02.txt

(5 KB) Pobierz
strony uczniów powinny wejć w grę zapamiętywania zamie-
rzone.                                                      '

Zapamiętywanie może być mechaniczne lub sensowne. Zapa-
miętywanie mechaniczne opiera się na powtarzaniu. Uczeń,
który wkuwa" na pamięć lekcje, nie starajšc się zrozumieć sen-
su, wdraża się włanie do zapamiętywania mechanicznego. Nato-
miast taki uczeń, który z napięciem uwagi stara się uchwycić sens
tego, czego się uczy, pragnie zapamiętać przez zrozumienie.
Zrozumienie stanowi podstawę zapamiętywania sensownego. }

Jeden i drugi rodzaj zapamiętywania jest potrzebny w życiu.
Numery telefonu, rozmiar naszego obuwia, adres itp. możemy
zapamiętać na drodze mechanicznej.

Wszelkie teksty majšce cišgłoć i logiczny układ zapamię- ,
tujemy przez zrozumienie. W ten np. sposób zapamiętuje się
dowody matematyczne, konstrukcje maszyn itp. W niektórych
przypadkach należy użyć obu rodzajów zapamiętywania. Tak [
np. przy uczeniu się na pamięć wiersza ułatwia osišgnięcie suk- |
cesu zapamiętywanie przez rozumienie treci, a równoczenie ko-
nieczne jest zapamiętanie mechaniczne potrzebne dla bezbłędne-
go literalnego powtarzania kolejnoci słów i fraz, wymaga to
odpowiedniej iloci powtórzeń. Zresztš i w przypadku zapamię-
tywania przez zrozumienie, jeżeli chcemy pamiętać trwale, mu-
simy stosować powtórzenie.

Powtórzenie jest więc warunkiem utrwalania jakiej

treci w naszej wiadomoci.

W zapamiętywaniu pomaga nastawienie psychiczne.
Jeli człowiek pragnie co zapamiętać, przychodzi mu to
łatwiej aniżeli przy obojętnym stosunku do zdarzeń czy tekstów.
wiadome zapamiętywanie jest więc ważnym warunkiem powo-
dzenia. Im większe towarzyszy temu napięcie, tym większa gwa-
rancja zapamiętania.

Trwałoć zapamiętania zależy również od wiadomego posta-
nowienia, na jaki długi okres czasu kto chce co zapamiętać.
Jeli kto pragnie danš treć zapamiętać na krótki czas, np. kilka
dni, to zazwyczaj nie będzie jej pamiętał już po 'tygodniu. Jeżeli j
pragnie zachować co w pamięci na dłużej czy na zawsze", to ť
taka treć jest rzeczywicie, jak to dowiadczalnie stwierdzono, ,

o wiele dłużej zachowywana w wiadomoci.

We wszystkich tych przypadkach mamy do czynienia z czyn-
nym ustosunkowaniem się do zapamiętywania.

Typy pamięci. Rozpatrujšc różnice zachodzšce pomiędzy lud-
mi w zakresie pamiętania, możemy wyróżnić rozmaite zakresy j
działania pamięci. Wszyscy ludzie majš, ale "w niejednakowyroj
stopniu, pamięć obrazowš, opartš na odzwierciedleniu zmysło-j

wym- - ^  . -    -   .      p -  o.   -s  3

Pamięć taka jest koniecznym elementem mylenia kónkretno-
' -obrazowego. Szczególnie bogato rozwiniętš pamięć obrazowš
majš malarze, muzycy i pisarze. W zależnoci od rodzaju anali-
zatora, który przeważa w działaniu pamięci obrazowej, wyróżnia-
my wzrokowcówo dobrej pamięci barw i kształtów, słu-
chowców o dobrej pamięci  rzeczy słyszanych i typ mię-
niowo-ruchowy.            ^

Pamięć wzrokowa ma duże znaczenie w każdej niemal pracy,
ale szczególnš rolę pełni u osób zatrudnionych w produkcji: u rol-
ników, robotników budowlanych, robotników obsługujšcych sprzęt
mechaniczny i ręczny.

Uczeń o przewadze pamięci wzrokowej pamięta dobrze, np.
na jakim miejscu stronicy mieci się w podręczniku ilustracja lub
zdanie, które sobie usiłuje przypomnieć. Uczeń o typie słucho-
wym odtwarza w pamięci słyszane słowa;. Pamięć mięniowo-ru-
chowa jest ogromnie ważna przy wszelkich pracach, wymagajš-
cych użycia mięni.

Pomaga przy uczeniu się kierowania obrabiarkš czy .pojaz-
dem mechanicznym, przy grze na instrumentach muzycznych,
pisaniu rękš lub na maszynie itp. Szczególnš odmianš postaci
mięniowo-ruchowej jest pamięć mowno-ruchowa, kiedy przypo-
minajš się po prostu ruchy wykonywane w czasie mówienia
i nieraz uczeń otwarza tekst prawie mechanicznie.

Przeciwstawieniem pamięci obrazowej jest pamięć słowno-
-logiczna. Pamięć obrazowa polega na zapamiętywaniu obrazów
zmysłowych, pamięć słowno-logiczna  na zapamiętywaniu i od-
twarzaniu myli, a ponieważ myl jest zawsze złšczona ze sło-
wem, więc zapamiętujemy myli w formie wyrażonej słowem.
Pamiętajšc zwišzki logiczne i pojęcia, możemy je wyrażać inny-
mi słowami. Dlatego nauczyciel nieraz żšda od ucznia, aby wy-
raził co swoimi słowami". W ten sposób nauczyciel sprawdza,
czy uczeń pamięta tylko mechanicznie, czy też rozumie dane
treci. Pamięć słowno-logiczna nastawiona jest na zwišzki za-
: chodzšce między przedmiotami i zjawiskami, wyrażone w formie
[ uogólnień i praw naukowych. Dlatego włanie nazywamy jš l o-
gicznš. Uczeń, który takš pamięć posiada, reprodukuje do-
kładnie i konsekwentnie dowody logiczne, np. w matematyce.

U konkretnych ludzi spotykamy mieszane typy pamięci
z przewagš jakiego jej rodzaju. U większoci ludzi przeważa
więc np. pamięć wzrokowa przy zapamiętywaniu przedmiotów
i mowno-ruchowa przy zapamiętywaniu słów.

^ Cechy pamięci. Szybkoć i łatwoć zapamiętywania zwišzana
|ii jest z długociš czasu i wysiłkiem, jaki musi człowiek wykonać,
^aby co zapamiętać. U jednych proces zapamiętywania przebiega
fcfi^^ko i łatwo, u innych trudno i trwa długo. Zwišzane to jest
Zgłoś jeśli naruszono regulamin