Psychiatria - omowa uczęszczania do szkoły.doc

(1951 KB) Pobierz
Odmowa chodzenia do szkoły

Odmowa chodzenia do szkoły

 

U około 5% dzieci cierpi z tytułu odmowy chodzenia do szkoły połączonego z lękiem i przygnębieniem.

 

Co to jest fobia a, coś tam?

Odmowa pójścia do szkoły w odróżnieniu od „fobii szkolnej” jest  spowodowana częściej niechęcią opuszczenia domu a nie lękiem przed samą szkołą i jest raczej objawem, który może odzwierciedlać różnorodne problemy dotyczące dziecka jego systemu rodzinnego i szkolnego.

 

Epidemiologia

Szczyt odmowy uczęszczania do szkoły przypada na

- zaczynanie uczęszczania do szkoły

- wiek w którym następuje zmiana szkoły na ponadpodstawową

- pierwsze lata drugiej dekady

 

Skuteczniejsza odmowa uczęszczania dzieci ze szkoły ponadpodstawowych niż wśród dzieci ze szkół podstawowych, dlatego że trudniej jest zmusić starsze dzieci.

 

Dotyczy w tym samym stopniu chłopców i dziewczynek i nie ma znanego związku z pozycją społeczną.

 

Cechy charakterystyczne

- odmowa pójścia do szkoły albo wyrusza do niej ale wraca do domu nie dotarłszy do niej, opuszcza ją wkrótce po przybyciu

- niekiedy dziecko jasno mówi „boje się”

- maska somatyczna – bez jawnie wyrażanego lęku, bóle głowy i brzucha

- nieobecność objawów w ferie i wakacje

 

Gdy zmusza się dziecko do pójścia do szkoły płacze, błaga, krzyczy, wybucha złością i dochodzi do wagarów ale nie ukrywa tego w tajemnicy, informuje o tym rodziców.

 

Początek odmowy chodzenia do szkoły

- nagły

- stopniowy

 

Przyczyny

- zmiana nauczyciela

- przemoc

- zmiana szkoły

- utrata kolegów

- choroba

 

Początek i nawrót odmowy uczęszczania do szkoły następuje szczególnie często po okresie nieobecności. Szok.

 

Odmowa wynik połączenie à  niechęć dziecka do chodzenia do szkoły + niezdolność i niechęć rodzica do wyegzekwowania by dziecko poszło.

 

Na skutek leku separacyjnego -

Obserwujemy poczucie smutku, niechęć,  brak nadziejni, zaburzenia depresyjne, nawet wtedy gdy nie wmusza się nacisku na pójście do szkoły.

 

Cechy Towarzyszące

Przekonanie rodzinne à brak skutków nacisku ze strony rodziców

 

Wynika na skutek – organizacji życia w domów – braku dyscypliny – braku ojca  -braku ustalonych zasad – nadmierne zaangażowanie emocjami dziecka, jak stanowczo nie chce to darować, nadopiekuńczość – nadmierne zaangażowanie matki w wychowanie dziecka

 

Stan inteligencji i osiągnięcia szkolne

Zazwyczaj przeciętna inteligencja i możliwości w zdobywaniu umiejętności szkolnych.

Nie jest to jednak przyczyna.

Pomocna jest obiektywna ocena poziomu umiejętności szkolnych dziecka.

 

Osobowość dziecka

Mogłoby być już spokojnym konformistą, zbyt mocne przeżywanie drobnych niepowodzeń.

Wywiad à trudność z separacją à lęk

 

WAGAROWANIE – opuszczanie szkoły bez lęku, zaburzenie wtórne w stosunku do zaburzeń emocjonalnych à odmowy chodzenia do szkoły

 

Zwiększone ryzyko to płeć męska, trudna sytuacja społeczno ekonomiczna, duża rodzina, przestępczość w rodzinie,  kłótnie małżeńskie, słabe osiągi szkolne, słaby nadzór

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin