15.09.2009, 16.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE IV „a” i IV „d”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: W zależności od celu rożnie się wypowiadamy- przypominamy, czym jest wypowiedzenie.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi rozsypane wyrazy ułożyć w wypowiedzenie.
· Uczeń potrafi przekształcić wypowiedzenia oznajmujące na pytające i rozkazujące.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń wie, co to jest wypowiedzenie.
· Uczeń zna różne rodzaje wypowiedzeń.
· Uczeń wie, kiedy używamy wypowiedzenia oznajmującego, kiedy pytającego, a kiedy rozkazującego.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
· Uczeń aktywnie pracuje na lekcji.
MATERIAŁY: podręcznik do języka polskiego (kl. IV „Między nami”).
METODA: pogadanka heurystyczna.
FORMA PRACY: praca zbiorowa, praca indywidualna.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
- Nauczyciel wita się z klasąi informuje o celach lekcji;
- Na samym początku zabawimy się w odszyfrowywanie.
-Prosi ucznia o rozdanie karteczek z szyfrem.
- Nauczyciel pyta: Jakie hasło?
-Uczeń wykonuje polecenie nauczyciela.
- Odszyfrowanym hasłem jest wypowiedzenie.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
Badanie
- Zapiszmy sobie temat lekcji:W ZALEŻNOŚCI OD CELU RÓŻNIE SIĘ WYPOWIADAMY- PRZYPOMINAMY, CZYM JEST WYPOWIEDZENIE.
- Otwórzcie podręczniki na stronie 21 i przeczytajcie polecenie do zadania 1.
- Co to jest wypowiedzenie, czy może ktoś powiedzieć?
- Przeczytajcie informację w ramce, która znajduje się pod zadaniem 2.
- Wypowiedzenie ze względu na cel wypowiedzi mają 3 rodzaje. Pamiętacie, jakie?
- Przeczytaj informacje w ramce na stronie 23.
- Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszycie.
- Uczniowie czytają poleceniedo zadania.
Przepisz do zeszytu grupy wyrazów, które zawierają zrozumiała informację.
Ø Na imię miała Anna.
Ø Ubrana była w wąską sukienkę z szarożółtej wełny.
Ø Podbródek miała spiczastyi wystający.
Ø Oczy żywe i inteligentne.
- Wypowiedzenie to zrozumiałai uporządkowana gramatycznie całość.
- Uczeń odczytuje informacjez ramki.
- Wypowiedzenia mogą być: oznajmujące, pytające, rozkazujące.
- Uczeń odczytuje informacje.
- przetwarzanie informacji
Prezentacja
- Nauczyciel prosi uczniao rozdanie notatek.
- Nauczyciel prosi ucznia, aby odczytał notatkę na głos.
- Uczeń wykonuje polecenie nauczyciela.
- Uczeń odczytuje notatkę na głos (notatka w załączniku).
-przetwarzanie informacji
Przekształcanie
- Przeczytaj ćwiczenie 3.
- Przeczytaj zadanie 5 ze strony 23.
- To zadanie zrobimy sobie ustnie.
- Proszę przeczytać polecenie do zadania 6.
- To zadanie również zrobimy sobie ustnie.
- Uczeń czyta poleceniedo zadania 3.
Rozsypane wyrazy ułóżw wypowiedzenia. Zapiszw zeszycie rozmowę pomiędzy Marylą a Anią, w której dziewczyna dowie się, że zostanie na Zielonym Wzgórzu.
-Moje dziecko, postanowiliśmy wspólnie z Mateuszem zatrzymać Ciebie na Zielonym Wzgórzu.
-Naprawdę? Czy to nie jest sen?
-Możesz zostać, jeśli postarasz się być dobra i posłuszna.
-Zrobię wszystko, żeby być dobra, choć nie będzie to łatwe.
- Uczeń czyta polecenie: Przekształć podane wypowiedzenia oznajmujące na pytające i rozkazujące.
· Nie gniewasz się?
· Nie gniewaj się!
· Posłuchała mojej rady?
· Posłuchaj mojej rady!
· Ania się rozpłakała?
· Ania rozpłacz się!
· Czy przemówiłaby do tej dziewczyny brzozową rózgą?
· Przemów do tej dziewczyny brzozową rózgą!
· Nie uczono jej, co należy, a czego nie należy czynić?
· Nie nauczono jej, co należy, a czego nie należy robić!
- Uczeń czyta polecenie do ćwiczenia.
Przekształć poniższą wypowiedź, używając podkreślonych czasowników w 1 os. l. poj., czyli tak, jakby była to wypowiedź bohatera. Zastosuj różnego rodzaju wypowiedzenia.
Z całą pewnością tego nie zrobię! Podobnie jak każdy, nie lubię, gdy się zwraca uwagę na niedociągnięcia natury. Nie uczynię nic, aby załagodzić sytuacje. Pewnie chciałaby, żebym ją przeprosił…
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Podsumowanie
- Co to jest wypowiedzenie?
- Zapiszcie zadanie domowe: ćw. 7 str.23.
- Wypowiedzenie jest zrozumiałąi uporządkowaną gramatycznie całością.
- Uczniowie zapisują zadaniew zeszytach.
Wypowiedzenie to zrozumiała, uporządkowana gramatycznie informacja przekazana za pomocą słów. Wypowiedzenie rozpoczynamy wielką literą, a kończymy kropką, wykrzyknikiem, lub znakiem zapytania- w zależności od celu wypowiedzi.
Tomek je batonik.
(oznajmienie)
Czy Tomek je batonik?
(pytanie)
Tomku, zjedz batonik!
(rozkaz)
kapulinka