputera, bardzo chętnie z tej możliwości  korzystają, szybko opanowują zasady obsługi prezentowanych  programów komputerowych, które  są zazwyczaj dosyć proste, z dużym zaangażowaniem pokonują  kolejne stopnie komputerowego wtajemniczenia. Nauczyciele  pracujący z dziećmi specjalnej troski, którzy podjęli próby  wykorzystania w swej pracy techniki komputerowej, zgodnie  twierdzą, iż komputer może być użytecznym środkiem  wzbogacającym proces kształcenia tych dzieci. Nauczyciele ci  z pewnym zaskoczeniem konstatują fakt, że trudno wyuczalni  nawet stosunkowo prostych czynności uczniowie jednocześnie  dosyć szybko opanowują podstawowe umiejętności z zakresu  obsługi komputera.  Niewątpliwym walorem komputera jest jego atrakcyjność dla  ucznia, która wywołuje pozytywną motywację do uczenia się,  sprzyja zainteresowaniu się nauką, pobudza jego aktywność  własną itp. Należy podkreślić  fakt, iż uczniowie o obniżonej sprawności poznawczej  cechują się - przeciwnie do tzw. uczniów normalnych -  naturalną niechęcią do uczenia się, a uruchomienie ich  aktywności szkolnej wymaga od nauczyciela  wielu specyficznych zabiegów motywacyjnych i aktywizujących  procesy spostrzegania, uwagi, zapamiętywania itp. Komputer  zaś, przez swą atrakcyjność techniczną, a nawet  tajemniczość, sam sobą wywołuje zainteresowanie, pozytywną  motywację do pracy z tym skomplikowanym urządzeniem, a więc  i do nauki, wywołuje i podtrzymuje aktywność  własną ucznia. O tym, jak wielka jest siła aktywizująca  tego środka,  niech świadczy przykład upośledzonego dziecka  autystycznego, z którym wychowawcy nie mogli nawiązać  kontaktu bezpośredniego, a który to  kontakt został osiągnięty stosunkowo łatwo za pośrednictwem  komputera.  Do przytoczonych wyżej okoliczności, świadczących na rzecz  komputerowego wspomagania kształcenia dzieci specjalnej  troski, dodajmy jeszcze jeden fakt. Jak wiadomo, w  specjalnych ośrodkach szkolnowychowawczych, obok dzieci z  ewidentnym niedorozwojem umysłowym, przebywają  wychowankowie wywodzący się ze środowisk zaniedbanych.  Obniżona sprawność intelektualna tych dzieci spowodowana  jest przede wszystkim brakiem należytej opieki wychowawczej  i niezbędnych dla normalnego rozwoju działań stymulujących.  Rewalidacja tych dzieci, wsparta techniką komputerową,  mogłaby przebiegać szybciej i efektywniej.  W tym miejscu przedstawiamy te sytuacje edukacyjne, w  których wykorzystanie komputera może przynieść ewidentne  korzyści.  Ujmując je syntetycznie można wskazać następujące zakresy  działań kształceniowych szkolnictwa specjalnego, w których  komputer może być wartościowym narzędziem stanowiącym  pomoc:  1) w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji lub jednostki  metodycznej realizowanej następnie bez użycia komputera,  2) w realizacji wyznaczonych programem kształcenia zajęć  dydaktycznych (lekcje, ośrodki pracy) wspomaganych  komputerowo,  3) w diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych  ucznia,  4) w realizacji zajęć reedukacyjnych i  korekcyjnowyrównawczych,  5) w utrwalaniu przyswojonej wiedzy i ćwiczeniu nabytych  umiejętności i sprawności,  6) wzbogacającą formy pozalekcyjnej pracy młodzieży.  A oto rozwinięcie wyróżnionych tu zastosowań komputera w  kształceniu specjalnym.  Kształcenie dzieci specjalnej troski wymaga stosowania  różnorodnych pomocy dydaktycznych w celu upoglądowienia  przekazywanych treści, jednoczesnego oddziaływania na różne  receptory itp. Są to z reguły dosyć  proste pomoce graficzne bądź tekstowe, możliwe do wykonania  przez nauczyciela w zależności odjego indywidualnych  pomysłów. Bardzo często  środki te nie nadają się do powtórnego użycia bądź też  szybko ulegają zużyciu - jak każde papierowe narzędzie.  Wykorzystanie komputera do tworzenia takich pomocy  (wykresy, schematy, układanki, rozsypanki  wyrazowe, . ) odciąża nauczyciela od żmudnej, czasochłonnej  i rutynowej pracy, a jakość uzyskiwanych tą techniką  wytworów przewyższa znacznie standard pomocy  przygotowywanych sposobami tradycyjnymi. Ponadto  zastosowanie komputera do wykonywania tego typu zadań  znacząco poszerza repertuar możliwych rozwiązań w tym  zakresie.  Bezpośrednie zastosowanie komputera do realizacji zajęć  dydaktycznych może pełnić co najmniej dwojaką funkcję:  - sprzyjać aktywizowaniu uczniów, wywoływać ich pozytywną  motywację do nauki przez uatrakcyjnienie procesu  dydaktycznego,  - wzbogacać proces kształcenia o nowe, trudno dostępne w  kształceniu tradycyjnym środki ilustracji poznawanych  obiektów i procesów,  np. przez pokazanie ich dynamiki, ruchu (łączenie,  rozkładanie, obracanie,  proces rozwoju), eksponowanie istotnych elementów obiektu,  ich powiększanie, kontrastowanie kolorem, a także  przekształcanie przez ucznia  eksponowanych struktur bądź tworzenie struktur własnych.  Zagadnienie diagnozowania poziomu rozwoju uczniów  niepełnosprawnych jest zadaniem kluczowym dla efektów pracy  rewalidacyjnej. Jest to jednocześnie zadanie złożone,  czasochłonne i trudne do realizacji.  Ze względu na szczupłość kadry psychologicznej zatrudnionej  w specjalnych ośrodkach szkolnowychowawczych, a nawet  wielokrotnie brak takiej kadry, bieżące diagnozowanie  poziomu rozwoju poszczególnych wychowanków oraz dynamiki  tego rozwoju jest praktycznie niemożliwe.  Wykorzystanie komputerów do oceny rozwoju określonych  funkcji percepcyjnomotorycznych, min. przez użycie  komputerowych wersji testów  psychologicznych i sprawdzianów może zadanie to znakomicie  ułatwić,  a postawienie szybkiej diagnozy uczynić dostępnym każdemu  niemal nauczycielowi.  Zajęcia reedukacyjne, które ze swej natury wymagają daleko  posuniętej indywidualizacji, wsparte techniką komputerową  dają nauczycielowi dobre warunki do budowania autorskich  programów usprawniających, dostosowanych do potrzeb  pojedynczego ucznia, i otwierają możność równoległego  prowadzenia zajęć lub ich fragmentów z większą grupą  uczniów.  Dla opanowania wiedzy i umiejętności dziecko  niepełnosprawne musi wykonywać wiele powtórzeń i ćwiczeń.  Chociaż zasadniczym zadaniem tych ćwiczeń jest utrwalenie  reguł, zasad i rozwijanie sprawności, to  z konieczności wymagają one działań manualnych, głównie  pisania.  Użycie komputera przynosi tu znaczącą pomoc, pozwala te  ćwiczenia wykonywać szybciej i koncentrować się na ich  podstawowej funkcji,  a możliwość wprowadzenia elementów zabawowych czyni je o  wiele bardziej atrakcyjnymi dla dziecka. Bawiąc się bowiem  uczeń wykonuje także ćwiczenia pożyteczne rozwojowo.  Komputer, nawet ze skromnymi urządzeniami peryferyjnymi i  podstawowym oprogramowaniem, otwiera przed uczniami  całkowicie nowe  możliwości ich aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej,  pozwalające wzbogacić życie społeczności ośrodka. Możność  samodzielnego produkowania estetycznie wydawanej gazetki,  obsługi organizowanych w ośrodku imprez okolicznościowych  (druk plakatów, zaproszeń, biletów), rozpowszechniania  informacji o interesujących wydarzeniach z życia ośrodka i  jego mieszkańców, to tylko niektóre, narzucające się formy  pracy, które otwierają się wraz z komputeryzacją placówki.

 

KRZYSZTOF MARKIEWICZ  SPRZęT KOMPUTEROWY I SYSTEMY OPERACYJNE dLA EDUKACJI  SPECJALNEJ

 

Zastosowanie komputera w edukacji, podobnie jak w wielu  innych dziedzinach, stało się realne wraz z rozwojem masowej  produkcji mikrokomputerów. W ostatnim dwudziestoleciu  pojawiło się na rynku wiele konstrukcji  komputerów domowych, osobistych, przenośnych. Wyraźnie  widać tendencje wyposażania nowoczesnego komputera w coraz  to nowe funkcje, np. multimedialne, komunikacyjne, a także  jego integrację z urządzeniami domowymi. Równocześnie  następował rozwój systemów operacyjnych i oprogramowania  użytkowego, a także poszerzał się rynek odbiorców  w różnych dziedzinach zastosowań. Dzisiaj również w  dziedzinie edukacji funkcjonuje wielu wyspecjalizowanych  producentów oprogramowania.  Równolegle odkrywano możliwości zastosowania komputerów dla  osób niepełnosprawnych zarówno w sensie technicznym (rozwój  wyspecjalizowanej inżynierii rehabilitacyjnej), jak i w  sensie materialnym (dostępność masowo produkowanego sprzętu  dla przeciętnego użytkownika). "Komputer ułatwia pracę  ludziom sprawnym, a ludziom niepełnosprawnym umożliwia ją"2  - to myśl, którą można rozszerzyć na dowolną formę  aktywności osoby niepełnosprawnej, wspomaganej  przez cierpliwego i przyjaznego asystenta, którym staje się  komputer osobisty. Zastosowanie systemu komputerowego w  edukacji specjalnej stwarza nie tylko wspaniałą jakość  metodyczną, lecz przygotowuje także osobę niepełnosprawną  do samodzielnego przełamywania swoich ograniczeń  K. Milanowska, W. Ober: Mikrokomputer osobisty w życiu  człowieka niepełnosprawnego.  Materiały II kongresu TWK "Człowiek niepełnosprawny w  społeczeństwie". PZWL, Warszawa 1986  (http://wwwidnorgpl/fpmiinr/bmikrokolhtm)  2 Computers for handicaped. Zurich, 4-6.1.2.1990  fizycznych i równoprawnego korzystania z dostępu do  informacji, teleedukacjil, telepracy2, a także teleusług  dostępnych już dziś poprzez sieci komputerowe, w tym  Internet. Także w Polsce rośnie liczba osób  niepełnosprawnych korzystających z komputera3 - wielką  pomocą był dla nich program "Szansa dla aktywnych"  Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.  W edukacji specjalnej może być z powodzeniem wykorzystywany  sprzęt komputerowy powszechnego użytku. Dobrze nadają się  tu komputery osobiste, szczególnie te zgodne z IBM PC, ze  względu na ich modularną budowę, pozwalającą na elastyczne  komponowanie podzespołów składowych oraz bogatą ofertę  rynkową. W zależności od potrzeb można wykorzystywać nawet  ich starsze wersje (chętnie przekazywane przez wiele firm).  Dostępne są (chociaż droższe i mniej liczne na polskim  rynku) także komputery firm Apple i SUN.  Jeśli chodzi o starsze komputery "domowe", takie jak: ZX  Spectrum, Atari, Commodore, AmstradSchneider, to chociaż  technicznie możliwe jest ich wykorzystanie dla potrzeb  edukacji specjalnej, jednak ze względu na brak urządzeń  peryferyjnych, oprogramowania i serwisu ich perspektywy  użytkowe wydają się być przesądzone.  Można sformułować pogląd, że z technicznego punktu widzenia  nie jest specjalnie istotne, jakiego producenta komputer  wybrać - oczywiście w określonej klasie parametrów. Dla  użytkownika decydującymi czynnikami są: zgodność ze sprzętem  powszechnie dostępnym, cena sprzętu,   dostępność serwisu, oprogramowania, akcesoriów itp.  Jednakże dla osób z ciężkimi dysfunkcjami fizycznymi,  głównymi problemami pozostają: komunikacja  człowiekkomputer, manipulowanie  elementami sprzętu, wyposażenia, akcesoriami komputerowymi  oraz dostępność produktów wspomagających pracę z komputerem.  Obecnie istnieje na świecie wielu producentów i dostawców  tego specjalistycznego sprzętu i oprogramowania. Wielkie  firmy informatyczne (IBM, Apple, Sun, Microsoft i inne)  wniosły tu poważny wkład wprowadzając do swych masowych  produktów modyfikacje i wypracowane  1 HomeDelivered Training. Final report, 1991, National  Rehabilitation Board, Ireland, (raport ot. zrealizowanego w  Irlandii szkolenia komputerowego na odległość dla osób  niepełnosprawnych).  2 Telepraca - opcja zatrudniania osób z  niepełnosprawnościami. Gazeta Informacyjna Pomocy Społecznej  nr 18/1992  3 Na wózku inwalidzkim po infostradzie do Europy? -  opracowanie Fundacji Pomocy Matematykom i Informatykom  Niepełnosprawnym Ruchowo. IPI PAN, Warszawa 1996

 

standardy techniczne rozwiązań wspierających osoby  niepełnosprawne.  W związku z koniecznością indywidualnego traktowania  zróżnicowanych  potrzeb osób z niesprawnościami musiał upłynąć pewien czas  zanim pojawiły się niewielkie firmy wyspecjalizowane w  zagadnieniach inżynierii rehabilitacyjnej. Oferują one  szeroki asortyment specyficznych produktów dla osób  niepełnosprawnych. Ich ceny jednak pozostają dosyć wysokie  ze względu na stosunkowo niedużą skalę produkcji. Istotną  rolę w upowszechnieniu takiego sprzętu wśród  niepełnosprawnych powinny odegrać rozwiązania socjalne  obejmujące osoby niepełnosprawne.  Już od wielu lat systemy operacyjne komputerów osobistych  zawierają moduły ułatwiające korzystanie ze standardowej  klawiatury użytkownikowi posługującemu sięjedną ręką, jednym  palcem lub pałeczką (trzymaną  lub umocowaną do kończyny lub głowy). Stosowane  udogodnienia to: zamiana sekwencji sterujących wymagających  równoczesnego użycia kilku  klawiszy na kolejne naciśnięcia klawiszy, możliwość  przedefiniowania takich sekwencji na dogodniejsze dla  użytkownika, regulacja (spowolnienie)  tempa generowania znaków przez klawiaturę, anulowanie  szybkich wielokrotnych naciśnięć tego samego klawisza  wywołanych niekontrolowanymi  drganiami ręki, realizacja funkcji myszki za pomocą  klawiatury. Dodatkowe opcje wspomagają osoby niedowidzące  (wprowadzenie dźwięku  towarzyszącego naciśnięciu klawisza, powiększanie znaków na  ekranie,  manipulowanie kontrastem i barwami znaków i tła) lub  niedosłyszące (zastąpienie sygnałów akustycznych komputera  animacjami graficznymi).  Wymienione funkcje wspierające dołączane są przez firmę  Microsoft jako uzupełnienia systemu operacyjnego MS DOS 

6.20 i jego późniejszych  wersji. Podobne funkcje można znaleźć w "Panelu sterowania"  systemów operacyjnych MS Windows 3.1x, MS Windows 95, MS  Windows NT Server oraz MS Windows NT Workstation.  W marcu 1997 r. Microsoftl zaprezentował nowe kierunki  działań zmierzających do wspierania niesprawnych fizycznie  użytkowników komputerów, których populacja jest szacowana  przez firmę na dziesiątki milionów osób. Równolegle dostępna  jest w Internecie strona przygotowana  przez Microsoft Accessibility and Disabilities Group  poświęcona tym zagadnieniom (http://microsoft.com/enable/).  Przedstawiono tam dwa kierunki rozwiązań: Microsoft Active  Accessibility - (MSAA) oraz  Microsoft Active Accessibility for Java  (http://microsoftcom/java.  Microsoft Prezentations. CSUN Conference on Technology for  Persons with Disabilities.  Los Angeles, California, March 18-22, 1997  W przypadku MSAA chodzi o standaryzację sposobu aktywnej  współpracy obecnych oraz przyszłych systemów operacyjnych i  aplikacji z rodziny MS Windows z "dodatkami" (aplikacje i  sprzęt) wspierającymi osoby niepełnosprawne. Rozwiązanie  drugie to gotowe, dostępne niekomercyjnie  biblioteki procedur w języku Java, dostarczające  programistom gotowe narzędzia do realizacji aktywnej  dostępności dla osób niepełnosprawnych  na dowolnych platformach systemowych. Zainteresowanie tymi  narzędziami okazało wiele firm programistycznych. Powyższe  rozwiązania są przełomowym krokiem udostępniającym środki  do alternatywnej obsługi także aplikacji internetowych oraz  multimedialnych, a więc kompleksowo otwierającym osobom  niepełnosprawnym dostęp do świata za pomocą komputera  osobistego. Zaletą produktów dostarczanych przez Microsoft  jest ich szybka lokalizacja, tzn. dostarczanie w wersji  językowej odpowiedniej dla użytkownika. Warto dodać, że  problematyka osób niepełnosprawnych pojawiła się także na  polskojęzycznych stronach Microsoftu  (http://www.microsoft.com/poland).  Bardzo interesującym systemem operacyjnym jest OS/2 firmy  IBM.  Firma opracowała interfejs do wydawania poleceń systemowych  głosem, co czyni go atrakcyjnym dla osób z ciężkimi  niesprawnościami fizycznymi.  System rozpoznaje polecenia wydawane w języku angielskim.  Atrakcyjnym systemem operacyjnym dla komputerów zgodnych  z IBM PC jest Linux, system wzorowany na Unixie. System ten  jest niekomercyjny, dostępny bezpłatnie w sieci Internet  lub dystrybuowany w zestawach (dystrybucjach) na CD ROM lub  dyskietkach. System ten ma wielu entuzjastów, zwłaszcza w  środowiskach akademickich. Dokument podający wskazówki, jak  wykorzystać funkcje systemowe dla osób  z różnymi niesprawnościami, można odnaleźć w Internecie pod  adresem  http://www.tunivszczecinpl./linux/doc/Idp/howto/access/howtohtm1.  Podkreśla się tam pełną niezależność systemu od jego  interfejsu graficznego xWindows, co stwarza bardzo wygodne  możliwości dla osób zainteresowanych korzystaniem ze  środowiska tekstowego (łatwość korzystania z czytnika ekranu  lub tzw. klawiatur ekranowych) i tekstowych  aplikacji Internetowych. Dostępne są także sterowniki dla  wielu urządzeń pomocniczych wspierających osoby  niepełnosprawne. System Linux jest dostępny w angielskiej  wersji językowej.  Firma Apple, znana z komputerów Macintosh wyposażonych w  najbardziej przyjazny system operacyjny, już w 1987 roku  wprowadziła operacyjny System 4.1 zawierający program Easy  Access. Program ten  wyposażony jest w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych  analogiczne do wymienionych wyżej modułów firmy Microsoft.  Warto podkreślić, jak ogromne znaczenie mają powyższe  osiągnięcia techniki dla indywidualnych osób. Znanymi w  całym świecie postaciami są: Stephen Hawking - fizyk  światowej sławy, wygłaszający swe wykłady  za pośrednictwem komputerowego komunikatora osobistego  zamocowanego na wózku elektrycznym oraz inżynier Mike Ward  pracujący aktywnie w firmie Intel, pomimo ciężkiej  postępującej niesprawności. Z drugiej  strony wielce poruszające są przypadki dzieci z wrodzonymi  ciężkimi upośledzeniami fizycznymi, którym przez umiejętny  dobór oprogramowania i oprzyrządowania specjaliści dali  szansę na rozwój intelektualny. Z kolei  całkowicie sparaliżowanym ofiarom wypadków można zapewnić  pewną samodzielność w otoczeniu domowym, poprzez  udostępnienie funkcji zdalnego sterowania otoczeniem z  wykorzystaniem komputera osobistego2.  Jakkolwiek komputer jest wspaniały i przydatny, to może  przyczynić się do rozwiązania jedynie niektórych problemów  osoby niepełnosprawnej. W realiach naszego kraju warto  wszakże upowszechniać pogląd3 głoszący: "W celu stworzenia  jak najlepszych warunków do szerokiego zastosowania  mikrokomputerów osobistych w postępowaniu rehabilitacyjnym  bardzo pożądane jest utworzenie organizacji, w skład której  wchodziliby lekarze, rehabilitanci, bioinżynierowie,  psycholodzy i producenci sprzętu mikrokomputerowego oraz  urządzeń dodatkowych, a nawet pośrednicy handlujący tym  sprzętem, dla osiągnięcia celu, jakim byłoby:  - propagowanie wykorzystywania przez ludzi  niepełnosprawnych mikrokomputerów osobistych,  - udostępnienie ludziom niepełnosprawnym najlepiej  dobranego sprzętu mikrokomputerowego po optymalnej cenie,  - wyposażenie mikrokomputera w odpowiedni dla stanu  pacjenta rodzaj przyłącza i początkowe oprogramowanie,  - permanentne upowszechnianie i aktualizowanie  oprogramowania standardowego i specjalnego."  K. Milanowska, W. Ober: System edukacyjny dla dziecka z  wrodzonym brakiem czterech kończyn oparty na  mikrokomputerze osobistym. Materiały II kongresu TWK  "Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie", PZWL, Warszawa 

1986  (http://wwwidnorgpUfpmiinr/t/mikrokolhtm)  CUREComputerassisted rehabilitation. MULTICOM - The  environment controller. Siemens Nixdorf Informationsysteme  AG. Febr. 1995  K. Milanowska, W. Ober: Mikrokomputer osobisty w życiu  człowieka niepełnosprawnego.  np. cif.

 

MIROSłAW MODZELEWSKI  KLASYFIKACJA I KRYTERIA  OCENY EDUKACYJNYCH pROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH

 

WPROWADZENIE  Niniejszy rozdział zawiera rozważania na temat właściwości,  jakie powinny posiadać programy komputerowe przeznaczone do  pracy z dziećmi mającymi trudności na etapie  przygotowywania do nauki w szkole oraz  rozpoczynających naukę (klasy zerowa i pierwsza). Tematyka  opracowania ograniczona została wyłącznie do programów  ściśle edukacyjnych (gry dydaktyczne, programy rozwijające  sprawności psychomotoryczne,  programy wspomagające bezpośrednio przyswajanie określonej  wiedzy oraz nabywanie niezbędnych w procesie kształcenia  umiejętności). Tym samym z rozważań zostały wyłączone z  jednej strony programy narzędziowe, wspomagające pracę  nauczyciela (wychowawcy, pedagoga), jak  na przykład bazy danych, programy pozwalające przygotować  materiały do zajęć, z drugiej zaś testy wyłącznie  sprawdzające wiedzę lub umiejętności dziecka. Taki wybór  materiału podyktowany jest specyfiką oprogramowania  komputerowego przeznaczonego dla dzieci, tworzonego z  założeniem, że dziecko, w tym w szczególności takie, które  nie potrafi jeszcze czytać, jest głównym podmiotem pracy z  komputerem.  Chcemy tu zaprezentować jasne i spójne kryteria pozwalające  ocenić jakość i użyteczność programów edukacyjnych  przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i  wczesnoszkolnym. Adresatami są osoby  zajmujące się edukacją oraz terapią pedagogiczną w zakresie  nauczania początkowego. Zwłaszcza liczymy na  zainteresowanie pedagogów i innych osób (rodziców,  nauczycieli) chcących w swojej pracy z dziećmi  wykorzystać możliwości, jakie daje ogólnie dostępny sprzęt  komputerowy.

 

i  Rozdział jest wynikiem doświadczeń zebranych podczas  współpracy z pedagogami, którzy chcieli wzbogacać swój  warsztat pracy, polegającej  głównie na terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w  rozpoczęciu nauki czytania i pisania. Wybór odpowiednich  programów komputerowych nie był łatwy z powodu kilku  przyczyn.  Po pierwsze brak było jakichkolwiek informacji dotyczących  istniejących programów edukacyjnych przeznaczonych dla  dzieci przygotowujących się do nauki w szkole lub ją  rozpoczynających. Po drugie nieliczne programy, jakie  udawało się zdobyć, nie w pełni odpowiadały potrzebom  pracy pedagogicznej (terapeutycznej) i, co za tym idzie,  nie zawsze ich wykorzystanie było w pełni  satysfakcjonujące. Stąd też powstał pomysł  tworzenia własnych programów. Po trzecie wreszcie ważnym  źródłem trudności było samo określenie oczekiwań, jakim  powinien odpowiadać dobry komputerowy program edukacyjny. Z  jednej strony niewielkie doświadczenia w stosowaniu metod  informatycznych w pedagogice (zwłaszcza  w nauczaniu początkowym), z drugiej przyzwyczajenia  wynikające z posługiwania się uniwersalnymi programami  użytkowymi, przeznaczonymi  dla osób dorosłych skłaniały często do przyjmowania  błędnych założeń dotyczących możliwości, jakie daje  wykorzystanie komputera w pracy  z dzieckiem rozpoczynającym naukę w szkole.  Mamy nadzieję, że poniższe uwagi pomogą osobom, które  zetknęły się z podobnymi problemami, a które poszukują  odpowiednich programów komputerowych, planują zajęcia z ich  wykorzystaniem lub chcą tworzyć  oprogramowanie dla potrzeb dydaktyki nauczania  początkowego.

 

KLASYFIKACJA EDUKACYJNYCH PROGRAMÓW  KOMPUTEROWYCH  ZAŁOżENIA  Podstawą klasyfikacji powinna być definicja możliwie  precyzyjnie określająca klasyfikowane obiekty. Dwa kryteria  pozwalają na wyróżnienie  wśród licznych rodzajów programów komputerowych tych, które  będą nazwane programami edukacyjnymi (w sensie ścisłym).  1. Uczeń (dziecko) jest głównym podmiotem pracy z  programem.  Zasadnicza część programu (nie licząc instalacji,  konfiguracji, wyboru  opcji, poziomu, tempa itp.) jest adresowana bezpośrednio do  niego jako użytkownika.  2. Program (przynajmniej w intencji) ma określony cel  dydaktyczny, np. rozwijanie sprawności psychomotorycznych,  kształcenie umiejętności mających znaczenie w procesie  edukacyjnym, zdobywanie lub utrwalanie  wiedzy w określonym zakresie.  Pierwsze z wymienionych kryteriów nie oznacza postulatu  całkowicie samodzielnej pracy dziecka z komputerem.  Absolutnie podstawowe jest stwierdzenie, że komputer wraz z  programem jest tylko urządzeniem, maszyną, jedną z wielu  innych pomocy dydaktycznych. Nie wyobrażamy  sobie sytuacji, w której komputer mógłby choćby częściowo  zastąpić nauczyciela (pedagoga, wychowawcę), zwłaszcza w  przypadku młodszych dzieci. Program komputerowy potrafi  jedynie w skończony sposób reagować na ściśle ograniczoną  liczbę sytuacji, nie posiada inwencji, wyobraźni  ani możliwości pełnej oceny kontekstu pracy dziecka.  KLASYFIKACJA FORMALNA Ze względu na cechy formalne,  edukacyjne programy komputerowe można  podzielić na zabawy komputerowe, ćwiczenia, gry oraz  programy użytkowe i informacyjne.  a. Zabawami komputerowymi są w powyższym rozumieniu  programy, służące przede wszystkim wprowadzeniu do  właściwego procesu edukacji (terapii pedagogicznej), nie zaś  realizujące określone cele

 

edukacyjne lub terapeutyczne. Zabawa komputerowa tym różni  się od pozostałych rodzajów programów edukacyjnych, że nie  stawia przed użytkownikiem (dzieckiem) żadnych specjalnie  określonych zadań do wykonania. Programy edukacyjne tego  typu są adresowane prawie wyłącznie do młodszych dzieci.  Dobrym przykładem zabawy komputerowej mogą być programy,  które przyzwyczajają dziecko do używania komputera, np.  rozumienia interaktywności programu.  b. Ćwiczenia komputerowe to programy realizujące wprost  określone cele edukacyjne lub terapeutyczne. Ten rodzaj  programów jest najbardziej zbliżony do ćwiczeń wykonywanych  metodą tradycyjną. Najczęściej ćwiczenia komputerowe są ich  prostymi adaptacjami. Na ogół forma ćwiczenia  komputerowego, grafika, dźwięk, może daleko odbiegać od  formy wzorcowego dla tego programu ćwiczenia tradycyjnego.  Właśnie możliwość  " prawie nieograniczonego kształtowania formy przesądza o  atrakcyjności programów komputerowych w porównaniu z innymi  środkami używanymi w edukacji. Z drugiej jednak strony cel,  zadanie, jakie ma do wykonania dziecko podczas realizacji  ćwiczenia komputerowego, stanowi prostą  analogię do odpowiadającego mu ćwiczenia tradycyjnego.  c. Gry komputerowe są programami, w których cele edukacyjne  (terapeutyczne) są realizowane w sposób pośredni. Zadanie  postawione przed użytkownikiem (dzieckiem) wynika ze  scenariusza (układu) gry i na  ogół nie ma innego znaczenia z punktu widzenia procesu  edukacji (terapii pedagogicznej) niż motywacyjne.  Sprawności (umiejętności, wiedza) są  zdobywane w trakcie pracy z grą komputerową jako cel  niejawny przy okazji realizacji celu jawnie  przedstawionego. Z punktu widzenia procesu edukacji  (terapii pedagogicznej) scenariusz gry odwraca uwagę dziecka  od właściwych treści kształcenia (terapii). Gry komputerowe  zwykle w mniejszym lub większym stopniu wykorzystują  element rywalizacji (z komputerem, postacią wykreowaną w  świecie gry, innym dzieckiem lub  nauczycielem).  d. Programy użytkowe to przede wszystkim różnego rodzaju  edytory (tekstu, grafiki, melodii itp.). Ogólniej są to  programy - narzędzia służące do tworzenia rozmaitych  obiektów (pisma, grafiki, tabel, analiz  statystycznych itp.), zaprojektowane dla dorosłych w celu  ułatwienia pracy  zawodowej. Z drugiej jednak strony można oczywiście  zaprojektować,  a także nabyć gotowe programy użytkowe (głównie edytory  grafiki)  adresowane nawet do najmłodszych dzieci.  e. Programy informacyjne są to najczęściej mniej lub  bardziej rozwinięte formy komputerowej prezentacji wiedzy,  od prostych programów  przedstawiających informacje najeden ściśle określony  temat, aż do bardzo obszernych multimedialnych encyklopedii  komputerowych.  Programy wymienione w punktach a., b. i c. na ogół są  specjalizowane - tworzone dla mniej lub bardziej  precyzyjnie określonej grupy odbiorców (np. dzieci w  określonym wieku). Zwykle też są mało uniwersalne  z różnych innych punktów widzenia, np. realizują bardzo  ograniczony zakres materiału dydaktycznego.  Najbardziej popularne programy użytkowe są zwykle tworzone  dla jak najszerszego kręgu odbiorców. Są także projektowane  w sposób możliwie uniwersalny, tak by mogły mieć jak  najwięcej różnorodnych zastosowań.  Stąd wynikają duże trudności z zastosowaniem tych programów  w procesie dydaktycznym (przynajmniej jeśli chodzi o  nauczanie początkowe) lub terapeutycznym. Przedstawiony podział programów edukacyjnych jest bardzo  uproszczony. Granice oddzielające zabawę komputerową od  ćwiczenia, ćwiczenie od gry, zabawę komputerową od gry nie  są ściśle wyznaczone. Często także poszczególne fragmenty  (części, etapy) jednego programu mogą odpowiadać różnym  punktom powyższej klasyfikacji. Również interwencja  pedagoga współpracującego z dzieckiem przy komputerze może  zmienić charakter wykonywanego programu komputerowego. Można  np. przez zewnętrzne wprowadzenie elementu rywalizacji  upodobnić zabawę komputerową lub ćwiczenie do gry. Można  także przez ograniczenie stosowanych  środków zred...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin