Odmowa chodzenia do szkoły
U około 5% dzieci cierpi z tytułu odmowy chodzenia do szkoły połączonego z lękiem i przygnębieniem.
Co to jest fobia a, coś tam?
Odmowa pójścia do szkoły w odróżnieniu od „fobii szkolnej” jest spowodowana częściej niechęcią opuszczenia domu a nie lękiem przed samą szkołą i jest raczej objawem, który może odzwierciedlać różnorodne problemy dotyczące dziecka jego systemu rodzinnego i szkolnego.
Epidemiologia
Szczyt odmowy uczęszczania do szkoły przypada na
- zaczynanie uczęszczania do szkoły
- wiek w którym następuje zmiana szkoły na ponadpodstawową
- pierwsze lata drugiej dekady
Skuteczniejsza odmowa uczęszczania dzieci ze szkoły ponadpodstawowych niż wśród dzieci ze szkół podstawowych, dlatego że trudniej jest zmusić starsze dzieci.
Dotyczy w tym samym stopniu chłopców i dziewczynek i nie ma znanego związku z pozycją społeczną.
Cechy charakterystyczne
- odmowa pójścia do szkoły albo wyrusza do niej ale wraca do domu nie dotarłszy do niej, opuszcza ją wkrótce po przybyciu
- niekiedy dziecko jasno mówi „boje się”
- maska somatyczna – bez jawnie wyrażanego lęku, bóle głowy i brzucha
- nieobecność objawów w ferie i wakacje
Gdy zmusza się dziecko do pójścia do szkoły płacze, błaga, krzyczy, wybucha złością i dochodzi do wagarów ale nie ukrywa tego w tajemnicy, informuje o tym rodziców.
Początek odmowy chodzenia do szkoły
- nagły
- stopniowy
Przyczyny
- zmiana nauczyciela
- przemoc
- zmiana szkoły
- utrata kolegów
- choroba
Początek i nawrót odmowy uczęszczania do szkoły następuje szczególnie często po okresie nieobecności. Szok.
Odmowa wynik połączenie à niechęć dziecka do chodzenia do szkoły + niezdolność i niechęć rodzica do wyegzekwowania by dziecko poszło.
Na skutek leku separacyjnego -
Obserwujemy poczucie smutku, niechęć, brak nadziejni, zaburzenia depresyjne, nawet wtedy gdy nie wmusza się nacisku na pójście do szkoły.
Cechy Towarzyszące
Przekonanie rodzinne à brak skutków nacisku ze strony rodziców
Wynika na skutek – organizacji życia w domów – braku dyscypliny – braku ojca -braku ustalonych zasad – nadmierne zaangażowanie emocjami dziecka, jak stanowczo nie chce to darować, nadopiekuńczość – nadmierne zaangażowanie matki w wychowanie dziecka
Stan inteligencji i osiągnięcia szkolne
Zazwyczaj przeciętna inteligencja i możliwości w zdobywaniu umiejętności szkolnych.
Nie jest to jednak przyczyna.
Pomocna jest obiektywna ocena poziomu umiejętności szkolnych dziecka.
Osobowość dziecka
Mogłoby być już spokojnym konformistą, zbyt mocne przeżywanie drobnych niepowodzeń.
Wywiad à trudność z separacją à lęk
WAGAROWANIE – opuszczanie szkoły bez lęku, zaburzenie wtórne w stosunku do zaburzeń emocjonalnych à odmowy chodzenia do szkoły
Zwiększone ryzyko to płeć męska, trudna sytuacja społeczno ekonomiczna, duża rodzina, przestępczość w rodzinie, kłótnie małżeńskie, słabe osiągi szkolne, słaby nadzór
spodpowieki