Gry i zabawy w imprezach sportowych.pdf

(947 KB) Pobierz
240817027 UNPDF
uczniowskie
kluby
sportowe
Alicja Wiśnik
SZS Przasnysz
Gry
i
zabawy
w
imprezach
sportowych
Powiatowego Szkolnego Związku Sporto­
wego w Przasnyszu. Do moich obowiązków
m. in. należy opracowanie kalendarza imprez
sportowych dla szkół. Większość znanych mi
opracowań nie zawiera propozycji dla najmłod­
szych uczniów. W naszym powiecie po raz pierw­
szy w br. wprowadzono do programu Szkolnych
Igrzysk Sportowych rywalizację dla uczniów kl. I-III
w grach i zabawach. Chęć pomocy nauczycielom
klas najmłodszych, którzy lekcje wychowania fi­
zycznego prowadzą bez sal gimnastycznych skło­
niła mnie do opracowania takich zabaw i gier, któ­
re można prowadzić zarówno w terenie, jak i na
korytarzach szkolnych.
Dla każdej grupy wiekowej (klasy) przygotowu­
ję po sześć gier ruchowych. Najlepiej, aby byty
one urozmaicone zarówno pod względem rucho­
wym (powinny zawierać różnorodne formy), jak
tez zastosowania przyrządów i przyborów. Każda
klasa (zespół) przygotowuje jedną „zabawę ze
śpiewem" (wybiera jedną z kilku przedstawionych
propozycji). Traktowana jest ona jako pokaz, za
wykonanie której może otrzymać dodatkowe
punkty — od jednego do trzech. W pokazie może
wziąć udziat cała klasa (łącznie startujący i ich ki­
bice). Zabawa ze śpiewem powinna być prowa­
dzona z podkładem muzycznym wcześniej nagra­
nym na taśmie magnetofonowej. Organizator po­
winien udostępnić magnetofon.
Szkoły, które zgłosiły udział w zawodach klas I-
-III otrzymały szczegółowy opis gier, regulamin
i wskazówki do ich przeprowadzenia. W celu jed­
nolitej interpretacji proponowanych gier, organizu­
ję spotkanie nauczycieli prowadzących, na którym
są one omawiane i praktycznie przedstawione
(pokaz). Omawiane są też najczęściej popełniane
błędy oraz sposób przeprowadzenia poszczegól­
nych gier i ich sędziowanie. W pokazie i — później
— w sędziowaniu pomagają wcześniej przeszko­
leni Młodzieżowi Organizatorzy Sportu.
Zawody są przeprowadzane w trzech etapach:
a) szkoła; b) gmina, miasto; c) powiat. Program
zawodów (gier) zmieniany jest trzy razy w roku.
W następnych etapach zwiększa się skalę trudno­
ści poszczególnych gier. Korzystamy też z propo­
zycji nowych gier oraz uwag zainteresowanych
nauczycieli prowadzących.
Regulamin przeprowadzenia
|||
gier i zabaw
40
Reprezentacje klas składają się z 5 dziewcząt
i 5 chłopców oraz po 1 rezerwowym (razem 12
osób). Zespół może składać się z uczniów klas
równoległych z jednego rocznika. Wyjątek stano­
wią szkoły, które mają małą ilość uczniów. Mogą
one wystawić reprezentację składającą się
z dwóch klas I i II (występują jako kl. II) lub II i III
(występują jako kl. III). Należy wystawić wszystkie
dzieci z klasy uzupełniając zespół uczniami
z młodszej lub starszej grupy wiekowej. W celu
ułatwienia rozgrywania konkurencji prosi się o wy­
typowanie kapitana drużyny — osoby, która bę­
dzie rozpoczynała konkurencję i na niej będzie się
ona kończyła. Wskazane jest, by kapitan odróżniał
się (np. kolorem koszulki, szarfą lub opaską na ra­
mieniu) od pozostałych startujących.
Wszystkie gry wykonywane są na czas. Jedno­
cześnie liczy się ewentualne błędy, za które ze­
społowi dolicza się karne sekundy — 1 błąd =
1 sek. Należy zwracać uwagę nie tyko na szybkie,
ale także i na dokładne wykonywanie zadania.
Wygrywa drużyna, która ukończy grę w najkrót­
szym czasie. Punktuje się następująco:
1. Przy trzech zespołach startujących:
I miejsce — 4 pkt; II miejsce — 2 pkt. ; Ul miejsce
— 1 pkt.
2. Przy 6 zespołach startujących:
I miejsce — 6 pkt; II miejsce — 5 pkt.; III miejsce
— 4 pkt.; IV miejsce — 3 pkt.; V miejsce — 2 pkt.;
VI miejsce — 1 pkt.
Przy większej liczbie, w zależności od możliwo­
ści zorganizowania ilości stanowisk startowych,
wszystkie zespoły dzielimy na grupy. O miejscu
decyduje czas uzyskany przez drużynę. Punktuje­
my podobnie jak przy 6 zespołach, np. na 9 ze­
społów startujących: 1 miejsce 9 pkt; każde na-
P ełnię funkcję wiceprzewodniczącej Zarządu
240817027.001.png
stępne o 1 pkt mniej. Dodatkowo można otrzymać
od 1 do 3 pkt. za pokaz zabawy ze śpiewem. Zwy­
cięża zespół (klasa), który zdobył największą ilość
punktów w całych zawodach.
Przygotowanie zawodów
Organizator powinien przygotować:
—sprzęt i przybory niezbędne do przeprowadze­
nia wszystkich gier, np.: ławeczki gimnastyczne, ma­
terace, piłki lekarskie, piłki gumowe, woreczki, szar­
fy, taśmę mierniczą, chorągiewki, stopery itp.;
— miejsce do przeprowadzenia gier i zabaw
z oznaczeniem tras oraz punktów rozstawienia przy­
rządów i przyborów zgodnie z opisem gier;
— drobne nagrody dla uczestników a dla zwy­
cięzców dyplomy;
— magnetofon do zabaw ze śpiewem;
— protokóły (zapoznać się z punktacją);
— przeszkolić Młodzieżowych Sędziów Sporto­
wych pod kątem przykładowego pokazu gier, sę­
dziowania oraz obsługi technicznej zawodów.
Założenia zawodów klas I-III
1. Zabawy i gry stanowią propozycję dla na­
uczycieli kl. I-III do wykorzystania na lekcjach wy­
chowania fizycznego w trudnych warunkach (bo­
isko trawiaste, korytarz).
2. Przez ich prowadzenie spodziewamy się
osiągnąć:
a) poprawę ogólnej sprawności fizycznej po­
przez rozwój cech motorycznych: szybkości,
skoczności, wytrzymałości, zwinności i mocy, któ­
rych zaniedbania w młodszym wieku szkolnym są
nie do odrobienia;
b) przygotowanie do minigier. W zabawach
i grach występują elementy podań i chwytów, ko­
złowania, toczenia piłki, A
c) zapobieganie skrzywieniom kręgosłupa
(przeważają gry w niskich pozycjach — pełzanie,
czworakowanie, przejścia pod niską przeszkodą);
d) wdrażanie do rywalizacji uczniów klas młod­
szych, nauka przestrzegania przepisów oraz
współdziałanie w zespole.
3. Program gier i zabaw ruchowych obejmuje
opis ich wykonania z podanymi w metrach odle­
głościami między przyborami oraz długością dy­
stansu i wykazem błędów, które mogą popełnić
startujący.
Przykład zabawy oraz opis
jej przeprowadzenia
„Sadzenie ziemniaków" — klasa II
Przybory (dla 1 rzędu): 3 woreczki, 1 chorągiew­
ka, 3 pudełka lub kółka, stoper.
Wykonanie. Za linią startu stoją w rzędach 10-
osobowe zespoły (5 dz. i 5 ch.). Przed nimi—w od­
ległości 4,6,8 m — znajdują się pola do sadzenia
„ziemniaków" (narysowane kredą kółko lub pudeł­
ko). Na sygnał prowadzącego wybiegają pierwsi
ćwiczący z zespołów i wykonują następujące zada­
nia: „sadzą" w każdym polu po 1 z posiadanych
„ziemniaków", dobiegają do chorągiewek w odle­
głości 4 m za ostatnim polem, w powrotnej drodze
zabierają posadzone „ziemniaki" i przekazują je ko­
lejnemu zawodnikowi, dla którego jest to sygnał do
startu, wygrywa zespół, który wykona zadanie naj­
szybciej. Woreczki należy położyć w kółku lub pu­
dełku (nie rzucać z pozycji stojącej).
Ewentualne błędy:
— start przed sygnałem rozpoczęcia gry (falstart),
— posadzenie „ziemniaka" poza kółkiem lub pu­
dełkiem,
— zbyt wczesny start następnego zawodnika,
— zgubienie i nie podjęcie „ziemniaka" (worecz­
ka).
Sędziowanie:
— dla jednej drużyny startującej potrzebnych jest
2 sędziów (jeden mierzy czas, drugi obserwuje po­
prawność wykonywania zadania — liczy błędy);
— jeden z sędziów mierzących czas jest jedno­
cześnie starterem, daje sygnał do rozpoczęcia gry;
— wyniki (czas ukończenia gry oraz popełnione
błędy) notowane są w protokóle (wzór w załącze­
niu).
Proponowane w tym roku, przez Zarząd Powia­
towy SZS zabawy i gry zostały dobrze przyjęte
przez nauczycieli. Świadczy o tym fakt, że do ry­
walizacji zgłosiło się 23 szkoły z powiatu (wzór
zgłoszenia szkół do powiatowych zawodów SZS
w załączeniu).
ZGŁOSZĘ NIE
Do Igrzysk Młodzieży Szkolnej Szkół Podstawowych na tok szkolny 2001/02
Gfim "frhfn 13 lar f młodsi - nff"ft I"*" ' TltnW,
.1 J Blagi pi majowo
OVSCVDUIU
Dziewczęta
CMopcv i Otfnnrtsur
1
j Drużynowy tenis stalowy 1
i nstdymaialay ttaa aotawy J_
Czwórbój LA
!
ô I Mini puka stokowa „3"- la
i Mini pliki koszykowa
8 i Hilowa pdJa aozaa
I (azJBwean 1 ćhfoocow)
9 j Mini piłki odma ^S~- ifci
I idnrwcat i chłoncowi
10 lUnihókij
11 i Rugo drużynowa
I (dzMwcsa i chłopców)
12 I „Żywy kosz" kl. [V
u j Gry i zabawy kU-HI
Irwłpf Zsioizcnie do zawodów w ómcjdyjcypllnio i knconiooMeamy uowomTAK.
.(OM robimy lbalcB i atą puzony _VŒ" Jesu mc burzany udzutaj
w rubryce .orgmaśnar' wptać nfcołs, która wynJa die: praprowadrmia stwotbw
-ZywykosŁ pyiabtwv -doaor»bi»pownDi i«ącmi«.
ZgtoŁwnit go wyncfauBuu areolae, na adres:
i? SZS 06- 300 rrzatnysz, id. Szosa Ciechanowska 6. do dni. Spaia flOOli
Phcakastotr
Podpis djr.;ńkofj
41
Łp- J
240817027.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin