W zależności od celu różnie się wypowiadamy.konspekt.doc

(62 KB) Pobierz

15.09.2009, 16.09.2009

 

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE IV „a” i IV „d”

 

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.

 

 

TEMAT LEKCJI: W zależności od celu rożnie się wypowiadamy- przypominamy, czym jest wypowiedzenie.

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń potrafi rozsypane wyrazy ułożyć w wypowiedzenie.

·         Uczeń potrafi przekształcić wypowiedzenia oznajmujące na pytające i rozkazujące.

 

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń wie, co to jest wypowiedzenie.

·         Uczeń zna różne rodzaje wypowiedzeń.

·         Uczeń wie, kiedy używamy wypowiedzenia oznajmującego, kiedy pytającego, a kiedy rozkazującego.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

·         Uczeń aktywnie pracuje na lekcji.

 

MATERIAŁY: podręcznik do języka polskiego (kl. IV „Między nami”).

 

METODA: pogadanka heurystyczna.

 

FORMA PRACY: praca zbiorowa, praca indywidualna.

 

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

- Nauczyciel wita się z klasą
i informuje o celach lekcji;

 

- Na samym początku zabawimy się w odszyfrowywanie.

-Prosi ucznia o rozdanie karteczek z szyfrem.

- Nauczyciel pyta: Jakie hasło?

 

 

 

 

 

 

-Uczeń wykonuje polecenie nauczyciela.

- Odszyfrowanym hasłem jest wypowiedzenie.

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

 

Badanie

- Zapiszmy sobie temat lekcji:
W ZALEŻNOŚCI OD CELU RÓŻNIE SIĘ WYPOWIADAMY- PRZYPOMINAMY, CZYM JEST WYPOWIEDZENIE.

 

- Otwórzcie podręczniki na stronie 21 i przeczytajcie polecenie do zadania 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Co to jest wypowiedzenie, czy może ktoś powiedzieć?

 

 

- Przeczytajcie informację w ramce, która znajduje się pod zadaniem 2.

 

- Wypowiedzenie ze względu na cel wypowiedzi mają 3 rodzaje. Pamiętacie, jakie?

 

- Przeczytaj informacje w ramce na stronie 23.

- Uczniowie zapisują temat lekcji
w zeszycie.

 

 

 

 

- Uczniowie czytają polecenie
do zadania.

Przepisz do zeszytu grupy wyrazów, które zawierają zrozumiała informację.

Ø      Na imię miała Anna.

Ø      Ubrana była w wąską sukienkę z szarożółtej wełny.

Ø      Podbródek miała spiczasty
i wystający.

Ø      Oczy żywe i inteligentne.

 

- Wypowiedzenie to zrozumiała
i uporządkowana gramatycznie całość.

 

- Uczeń odczytuje informacje
z ramki.

 

 

- Wypowiedzenia mogą być: oznajmujące, pytające, rozkazujące.

 

 

- Uczeń odczytuje informacje.

- przetwarzanie informacji

 

Prezentacja

- Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie notatek.

 

- Nauczyciel prosi ucznia, aby odczytał notatkę na głos.

- Uczeń wykonuje polecenie nauczyciela.

 

- Uczeń odczytuje notatkę na głos (notatka w załączniku).

-przetwarzanie informacji

Przekształcanie

- Przeczytaj ćwiczenie 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Przeczytaj zadanie 5 ze strony 23.

- To zadanie zrobimy sobie ustnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Proszę przeczytać polecenie do zadania 6.

 

- To zadanie również zrobimy sobie ustnie.

- Uczeń czyta polecenie
do zadania 3.

Rozsypane wyrazy ułóż
w wypowiedzenia. Zapisz
w zeszycie rozmowę pomiędzy Marylą a Anią, w której dziewczyna dowie się, że zostanie na Zielonym Wzgórzu.

-Moje dziecko, postanowiliśmy wspólnie z Mateuszem zatrzymać Ciebie na Zielonym Wzgórzu.

-Naprawdę? Czy to nie jest sen?

-Możesz zostać, jeśli postarasz się być dobra i posłuszna.

-Zrobię wszystko, żeby być dobra, choć nie będzie to łatwe.

 

- Uczeń czyta polecenie: Przekształć podane wypowiedzenia oznajmujące na pytające i rozkazujące.

·         Nie gniewasz się?

·         Nie gniewaj się!

 

·         Posłuchała mojej rady?

·         Posłuchaj mojej rady!

 

·         Ania się rozpłakała?

·         Ania rozpłacz się!

 

·         Czy przemówiłaby do tej dziewczyny brzozową rózgą?

·         Przemów do tej dziewczyny brzozową rózgą!

 

·         Nie uczono jej, co należy, a czego nie należy czynić?

·         Nie nauczono jej, co należy, a czego nie należy robić!

 

 

- Uczeń czyta polecenie do ćwiczenia.

Przekształć poniższą wypowiedź, używając podkreślonych czasowników w 1 os. l. poj., czyli tak, jakby była to wypowiedź bohatera. Zastosuj różnego rodzaju wypowiedzenia.

 

Z całą pewnością tego nie zrobię! Podobnie jak każdy, nie lubię, gdy się zwraca uwagę na niedociągnięcia natury. Nie uczynię nic, aby załagodzić sytuacje. Pewnie chciałaby, żebym ją przeprosił…

- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

 

Podsumowanie

- Co to jest wypowiedzenie?

 

 

- Zapiszcie zadanie domowe: ćw. 7 str.23.

- Wypowiedzenie jest zrozumiałą
i uporządkowaną gramatycznie całością.

- Uczniowie zapisują zadanie
w zeszytach.

 

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

 

 

Wypowiedzenie to zrozumiała, uporządkowana gramatycznie informacja przekazana za pomocą słów. Wypowiedzenie rozpoczynamy wielką literą, a kończymy kropką, wykrzyknikiem, lub znakiem zapytania- w zależności od celu wypowiedzi.

 

Tomek je batonik.

(oznajmienie)

Czy Tomek je batonik?

(pytanie)

Tomku, zjedz batonik!

(rozkaz)

 

 

 

AA  BB  CC  DD  EE  FF  GG  HH 

II JJ  KK...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin