UTRZYMANIE LOKOMOTYWY
Wymagania ogólne
Lokomotywa elektryczna ze względu na szczególne warunki jej pracy oraz wymagany duży stopień bezpieczeństwa pracy musi mieć zapewnioną stałą fachową i sumienną konserwację oraz niezbędne profilaktyczne naprawy okresowe. Powszechnie przyjęto, że wszystkie zabiegi konserwacyjne codzienne i okresowe oraz drobniejsze naprawy lokomotyw uszkodzonych są wykonywane bądź w punktach rewidenckich, bądź w lokomotywowniach. Natomiast większe naprawy są wykonywane w zakładach naprawczych taboru kolejowego.
Rodzaje przeglądów wykonywanych w lokomotywowniach
W zakresie utrzymania lokomotyw elektrycznych są następujące rodzaje przeglądów:
· kontrolny – PK ,
· okresowy — PO,
· sezonowy — PS.
Przeglądy te mają zapewnić poprawny stan techniczny lokomotywy oddawanej do ruchu. Należy pamiętać, aby podczas wykonywania tych czynności ściśle była przestrzegana właściwa technologia przeglądów i napraw bieżących, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
PK – przegląd kontrolny wykonywany co 60 +12 h – zespół czynności określony dokumentacją techniczną, wykonywanych cyklicznie, mających na celu sprawdzenie stanu technicznego pojazdu trakcyjnego dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wykrycia ewentualnych usterek i ich usunięcia a także utrzymanie pojazdu w należytym stanie technicznym.
PO – przegląd okresowy wykonywany co 30+3 dni – czynności określone dokumentacją techniczną, wykonywane cyklicznie i mające na celu utrzymanie pojazdu we właściwym stanie technicznym gwarantującym bezpieczeństwo w ruchu kolejowym oraz zapobieganie ewentualnym awarią.
PS – przegląd sezonowy – przegląd okresowy poszerzony o czynności określone dokumentacją techniczną mające na celu przygotowanie pojazdu szynowego do pracy w okresie jesienno – zimowym lub wiosenno letnim.
Naprawy
Naprawa okresowa – naprawa wykonywana cyklicznie (główna lub rewizyjna) mająca na celu przywrócenie właściwego stanu technicznego pojazdu trakcyjnego
R – naprawa rewizyjna – naprawa okresowa o zakresie prac obejmujących przegląd podzespołów połączony z częściowym ich demontażem oraz naprawą lub wymianą zużytych bądź uszkodzonych elementów.
G – naprawa główna – naprawa okresowa o zakresie obejmujących pełny demontaż podzespołów i zespołów z pojazdu trakcyjnego w celu ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawę lub wymianę zużytych bądź uszkodzonych elementów.
cykl przeglądowo – naprawczy
podczas każdego przeglądu kontrolnego i okresowego należy:
· zapoznać się z aktualnymi wpisami w książce pokładowej oraz w książce przeglądów okresowych i napraw bieżących,
· sprawdzić stan i wskazania przyrządów kontrolno – pomiarowych,
· sprawdzić ilość, w razie potrzeby uzupełnić lub wymienić środki smarne zgodnie z kartą smarowania lokomotywy,
· sprawdzić działanie instalacji i urządzeń radiołączności,
· sprawdzić działanie urządzeń czujności,
· sprawdzić stan plomb i usunąć usterki i nieprawidłowości,
· dokonać pomiarów lokomotywy określonych w kartach pomiarowych,
· sprawdzić stan podręcznego sprzętu gaśniczego,
· wyposażyć lokomotywę w materiały eksploatacyjne.
aisza24