Zapobieganie spalaniu stukowemu.odt

(18 KB) Pobierz

 

Zapobieganie spalaniu stukowemu

 

 

 

 

 

Pojawia się ono najczęściej w samochodach ze splanowananą głowicą, a objawia się ono nierytmicznymi odgłosami z silnika, takim dzwonieniem przy dużych obciążeniach (np. gaz do oporu na IV biegu przy 65km/h). Czym jest spalanie stukowe można przeczytać na stronie Deniora. Pytanie jak się przed nim chronić:

        Sprawdzić jak masz ustawiony zapłon. Fabryczne ustawienie wynosi 10st, zalecane (czyli dające lepsze osiągi) 13st. O tym jak ustawić zapłon można przeczytac na stronie Bartka(dział Auto-Moto - jak ustawić zapłon żarówką). Generalnie zmniejszanie kąta wyprzedzania pozwala pozbyć się ("przesunąć" na większe obciążenia) spalanie stukowe. Pamiętaj że ustawianie zapłonu żarówką jest niedokładne (w przeciwieństwie do ustawiania storboskopem). Moje badania wykazały że ustawienie zapłonu na 7,5st. żarówą daje ~13st. (sprawdzone stroboskopem)

        Jeżeli zmienianie kąta niewiele daje, sprawdz w aparacie zapłonowym stan kowadełka (odstęp między młoteczkiem a kowadełkiem powinien wynosić 0,5mm). U mnie powieżchnia między kowadełkiem a młoteczkiem była b. nierówna i po wymianie wszysko było OK (spalanie s. znikneło).

        Możliwe że masz rozrząd do wymiany (i tak naprawdę to niewiadomo jak masz ustawiony zapłon)

        Pomaga także (lekkie) wzbogacenie mieszanki.

        Dobrym sposobem na spalanie stukowe jest zaokrąglenie najdłuższej prostej krawędzi w głowicy (chodzi o krawęd która nie jest styczna z cylindrem i przebiega wpoprzek)

        (Teoretycznie) im lepiej wymieszane paliwo z powietrzem tym trudnij o spalanie stukowe, więc takie rzeczy jak dodatkowe podstawki pod gaźnik/odparownik/turbinki kowalskiego czy magnetyzer pomagają (o tym jak zrobić magnetyzer można poczytać niżej).

        Jeżeli powyższe nic nie zmieni zobacz czy nie masz wadliwego termostatu, spalanie stukowe występuje głównie wtedy gdy silnik się przegrzewa ( naj. latem :)

        Następnym sposobem jest mieszanie bęzyn 98 z 95 (im więcej oktanów tym trudniej o sp. stukowe.

        Jak to nic nie da to można albo jeździć tylko na 98 albo rozprężyć silnik :(

        Można także eksperymentować z dyszą paliwa (czasem na 117 sp. stukowe występuje rzadziej niż na 120).

        (Teoretycznie) można lać olej który lepiej oddaje ciepło i/lub zamontować chłodnicę oleju

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin