Wykład 7 - Motywowanie.doc

(2615 KB) Pobierz

MOTYWOWANIE polega na wpływaniu (pobudzaniu, stymulowaniu)  na zachowanie się człowieka za pośrednictwem określonych bodźców, które przekształcają się w motywy (pobudki)  skłaniające do dzia­łania.

MOTYWACJA jest każdym wpływem, który wywołuje,  ukierunkowuje i ożywia zachowanie człowieka.

MOTYWOWANIE (pobudzanie) do pracy polega na stwarzaniu „sytuacji nęcących” lub przymusowych poprzez stosowanie:

1)      Określonych zachęt bądź materialnych bądź niematerialnych

2)    Środków przymusu (nakazów, dyrektyw, gróźb, kar).

 

Motywacja obejmuje siły (cele, wyniki) tkwiące w człowieku lub od­działujące na niego, które inicjują i kierują jego zachowaniem.

 

Grupy czynników stosowanych w firmach, wpływających na siebie i na motywację:

·         Odmienność każdego człowieka: polega na tym, że każdy pracownik jest inny pod względem osobistych potrzeb, wartości, postaw i celów.

·         Cechy związane z pracą: dotyczą ograniczeń i możliwości, z którymi pracownik spotyka się wykonując swoje zadania:

o        wymaga­ne umiejętności,

o        stopień, w którym pracownik może wykonać całe zadanie od początku do końca

o        wyposażenie stanowiska pracy w sprzęt i różne udogodnienia

o        ważność wykonywanej pracy

o        zakres podporządkowania się re­gułom i kontroli etc.

·         Sposoby i reguły postępowania stosowane w firmie:

o        reguły polityki kadrowej

o        postępowanie kierownika

o        świadczenia pieniężne

o        nagrody

 

TRZY PODEJŚCIA DO MOTYWACJI

PODEJŚCIE ZWIĄZANE Z SATYS­FAKCJĄ

·         Model hierarchii potrzeb Abrahama Masłowa

·         Model ERG Alderfera

·         Model dwuczynnikowy Fredericka Herzberga

·         Model   wzbogacania   pracy   Richarda   Hackmana   i   Grega Oldhama

PODEJŚCIE  SEKWENCYJNE

·         Teoria oczekiwań Victora Vrooma

·         Teoria oczekiwań  Lymana Portera  i  Edwarda  Lawlera

 

TEORIA OCZEKIWAŃ  LYMANA PORTERA  I  EDWARDA  LAWLERA

 

§         Etap 1. Określić nagrody

§         Etap 2. Jasno określić oczekiwany poziom wykonywania zadań

§         Etap 3. Upewnić się, że poziomy wykonywania pracy i podjęte zada­nia są osiągalne

§         Etap 4. Łączyć poziom nagrody z poziomem wykonania pracy

§         Etap 5. Upewnić się, że nagrody są wystarczające.

 

PODEJŚCIE BEHAWIORALNE

Teoria wzmocnienia B.F. Skinnera - zacho­wanie jest funkcją jego konsekwencji (nagród i kar). Nagrodzone zachowa­nie będzie prawdopodobnie powtórzone, natomiast ukaranie będzie unikane

 

WYBÓR TYPU WZMOCNIENIA:

·         Nagrody

·         Unikanie

·         Kary

·         Wygaszanie

·         Określanie częstotliwości wzmocnień

 

 

PODEJŚCIE INTEGRUJĄCE

1.         TEORIA OCZEKIWAŃopiera się na założeniu, że ludzie

1)  mają odmienne  potrzeby i oczekiwania określone przez poprzednie doświadczenia i środowiska, w których przebywali,

2)  podejmują   przemyślane  decyzje  o  swoim  zachowaniu  w  przedsię­biorstwie dotyczące skali wysiłku, dyscypliny pracy itp.,

3)  mają  różne  potrzeby, cele i  pragnienia; jednych  motywują bardziej pieniądze, a innych co innego,

4) starają  się  wybrać  taki  wariant  postępowania,   który  zakończy  się powodzeniem   i   przyniesie nagrodę,  natomiast unikają zachowań, które mogą im przynieść niepożądane konsekwencje. Pracownicy wstępnie bilansują swoje oczekiwania oraz szansę osiąg­nięcia pożądanego wyniku i nagrody z wysiłkiem pytając:

o        czy mogę to wykonać? (ocena własnych możliwości),

o        co mi to da, jeśli to zrobię? (ocena oczekiwań i korzyści),

o        czy to, co mi to da jest warte wysiłku? (ocena wartości i cenności).

2.        TEORIA SPRAWIEDLIWOŚCI opiera się na założeniu, że ważnym czynni­kiem motywacji, efektywności i zadowolenia jest indywidualna (subiektywna) ocena przez pracownika słuszności i sprawiedliwości otrzymanej nagrody.

Teoria ta utrzymuje, że motywacja, efektywność i zadowo­lenie danej osoby zależą od subiektywnej oceny stosunku swojego wy­siłku do nagrody w relacji do innych pracowników

CZYNNIKI  MOTYWACYJNE JAKO INSTRUMENTY ZARZĄDZANIA

 

Środki motywacyjne to narzędzia, które pozwalają na realizo­wanie procesu motywowania

§         Środki przymusu opierają się przede wszystkim na strachu i karach.

§         Środki zachęty – są to wszelkiego rodzaju wzmocnienia, działanie ich jest dłu­gotrwałe.

§         Perswazja -jest to środek motywacyjny oddziaływujący na sferę psychicz­ną człowieka. Ten instrument oddziaływania opiera się na partnerskim ukła­dzie między kierującym a kierowanym, odwołuje się do motywacji wewnętrz­nej człowieka

 

Skuteczny proces motywowania powinien obejmować kompleks bodź­ców dostosowa-nych do systemu wartości i oczekiwań pracowników. Powinien obejmować czyn­ności:

§         rozpoznanie kwalifikacji, predyspozycji, zamiłowań, potrzeb i aspira­cji pracowników, aby lepiej dobrać i dostosować pracę do oczekiwań zatrud­nionych;

§         wszechstronne informowanie, a także organizowanie pracy, aby zapew­nić maksimum świadomego uczestnictwa i zaangażowania pracowników;

§         ustalanie płac podstawowych, a także ruchomej części płacy zależnej od dodatkowego wkładu pracy i inwencji;

§         okresowe oceny pracowników w celu dokonania korekt w ich wykorzy­staniu, sterowaniu ich rozwojem itp.; uruchomienie gamy bodźców pozapłaco­wych, w tym kształtowanie korzystnych stosunków międzyludzkich.


 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin