Gry i zabawy w imprezach sportowych.pdf
(
947 KB
)
Pobierz
240817027 UNPDF
uczniowskie
kluby
sportowe
Alicja Wiśnik
SZS Przasnysz
Gry
i
zabawy
w
imprezach
sportowych
Powiatowego Szkolnego Związku Sporto
wego w Przasnyszu. Do moich obowiązków
m. in. należy opracowanie kalendarza imprez
sportowych dla szkół. Większość znanych mi
opracowań nie zawiera propozycji dla najmłod
szych uczniów. W naszym powiecie po raz pierw
szy w br. wprowadzono do programu Szkolnych
Igrzysk Sportowych rywalizację dla uczniów kl. I-III
w grach i zabawach. Chęć pomocy nauczycielom
klas najmłodszych, którzy lekcje wychowania fi
zycznego prowadzą bez sal gimnastycznych skło
niła mnie do opracowania takich zabaw i gier, któ
re można prowadzić zarówno w terenie, jak i na
korytarzach szkolnych.
Dla każdej grupy wiekowej (klasy) przygotowu
ję po sześć gier ruchowych. Najlepiej, aby byty
one urozmaicone zarówno pod względem rucho
wym (powinny zawierać różnorodne formy), jak
tez zastosowania przyrządów i przyborów. Każda
klasa (zespół) przygotowuje jedną „zabawę ze
śpiewem" (wybiera jedną z kilku przedstawionych
propozycji). Traktowana jest ona jako pokaz, za
wykonanie której może otrzymać dodatkowe
punkty — od jednego do trzech. W pokazie może
wziąć udziat cała klasa (łącznie startujący i ich ki
bice). Zabawa ze śpiewem powinna być prowa
dzona z podkładem muzycznym wcześniej nagra
nym na taśmie magnetofonowej. Organizator po
winien udostępnić magnetofon.
Szkoły, które zgłosiły udział w zawodach klas I-
-III otrzymały szczegółowy opis gier, regulamin
i wskazówki do ich przeprowadzenia. W celu jed
nolitej interpretacji proponowanych gier, organizu
ję spotkanie nauczycieli prowadzących, na którym
są one omawiane i praktycznie przedstawione
(pokaz). Omawiane są też najczęściej popełniane
błędy oraz sposób przeprowadzenia poszczegól
nych gier i ich sędziowanie. W pokazie i — później
— w sędziowaniu pomagają wcześniej przeszko
leni Młodzieżowi Organizatorzy Sportu.
Zawody są przeprowadzane w trzech etapach:
a) szkoła; b) gmina, miasto; c) powiat. Program
zawodów (gier) zmieniany jest trzy razy w roku.
W następnych etapach zwiększa się skalę trudno
ści poszczególnych gier. Korzystamy też z propo
zycji nowych gier oraz uwag zainteresowanych
nauczycieli prowadzących.
Regulamin przeprowadzenia
|||
gier i zabaw
40
Reprezentacje klas składają się z 5 dziewcząt
i 5 chłopców oraz po 1 rezerwowym (razem 12
osób). Zespół może składać się z uczniów klas
równoległych z jednego rocznika. Wyjątek stano
wią szkoły, które mają małą ilość uczniów. Mogą
one wystawić reprezentację składającą się
z dwóch klas I i II (występują jako kl. II) lub II i III
(występują jako kl. III). Należy wystawić wszystkie
dzieci z klasy uzupełniając zespół uczniami
z młodszej lub starszej grupy wiekowej. W celu
ułatwienia rozgrywania konkurencji prosi się o wy
typowanie kapitana drużyny — osoby, która bę
dzie rozpoczynała konkurencję i na niej będzie się
ona kończyła. Wskazane jest, by kapitan odróżniał
się (np. kolorem koszulki, szarfą lub opaską na ra
mieniu) od pozostałych startujących.
Wszystkie gry wykonywane są na czas. Jedno
cześnie liczy się ewentualne błędy, za które ze
społowi dolicza się karne sekundy — 1 błąd =
1 sek. Należy zwracać uwagę nie tyko na szybkie,
ale także i na dokładne wykonywanie zadania.
Wygrywa drużyna, która ukończy grę w najkrót
szym czasie. Punktuje się następująco:
1. Przy trzech zespołach startujących:
I miejsce — 4 pkt; II miejsce — 2 pkt. ; Ul miejsce
— 1 pkt.
2. Przy 6 zespołach startujących:
I miejsce — 6 pkt; II miejsce — 5 pkt.; III miejsce
— 4 pkt.; IV miejsce — 3 pkt.; V miejsce — 2 pkt.;
VI miejsce — 1 pkt.
Przy większej liczbie, w zależności od możliwo
ści zorganizowania ilości stanowisk startowych,
wszystkie zespoły dzielimy na grupy. O miejscu
decyduje czas uzyskany przez drużynę. Punktuje
my podobnie jak przy 6 zespołach, np. na 9 ze
społów startujących: 1 miejsce 9 pkt; każde na-
P
ełnię funkcję wiceprzewodniczącej Zarządu
stępne o 1 pkt mniej. Dodatkowo można otrzymać
od 1 do 3 pkt. za pokaz zabawy ze śpiewem. Zwy
cięża zespół (klasa), który zdobył największą ilość
punktów w całych zawodach.
Przygotowanie zawodów
Organizator powinien przygotować:
—sprzęt i przybory niezbędne do przeprowadze
nia wszystkich gier, np.: ławeczki gimnastyczne, ma
terace, piłki lekarskie, piłki gumowe, woreczki, szar
fy, taśmę mierniczą, chorągiewki, stopery itp.;
— miejsce do przeprowadzenia gier i zabaw
z oznaczeniem tras oraz punktów rozstawienia przy
rządów i przyborów zgodnie z opisem gier;
— drobne nagrody dla uczestników a dla zwy
cięzców dyplomy;
— magnetofon do zabaw ze śpiewem;
— protokóły (zapoznać się z punktacją);
— przeszkolić Młodzieżowych Sędziów Sporto
wych pod kątem przykładowego pokazu gier, sę
dziowania oraz obsługi technicznej zawodów.
Założenia zawodów klas I-III
1. Zabawy i gry stanowią propozycję dla na
uczycieli kl. I-III do wykorzystania na lekcjach wy
chowania fizycznego w trudnych warunkach (bo
isko trawiaste, korytarz).
2. Przez ich prowadzenie spodziewamy się
osiągnąć:
a) poprawę ogólnej sprawności fizycznej po
przez rozwój cech motorycznych: szybkości,
skoczności, wytrzymałości, zwinności i mocy, któ
rych zaniedbania w młodszym wieku szkolnym są
nie do odrobienia;
b) przygotowanie do minigier. W zabawach
i grach występują elementy podań i chwytów, ko
złowania, toczenia piłki, A
c) zapobieganie skrzywieniom kręgosłupa
(przeważają gry w niskich pozycjach — pełzanie,
czworakowanie, przejścia pod niską przeszkodą);
d) wdrażanie do rywalizacji uczniów klas młod
szych, nauka przestrzegania przepisów oraz
współdziałanie w zespole.
3. Program gier i zabaw ruchowych obejmuje
opis ich wykonania z podanymi w metrach odle
głościami między przyborami oraz długością dy
stansu i wykazem błędów, które mogą popełnić
startujący.
Przykład zabawy oraz opis
jej przeprowadzenia
„Sadzenie ziemniaków" — klasa II
Przybory (dla 1 rzędu): 3 woreczki, 1 chorągiew
ka, 3 pudełka lub kółka, stoper.
Wykonanie. Za linią startu stoją w rzędach 10-
osobowe zespoły (5 dz. i 5 ch.). Przed nimi—w od
ległości 4,6,8 m — znajdują się pola do sadzenia
„ziemniaków" (narysowane kredą kółko lub pudeł
ko). Na sygnał prowadzącego wybiegają pierwsi
ćwiczący z zespołów i wykonują następujące zada
nia: „sadzą" w każdym polu po 1 z posiadanych
„ziemniaków", dobiegają do chorągiewek w odle
głości 4 m za ostatnim polem, w powrotnej drodze
zabierają posadzone „ziemniaki" i przekazują je ko
lejnemu zawodnikowi, dla którego jest to sygnał do
startu, wygrywa zespół, który wykona zadanie naj
szybciej. Woreczki należy położyć w kółku lub pu
dełku (nie rzucać z pozycji stojącej).
Ewentualne błędy:
— start przed sygnałem rozpoczęcia gry (falstart),
— posadzenie „ziemniaka" poza kółkiem lub pu
dełkiem,
— zbyt wczesny start następnego zawodnika,
— zgubienie i nie podjęcie „ziemniaka" (worecz
ka).
Sędziowanie:
— dla jednej drużyny startującej potrzebnych jest
2 sędziów (jeden mierzy czas, drugi obserwuje po
prawność wykonywania zadania — liczy błędy);
— jeden z sędziów mierzących czas jest jedno
cześnie starterem, daje sygnał do rozpoczęcia gry;
— wyniki (czas ukończenia gry oraz popełnione
błędy) notowane są w protokóle (wzór w załącze
niu).
Proponowane w tym roku, przez Zarząd Powia
towy SZS zabawy i gry zostały dobrze przyjęte
przez nauczycieli. Świadczy o tym fakt, że do ry
walizacji zgłosiło się 23 szkoły z powiatu (wzór
zgłoszenia szkół do powiatowych zawodów SZS
w załączeniu).
ZGŁOSZĘ NIE
Do Igrzysk Młodzieży Szkolnej Szkół Podstawowych na tok szkolny 2001/02
Gfim
"frhfn 13 lar f młodsi - nff"ft I"*" ' TltnW,
.1 J Blagi pi majowo
OVSCVDUIU
Dziewczęta
CMopcv i Otfnnrtsur
1
j Drużynowy tenis stalowy
1
i
nstdymaialay ttaa aotawy
J_
Czwórbój LA
!
ô I Mini puka stokowa „3"- la
i Mini pliki koszykowa
8
i Hilowa pdJa aozaa
I (azJBwean 1 ćhfoocow)
9 j Mini piłki odma
^S~-
ifci
I idnrwcat i chłoncowi
10 lUnihókij
11 i Rugo drużynowa
I (dzMwcsa i chłopców)
12 I „Żywy kosz" kl. [V
u
j Gry i zabawy kU-HI
Irwłpf Zsioizcnie do zawodów w ómcjdyjcypllnio i knconiooMeamy uowomTAK.
.(OM robimy lbalcB i
atą
puzony _VŒ" Jesu mc burzany udzutaj
w rubryce .orgmaśnar' wptać nfcołs, która wynJa die: praprowadrmia stwotbw
-ZywykosŁ pyiabtwv -doaor»bi»pownDi i«ącmi«.
ZgtoŁwnit go wyncfauBuu areolae, na adres:
i? SZS 06- 300 rrzatnysz, id. Szosa Ciechanowska 6. do dni. Spaia flOOli
Phcakastotr
Podpis djr.;ńkofj
41
Łp- J
Plik z chomika:
magdazawada1
Inne pliki z tego folderu:
zuchowe zabawy.pdf
(825 KB)
Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II).pdf
(3501 KB)
zajęcia i zabawy pięciolatków.pdf
(1430 KB)
zabawy z lusterkiem.pdf
(1285 KB)
Zabawy w edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(1720 KB)
Inne foldery tego chomika:
programy psychologiczne
!! ZABAWY ZE ŚPIEWEM!!!
♦ Koki, upięcia, warkocze
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
aniołek-ruchomy do złożenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin