Pamięć a trauma.pdf

(54 KB) Pobierz
114497473 UNPDF
PRACA POGL¥DOWA
ISSN 16430956
Ma³gorzata D¹bkowska
Klinika Psychiatrii Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersytet Miko³aja Kopernika w Toruniu
Pamiêæ a trauma w wyniku przemocy
w bliskich zwi¹zkach
Memory and trauma of intimate partner violence
STRESZCZENIE
Podczas ka¿dego traumatycznego zdarzenia s¹ uru-
chamiane funkcje poznawcze. U osób, które prze¿y-
³y ju¿ traumê, procesy poznawcze s¹ os³abione i jed-
nostka jest uwra¿liwiona na szkodliwe bodce. Oso-
by z os³abionymi funkcjami poznawczymi s¹ szcze-
gólnie wra¿liwe na ujawnienie siê zespo³u stresu
pourazowego (PTSD). U osób z rozpoznanym PTSD
odnotowano deficyty pamiêci i zmniejszenie objê-
toci hipokampa. W pimiennictwie opublikowano
dane dotycz¹ce os³abienia wykonywania testów neu-
ropsychologicznych oceniaj¹cych pamiêæ s³own¹
i wzrokow¹ u osób z PTSD.
Traumatyczne dowiadczenia wp³ywaj¹ na
funkcje poznawcze. Wed³ug teorii McReynoldsa,
jeli dowiadczenia s¹ zbyt trudne do przyswojenia,
dochodzi do powstania deficytów poznawczych, któ-
rych ród³em jest zbyt d³ugotrwa³y nap³yw treci per-
cepcyjnych, jakich jednostka nie potrafi przyswoiæ,
lub zbyt gwa³towny nap³yw treci percepcyjnych,
które wskutek tego nie mog¹ byæ przyswojone, lub
jeli nast¹pi³a dezasymilacja treci poprzednio zasy-
milowanych [1]. Ofiary przemocy maj¹ szczególne
trudnoci w zasymilowaniu treci zwi¹zanych z po-
wtarzaj¹cymi siê negatywnymi dowiadczeniami.
Ka¿de u¿ycie si³y lub stosowanie przymusu
zagra¿aj¹cego w powa¿nym stopniu ¿yciu, wolno-
ci, integralnoci fizycznej albo psychicznej osoby
w rodzinie lub zwi¹zku mo¿na nazwaæ przemoc¹
domow¹ [2]. Sprawcami i ofiarami przemocy domo-
wej s¹ najczêciej partnerzy. Przemoc w bliskich kon-
taktach wystêpuje w ka¿dej warstwie spo³ecznej,
szerokoci geograficznej i we wszystkich krêgach
kulturowych. Kobiety i mê¿czyni nara¿eni na prze-
moc w dzieciñstwie czêciej jej dowiadczaj¹ lub sto-
suj¹ j¹ w doros³ym ¿yciu [3]. Sprawcami i ofiarami
w równym stopniu bywaj¹ mê¿czyni i kobiety. Kobie-
ty znacznie czêciej ni¿ mê¿czyni dowiadczaj¹ prze-
mocy fizycznej, której sprawcami s¹ ich partnerzy,
i nierzadko s¹ poddawane z ich strony systematycz-
nym i d³ugotrwa³ym przeladowaniom, co sprawia,
¿e konsekwencje tej przemocy s¹ dotkliwsze [4]. Do
przemocy dochodzi we wszystkich grupach spo³ecz-
nych. Ryzyko doznania urazu jest wiêksze, gdy agre-
sorem jest partner. Wed³ug wiatowej Organizacji
Zdrowia (WHO, World Health Organization ) 2050%
kobiet informuje, ¿e by³a ofiar¹ partnera. Ofiara prze-
mocy intymnej przebywa w sytuacji zagro¿enia przez
d³ugi okres i ³¹cz¹ j¹ ze sprawc¹ ró¿ne wiêzy zale¿noci.
Odbiera to mo¿liwoæ realnej oceny rzeczywistoci i ogra-
nicza zdolnoci poznawcze. Wynikiem powtarzaj¹cych
s³owa kluczowe: pamiêæ, trauma, stres, przemoc,
funkcje poznawcze, zespó³ stresu pourazowego
ABSTRACT
Every traumatic experience triggers the cognitive
functions. Among the people who have experienced
a trauma, the cognitive functions are diminished and
these people are exposed to the negative effects of
it. People with the diminished cognitive functions are
especially sensitive to the PTSD occurrence. Recent
studies have reported memory deficits and reduced
hippocampal volumes in post-traumatic stress disor-
der (PTSD). The literature currently contains several
reports of impaired performance on neuropsycholog-
ical tests of verbal and visual memory in PTSD.
key words: memory, trauma, stress, violence,
cognitive function, post-traumatic stress disorder
Adres do korespondencji: dr med. Ma³gorzata D¹bkowska
Katedra i Klinika Psychiatrii, Collegium Medicum
ul. Kurpiñskiego 19, 85096 Bydgoszcz
tel. (052) 585 42 56
e-mail: gosiadabkowska@yahoo.com
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2007; 1 (7): 3741
Copyright © 2007 Via Medica
www.psychiatria.med.pl
37
114497473.003.png 114497473.004.png
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2007, tom 7, nr 1
siê traumatycznych dowiadczeñ jest proces wikty-
mizacji, który zmienia poczucie to¿samoci maltre-
towanej osoby. Ulega zmianie ocena w³asna
i otaczaj¹cej rzeczywistoci. Mylenie charakteryzu-
je przewaga ocen negatywnych [5]. Ofiary przemo-
cy domowej doznaj¹ traumy II typu wed³ug podzia-
³u zaproponowanego przez Terr [6]. Terr klasyfikuje
skutki wydarzeñ, w zale¿noci od d³ugoci ich trwa-
nia i powtarzalnoci, na traumê typu I po poje-
dynczym, nieprzewidzianym wydarzeniu traumatycz-
nym oraz traumê typu II w wyniku d³ugotrwa-
³ych, powtarzaj¹cych siê niekorzystnych dowiadczeñ
[6]. Szczególnie u dzieci w traumie typu II, wywo³a-
nej dowiadczaniem powtarzaj¹cych siê zewnêtrz-
nych urazowych zdarzeñ, zw³aszcza ¿e najczêciej
ich autorami s¹ najbli¿sze osoby, kszta³tuj¹ siê za-
burzenia funkcji poznawczych, które spe³niaj¹ funk-
cjê obronn¹ przed dezintegracj¹ w³asnej osoby.
Wykszta³caj¹ce siê nieprawid³owe mechanizmy
obronne u dziecka zmieniaj¹ poznawcz¹ i emocjo-
naln¹ orientacjê w wiecie, sprzyjaj¹c powstawaniu
zniekszta³ceñ, takich jak ocena w³asnej osoby, oto-
czenia i mo¿liwoci kontroli [7]. Nawet jeli dzieci
nie potrafi¹ werbalizowaæ swoich prze¿yæ, to do-
wiadczenia o du¿ym ³adunku emocjonalnym s¹
zapamiêtywane niewerbalnie i pozostaj¹ na d³ugo
w pamiêci jako wra¿enia i emocje [8, 9]. Szczególne
trudnoci z przypominaniem sobie istotnych frag-
mentów traumatycznego prze¿ycia mog¹ mieæ dzie-
ci, które zosta³y zobowi¹zane do tajemnicy przez
sprawcê, oraz stale dowiadczaj¹ce traumatycznych
sytuacji, wychowywane przez sprawców traumy.
U dzieci w wyniku traumy czêciej wystêpuj¹ dyso-
cjacyjne zaburzenia pamiêci.
Ofiary przemocy, tak¿e seksualnej, maj¹ trwa-
³e zaburzenia pamiêci, przede wszystkim w przypo-
minaniu bezporednim i odroczonym treci werbal-
nych. Zaburzenia te utrzymuj¹ siê bardzo d³ugo
stwierdza siê je u doros³ych osób molestowanych
w dzieciñstwie. Pod³o¿em zaburzeñ s¹ trwa³e zmia-
ny mózgu. Obserwowane zmniejszenie objêtoci hi-
pokampa jest najczêciej wprost proporcjonalne do
stopnia os³abienia pamiêci. To funkcje poznawcze
umo¿liwiaj¹ przyswojenie zdarzenia zgodnie z w³a-
snym rozumieniem [10]. Procesy poznawcze maj¹
istotne znaczenie w zró¿nicowaniu wra¿liwoci na
traumê miêdzy osobami, które w przesz³oci mia³y
traumatyczne dowiadczenia, a pacjentami bez ta-
kich dowiadczeñ. U osób, które prze¿y³y ju¿ trau-
mê, procesy poznawcze s¹ os³abione i jednostka jest
uwra¿liwiona na kolejne negatywne dowiadczenia.
Os³abienie funkcjonowania poznawczego pod wp³ywem
traumatycznych dowiadczeñ prowadzi do uwra¿li-
wienia i ekstremalnej odpowiedzi na kolejny stres
oraz do niespójnych zachowañ [11]. Osoby z os³a-
bionymi funkcjami poznawczymi s¹ szczególnie
wra¿liwe na ujawnienie siê zespo³u stresu pourazo-
wego (PTSD, post-traumatic stress disorder ) [12].
Trauma bêd¹ca konsekwencj¹ dzia³ania cz³o-
wieka ma bardziej negatywny wp³yw ni¿ spowodo-
wana przez naturalne przyczyny, jak katastrofy przy-
rodnicze. Niekorzystne dzia³ania cz³owieka, na przy-
k³ad zwi¹zane z przemoc¹, podczas której ofiara czu-
je siê zagro¿ona, wi¹¿¹ siê z wiêkszym ryzykiem wy-
st¹pienia PTSD. Podstawow¹ rolê w zwiêkszeniu ry-
zyka niekorzystnych skutków traumy odgrywa nada-
nie negatywnego znaczenia wydarzeniu. Ofierze
trudniej siê pogodziæ ze stresorami bêd¹cymi wyni-
kiem dzia³ania cz³owieka. Ofiary przemocy bezustan-
nie s¹ poddawane stresorom, których ród³em jest
dzia³anie ludzkie. Intencjonalnoæ dzia³ania cz³owieka
w przebiegu przemocy domowej ma szczególnie
negatywny wp³yw na ofiarê. Z takim celowym wy-
rz¹dzaniem krzywdy ma do czynienia ofiara prze-
mocy domowej. Traumatyczne dowiadczenia s¹
zakodowane jako odczucia, wra¿enia, które nie prze-
kszta³caj¹ siê w formê narracyjn¹. Pojedyncze wyda-
rzenia traumatyczne s¹ lepiej zapamiêtywane ni¿ po-
wtarzaj¹ca siê trauma. Lepsza jest tak¿e pamiêæ
w przypadku traum spowodowanych katastrofami
naturalnymi. Po traumie zaburzona jest pamiêæ nar-
racyjna (inaczej deklaratywna), dziêki której mo¿na
wiadomie przypomnieæ sobie i odtworzyæ fakty.
Pamiêæ wydarzeñ traumatycznych ma bardziej cha-
rakter sensoryczno-emocjonalny, mniej natomiast
werbalny i narracyjny. Ponadto pamiêæ wydarzeñ
traumatycznych jest fragmentaryczna i pamiêciowe
odtworzenie faktów jest niekompletne. Pojawiaj¹ce
siê zniekszta³cenia spostrzegania dotycz¹ g³ównie
czasu i szczegó³ów kontekstu sytuacyjnego.
Osoby doznaj¹ce przemocy domowej s¹ szcze-
gólnie nara¿one na ujawnienie siê PTSD. Bliskoæ ze
sprawc¹ jest niekorzystnym czynnikiem ryzyka PTSD
u ofiar przemocy partnerskiej. Przemoc domowa
z regu³y trwa przez wiele lat i ofiara ma poczucie
braku kontroli nad stresogennym postêpowaniem
sprawcy [13]. Poczucie sensownoci dowiadczane-
go zdarzenia pozwala ochroniæ osobê przed ujaw-
nieniem siê PTSD. W przypadku przemocy domowej
ofiary nie widz¹ sensu w³asnych dowiadczeñ [14].
Przemoc o charakterze intymnym le¿y u pod³o¿a PTSD
czêciej ni¿ przemoc innego typu [15]. W zespole
stresu pourazowego wystêpuj¹ ró¿ne formy znie-
kszta³ceñ pamiêci w postaci intruzywnych wspo-
mnieñ (hipermnezja) b¹d czasowej niepamiêci
(amnezja) [16]. Obecnoæ objawów dysocjacyjnych
38
www.psychiatria.med.pl
114497473.005.png
Ma³gorzata D¹bkowska, Pamiêæ a trauma w wyniku przemocy w bliskich zwi¹zkach
w trakcie traumatycznego prze¿ycia pe³ni rolê ochro-
nn¹ w stosunku do mo¿liwoci pojawienia siê PTSD
jako skutku traumy [17, 18]. Hipermnezja polega na
odtwarzaniu traumy wbrew woli ofiary, narzucaniu
siê wspomnieñ, rozpamiêtywaniu traumatycznych
sytuacji, przykrych i nag³ych intruzyjnych odczuæ po-
legaj¹cych na zag³êbianiu siê w przebyt¹ trauma-
tyczn¹ sytuacjê, obecnoci koszmarnych snów . Hi-
pomnezja polega na lukach pamiêciowych, które
chroni¹ ofiarê przed uwiadomieniem sobie treci
trudnych do przyjêcia [19]. W obrazie PTSD zaburze-
nia pamiêci dotycz¹ g³ównie deficytów w pamiêci
deklaratywnej i s¹ immanentnym objawem PTSD,
zgodnie z klasyfikacj¹ Diagnostic and Statistical Ma-
nual of Mental Disorders (DSM IV). Pamiêæ deklara-
tywna odnosi siê do zdolnoci zapamiêtywania, od-
twarzania zdarzeñ i pamiêci zwi¹zanej z faktami. Ten
typ pamiêci towarzyszy wiadomoci, a pogorszenie
wi¹¿e siê z os³abieniem kodowania lub odzyskiwa-
nia. Pamiêæ deklaratywna zale¿y od uwagi i konstru-
owania struktur pamiêci oraz ich dostêpnoci do
odzyskiwania. Zaburzenia pamiêci w PTSD wi¹¿¹ siê
z os³abieniem pamiêci czynnociowej, spowodowa-
nej deficytem zdolnoci kodowania, przechowywa-
nia czy przypominania.
W PTSD zaburzona jest równie¿ pamiêæ proce-
duralna, która mo¿e byæ zakodowana podczas nie-
wiadomoci i mo¿e wp³ywaæ na póniejsze emocje
oraz zachowanie [20]. Ró¿ne zdarzenia mog¹ wy-
wo³aæ autonomiczne wzbudzenie, intruzywne myli
i wyobra¿enia. Wyniki badañ mózgu wskazuj¹, ¿e
zaburzenia uwagi pod wp³ywem bodców kojarzo-
nych z traum¹ wi¹¿¹ siê z procesami pamiêci proce-
duralnej [2123]. Na funkcje poznawcze wp³ywaj¹:
nasilenie objawów PTSD, natê¿enie stresora, subiek-
tywne postrzeganie wydarzenia oraz brak mo¿liwo-
ci kontroli, na co szczególnie s¹ nara¿one ofiary prze-
mocy domowej [2427].
Na funkcje poznawcze u osób d³ugotrwale
dowiadczaj¹cych traumy i maj¹cych objawy PTSD
wp³ywa czêsta wspó³chorobowoæ, która raczej jest
regu³¹ ni¿ wyj¹tkiem [15]. Zespó³ stresu pourazo-
wego wi¹¿e siê ze zwiêkszon¹ czêstoci¹ zachoro-
wania na depresjê, zaburzenia lêkowe uogólnione,
nadu¿ywaniem substancji psychoaktywnych, zabu-
rzeniami panicznymi, agorafobi¹, zespo³em obsesyj-
no-kompulsyjnym [28, 29]. Sporód diagnozowanych
pacjentów z PTSD u 80% wystêpuje inne zaburzenie
psychiczne lub nawet kilka [30]. Zaburzenia nastroju
i emocji znacz¹co wp³ywaj¹ na funkcje neuropsycho-
logiczne [31]. Wyniki badañ wskazuj¹ jednak, ¿e dys-
funkcje poznawcze s¹ w³aciwe dla PTSD per se i ró¿-
ni¹ siê od tych, które wynikaj¹ ze wspó³istniej¹cych
chorób; pojawiaj¹ siê jeszcze przed wyst¹pieniem in-
nego zaburzenia psychicznego.
U osób z PTSD zmiany strukturalne stwierdza-
ne w badaniu rezonansem magnetycznym (MRI,
magnetic resonance imaging ) dotycz¹ obszarów tra-
dycyjnie zwi¹zanych z pamiêci¹. U chorych z do-
wiadczeniami traumatycznymi, jak wojna, przemoc
fizyczna i wykorzystywanie seksualne, w MRI mózgu
zaobserwowano zmniejszenie prawostronnego hipo-
kampa. Wielkoæ ubytku okaza³a siê proporcjonalna
do stopnia zaburzeñ pamiêci krótkotrwa³ej [32, 33].
Zmniejszenie objêtoci hipokampa zaobserwowano
u osób d³ugotrwale maltretowanych lub wykorzy-
stywanych seksualnie. Nie zawsze zmiany struktu-
ralne pokrywaj¹ siê z wynikami testów neuropsycho-
logicznych, natomiast skargi na problemy poznaw-
cze zwi¹zane z wymaganiami codziennego ¿ycia
pokrywa³y siê z wynikami pomiaru funkcji poznaw-
czych [34]. Ofiary traumatycznych prze¿yæ najczêciej
uskar¿aj¹ siê w³anie na os³abienie funkcjonowania
w codziennym ¿yciu. Skargi na subiektywne trudno-
ci w pamiêci u osób z PTSD wi¹¿¹ siê z os³abieniem
koncentracji i uwagi oraz z problemem z uczeniem
siê od nowa i przypominaniem [3537]. W niektó-
rych badaniach opisano przeciwstawne wyniki te-
stów neuropsychologicznych u osób z PTSD [28, 30].
Odnotowano ró¿nice w ocenie uwagi miêdzy pacjen-
tami z PTSD a zdrowymi osobami [3739]. Wyniki
prac sugeruj¹, ¿e osoby z PTSD przejawiaj¹ os³abie-
nie pamiêci operacyjnej (zdolnoci do chwilowego
utrzymania i przetwarzania informacji w celu wyko-
nania zadañ poznawczych) i niewydolnoæ sekwen-
cjonowania oraz zdolnoci organizacyjnych. Te defi-
cyty, ³¹cznie z os³abieniem uwagi, obni¿aj¹ wynik
testu oceniaj¹cego pamiêæ i wi¹¿¹ siê z uszkodze-
niem okolicy orbito-frontalnej lub obszaru j¹dra mig-
da³owatego i jego licznych po³¹czeñ [40].
Z PTSD wystêpuj¹ zaburzenia pamiêci werbalnej
zwi¹zane z os³abieniem pamiêci krótkotrwa³ej [41].
Odnotowano tak¿e pogorszenie niezbêdnej w co-
dziennym ¿yciu pamiêci wzrokowej u osób, które
w wyniku traumy mia³y objawy PTSD. [42]. Flash-
back nag³y, intruzywny nawrot wspomnieñ lub te¿
wizji sytuacji traumatycznej mo¿e siê wi¹zaæ ze
wzrostem aktywnoci tych czêci mózgu, które od-
powiadaj¹ za regulacjê i generowanie emocji oraz pa-
miêci, przy czym towarzyszy temu obni¿enie aktyw-
noci funkcjonalnej przedniego zakrêtu obrêczy [43].
Os³abienie funkcjonowania tej struktury mo¿e spo-
wodowaæ pogorszenie kontroli korowej nad obsza-
rami zwi¹zanymi z procesami emocjonalnymi i pa-
miêci¹ . W czasie ekspozycji na bodce zwi¹zane
z urazowym wydarzeniem zwiêksza siê przep³yw krwi
www.psychiatria.med.pl
39
114497473.006.png
Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2007, tom 7, nr 1
w prawostronnych obszarach limbicznych i oko³o-
limbicznych oraz w prawej korze wyspy, a tak¿e
zmniejsza siê regionalny przep³ywu krwi po lewej
stronie w obrêbie struktur skroniowych i obszaru
Broca . Wzrost regionalnego przep³ywu krwi w przed-
niej czêci kory przedczo³owej, tylnych obszarach
obrêczy i korze ruchowej obserwowano u kobiet
molestowanych seksualnie w dzieciñstwie. Odnoto-
wano wzrost przep³ywu krwi w projekcjach wzgó-
rzowo-korowych, w trakcie prze¿ycia typu flashback
[19, 43]. Funkcje pamiêciowe zapamiêtywanie,
przechowywanie i odtwarzanie maj¹ kluczowe
znaczenie w zaburzeniach potraumatycznych. Pro-
cesy pamiêciowe w zdarzeniach traumatycznych ró¿-
ni¹ siê od pamiêci w sytuacjach o niskim poziomie
stresu. Ró¿nice te wynikaj¹ z neurobiologicznych
podstaw reakcji traumatycznej, innych ni¿ w sytu-
acji stresowej. Du¿e emocjonalne pobudzenie
w momencie traumy przeszkadza w efektywnym
werbalnym zapamiêtywaniu, natomiast bezs³owne
zapamiêtanie wra¿eñ i doznañ uczuciowych pozo-
staje niezmienne przez d³ugi czas [8, 9].
14. Simmons C.A., Granvold D.K. A cognitive model to explain
gender differences in rate of PTSD diagnosis. Brief Treatment
and Crisis Intervention 2005; 5: 290299.
15. Kilpatrick D.G., Ruggiero K.J., Acierno R., Saunders B.E., Re-
snick H.S., Best C.L. Violence and risk of PTSD, major depres-
sion, substance abuse/dependence, and comorbidity: results
from the national survey of adolescents. J. Consult. Clin. Psych.
2003; 71: 692700.
16. Van der Kolk B.A., Fisler R. Dissociation and fragmentary natu-
re of traumatic memories. Overview and exploratory study.
J. Traum. Stress 1995; 4: 505525.
17. Brewin C.R., Andrews B., Valentine J.D. Meta-analysis of risk
factors for posttraumatic stress disorder in trauma exposed
adults. J. Consult. Clin. Psych. 2000; 68: 748766.
18. Ozer E.J., Best S.R., Lipsey T.L.,Weiss D.S. Predictors of post-
traumatic stress disorder and symptoms in adults: a meta-ana-
lysis. Psychol. Bull. 2003; 129: 5273.
19. Horner M.D., Hamner M.B. Neurocognitive functioning in posttrau-
matic stress disorder. Neuropsychology Review 2002; 12: 1530.
20. Schacter D.L., Chiu C.Y.P., Ochsner K.N. Implicite memory:
a selective review. Annu. Rev. Neurosci. 1993; 6: 159182.
21. Mc Nally R.J. Implicite and explicite memory for trauma-rela-
ted information in PTSD. W: Yehuda R., McFarlane A.C. (red.).
Psychobiology of posttraumatic stress disorder. Ann. N.Y. Acad.
Sci., Nowy Jork 1997; 219225.
22. Bryant R.A., Harvey A.G. Attentinal bias in posttraumatic stress
disorder. J. Trauma Stress 1997; 10: 635644.
23. Zeitlin S.B., McNally R.J. Implicite and explicite memory bias
for threat in post-traumatic stress disorder. Behav. Res. Ther.
1991; 29: 451457.
24. Folkman S., Lazarus R.S., Gruen R.J., De Longin A. Appraisal,
doping, heath status and psychological symptoms. J. Pers. Soc.
Psychol. 1986; 50: 571579.
25. Foy D.W., Sipprelle R.C., Rueger D.B., Carroll E.M. Etiology of
posttraumatic stress disorder in Vietnam veterans. J. Consult.
Clin. Psych. 1984; 40: 13231328.
26. Jones J.C., Barlow D.H. The etiology of post-traumatic stress
disorder. Clin. Psychol. Rev. 1990; 10: 299328.
27. van der Kolk B.A. The body keeps the score: memory and the
evolving psychobiology of post-traumatic stress. Harv. Rev.
Psychiatry 1994; 1: 253265.
28. Barrett D.H., Greek M.L., Morris R.G., Giles W.H., Croft J.B.
Cognitive functioning and post-traumatic stress disorder. Am. J.
Psychiatry 1996; 15: 14921494.
29. Gil T., Calev A., Greenberg D., Kugelmass S., Lerer B. Cognitive
functioning in post-traumatic stress disorder. J. Traum. Stress
1990; 3: 2945.
30. Zalewski C., Thompson W., Gottesman I. Comparison of neu-
ropsychological test performance in PTSD, generalized anxie-
ty disorder, and control Vietnam veterans. Assessment 1994;
1: 133142.
31. Jaracz J. Zaburzenia funkcji poznawczych w depresji: badania
neuropsychologiczne i neuroobrazowe. W: Borkowska A. (red.).
Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych.
Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków 2005; 3144.
32. Bremner, J.D., Randall P., Scott T.M. i wsp. MRI based measu-
rement of hippocampal volume in patients with combat rela-
ted posttraumatic stress disorder. Am. J. Psychiatry 1995; 152:
973981.
33. Bremner J.D., Randall P., Vermetten E. i wsp. MRI-based me-
asurement of hippocampal volume in posttraumatic stress di-
sorder related to childhood physical and sexual abuse: a preli-
minary report. Biol. Psychiatry 1997; 41: 2332.
34. Stein M.B., Hanna C., Koverola C., Torchia M., McClarty B. Struc-
tural brain changes in PTSD: does trauma alter neuroanato-
my? Proc. N.Y. Acad. Sci., Nowy Jork 1997; 821: 7682.
35. Archibald H.C., Tuddenham R.D. Persistent stress reaction after
combat. Arch. Gen. Psychiatry 1965; 12: 475481.
PIMIENNICTWO
1. Mc Reynolds P. Behavioral choice as a function of novelty-
-seeking and anxiety-avoidance. Psychol. Rep. 1971; 29: 36.
2. Stewart D.E., Robinson G.E. A review of domestic violence and
womens mental health. Arch. Womens Mental Health 1998;
1: 8389.
3. Kramek J., Grzyma³a-Krzy¿ostaniak A., Celewicz Z., Ronin-Walk-
nowska E. Przemoc wobec kobiet w ci¹¿y. Ginek. Pol. 2001:
72: 10421048.
4. Makara-Studziñska M., Turek R., Iwanowicz-Palus G. Ofiara
agresor, kobieta czy mê¿czyzna? Zdr. Publ. 2005: 115: 577580.
5. Mellibruda J., Durda R., Sasal D. (red.). O przemocy domowej
poradnik dla lekarza pediatry. Pañstwowa Agencja Rozwi¹-
zywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 1998.
6. Terr L.C. Childhood traumas: an outline and overview. W:
Everly G.S., Lagting J.M. (red.). Psychotraumatology. Key pa-
pers and core concepts in post-traumatic stress. Plenum Press,
Nowy Jork 1995; 301320.
7. Finkelhor D., Browne A. The traumatic impact of child sexual
abuse: a conceptualization. Am. J. Orthopsychiat. 1985; 55:
530540.
8. Teicher M.H. Neurobiologia przemocy. wiat Nauki 2002; 5:
6269.
9. LeDoux J. Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznañ 2000.
10. Granvold D.K. Cognitive treatment. W: Beebe L., Winchester N.A.,
Pflieger F., Lowman S. (red.). Encyclopedia of social work.
NASW Press DC, Waszyngton 1995; 525538.
11. Granvold D.K. Divorce. W: Dattilio F.M., Freeman A. (red.). Co-
gnitive-behavioral strategies in crisis intervention. Wyd. 2.
Guilford Press 2000, Nowy Jork; 362384.
12. Tolin D.F., Foa E.B. Gender and PTSD: a cognitive model. W:
Kimerling R., Ouimette P., Wolfe J. (red.). Gender and PTSD.
Guilford Press, Nowy Jork 2002; 7697.
13. Heitzman J. Psychiatryczna diagnoza zespo³ów pourazowych
klinika, orzecznictwo. Psychiatria w Praktyce Ogólnolekar-
skiej 2002; 2: 2138.
40
www.psychiatria.med.pl
114497473.001.png
Ma³gorzata D¹bkowska, Pamiêæ a trauma w wyniku przemocy w bliskich zwi¹zkach
36. Sutker P.B., Winstead D.K., Galina Z.H., Allain A.N. Cognitive
deficits and psychopathology among former prisoners of war
and combat veterans of the Korean conflict. Am. J. Psychiatry
1991; 148: 6772.
37. Sutker P.B., Vasterling J.J., Brailey K., Allain A.N. Memory, atten-
tion, and executive deficits in POW survivors: contributing biologi-
cal and psychological factors. Neuropsychology 1995; 9: 118125.
38. Uddo M., Vasterling J.J., Brailey K., Sutker P.B. Memory and
attention in post-traumatic stress disorder. J. Psychopathol.
Behav. Assess. 1993; 15: 4352.
39. Vasterling J.J., Brailey K., Constans J.I., Sutker P.B. Attention
and memory dysfunction in posttraumatic stress disorder. Neu-
ropsychology 1998; 12: 125133.
40. Damasio A.R., Anderson S.W. The frontal lobes. W: Heilman K.,
Valenstein E. (red.). Clinical Neuropsychology Oxford Universi-
ty Press, Nowy Jork 1993.
41. Bremner J.D., Scott T.M., Delaney R.C. i wsp. Deficits in short-
term memory in posttraumatic stress disorder. Am. J. Psychia-
try 1993; 150: 10151019.
42. Danckwerts A., Leathem J. Questioning the link between
PTSD and cognitive dysfunction. Neuropsychol. Rev. 2003; 13:
221235.
43. Hamner M.B., Lorbeumbaum J.P., George M.S. Potential role
of the anteriorcingulate cortex in PTSD: review of hypothesis.
Depress. Anxiety 1999; 9: 114.
www.psychiatria.med.pl
41
114497473.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin