Organizowanie działań ratowniczych w nagłych i nadzwyczajnych zagrożeniach.pdf

(1998 KB) Pobierz
Ratownik_medyczny_322[06]_Z2.02_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Piotr Karpiński
Organizowanie działań ratowniczych w nagłych
i nadzwyczajnych zagroŜeniach 322[06].Z2.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
404158779.004.png 404158779.005.png 404158779.006.png
Recenzenci:
dr n. med. Dariusz Piotrowski
dr hab. n. med. Michał Gaca
Opracowanie redakcyjne:
mgr Piotr Karpiński
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[06].Z2.02
„Organizowanie działań ratowniczych w nagłych i nadzwyczajnych zagroŜeniach”, zawartego
w programie nauczania dla zawodu ratownik medyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
404158779.007.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Rys historyczny działań ratowniczych w nagłych i nadzwyczajnych
zagroŜeniach
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
6
4.1.3. Ćwiczenia
8
4.1.4. Sprawdzian postępów
9
4.2. Medycyna ratunkowa i medycyna katastrof
10
4.2.1. Materiał nauczania
10
4.2.2. Pytania sprawdzające
13
4.2.3. Ćwiczenia
14
4.2.4. Sprawdzian postępów
15
4.3. Zasady organizacji i prowadzenia akcji ratowniczej w zdarzeniach
jednostkowych i mnogich
4.3.1. Materiał nauczania
16
4.3.2. Pytania sprawdzające
26
4.3.3. Ćwiczenia
26
4.3.4. Sprawdzian postępów
30
4.4. Zasady organizacji i prowadzenia akcji ratowniczej w zdarzeniach
masowych i katastrofach
31
4.4.1. Materiał nauczania
31
4.4.2. Pytania sprawdzające
41
4.4.3. Ćwiczenia
41
4.4.4. Sprawdzian postępów
43
5. Sprawdzian osiągnięć
45
6. Literatura
50
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.1.1. Materiał nauczania
8
16
404158779.001.png
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o organizacji i zarządzaniu
w zakresie ratownictwa medycznego w zdarzeniach nadzwyczajnych oraz zadaniach
zespołów ratownictwa medycznego na miejscu wypadku masowego i katastrofy.
W poradniku znajdziesz:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy juŜ opanowałeś określone treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
322[06].Z2
Medycyna katastrof
322[06].Z2.01
Funkcjonowanie w systemie ratownictwa
medycznego
322[06].Z2.02
Organizowanie działań ratowniczych
w nagłych i nadzwyczajnych zagroŜeniach
322[06].Z2.03
Stosowanie procedur postępowania
ratowniczego w zagroŜeniach
cywilizacyjnych i środowiskowych
322[06].Z2.04
Rozwiązywanie problemów
psychologicznych człowieka w zagroŜeniu
322[06].Z2.05
Posługiwanie się językiem migowym
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
404158779.002.png
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
wykonywać szybkie badanie pacjenta po urazie,
interpretować wartości parametrów Ŝyciowych w oparciu o wiedzę z zakresu
patofizjologii,
posługiwać się sprzętem znajdującym się na wyposaŜeniu zespołu ratownictwa
medycznego,
znać zasady łączności radiowej,
znać specyfikę pracy dyspozytora medycznego,
znać i stosować standardy postępowania w stanach zagroŜenia Ŝycia,
charakteryzować jednostki systemu i ich zadania,
wyjaśniać rolę i zadania jednostek współpracujących z systemem,
korzystać z róŜnych źródeł informacji,
obsługiwać komputer,
współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
404158779.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin