Temat: Komunikacja
Komunikacja służy do:
• przekazywania informacji,
• wyrażania opinii, poglądów, myśli, uczuć,
• dzielenia się z innymi swoimi przeżyciami i zdobytym doświadczeniem,
• przedstawiania i konfrontowania swojego punktu widzenia,
• wpływania na zachowanie innych ludzi,
• nawiązywania więzi społecznych między ludźmi, a przez to zaspokajania ich potrzeb.
Doskonała komunikacja to taka, w wyniku której w umyśle odbiorcy powstaje obraz identyczny z tym, jaki powstał w umyśle nadawcy.
Dobra komunikacja występuje wtedy, gdy zarówno nadawca, jak i odbiorca charakteryzują się określonymi cechami i umiejętnościami, takimi jak: aktywne i uważne słuchanie, jasne formułowanie wypowiedzi, przekazywanie informacji językiem zrozumiałym dla odbiorcy, dostosowanym do jego możliwości percepcyjnych.
Wyniki badań z zakresu komunikacji interpersonalnej wskazują, iż każdy z kanałów przekazu informacji ma odmienny wpływ na ogólną ocenę wypowiedzi:
ü słowa - jedynie 7%
ü tonie głosu - 38%
ü mimika twarzy - 55%
Proces komunikacji interpersonalnej odbywa się w dwojakiej formie: bądź w formie komunikacji werbalnej (a więc słownej) albo w formie komunikacji niewerbalnej (czyli bezsłownej).
Komunikacja werbalna
Komunikacja werbalna, inaczej nazywana słowną, to proces porozumiewania się między ludźmi za pomocą słów i tekstów pisanych.
Oto przykłady sytuacji, w których korzystamy z komunikacji werbalnej:
o rozmowa z drugą osobą
o czytanie książki
o pisanie listu lub wypracowania
Komunikaty, które przekazujemy sobie rozmawiając, mają różny wydźwięk. Podczas rozmów powinniśmy kontrolować swoje zachowania poprzez:
• tempo mówienia (szybkie, wolne),
• stosowanie przerw, aby zainteresować słuchających,
• odpowiednią dykcję,
• poprawność gramatyczną,
• wyraźną artykulację,
• zrozumiałe dla odbiorcy słownictwo,
• unikanie powtarzania słów „prawda", „właśnie".
Komunikacja niewerbalna
Komunikacja niewerbalna związana jest natomiast z przekazem bezsłownym za pomocą gestów, mimiki, postawy; mamy w niej do czynienia z następującymi kanałami ekspresji niewerbalnej:
· ruchy ciała - a więc: mimika, kinezjetyka, kontakt wzrokowy, prajęzyk i gesty
· zależności przestrzenne - czyli proksemika
Do głównych form komunikacji niewerbalnej należą:
• wyraz twarzy (smutek, radość, zdziwienie, złość, zaskoczenie, strach, wstręt, zmartwienie), mimika twarzy - jest źródłem informacji dotyczących stanów emocjonalnych i postaw (np. sympatia, wrogość);
• kinezjetyka - zajmuje się analizują postaw, gestów i innych ruchów ciała; nasze ciało (intencjonalnie lub też w sposób niezamierzony) nieustannie wysyła różne sygnały poprzez naszą postawę, pochylenie, napięcie, rozluźnienie czy gesty
• prajęzyk - źródłami informacji są cechy głosu, takie jak: natężenie, wysokość, tempo mówienia oraz wahania i inne zakłócenia
• kontakt wzrokowy, najważniejszy obszar naszej wizualnej uwagi, stanowią oczy, spoglądanie na drugą osobę może być wyrazem przejawu zainteresowania, a jednocześnie - pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na to zainteresowanie (np. kandydat na pracownika, podczas rozmowy kwalifikacyjnej stara się nawiązać pozytywny kontakt wzrokowy z pracodawcą, co ma wyrażać jego wiarygodność, kompetencję czy zainteresowanie pracą, a jeśli również pracodawca jest zainteresowany kandydatem, będzie na te próby odpowiadać pozytywnie)
• dotyk,
• gesty, każdy z nas podczas mówienia porusza rękami, głową i całym ciałem, a jego ruchy są skoordynowane z tym, co mówi i stanowią część całego procesu komunikacji;
• uśmiech,
• postawa ciała (zwrócenie twarzą i stopami w stronę rozmówcy),
• wygląd zewnętrzny,
• proksemika - na podstawie przestrzennej odległości pomiędzy partnerami rozmowy, dostarcza ona wielu informacji; nasze zachowania proksemiczne kształtują dwie antagonistyczne potrzeby: potrzeba afiliacji oraz potrzeba prywatności;
Wyróżnia się 4 podstawowe strefy, w sposób nieświadomy używane w trakcie procesów interakcji społecznych:
- strefa intymna (0 - 45 centymetrów)
- strefa osobista (45 - 120 centymetrów)
- strefa społeczna (1,2 - 3,6 metra)
- strefa publiczna (3,6 - 6 metra)
Przestrzenna bliskość stanowi wskaźnik sympatii - im mniejszy dystans, tym bliższa relacja.
Podczas rozmowy należy unikać następujących zachowań i gestów:
• obojętnego wyrazu twarzy,
• zamkniętej pozycji ciała - skrzyżowanie rąk i nóg,
• wiercenia się na krześle,
• zasłaniania ust, często maskowane udawanym kaszlem lub stosowane do ukryciaziewnięcia (łączy się to z mówieniem nieprawdy, podobnie jak dotykanie nosa),
• pocierania oczu, uszu (często postrzegane jako oznaki fałszu lub niepewności,bądź po prostu niepokoju),
• dotykania podbródka, policzków - najczęściej łączy się z myśleniem - ocenątego, co zostało powiedziane lub z podejmowaniem decyzji, czasem też z nudą - pełne podparcie brody,
• założonych rąk, trzymania torebek, teczek - sprawia wrażenie bariery międzysobą a rozmówcą (postawa defensywna, obronna lub oznaka zdenerwowania).
Temat: Psychologia obsługi klienta
Typy interesantów i odpowiednie metody postępowania sekretarki:
Ø Uległy (Zjednywacz) - interesant stara się zadowolić oczekiwania innych ludzi, nie protestuje, zgadza się na wszystko, z reguły potakuje i przeprasza, jest nie śmiały, zmieszany, a niekiedy przestraszony.
Sekretarka powinna okazać mu przychylność i aprobatę, dostroić się do postawy interesanta, okazać mu zainteresowanie, wskazać miejsce gdzie ma usiąść, słuchać go cierpliwie, patrząc w oczy. Powinna wypytać go o sprawę, z jaką przyszedł, wysłuchać uważnie potakując, a następnie przejąć inicjatywę;
Ø Oskarżacz - postawa ta przejawia się w złości i w chęci dominacji. Oskarżacz wyszukuje wady, jest hałaśliwy, natarczywy, agresywny, próbuje wymusić różne zachowania czy decyzje.
Sekretarka powinna zareagować obroną siebie wstać z krzesła, wykazać zainteresowanie i zrozumienie dla takiego zachowania, dać interesantowi trochę przestrzeni i czasu do wykrzyczenia żalu i krzywdy, zauważyć stan emocjonalny ale nie próbować go zmieniać. Jeśli zrobi to umiejętnie, oskarżacz poczuje w niej bratnią duszę, która doskonale go rozumie. Sekretarka powinna nazywać jego emocje i spróbować poznać powody negatywnego nastawienia.
Ø Komputerowiec - nie ujawnia własnych uczuć, jest spokojny, chłodny i opanowany, pedantyczny. Głos ma matowy, mówi monotonnie, używa słów, których znaczenia sekretarka nie rozumie. Jego wypowiedzi są trudne, abstrakcyjne. Jest bardzo powściągliwy w okazywaniu emocji, mało spontaniczny.
Sekretarka powinna być delikatna i wyjątkowo uprzejma, nie powinna ostro reagować, oceniać, udzielać rad, wpływać na decyzje, a w końcowej fazie kontaktu powinna okazać, że pozostaje pod wielkim wrażeniem spotkania z tak inteligentną osobą, pochwalić za precyzje wykonywanej pracy.
Ø Odlotowiec - robi wrażenie nieobecnego, jest rozkojarzony, chaotyczny, pogrążony w swoim świecie wewnętrznym. Mówi głosem śpiewnym, nie odpowiada na temat, jego ruchy nie są skoordynowane ze słowami, wzrok skierowany w nieokreśloną dal. Kontakt z taka osobą jest trudny.
Sekretarka powinna okazać akceptację i troskę, powinna skupić uwagę odlotowca na własnej osobie. Upewnić się, powtarzając jego słowa, czy dobrze go rozumie(parafraza), sta...
mario_83p