- 12.04.2006 r.
Temat: Dokładam przedmioty i wiem, ile ich jest razem.
Zabieram i wiem, ile zostało.
Uczestnicy: dzieci 4 - 5- letnie
Cele ogólne:
§ Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.
§ Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych.
Cele operacyjne:
Dziecko:
§ dokłada przedmioty i liczy je razem, zabiera przedmioty i liczy dla ustalenia, ile zostało.
§ podejmuje próby dodawania i odejmowania na palcach i zbiorach zastępczych
§ Korzysta z umiejętności dodawania i odejmowania w sytuacjach zadaniowych.
§ uczy się wytrwałości i samodzielności w wykonywaniu zadań
Metody:
§ słowna (objaśnienia),
§ oglądowe ( pokaz)
§ czynna (zadań stawianych do wykonania)
§ el.m. Gruszczyk - Kolczyńskiej
Formy pracy:
§ z całą grupą
§ indywidualna
§ w grupach
Środki dydaktyczne:
Magnetofon, kaseta magnetofonowa i płyta CD ( piosenka ,, Kle, kle boćku”, zabawa,, Rączki do góry”, muzyka do zabawy ruchowej), dywaniki (dwa kolory )dla każdego dziecka, pudełeczko z patyczkami , tace z ptakami dla każdego dziecka (4 jaskółki, 6 bocianów, 3 skowronki ), karty pracy dla każdego dziecka
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa przy piosence,, Kle, kle boćku”.
2. Przygotowanie zajęć:
Nauczyciel rozkłada dywaniki na podłodze w półkolu. Obok każdego dywanika kładzie pudełeczko z patyczkami . Dzieci siadają przy dywanikach – dwa kolory ( praca na dwóch poziomach)
3. Ile jest razem patyczków?
Nauczyciel zwraca się do dzieci:
GR.I
- Proszę ułożyć na dywaniku pięć patyczków… Dołóżcie jeszcze dwa… Policzcie je razem… Kto wie, ile patyczków ma na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi tę liczbę. Pokażcie tę liczbę na palcach…
- Na dywanikach macie siedem patyczków. Proszę dołożyć do nich jeszcze trzy…Policzcie, ile macie razem patyczków na dywaniku. Kto wie, ile ma patyczków na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach.
GR.II
- Proszę ułożyć na dywaniku dwa patyczki… Dołóżcie jeszcze dwa… Policzcie je razem… Kto wie, ile ma na dywaniku, podejdzie do mnie i szeptem, powie mi tę liczbę. Można pokazać na palcach.
- Na dywanikach macie cztery patyczki… Proszę dołożyć jeszcze jedna…Policzcie, ile macie razem patyczków na dywaniku. Kto wie, ile ma patyczków na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach.
4. Ile patyczków zostało?
Nauczyciel mówi do dzieci:
- Na dywanikach każdy z was ma dziesięć patyczków, zabierz cztery i połóż je w pudełeczku. Policz ile zostało… Kto wie, ile patyczków zostało na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach…
- Każdy z was ma na dywaniku sześć patyczków. Teraz macie zabrać cztery patyczki . Proszę policzyć ile patyczków zostało na dywaniku… Można pokazać tę liczbę na palcach.
- Na dywanikach każdy z was ma pięć patyczków, zabierz dwa. Policz ile zostało… Kto wie, ile patyczków zostało na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach…
- Na dywanikach każdy z was ma trzy patyczki, zabierz jeden. Policz ile zostało…
… Można pokazać tę liczbę na palcach…
GR.I i GR.II
- Na dywanikach każdy z was ma dwa patyczki. Proszę je zabrać. Ile patyczków zostało na dywaniku.
5. Zabawa ze śpiewem ,, Rączki do góry”.
6. ,,Liczymy ptaki” – sytuacje zadaniowe.
Nauczyciel rozdaje tace z elementami ( ptaki )
Dzieci ponownie siadają przy dywanikach ( odwracają dywaniki na drugą stronę -
narysowana trawa, drzewo)
Nauczyciel opowiada treść zadania i prosi, aby dzieci układały sylwety ptaków na dywaniku:
§ Na drzewie usiadły trzy jaskółki, doleciała jeszcze jedna. Ile jest razem?
§ Były na drzewie cztery jaskółki, dwie odleciały. Ile zostało?
Dzieci układają, liczą, odkładają i podają wynik.
§ Po łące chodzą trzy bociany, doleciały jeszcze trzy. Ile jest razem?
§ Sześć bocianów szukało na łące żabek, pięć odleciało. Ile teraz zostało na łące bocianów?
§ Wysoko po niebie leciały dwa skowronki, doleciał jeszcze jeden. Ile jest razem?
§ Trzy skowronki wracały z dalekiego kraju, dwa poleciały szukać gniazdka. Ile zostało?
( Za każdym razem dzieci układają poszczególne elementy, dokładają lub odkładają je, liczą i pokazują wynik na palcach ).
7. Zabawa ruchowa przy muzyce,, Ptaki”.
Dzieci reagują ruchem na słyszaną muzykę:
- muzyka szybka – Lecą jaskółki
- muzyka marszowa - Po łące chodzą bociany
- muzyka skoczna– skowronki wesoło skaczą
8. Praca przy stolikach.
Zadaniem dzieci jest narysować tyle kresek w okienkach, ile jest ptaków ( bociany, jaskółki, skowronki) na obrazku.
GR.I – 6 bocianów
4 jaskółki
2 skowronki
GR.II – 4 bociany
3 jaskółki
1 skowronek
zgryzki