03.txt

(4 KB) Pobierz
zresztš z wieloma zjawiskami, a przede wszystkim ze stopniem
zainteresowania, jakim obdarzamy rzeczy czy sprawę, które
mamy zapamiętać.      -

Trwałoć pamięci to po prostu długoć przechowywa-
nia, albo w 'ijęciu negatywnym  szybkoć zapominania. I tutaj
spotykamy duże różnice pomiędzy poszczególnymi ludmi. Na
trwałoć zapamiętania wpływa stopień zainteresowania mate-
riałem.

Wiernociš pamięci nazywamy dokładnoć reprodu-
kowania zapamiętanych treci. Spotykamy więc typ pamięci do-
kładnej. Człowiek może sobie przypomnieć mało czy dużo, ale
tylko to, co widział czy słyszał. Człowiek o pamięci niedokładnej
dodaje i przeinacza fakty, nie zdajšc sobie z tego sprawy.

Gotowociš pamięci nazywamy umiejętnoć szybkie-
go przypominania treci, które sš w danej chwili potrzebne. Sš
osoby, które natychmiast odnajdujš potrzebne nazwisko, adres
datę, i sš takie, które potrzebujš dłuższej nieraz koncentraęji,
aby pożšdane nazwisko wynurzyło się z niepamięci.

Zdolnoć zapamiętywania, przechowywania i reprodukowania
pewnych treci można ćwiczyć i doskonalić. Ćwiczšc pamięć, na-
leży zwrócić uwagę, że pamięć 'mechaniczna nie daje zwykle do-
brych rezultatów. Należy nastawiać się na pamięć sensownš,
pamięć zwišzków logicznych i treci. Trzeba również zwracać
uwagę na motywy zapamiętywania, zwišzane ze wiadomociš
celu.

Zapamiętywanie wzmacnia kojarzenie treci, które chcemy
zapamiętać z tymi, które poprzednio omawialimy.

Dla trwałego zapamiętywania konieczne jest powtarzanie.
Stwierdzono przy tym, że bardziej skuteczne jest powtarzanie
w pewnych odstępach czasu. Podczas badań okazało się np., że
utrwalenie i nauczenie się pewnego wiersza wymagało aż 16 po-
wtórzeń, jeżeli odbywały się one jedno po drugim. Natomiast
wystarczyło 8 powtórzeń, gdy odbywały się one dwa razy dzien-
nie. Aby trwale zapamiętać, należy stosować pewne przerwy mię-
dzy powtórzeniami. Ponadto nie należy dopucić do zapomnienia
poważniejszej częci treci, którš chcemy opanować, gdyż wów-
czas trzeba uczyć się od nowa.

Przypomnienie może być zamierzone i nie zamierzone. Przy-
czynš nie zamierzonego przypomnienia sš zwykle skojarzenia,
które nasuwajš się w zwišzku ze spostrzeżeniem lub też jakim
przedmiotem, o którym mylimy. Tak np. widok skrzynki pocz-
towej przypomina 'mi korespondencję, której nie zdšżyłem załat-
wić. Ale dla czynnoci życiowych nie sš ważne przypomnienia
nie zamierzone, ale wiadome przypomnienie, wymagajšce zwyk-
le przezwyciężenia pewnych trudnoci.

Zapominanie materiału następuje szybciej w pierwszym

okresie niż w póniejszym. Gdyby porównać odtworzenie mate-
riału po 5 i po 10 dniach, okazałoby się, że w cišgu pierwszych
dni została zapomniana znaczniejsza częć materiału niż w cišgu
następnych. Ale nie oznacza .to, że pamięta się najlepiej natych-
miast po nauczeniu. Materiał nauczony zwykle wchodzi w roz-
maite zwišzki z naszym dowiadczeniem uprzednim i po pewnym
odleżeniu się" można go zareprodukować najlepiej.

Tak więc przez .pierwsze dni materiał jest pamiętany najle-
piej, póniej następuje proces zapominania, który poczštkowo
jest szybszy, a póniej wolniejszy. Dlatego np. do egzaminu nie
należy się uczyć i powtarzać do ostatniej chwili, gdyż materiał

przyswojony tuż przed egzaminem jest zwykle gorzej reproduko-
wany.

W zwišzku z tym, że w pierwszym okresie po nauczeniu
materiał ma po czasie odleżenia się" dšżnoć do szybkiego ulot-
nienia, należy pierwsze powtórzenie organizować możliwie wcze-
nie. Wypływajš stšd pewne wnioski dla nauczania.

Po pierwsze, należy przy nauczaniu nastawić się na za-
pamiętywanie materiału.

Po drugie, należy w cišgu najbliższych dni przeprowa-
dzać pierwsze powtórzenie opanowanego materiału.

Po trzeci e, ze względu na zmęczenie układu nerwowego
należy przed przejciem od jednego materiału do drugiego robić
krótkš 5-minutowš przerwę, powięconš wypoczynkowi.

Po czwarte, dobrze jest przy nauczaniu przeplatać mate-
riał, a więc po przerobieniu historii dobrze jest popracować nad
matematykš, aby póniej wzišć się do nauki języka.

Po pište, materiał szczególnie trudny lub taki, na którym
szczególnie nam zależy, należy 'powtórzyć przed snem, gdyż daje
Zgłoś jeśli naruszono regulamin