PIESN O ROLANDZIE.pdf

(64 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
„Pieśń o Rolandzie”
„Pieśń o Rolandzie”
„Pieśń o Rolandzie”
francuska pieśń rycerska uznana za najwybitniejszy utwór rycerski
powstała ok. XI wieku
pierwszy zapis pojawił się przed 1150 r.
tło historyczne stanowi wyprawa wojenna Karola Wielkiego 1 w 778 r. do Hiszpanii zajętej przez Saracenów 2
Roland jest postacią historyczną (hrabia marchii bretońskiej)
przebieg wydarzeń
Ganelon zdradza wojska Karola Wielkiego
nakłania Saracenów do napaści na tylną straż dowodzoną przez Rolanda
bitwa w wąwozie Roncevaux (Pireneje)
zdziesiątkowanie sił Francuzów – widmo porażki
Olivier radzi hrabiemu, by zadął w róg, wzywając w ten sposób pomocy
Roland nie czyni tego, by nie utracić honoru rycerskiego
bohatersko walczący Oliwier ginie, pogrążając przyjaciela w rozpaczy
śmierć Rolanda – apoteoza postaci rycerza w scenie agonii
cechy rycerza doskonałego
dobry chrześcijanin
poczucie honoru
znajomość rzemiosła rycerskiego
umiłowanie ojczyzny
wierność swemu władcy
kult kobiety – damy serca
wspaniałomyślność i odwaga
dbałość o sławę (przestrzeganie kodeksu etycznego)
spieszenie z pomocą potrzebującym
szukanie możliwości spełniania szlachetnych czynów
pielęgnowanie sławy swego rodu oraz narodu
symbole
miecz Durendal – znak służby Bogu i królowi, nieugiętości rycerza
róg Olifant – łącznik Rolanda z wojskami Karola
Ganelon – zdrada
Oliwier – przyjaźń
Utrwal terminy
chansons de gęste – utwory epickie rodem z Francji (XI–XIII w.), pieśń o bohaterstwie rycerzy i ich drużyn, ilustruje
wielkie dokonania godne upamiętnienia, pojawiają się w niej postacie historyczne lub fikcyjne
Saraceni – średniowieczna nazwa Arabów – wyznawców mahometanizmu
W literaturze i sztukach pięknych
cykl opowieści arturiańskich (o rycerzach króla Artura)
1 Karol Wielki , Charlemagne – (742–814), z dynastii Karolingów, król Franków od 768, cesarz od 800, syn Pepina Małego;
toczył liczne wojny: 772–804 podbił i zmusił Sasów do przyjęcia chrześcijaństwa, 774 podbił państwo Longobardów we Wło-
szech i wzmocnił swój autorytet w papieskim Rzymie, 788 przyłączył Bawarię; walki z Arabami w Hiszpanii 778–801 dopro-
wadziły do rozszerzenia posiadłości frankijskich po rzekę Ebro; rozbicie państwa Awarów 795 i narzucenie zwierzchnictwa
frankijskiego Słowianom połabskim umocniło granice frankijskie na Łabie i Dunaju; uwieńczeniem tych sukcesów była (800)
koronacja Karola Wielkiego w Rzymie na cesarza, mająca być świadectwem odrodzenia jedności chrześcijańskiej Zachodu;
Karol Wielki popierał rozwój szkolnictwa i nauki, przyczyniając się do ożywienia kultury, zwanej renesansem karolińskim;
imperium Karola Wielkiego okazało się nietrwałe, ale idea karolińska przyświecała późniejszemu uniwersalizmowi cesarskie-
mu (Otton III, Fryderyk I Barbarossa) i nowożytnym próbom zjednoczenia zachodniej Europy; bohater eposu rycerskiego.
2 Saraceni – (łac. z gr.) w starożytności nazwa nadawana arabskim plemionom z półwyspu Synaj, w średniowieczu – wszystkim
Arabom, a potem wszystkim muzułmanom (zwłaszcza walczącym z krzyżowcami).
1 z 2
„Pieśń o Rolandzie”
cykl opowieści karolińskich (o Karolu Wielkim)
„Cyd”, film fab. USA–Hiszpania, reż. Anthony Mann (1961)
El Greco, „Pogrzeb Hrabiego Orgaza” (obraz)
Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” (powieść poetycka), „Pan Tadeusz” (śmierć Jacka Soplicy), „Reduta Ordo-
na”
„Pieśń o Nibelungach” (Niemcy, XIII w.)
„Pieśń o Rolandzie”, film. fab. Francja, reż. Frank Cassenti (1978)
„Poemat o Cydzie” (Hiszpania, II poł. XII w.)
Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Koniec epopei” (powieść historyczna)
Henryk Sienkiewicz „Ogniem i mieczem” (śmierć Podbipięty)
witraż w katedrze w Chartres przedstawiający Rolanda (XII w.)
2 z 2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin