UTRZYMANIE LOKOMOTYWY.doc

(582 KB) Pobierz
UTRZYMANIE LOKOMOTYWY

UTRZYMANIE LOKOMOTYWY

Wymagania ogólne

Lokomotywa elektryczna ze względu na szczególne warunki jej pracy oraz wymagany duży stopień bezpieczeństwa pracy musi mieć zapewnioną stałą fachową i sumienną konserwację oraz niezbędne profilaktyczne naprawy okresowe. Powszechnie przyjęto, że wszystkie zabiegi konserwacyjne codzienne i okresowe oraz drobniejsze naprawy lokomotyw uszkodzonych są wykonywane bądź w punktach rewidenckich, bądź w lokomotywowniach. Natomiast większe naprawy są wykonywane w zakładach naprawczych taboru kolejowego.

Rodzaje przeglądów wykonywanych w lokomotywowniach

W zakresie utrzymania lokomotyw elektrycznych są następujące rodzaje przeglądów:

·         kontrolny – PK ,

·         okresowy — PO,

·         sezonowy — PS.

Przeglądy te mają zapewnić poprawny stan techniczny lokomotywy oddawanej do ruchu. Należy pamiętać, aby podczas wykonywania tych czynności ściśle była przestrzegana właściwa technologia przeglądów i napraw bieżących, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.

 

PK – przegląd kontrolny  wykonywany co  60 +12 h – zespół czynności określony dokumentacją techniczną, wykonywanych cyklicznie, mających na celu sprawdzenie stanu technicznego pojazdu trakcyjnego dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wykrycia ewentualnych usterek i ich usunięcia a także utrzymanie pojazdu w należytym stanie technicznym.

PO – przegląd okresowy  wykonywany co 30+3 dni – czynności określone dokumentacją techniczną, wykonywane cyklicznie i mające na celu utrzymanie pojazdu we  właściwym stanie technicznym gwarantującym bezpieczeństwo w ruchu kolejowym oraz zapobieganie ewentualnym awarią.

 

 

PS – przegląd sezonowy – przegląd okresowy poszerzony o czynności określone dokumentacją techniczną mające na celu przygotowanie pojazdu szynowego do pracy w okresie jesienno – zimowym lub wiosenno letnim.

 

Naprawy

Naprawa okresowa – naprawa wykonywana cyklicznie (główna lub rewizyjna) mająca na celu przywrócenie właściwego stanu technicznego pojazdu trakcyjnego

R – naprawa rewizyjna – naprawa okresowa o zakresie prac obejmujących przegląd podzespołów połączony z częściowym ich demontażem oraz naprawą lub wymianą zużytych bądź uszkodzonych elementów.

G – naprawa główna – naprawa okresowa o zakresie obejmujących pełny demontaż podzespołów i zespołów z pojazdu trakcyjnego w celu ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawę lub wymianę zużytych bądź uszkodzonych elementów.

 

cykl przeglądowo – naprawczy

 

podczas każdego przeglądu kontrolnego i okresowego należy:

·         zapoznać się z aktualnymi wpisami w książce pokładowej oraz w książce przeglądów okresowych i napraw bieżących,

·         sprawdzić stan i wskazania przyrządów kontrolno – pomiarowych,

·         sprawdzić ilość, w razie potrzeby uzupełnić lub wymienić środki smarne zgodnie z kartą smarowania lokomotywy,

·         sprawdzić działanie instalacji i urządzeń radiołączności,

·         sprawdzić działanie urządzeń czujności,

·         sprawdzić stan plomb i usunąć usterki i nieprawidłowości,

·         dokonać pomiarów lokomotywy określonych w kartach pomiarowych,

·         sprawdzić stan podręcznego sprzętu gaśniczego,

·         wyposażyć lokomotywę w materiały eksploatacyjne.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin