KULTURA I SZTUKA RENESANSU.pdf

(113 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
KULTURA I SZTUKA RENESANSU
Kultura i sztuka renesansu
renesan s 1
nazwy epoki
język włoski – „rinascimento”
język francuski – „renaissance”
język polski – „odrodzenie”
ojczyzną renesansu są Włochy i Florencja – miasto, w którym rządzili Medyceusze 2
początek odrodzenia wyznacza rok 1401
data konkursu na ozdobienie brązowych drzwi do baptysterium 3 katedry we Florencji
w latach 1427–1447 zwycięzca tego konkursu, Lorenco Ghiberti, wykonał drugie, środkowe drzwi, które Michał
Anioł nazwał „drzwiami do raju”
powrót do źródeł, czyli kultury antyku, której osiągnięcia kontynuowano, ale i przetwarzano, dostosowując do cza-
sów współczesnych
szwajcarski uczony Jakub Burckhard (XIX w.) określił renesans mianem stylu będącego powrotem do natury i
człowieka
artyści rodem z Florencji (XV w.) myśleli, że ich działalność jest powrotem do sztuki antyku, odtworzeniem geniu-
szu ówczesnych dokonań artystycznych
cechy renesansu
renesans (wraz z humanizmem) stanowił wielki przełom w dziejach cywilizacji ludzkiej
sztuka szczególnie wyrafinowana, pełna odkrywczości, nowych studiów nad człowiekiem, naturą, urodą życia
obok dzieł, które zajmowały się szeroko pojętą problematyką religijną, pojawiła się sztuka świecka
twórcy epoki byli ludźmi wszechstronnymi pod względem wykształcenia i swych dokonań
prąd ten cenił człowieka, jego prawo do indywidualności oraz wolności twórczej
fascynacja pięknem człowieka, jego zmysłowością, niepowtarzalnością
twórcy osiągali maestrię w sztuce przez kontynuację tradycji, obserwację i doświadczenie
kompozycje dzieł malarskich cechowała intelektualna głębia; brak w nich patosu oraz nudy
zerwano ze średniowieczną anonimowością
w I połowie XV w. pojawił się manieryzm 4 – (obecnie ceniony) prąd artystyczny – jego cechy:
1 renesans , odrodzenie – epoka historycznoliteracka trwająca we Włoszech od końca XIII w. do pocz. XVI w., w krajach za-
chodniej, północnej i środkowej Europy – od XV w. do końca XVI w. Termin wprowadzony w czasach humanizmu renesanso-
wego we Włoszech w XV w., pojmowany początkowo jako odrodzenie kultury starożytnego Rzymu (włoskie rinascità ‘odro-
dzenie, obudzenie się, rozkwit’), przywrócenie ideałów republiki i cesarstwa, cnót obywatelskich, klas. wzorców wychowania
i uformowania moralnego przez wykształcenie oraz harmonijnego rozwoju ludzkich zdolności (łac. humanitas ‘człowieczeń-
stwo’). Humanizm renesansowy był oparty na przekonaniu, iż spuścizna kulturalna antyku zawiera ideały życia ludzkiego w
wymiarze jednostkowym i społecznym, które należało odtworzyć przez badania – studia humanitatis, humaniora. W związku z
tym bardzo ważną rolę, oprócz filozofii, odgrywała filologia, dzięki której na nowo dostrzeżono walory łaciny klasycystycznej,
zbudowano podstawy biblistyki, opracowując krytycznie teksty biblijne i tłumacząc je z języka greckiego (Erazma z Rotterda-
mu przekład „Nowego Testamentu”).
2 Medyceusze , Medici – florencki ród kupiecki, bankierski, od 1532 książęcy, rządzący Florencją 1434–1737 (z przerwami
1494–1512 i 1527–30), która od 1569 była stolicą Wielkiego Księstwa Toskanii, utworzonego z dóbr Medyceuszów; odegrał
wybitną rolę polityczną i kulturalną w dziejach Włoch (Lorenzo Medici, Cosimo Medici); Medyceusze posiadali największy w
średniowiecznych Włoszech dom bankowy z filiami w Rzymie, Mediolanie i wielu miastach zachodniej Europy; byli bankie-
rami władców europejskich, m.in. królów angielskiego; ród wydał 3 papieży (Leon X, Leon XI, Klemens VII) i 2 królowe
francuskie (Katarzyna Medycejska i Maria Medycejska).
3 baptysterium – (łac. z gr.) w architekturze chrześcijańskiej budynek przeznaczony do obrzędu chrztu, zwykle w pobliżu duże-
go kościoła (od strony zachodniej); najczęściej na planie centralnym; we wnętrzu, pośrodku znajdował się zagłębiony w po-
sadzce zbiornik na wodę lub kamienna chrzcielnica na cokole; baptysterium występowało w IV–XII w. (we Włoszech do XV
w.).
4 manieryzm – (fr. z wł.) termin używany w historii sztuki, wywodzący się z włoskiego maniera , przyjęty od lat 20. XX w. na
określenie zjawisk w sztuce europejskiej XVI w. Jego zakres pozostaje dyskusyjny, zwłaszcza gdy stosuje się go do wielora-
kich zjawisk artystycznych w Europie poza Włochami. Najmniej zastrzeżeń budzi rozumienie manieryzmu jako nurtu w sztuce
włoskiej ok. 1520–1600, realizującego estetyczny ideał – maniera najwyższego kunsztu oraz doskonałości formy i techniki
dzieł. Sztuka ta ukształtowała się ok. 1520 w Rzymie i wkrótce rozpowszechniła na dworach włoskich we Florencji, w Mantui,
Parmie, a także we Francji (Fontainebleau), w środkowej Europie (Praga, Monachium) i Niderlandach (Haarlem, Utrecht).
Teoria sztuki manieryzmu – antyracjonalna, antymaterialistyczna, po części mistyczna – całkowicie odchodziła od renesanso-
wej wiary w naukowy charakter artystycznego poznania i odtwarzania rzeczywistości (F. Zuccari). Sztukę manieryzmu cechu-
1 z 6
KULTURA I SZTUKA RENESANSU
zwrot w sztuce polegający na wydobyciu z dzieła tego, co wyszukane, niezwykłe, oryginalne
sięganie do antyku w architekturze
nastrój, ciekawa kolorystyka w malarstwie
często określa się mianem manieryzmu zbyt wyrafinowane kreowanie dzieła sztuki
twórcy renesansu
Leonardo da Vinc i 5 – skupiał w sobie ideał artysty renesansowego, wręcz demiurga 6
malarz
teoretyk sztuki
badacz natury
matematyk
inżynier
projektant prekursorskich wynalazków (czołg, helikopter, działo)
twórcy byli wolni i niezależni, a ich symbolem jest – Michał Anio ł 7
je zerwanie z renesansowymi ideałami ładu i harmonii, tendencja do skomplikowanych układów formalnych, wyszukanej in-
wencji tematycznej i wykonawczej wirtuozerii. Dla malarstwa są znamienne: antynaturalistyczna deformacja postaci (zwykle
nieproporcjonalnie wysmukłych), arealny koloryt, oscylacja między bardzo płytką a bardzo głęboką przestrzenią. W dziełach
malarzy manieryzmu przejawia się dążenie do przesadnej ekspresji i niesamowitości (J. da Pontormo, Rosso Fiorentino, El
Greco), wyszukanego wdzięku i elegancji (Parmigianino), wytwornego wyrafinowania (A. Bronzino). W rzeźbie najbardziej
charakterystyczne jest stosowanie „figura serpentinata” – dynamicznie spiętrzonego, spiralnego układu postaci (B. Cellini, G.
da Bologna, A. de Vries). Architekturę manieryzmu znamionują: swoboda w operowaniu klasycznymi elementami architekto-
nicznymi (których funkcja nie jest jasno określona, a często nawet podwójna), akonstruktywizm, abstrakcyjne schematy for-
malne, dążenie do tworzenia zaskakujących efektów scenograficznych, wreszcie wyrafinowana powściągliwość bądź rozpasa-
nie ornamentyki. Cechy te najpełniej wyraziły się w budowlach o niewielkiej skali, zwłaszcza willach, gdzie architektura prze-
plata się z ogrodami, oraz w ogrodach, podporządkowujących naturę wymyślnej kompozycji zieleni, elementów architektury,
sztucznych grot i grup rzeźbiarskich.
5 Leonardo da Vinci – (1452–1519), włoski malarz i teoretyk sztuki, rzeźbiarz, architekt, uczony i myśliciel epoki renesansu;
wszechstronny i genialny artysta. Od 1466 uczeń A. del Verrocchio we Florencji, gdzie został 1472 czł. cechu malarzy; 1482
lub 1483–1499 działał w Mediolanie na dworze L. Sforzy, zwany il Moro, 1500–06 we Florencji, 1506–13 ponownie w Me-
diolanie, 1513–16 w Rzymie pod opieką G. Medici, brata papieża Leona X; 1516 wyjechał do Francji zaproszony przez Fran-
ciszka I, zmarł w Amboise. Już w warsztacie Verrocchia (ok. 1476) namalował anioła w „Chrzcie Chrystusa” tego artysty. Sa-
modzielne dzieła Leonarda da Vinci z pierwszego okresu florenckiego: „Pokłon Trzech Króli”, „Św. Hieronim” (oba nie ukoń-
czone) i „Zwiastowanie”, studia do „Madonny z kotkiem”; z okresu pobytu na dworze mediolańskim: portret Cecylii Gallerani
– „Dama z gronostajem” (1483–85 – Muzeum Czartoryskich, Kraków), „Madonna w grocie skalnej” (1483), malowidło ścien-
ne „Ostatnia Wieczerza” (1495–98) w refektarzu klasztoru przy kościele S. Maria delle Grazie w Mediolanie oraz model brą-
zowego pomnika konnego F. Sforzy i projekty architektoniczne (model kopuły katedry, plany pałacu); z drugim okresem flo-
renckim wiąże się praca nad kartonem do obrazu „Św. Anna Samotrzecia”, nad kartonem i malowidłem ściennym „Bitwa pod
Anghiari” dla Palazzo Vecchio we Florencji 1503–05 (obydwa nie zachowane) i nad portretem „Mony Lisy” (ok. 1503–1506);
w drugim okresie mediolańskim powstały obrazy: „Św. Jan Chrzciciel”, „Bachus”, znana z kopii „Leda z łabędziem: i „Św.
Anna Samotrzecia” oraz rysunkowy autoportret; Leonardo da Vinci jako malarza interesował głównie naturalny wygląd rze-
czy, ruch, ekspresja (studia twarzy), światłocień (sfumato), perspektywa linearna, barwna i powietrzna; w jego twórczości do-
niosłą rolę odgrywał rysunek, służący do ustalenia poszczególnych etapów pracy artystycznej, której ostateczny cel był pozaar-
tystyczny, badawczy; gdy wynik badań naukowych zarysował się dostatecznie, dzieło sztuki zazwyczaj przestawało go intere-
sować (stąd tak częste niewykańczanie obrazów). W czasie pierwszego pobytu w Mediolanie Leonardo da Vinci podjął syste-
matyczne studia w dziedzinie anatomii, botaniki, matematyki, optyki i mechaniki; powstały wówczas główne części traktatu o
malarstwie, architekturze i anatomii, optyce i mechanice; w drugim okresie florenckim kontynuował prace naukowe i zbierał
materiały do traktatu o pierwotnych siłach natury, obejmującego całą kosmologię; jego zainteresowania naukowe wiązały się
ze sztuką bądź z pracami technicznymi i były wyrazem pasji poznawczej. Leonardo da Vinci opracował projekty licznych wy-
nalazków (często związanych z prowadzonymi przez niego badaniami naukowymi), znacznie wyprzedzających jego epokę:
śmigłowca, spadochronu, opancerzonych pojazdów bojowych, łodzi podwodnej, maszyn włókienniczych, prasy dźwigniowej,
walcarki, tokarki kołowej, szlifierki, zaworów, pomp; wynalazki Leonarda da Vinci nie wywarły jednak większego wpływu na
rozwój techniki, gdyż uzyskanych rezultatów autor nigdy nie publikował; do nielicznych zrealizowanych projektów należały
projekty dźwigów. Po śmierci Leonarda da Vinci jego uczeń i przyjaciel, F. Melzi, zebrał prace Leonarda da Vinci w 19 księ-
gach (notatki, szkice, projekty i korespondencja); w pismach Leonarda da Vinci znalazł wyraz pogląd o jedności nauki i sztuki.
W „Traktacie o malarstwie” (pośmiertnie zestawiony z notatek, wyd. 1651) rozwinął wiele specjalnych problemów malarskich
(zagadnienia światła i cienia, koloru, perspektywy powietrznej i barwnej).
6 demiurg – (gr.) w filozofii Platona i późniejszych doktrynach filozoficznych: twórca świata; (przen.) siła twórcza, twórca.
7 Michał Anioł , właściwie Michelangelo Buonarroti – (1475–1564), włoski rzeźbiarz, malarz, architekt i poeta; jeden z naj-
znakomitszych artystów epoki renesansu; nauki początkowe we Florencji u D. Ghirlandaia (1488), potem w pracowni rzeźbiar-
skiej Bertolda di Giovanii, kustosza rzeźb antycznych w Ogrodach Medycejskich Św. Marka; 1490–92 na dworze L. Medici,
zwanego Il Magnifico (Wawrzyniec Wspaniały), gdzie zetknął się ze środowiskiem humanistów Akademii Platońskiej; 1494–
2 z 6
KULTURA I SZTUKA RENESANSU
geniusz sztuki
architekt
malarz
rzeźbiarz
poeta
sztuka
architektura
Europa
Bazylika św. Piotra w Rzymie
Santa Maria del Fiore - Florencja
Palazzo Medici - Florencja
Polska
Wawel
pałace
Sucha Beskidzka
Niepołomice
Pieskowa Skała
Baranów Sandomierski
Kaplica Zygmuntowska na Wawelu
Stare Miasto w Zamościu
malarstwo
Europa
Leonardo da Vinci
„Mona Liza”
„Dama z łasiczką”
„Ostatnia wieczerza” (fresk)
Raffaelo Sant i 8
95 w Bolonii (rzeźby w kościele S. Domenico), kilkakrotnie we Florencji (1501–05, 1517–34) oraz w Rzymie (1496–1501,
1505–17, od 1534 do śmierci). Już we wczesnych pracach objawiła się jego wielka indywidualność, zaznaczyły się też wpływy
antyku i „Donatella” („Madonna przy schodach”, „Walka centaurów z Lapitami” – obie płaskorzeźby 1490–92, „Bachus”
1497–1501, „Madonna z Brugii” po 1501). Najsłynniejsze rzeźby Michała Anioła odznaczają się – charakterystycznymi także
dla dzieł malarskich – cechami określanymi przez współczesnych jako divinità [‘boskość’] („Pietà Watykańska” w Bazylice
Św. Piotra w Rzymie 1498–1500) i „terribilità” (‘ogromna siła dramatyczna’) „Dawid” – posąg, niegdyś przed Palazzo Vec-
chio, dziś w Akademii Sztuk Pięknych we Florencji 1501–04, „Mojżesz” 1513–16, „Rachel i Lea” 1542, te ostatnie z nie wy-
kończonego, a realizowanego 1505–42 nagrobka papieża Juliusza II ustawionego ostatecznie w kościele S. Pietro in Vincoli w
Rzymie); nagrobki synów: Giuliana księcia Nemours i Lorenza II, księcia Urbino z rzeźbami „Dnia”, „Nocy”, „Poranka” i
„Zmierzchu” (w Nowej Zakrystii w kościele S. Lorenzo we Florencji 1520–35); kilka rzeźb otemacie Pietà (najsłynniejsza
tzw. „Rondanini”, ostatnie nie dokończone dzieło, obecnie w Castello Sforzesco w Mediolanie 1564). Główne dzieła malar-
skie: obraz „Święta Rodzina” (1503), freski o tematyce biblijnej (m.in. „Prorocy i Sybille”) na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej
(1508–12), tamże na ścianie ołtarzowej „Sąd Ostateczny” (1536–41). Główne prace architektoniczno-urbanistyczne: przedsio-
nek Biblioteki Laurenziana we Florencji (1524–34), projekt urbanistyczny rozwiązania Placu Kapitolińskiego w Rzymie
(1536), rozbudowa pałacu Farnese (1546), kontynuacja budowy Bazyliki Św. Piotra (projekt kopuły z 1547 zrealizowany po-
śmiertnie), kościół S. Maria degli Angeli w termach Dioklecjana (1561). Twórczość Michała Anioła wyrasta ponad konwencje
mu współczesnych, a cechujące ją monumentalizm, ekspresja i niepokój zapowiadają barok. Utwory poetyckie Michała Anioła
powstały w większości pod koniec życia artysty; pierwsze poprawne wydanie „Poezji” pochodzi z 1861, wcześniejsze z 1623
(przekład polski L. Staffa 1922).
8 Rafael , właściwie Raffaelo Santi – (1483–1520), włoski malarz i architekt; jeden z najwybitniejszych artystów dojrzałego re-
nesansu; uczeń m.in. Perugina; 1500–04 kompozycje religijne (seria Madonn), portrety księcia Urbino; 1504–08 we Florencji,
gdzie zetknął się z dziełami Leonarda da Vinci i Michała Anioła; 1509–20 w Rzymie, w służbie papieży Juliusza II i Leona X;
1515 mianowany konserwatorem starożytnych zabytków Rzymu; 1514–20 kierownik budowy Bazyliki Św. Piotra. Projekto-
wał m.in. w Rzymie: kościół S. Eligio degli Orefici (od 1509), kaplicę Chigi przy kościele S. Maria del Popolo (od 1512), wil-
lę Madama (1516) oraz we Florencji pałac Pandolfini (od 1518). Główne dzieła malarskie: freski w apartamentach papieskich
(stanzach) w pałacu watykańskim – Stanza della Segnatura (1509–11, m.in. Szkoła Ateńska), Stanza d’Eliodoro (1511–14,
m.in. „Wypędzenie Heliodora ze świątyni”); freski w willi Farnesina („Triumf Galatei” 1514), w Loggiach Watykańskich
(1517–19, wraz z G. Romano i G. da Udine), gdzie wprowadził typ ornamentyki zwanej groteską; liczne obrazy sztalugowe o
tematyce religijnej („Zaślubiny Marii” – „Sposalizio” 1504, „Złożenie do grobu” 1507); słynne obrazy Madonny, w których
dążył do stworzenia idealnego typu postaci kobiecej („Madonna del Granduca” ok. 1505, „Madonna Sykstyńska” ok. 1513,
„Madonna della Sedia” 1516), oraz portrety („La Fornarina” 1515, „Baldassare Castiglione” 1516, „Leon X z kardynałami
3 z 6
KULTURA I SZTUKA RENESANSU
„Madonna Sykstyńska”
„Madonna ze szczygłem”
Michał Anioł
fresk w Kaplicy Sykstyńskiej
„Stworzenie świata”
„Sąd ostateczny”
Sandro Botticell i 9
Narodziny Wenus
Primavera
Giorgion e 10
„Śpiąca Wenus”
Tycja n 11
„Piękna Włoszka”
„Wizyta w świątyni”
Albrecht Dürer 12 – drzeworyty
Giulio Medici i Luigi Rossi” ok. 1518); 1515–16 kartony do arrasów („Dzieje Apostolskie”) dla Kaplicy Sykstyńskiej. Rafael
stworzył styl pełenharmonii, spokoju, powagi i klasycznego piękna; jego dzieła cechuje doskonałość formy i kompozycji; w
późnych pracach (m.in. „Przemienienie na Górze Tabor”) wprowadził ujęcia już manierystyczne, które rozwiną jego ucznio-
wie (np. G. Romano); twórczość Rafaela wywarła ogromny wpływ na sztukę europejską, stając się też jedną z podstaw akade-
mizmu.
9 Botticelli Sandro , właściwie Alessandro di Mariano Filipepi – (1445–1510), malarz włoski; przedstawiciel renesansowej
szkoły florenckiej; malował obrazy religijne, mitologiczne, alegoryczne oraz portrety; dzieła: „Alegoria męstwa”, „Pokłon
Trzech Króli”, „Wiosna” („Primavera”); 1481–83 freski w Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie; obrazy mitologiczne: „Narodziny
Wenus”, „Wenus i Mars”; tondo „Madonna del Magnificat”; po 1490 pod wpływem kazań Savonaroli obrazy religijne (np.
„Koronacja Matki Boskiej”, „Złożenie do grobu”) o patetycznym i ekspresyjnym wyrazie; ilustracje do „Boskiej komedii”
Dantego Alighieri; cechy dzieł Botticellego: chłodny, czysty koloryt, precyzja rysunku i dekoracyjny linearyzm; tondo – (wło-
ski dosłownie krąg, talerz, szt.) okrągły obraz lub okrągła płaskorzeźba; forma typowa dla renesansu, zwłaszcza we Włoszech.
10 Giorgione , właściwie Giorgio Barbarelli da Castelfranco – (ok. 1477–1510), malarz włoski; jeden z głównych twórców re-
nesansowego malarstwa weneckiego; uczeń G. Belliniego; tworzył obrazy religijne. („Tronująca Madonna ze św. Francisz-
kiem i św. Liberalisem” w kościele S.Liberale w Castelfranco Veneto 1504, „Judyta”), mitologiczne („Śpiąca Wenus”, ukoń-
czona przez Tycjana), portrety oraz kompozycje figuralne w pejzażu („Burza”, „Koncert”, „Trzej filozofowie”). Był wybitnym
kolorystą, wrażliwym obserwatorem chwilowych stanów natury i świata; obrazy Giorgione cechuje harmonijne zespolenie
przedstawionych postaci z krajobrazem, miękki modelunek, liryzm i nastrojowość sugerujące treści symboliczne i alegorycz-
ne; dążył do symbiozy malarstwa, muzyki i poezji. Autorstwo wielu dzieł Giorgione jest sporne, przyjmuje się pogląd o istnie-
niu kręgu Giorgione (tzw. giorgioneschi) złożonego z wielbicieli i naśladowców artysty.
11 Tycjan , właściwie Tiziano Vecellio – (ok. 1485 lub 1488–1576), malarz włoski; jeden z najwybitniejszych artystów renesan-
su, czołowy przedstawiciel koloryzmu weneckiego; uczeń G. Belliniego i Giorgiona; 1533 mianowany w Bolonii przez Karola
V malarzem nadwornym; 1545–46 w Rzymie, 1548 i 1550–51 w Augsburgu na dworze cesarskim; we wczesnych dziełach Ty-
cjana („Miłość niebiańska i miłość ziemska” ok. 1515) jest widoczny wpływ malarstwa Giorgiona, którego obraz „Śpiąca We-
nus” – ukończył; następnie wykształcił własny styl, pełen rozmachu i spontaniczności, o nasyconym kolorycie, bogatym świa-
tłocieniu i wielkiej swobodzie pędzla; zakres tematyczny sztuki Tycjana był bardzo rozległy, malował obrazy religijne o róż-
nym charakterze i przeznaczeniu („Grosz czynszowy” ok. 1517, „Assunta” 1516, „Madonna rodziny Pesaro” ok. 1526, „Pre-
zentacja Marii w świątyni” 1534–38), liczne przedstawienia mitologiczne, tzw. poezje, pełne cielesnego wdzięku i nieskrępo-
wanej zmysłowości („Bachanalia” 1519, „Bachus i Ariadna” 1522), portrety o znakomitej psychicznej charakterystyce modela
(„Pietro Aretino” 1545, Karol V 1548), wreszcie sceny historyczne i alegoryczne. Późne dzieła o stłumionych barwach, szorst-
kiej fakturze, pozorach nieukończenia cechuje głębia religijnego przeżycia („Cierniem koronowanie” ok. 1570, „Pietà” ok.
1576). Za życia cieszył się wielką sławą, przyjaźnią wybitnych humanistów i możnych mecenasów, mając licznych uczniów
Tycjana oddziałał na wiele pokoleń późniejszych malarzy, zwłaszcza w XVII i XIX w.
12 Dürer Albrecht – (1471–1528), niemiecki malarz i grafik; najwybitniejszy przedstawiciel przełomu późnego średniowiecza i
renesansu w sztuce środkowoeuropejskiej; uczeń swego ojca i M. Wolgemuta. W 1490–94 podróżował po Alzacji i Szwajcarii;
1494–95 i 1505–07 przebywał we Włoszech, a 1520–21 w Niderlandach. Działał w Norymberdze, prowadząc warsztat malar-
ski i graficzny; Dürer, jeden z pierwszych w Europie Północnej, przyswoił sobie zdobycze renesansu włoskiego; łącząc je z re-
alizmem niderlandzkim i tradycją sztuki niemieckiej, stworzył odrębny język obrazowy. Najwybitniejszym dziełem pierwsze-
go okresu twórczości jest cykl 14 drzeworytów do „Apokalipsy” (1498) wyróżniający się nowatorstwem techniki drzeworytni-
czej. W tym czasie powstały też liczne malowane portrety („Autoportret” 1498), rysunkowe pejzaże i studia przyrodnicze,
miedzioryty („Syn marnotrawny” 1496) oraz cykle drzeworytnicze („Pasja Chrystusa” 1498–1510 i „Życie Marii” 1501–11).
W późniejszych dziełach zaznaczył się wpływ sztuki włoskiej, widoczny w kolorycie („Święto Różańcowe” 1506) i w studiach
nad perspektywą i proporcjami. Arcydziełem tego okresu są miedzioryty „Rycerz, śmierć i diabeł” (1513), „Św. Hieronim w
celi” (1514), „Melancholia” (1514), w których Dürer pragnął wyrazić swój pogląd na życie i sztukę. Wielkim dziełem malar-
skim popierającym idee M. Lutra były 2 obrazy przedstawiające „Czterech apostołów” (1526). Dürer był również teoretykiem
sztuki, zajmował się perspektywą i proporcjami ludzkiego ciała („Vier Bücher von menschlicher Proportion” 1528); jego
4 z 6
KULTURA I SZTUKA RENESANSU
„Autoportret”
Piotr Brueghe l 13
„Upadek I kara”
„Żniwa”
Polska
miniatury „Kodeksu Behema”
anonimowy obraz „Bitwa pod Orszą”
rzeźba
Michał Anioł
„Dawid”
„Pięta”
„Mojżesz”
Donatell o 14
„Dawid”
pomnik kondotier a 15 Gattamelaty (dał początek konnym posągom renesansowym)
Andrea Verrocchio 16
pomnik Colleoniego – Wenecja
Utrwal terminy
baptysterium - budynek przeznaczony do chrztu wiernych, najczęściej znajdował się w pobliżu większego kościoła
demiurg – twórca o silnej osobowości, niezwykła indywidualność artystyczna kształtująca i przetwarzająca świat,
człowiek o niekonwencjonalnych metodach pracy artystycznej
kondotier – żołnierz najemny, dowódca najemnych oddziałów, które opłacał książę lub zarząd miasta
manieryzm – późnorenesansowy prąd artystyczny odznaczający się niezwykłością pomysłów, wyrafinowaniem, styli-
zacją
W literaturze i sztukach pięknych
uczniowie to m.in. H. Kulmbach i H. Schaufelein.
13 Brueghel Piotr , Bruegel , Breughel – starszy, zwany Chłopskim (ok. 1528–69), najwybitniejszy malarz niderlandzki XVI w.;
1552–53 przebywał we Włoszech, potem w Antwerpii i Brukseli. Wpływy włoskie nie odegrały większej roli w jego twórczo-
ści, rozwinął tradycje rodzime nawiązujące do stylu H. Boscha. Breugel odegrał zasadniczą rolę w sztuce dzięki nowej kon-
cepcji pejzażowej – stworzył typ pejzażu kosmologicznego, którego wyrazem jest cykl obrazów „Kalendarz”, symbolizujących
pory roku, organicznie łączących życie człowieka z życiem przyrody. Breugel uprawiał także malarstwo figuralne, czerpiąc te-
maty z „Biblii” i życia ludu („Budowa wieży Babel” 1563, „Wesele chłopskie” 1566). Wielokrotnie ilustrował przysłowia lu-
dowe („Przysłowia”, „Zły pasterz”, „Złodziej gniazd” 1567). Sens jego dzieł, nawet pozornie tylko rodzajowych, jest zawsze
moralizatorski. Indywidualność Breugela wyraziła się zwłaszcza w formie plastycznej, w zależności od tematu kształtował po-
szczególne elementy dzieła bądź linearnie, bądź uwydatniał płynność materii malarskiej; postacie budował z uproszczonych
brył geometrycznych, rozgraniczonych układem soczystych plam barwnych, przypominającym witraż („Zabawy dziecięce”
1560). W twórczości Breugela badacze często dopatrują się oskarżenia zaborczości hiszpańskiej („Taniec pod szubienicą”,
„Rzeź niewiniątek” 1565). Breugel stworzył podstawy rozwoju rodzajowego i pejzażowego malarstwa XVII w.; kontynuatora-
mi dzieła Breugela byli jego dwaj synowie, Pieter Brueghel (młodszy) i Jan Brueghel (starszy).
14 Donatello , właściwie Donato di Betto Bardi – (1386–1466), rzeźbiarz włoski; najwybitniejszy przedstawiciel rzeźby włoskiej
XV w.; początkowo we Florencji w pracowni L. Ghibertiego; od ok. 1430 w Rzymie, gdzie studiował rzeźbę antyczną, 1433
powrócił do Florencji; wczesne dzieła (posągi dla kampanili, katedry i Or San Michele we Florencji) cechuje swobodny układ
postaci i realizm ujęcia; zainteresowanie antykiem uwidoczniło się w posągu Dawida (1430, pierwszy renesansowy akt męski);
Donatello wykonywał nagrobki, posągi, płaskorzeźby w marmurze (m.in. trybuna śpiewacza dla katedry florenckiej), w brązie
(ołtarz wielki dla bazyliki Św. Antoniego w Padwie) i w drewnie (figura św. Magdaleny), odznaczające się świetną kompozy-
cją, doskonale zarysowaną perspektywą, wielką ekspresją i dynamizmem. Jest twórcą pierwszego, monumentalnego, renesan-
sowe dzieła – pomnika konnego kondotiera Gattamelaty w Padwie (1444–47). Twórczość Donatella wywarła wielki wpływ na
renesansową rzeźbę włoską.
15 kondotier – (wł. condottiere , hist.) w XIV–XVI w. we Włoszech (zwłaszcza północnych): dowódca oddziałów najemnych w
służbie miast lub dworów książęcych; żołnierz najemny.
16 Verrocchio Andrea , właściwie Andrea di Cione – (1435–88), włoski rzeźbiarz, złotnik i malarz; przedstawiciel quattrocenta
florenckiego; pracował głównie dla Medyceuszów; tworzył obrazy i rzeźby religijne, pełne harmonii, odznaczające się wy-
twornością i wirtuozerią techniczną; główne dzieła: nagrobki Piera i Giovanniego Medici w kościele S. Lorenzo we Florencji
(1472); „Niewierny Tomasz” w Orsanmichele we Florencji (1483), „David” (1473–75), słynny pomnik konny B. Colleoniego
w Wenecji (1481, ukończony po śmierci del Verrocchia 1496; Colleoniego posąg); nagrobek kardynała N. Fortegurri w kate-
drze w Pistoi (1476–88), obraz – „Chrzest Chrystusa” (1470); del V. prowadził duży warsztat, jego uczniem był m.in. Leonar-
do da Vinci.
5 z 6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin