Homer bez streszczenia.pdf
(
95 KB
)
Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
Homer
: „
Iliada
”, „
Odyseja
”
epika
– jeden z rodzajów literackich obok liryki i dramatu; składnikiem tu dominującym jest fabuła i narracja
epos
(
epopeja
,
poemat
heroiczny
)
cechy formalne, kompozycyjne:
·
poemat o rozbudowanej fabule
·
w odróżnieniu od tego poematu ma rozbudowane wątki poboczne, epizody
·
narrator wszechwiedzący
·
podniosły styl, bogaty w inwokacje i apostrofy
·
znaczna, objętość
tematyka:
·
wierzenia religijne, dzieje mitycznych lub historycznych bohaterów, których losy przedstawione są na tle
wydarzeń przełomowych dla zbiorowości
cechy eposu Homera:
·
rozbudowana fabuła (uporządkowany ciąg zdarzeń)
·
narracja obiektywna, narrator wszechwiedzący i wszechobecny
·
akcja dwupiętrowa: zaangażowania są zarówno ludzie, jak i bogowie; nie tylko ludzie podzieleni są na dwa
obozy (atakujący i broniący Troi), ale i bogowie (za i przeciw zdobycia Troi);
paralelizm
(równoległość
dwóch akcji – w świecie bohaterów i w świecie bogów), światy się przeplatają i mają na siebie wpływ
·
wiersz poematu –
heksametr
(tzn. „sześciomiar”)
daktyliczny
, zbudowany na zasadzie rytmicznej,
powstającej przez charakterystyczne wymawianie niektórych z g ł o s e k , wchodzących w skład zespołów
zwanych s t o p a m i , podstawowych jednostek antycznej metryki; sześciostopowy wiersz w metryce
antycznej, opartej na iloczasie
·
opisy scen batalistycznych (pojedynki, bitwy, oblężenia)
·
liczne, bardzo szczegółowe opisy, szeroko rozbudowane
porównania homeryckie
o niezwykłej fakturze –
poeta zaznaczywszy krótko sam moment porównania idzie jakby za wywołanym przez siebie obrazem,
malując go barwnie i szczegółowo jako małą samoistną całość poetycką, obdarzoną własnym, udzielającym
się nastrojem, i dopiero przy końcu zamyka całość klamrą – przypomnieniem okazji, która porównanie
wywołała; obrazy-porównania wojennego poematu czerpane są w „
Iliadzie
” z widocznym umiłowaniem z
życia przyrody, ale też i bytu, i pracy pokojowej, ukazując nam odbicie wydarzeń heroicznych w zestawieniu z
życiem ludzi prostych czasu pokoju, pasterzy przy trzodach, biednej prządki, rzemieślników przy pracy
·
retardacja
– opóźnienie opowieści, zatrzymanie na chwilę akcji
·
styl podniosły
, poważny, patetyczny dostosowany do heroicznych czynów bohaterów, zgodnie z zasadą
decorum
, czyli odpowiedniości stylu do tematu
·
stałe epitety
, Achilles „do bogów podobny” i „boski”, Chryzeida „o twarzy uroczej”, Hera „białoramienna
bogini”
·
realistyczny i szczegółowy opis przedmiotów i sytuacji ( np. tarczy Achillesa)
Dzieje wojny trojańskiej
Historia Parysa:
Parys
zwany też
Aleksandrem
, (mit. gr.) syn
Priama
, króla Troi, i
Hekabe
. Matka w czasie ciąży miała sen, że
urodzi pochodnię, od której spłonie miasto. Dlatego porzucono niemowlę w górach Idy, gdzie jednak
wychowali je pasterze na młodzieńca przecudnej urody. Parys ożenił się z nimfą
Oinone
, córką boga rzeki
Kebren. Gdy słudzy Priama zabrali jego ulubionego byka do Troi na nagrodę w igrzyskach pogrzebowych,
udał się tam, wziął udział w zawodach i, jako zwycięzca, został rozpoznany przez siostrę, Kasandrę, po czym,
porzuciwszy Oinone, udał się za radą
Afrodyty
do
Sparty
, na dwór
Menelaosa
, uwiódł zdradziecko i
zabrał z sobą do
Troi
jego żonę, piękną
Helenę
, powodując w ten sposób
wybuch wojny trojańskiej
. Na
wojnie odznaczył się jako
łucznik
, ale stchórzył przed Menelajem, a choć później wyzwał go na pojedynek,
którego wynik miałby zakończyć wojnę, wychodzi z opresji cało tylko z pomocą Afrodyty. Z a b i j a
A c h i l l e s a , ugodziwszy go w piętę zatrutą strzałą, po czym sam ginie od takiejże s t r z a ł y F i l o k t e t a .
Przed śmiercią błaga Oinone o cudowną maść, ale ona odmawia ratunku niewiernemu, choć po jego śmierci
odbiera sobie życie.
Sąd Parysa
– gdy bogowie olimpijscy zgromadzili się przy weselnym stole
Peleusa
i
Tetydy
, bogini
Eris
, która
nie była zaproszona, pojawia się niespodziewanie i rzuca na stół między gości
jabłko
z napisem:
„Najpiękniejszej!”. Między
Herą
,
Afrodytą
i
Ateną
wybuchł spór o to, której z nich się ono należy. Za
sędziego w sporze obrano Parysa (z woli Zeusa) jako najpiękniejszego mężczyznę, wówczas jeszcze pasterza w
górach Idy. Boginie wraz z Hermesem udały się do niego, przy czym każda z nich jawnie usiłowała przekupić
sędziego: H e r a obiecała mu w ł a d z ę i b o g a c t w o , A t e n a s ł a w ę w o j e n n ą i m ą d r o ś ć , a
A f r o d y t a n a j p i ę k n i e j s z ą k o b i e t ę z a ż o n ę . Parys przyznał jabłko A f r o d y c i e , za co, z jej
pomocą, d o s t a ł H e l e n ę .
Przyczyny wojny:
1 z 6
·
Parys przystąpił do realizacji obietnicy Afrodyty – wyruszył statkami do Sparty
·
władca Menelaos serdecznie gościł syna Priama, a ten, nie bacząc na święte prawo gościnności – porwał jego
żonę Helenę
·
w Grecji zawrzało oburzeniem
·
zmobilizowano wojska
Przygotowania do wojny:
·
na czele greckiej armii stanął Agamemnon – brat Menelaosa
·
pojawili się najsłynniejsi wodzowie
olbrzym Ajaks
Diomedes
starzec Nestor
Odyseusz z Itaki
Idomeneus z Krety
·
brakło tylko Achillesa, a według przepowiedni Grecy nie mogli zwyciężyć Trojan bez jego udziału
matka ukryła Achillesa w przebraniu niewieścim, ale sprytny Odys odnalazł go w pałacu Likomedesa
Najważniejsze epizody działań wojennych:
·
cisza morska – statki nie mogą wypłynąć na wojnę
·
próba złożenia ofiary z życia córki Agamemnona – Ifigenii
·
interpretacja wróżby o gnieździe z 8 wróblami i dziewiątą matką przez Kalchasa
·
odmowa wydania posłom greckim Heleny
·
pojedynki pomiędzy wojownikami na równinie trojańskiej, niedaleko rzeki Skamander
·
spór o brankę Bryzeidę między Achillesem a dowódcą wojsk greckich
·
odmowa udziału w wojnie przeciw Trojańczykom przez Achillesa
·
pojedynek przyjaciela Achillesa – Patrokla z Hektorem – synem króla Priama
·
walka syna Peleusa (w zbroi wykonanej przez Hefajstosa) z Hektorem – zbezczeszczenie zwłok królewskiego
syna
·
wykupienie syna przez Priama – pod osłoną nocy
·
śmierć Achillesa ugodzonego w piętę
·
zgon Parysa – Helena zostaje żoną jego brata, Deifoba
·
umożliwienie przez Helenę kradzieży palladionu
·
pozorowane odpłynięcie Greków spod Troi
·
na równinie porzucili tylko drewnianego konia
·
prośby kapłana Laokoona, aby zniszczyć konia, który może być podstępem Greków, nie zostały wysłuchane
·
prawdopodobnie za sprawą nieprzychylnej Trojanom Ateny Laokoon i jego dwaj synowie zginęli uduszeni
przez dwa morskie węże
·
w przypływie euforii z odniesionego zwycięstwa konia wprowadzono do miasta
·
daremnie próbowała temu przeszkodzić Kasandra, siostra Hektora, wypowiadając w przestrodze słowa złej
wróżby
·
podczas świętowania triumfu – w nocy – z konia wydostała się drużyna pod dowództwem Odysa,
pomysłodawcy podstępu
·
po otwarciu bram miasta zaczęła się rzeź mieszkańców
·
bogowie zapomnieli o Trojańczykach oraz ich państwie
·
zginęła rodzina Priama – miasto uległo zagładzie
·
bogini Afrodyta pogodziła Helenę z Menelaosem
:
geneza tytułu: „
he Ilias poiesis
” – pieśń o Ilionie, czyli o Troi
Iliady
” – treść
dwadzieścia cztery pieśni
***
rodowód gatunku:
Epos znany jest od bardzo dawna. W Babilonu powstał już w trzecim tysiącleciu p.n.e. („
Gilgamesz
”). Dla tradycji
epiki europejskiej podstawowe znaczenie ma epos starożytnej Grecji, ukształtowany w IX–VIII w. p.n.e. w
Azji Mniejszej na gruncie kultury jońskiej. Epos rozwinął się z pieśni o tematyce mitologiczno-historycznej,
śpiewanych przez rapsodów (wędrowni recytatorzy) – ustny rodowód gatunku.
opisy plastyczne, precyzyjne, realistyczne
świat bogów i ludzi, działanie fatum:
światy te przeplatają się, uzupełniają, wpływają na siebie; w walkę ludzi wtrącają się bogowie, ponieważ i oni nie
mogą zmienić przeznaczenia (
fatum
– warunkuje wszystkie wydarzenia) komplikują przebieg wydarzeń
2 z 6
budowa „
Rozwój gatunku:
„
Eneida
” Wergiliusz – starożytność
„
Pieśń o Rolandzie
” – średniowiecze
„
Boska komedia
” Dante – średniowiecze
„
Orland szalony
” Ariost i „Jerozolima wyzwolona” Tasso – renesans
„
Manochomachia
” Ignacy Krasicki – oświecenie
„
Pan Tadeusz
” Adam Mickiewicz – romantyzm
„
Nad Niemnem
” Eliza Orzeszkowa – pozytywizm
„
Chłopi
” Władysław Stanisław Reymont – Młoda Polska
palladion
– posąg Ateny znajdujący się w Troi; według legendy – dopóki będzie w mieście, nie zostanie ono
pokonane
Homeryckie boje w „
Iliadzie
”
Homer:
·
żył najprawdopodobniej w VIII wieku p.n.e.
·
współcześni nazywali go „Poetą” (Safonę „Poetką”) – w dowód uznania literackiej wielkości
·
nie posiadamy wielu informacji o jego życiu
·
„homer” znaczy „ten, który idzie za kimś” lub „ślepiec”
prawdopodobnie był ślepcem – tak przedstawia go jedna z rzeźb
·
często się mówi, że dał Grekom bogów (uporządkował mity)
·
pochodzenie
język jego dzieła pozwala domniemać, że pochodził z Azji Mniejszej (posługiwał się dialektem jońskim z
domieszką eolskiego)
był tak sławny, iż 7 miast toczyło spór o jego pochodzenie
” :
·
unitaryści
– obie epopeje są autorstwa jednego, genialnego autora – Homera
·
pluraliści
– Homer nie istniał
teksty mu przypisywane są zlepkiem różnych utworów
wykonywali je aojdowie w ciągu wielu lat
później zostały zebrane w jedną epopeję
·
separatyści
– autorami obu epopei są dwaj różni, równie genialni autorzy
·
współczesne badania, do których włączono komputery – wskazują na:
czas powstania – VIII w. p.n.e.
fakt, że stworzył je jeden człowiek – aojd, wędrowny pieśniarz
to, że autor relacjonuje fakty, wydarzenia, które miały miejsce 400–500 lat wcześniej
Iliady
”
oraz „
Odysei
Grecja w czasach akcji epopei:
·
epoka brązu (oręż wojenny wykonany jest z tego materiału)
·
świat kultury mykeńskiej
·
Grecja zespołem drobnych królestw – dziedziczność władzy
·
społeczeństwo mocno zróżnicowane ekonomicznie, kulturalnie, społecznie oraz politycznie
w życiu publicznym dominuj ą mężczyźni (liczą się ich wielkie, doniosłe czyny żołnierskie)
kobiety pełnią rolę drugorzędną, upiększającą świat mitów, polityki i życia
mężczyzn
Grecy są ludźmi morza – stąd wspaniała umiejętność żeglowania (na lądzie walczą m.in. przy pomocy
rydwanów)
” :
·
powstała prawdopodobnie na przełomie IX i VIII wieku p.n.e.
·
utrwalono ją na piśmie pod koniec VI wieku p.n.e. za czasów panowania Pizystrata
·
epos składa się z 24 pieśni, które poprzedza inwokacja
·
technika pisarska
in medias res
– bezpośrednie wprowadzenie w ciąg wydarzeń, gdy akcja jest w pełni i dynamicznie rozwinięta
posługiwanie się heksametrem
stałe epitety bohaterów
zindywidualizowanie stylu wypowiedzi
·
o ponadczasowości tekstu świadczy:
tęsknota ludzka za wielkością
dążenie do bohaterstwa
chęć dzielenia nietuzinkowego losu
ukazanie słabości i mocy człowieka
rozpacz oraz samotność ludzi wobec wyzwań historii,, losu, przyszłości
3 z 6
Poglądy uczonych na autorstwo „
„
Iliada
w postępowaniu bohaterów każdy może odnaleźć siebie
tarcza Achillesa sporządzona przez Hefajstosa – składała się z pięciu nałożonych na siebie okręgów o zmniejszającej
się średnicy
·
na obwodach okręgów znajdowało się dziesięć scen (m.in.):
korowód taneczny
sceny pasterskie
praca na roli – pory roku
pokój społeczny – sąd – wojna
·
w centrum tarczy umieszczono kosmos, a na zewnątrz znajdował się Okeanos
najważniejsze stopy metryczne:
stopa
– powtarzalny układ sylaby akcentowanej i nieakcentowanej; najmniejsza część wersu składająca się z kilku
sylab (długich –akcentowanych i krótkich – nieakcentowanych)
/
trochej
¾
/
jamb
¾
¾
/
daktyl
¾
¾
¾
/
amfibrach
¾
¾
/
anapest
¾
¾
/
peon 3
¾
¾
¾
¾
amfibrach
– stopa metryczna składająca się z dwóch sylab krótkich i jednej długiej, akcentowanej
aojdowie
– wędrowni twórcy w starożytnej Grecji; śpiewacy, często improwizowali lub odtwarzali inne teksty
znane i popularne w tym czasie
daktyl
– stopa metryczna składająca się z jednej sylaby długiej, akcentowanej, i dwóch krótkich, które mogą być
ściągnięte w jedną długą
epopeja
– długi, zwykle wierszowany utwór; ukazuje dzieje bohaterów lub grup społecznych na tle ważnych i
przełomowych wydarzeń historyczno-społecznych; bohaterowie są mocno związani ze środowiskiem,
podlegają ocenie moralnej; narrator ujawnia się w inwokacji; styl wypowiedzi jest patetyczny; utwór zawiera
dużo realistycznych opisów, w tym szczegółów
heksametr
– w poezji antycznej sześciostopowy wiersz stosowany także w epice; wersy liczą od 12 do 17 sylab
in medias res
– wprowadzenie od razu w środek toczącej się już akcji
kenotaf – symboliczny grobowiec dla uczczenia pamięci ludzi, których zwłok nie odnaleziono, dosł. „próżny” grób
porównanie homeryckie
– człon drugi jest rozwinięty w formę obrazu poetyckiego, często stanowi miniaturowy
opis lub opowiadanie
***
budowa „
Odysei
” – treść:
budowa „
Odysei
” znacznie kunsztowniejsza niż kompozycja „
Iliady
”, a jednocześnie bardziej zwarta
podział na sześć części po cztery dni (całość około czterdzieści dni):
·
I–IV: Telemachia
·
V–VIII: Odyseusz u Feaków
·
IX–XII: opowieści o przygodach
·
XIII–XVI: Odyseusz na Itace
·
XVII–XX: Odyseusz nie rozpoznany we własnym domu
·
XXI–XXIV: rzeź zalotników i zakończenie
po raz pierwszy w literaturze występuje tzw.
kompozycja ramowa
– część akcji zreferowaną nie przez autora,
tylko przez bohatera, opowiedzianą zatem w pierwszej osobie i zawierającą opis wydarzeń przeszłych,
umieszczonych jednakże nie na początku, tylko w trzeciej czwórce pieśni, tak że ciągłość narracji autora jest
przerwana; Odyseusz w I pieśni znajduje się już u Kalypso, wszystkie przygody, prócz Feaków, ma za sobą –
czytelnik dowiaduje się o nich dopiero po przebyciu tej ostatniej, a więc
retrospektywnie
***
czas powstania:
„
Iliada
” VIII lub druga połowa IX wieku p.n.e.
„
Odyseja
” VIII wiek p.n.e.
4 z 6
w VII wieku pojawili się tzw. poeci cykliczni, którzy tworzą inne epopeje biorąc przykład z Homera
(epopeje tzw. cykliczne)
wyróżnić można:
·
cykl trojański (przyczyny wojny trojańskiej, o sojusznikach Trojan, królu Etiopów Nemonie i królowej
Amazonek Penthesilei)
·
nawiązanie do „
Odysei
”" – powrót Greków spod Troi
·
czyny Heraklesa
·
walka Zeusa z Tytanami
·
cykl tebański – dzieje rodu Edypa
Powrót Odysa do Itaki
:
dzieje:
·
Odys był władcą kamienistej wyspy Itaki
·
kiedy wybuchła wojna przeciwko Trojańczykom, żona Penelopa urodziła mu syna – Telemacha
początkowo udawał szaleńca, aby nie walczyć, lecz podstęp wykryto
·
po zagładzie Troi, gdy bohaterowie zaczęli się rozjeżdżać do swoich domów – Odys był przekonany, że i jego
powrót potrwa krótko; stało się inaczej – podróż do Itaki przedłużyła się do 10 lat
·
etapy podróży
kraj Lotofagów
pieczara Polifema
pobyt na wyspie króla wiatrów Eola
wybrzeże dzikich Lajstrygonów
wyspa czarodziejki Kirke
kraina Kimeryjczyków, do której słońce nie ma dostępu
podziemia Hadesu i przepowiednia Tejrezjasza: „ (...) u kresu szczęśliwej starości (...) oczekiwać będziesz
słodkiej śmierci, która do ciebie wyjdzie z morza”
wyspa syren
cieśnina między Scyllą a Charybdą
wyspa Trinakia, gdzie pasły się święte stada Heliosa
kara Zeusa za zjedzenie wołów boga – podczas burzy giną wszyscy towarzysze Odysa
przybycie rozbitka do groty nimfy Kalipso (gościł u niej 8 lat)
epizod z królewnąNauzykaą, mieszkającą na Scherii – wyspie Feaków
dotarcie do Itaki wraz z bogactwami, które otrzymał od króla Feaków Alkinoosa
·
zjawienie się Odysa we własnym pałacu królewskim w przebraniu nędzarza
zwycięstwo w konkursie łuczniczym – pokonanie zalotników do ręki Penelopy
·
po dwudziestu latach rozłąki Odyseusz daje się rozpoznać
ojcu Laertesowi
małżonce Penelopie
dwudziestoletniemu synowi Telemachowi
symbole:
·
odyseja – pełna przygód i przeszkód długotrwała podróż
·
Penelopa – wierna małżonka
·
Itaka – miejsce bezpieczne, do którego zawsze można wrócić
·
dom – cel, do którego się zmierza
·
Telemach – kochający i czekający syn, miłość synowska
·
Eumajos – wierny sługa
·
Argos – stary i poczciwy pies
miejsca i trasę podróży Odyseusza:
·
kraj Lotofagów – Dżerba (płn. Afryka)
·
wyspa Cyklopów – płn. wybrzeże Tunezji
·
wyspa Eola – Malta
·
kraj Lajstrygonów – zachodni brzeg Sycylii
·
wyspa czarownicy Kirke – wyspa Ustica na Morzu Tyrreńskim
·
kraj Kimerów – obszar na wschód od Palermo
·
wyspa Syren – wyspa Punta del Faro
·
incydent z wołami Heliosa – teren niedaleko Messyny
·
Itaka istnieje naprawdę, przyciągając wielu współczesnych podróżnych – turystów
Telegonos
– syn Kirke i Odysa; przybył z morza i zabił włócznią, ni wiedząc w kogo naprawdę godzi, swego ojca –
Odyseusza
Opowieść o tułaczu – „
Odyseja
”
:
5 z 6
Plik z chomika:
savanka17
Inne pliki z tego folderu:
TEATR.pdf
(140 KB)
MITOLOGIA.pdf
(206 KB)
KROL EDYP.pdf
(71 KB)
Homer bez streszczenia.pdf
(95 KB)
FILOZOFIA grecka i rzymska.pdf
(141 KB)
Inne foldery tego chomika:
02 Średniowiecze
03 Renesans
04 Barok
05 Oświecenie
06 Romantyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin