POLSKA DROGA FIATA 2.pdf

(662 KB) Pobierz
342772603 UNPDF
2 . nowy pocztek
12
342772603.004.png 342772603.005.png
Zamek Krlewski w Warszawie
cja¸ przemys¸owy Fiata. Odbudowa fabryk trwa¸a
do 1947 roku. Na czele firmy sta¸ juý Vittorio Valletta, kt-
ry zaj¸ miejsce zmar¸ego w 1945 roku Giovanniego
Agnelli. Valletta to entuzjasta ma¸ego, oglnie dost«pnego
samochodu. Pod jego kierownictwem Fiat rozwija sie
sprzedaýy, wznosi nowe fabryki, inicjuje programy ba-
dawczo-rozwojowe, przyciga kapita¸ prywatny i paÄstwo-
wy, popiera budow« drg i autostrad. Rozwija si« eksport
i zapocztkowana w latach 30. dzia¸alnoæ licencyjna.
W 1948 roku, w trzy lata po zakoÄczeniu wojny,
w¸adze Polski Ludowej postanowi¸y wznowi produkcj«
samochodw osobowych. W kraju dwigajcym si« z ru-
in, by¸a to decyzja æmia¸a i niezwyk¸a. Patrzc na niewy-
obraýalny rozmiar zniszczeÄ wojennych, wydawa¸o si«,
ýe w skali potrzeb paÄstwa, pierwszeÄstwo naleýy da
budownictwu mieszkaniowemu. Odwagi wymaga¸o nie
tylko zdecydowanie si« na produkcj« samochodw oso-
bowych, ale rwnieý wskazanie na Fiata jako budowni-
czego fabryki. By¸a to decyzja æmia¸a rwnieý ze wzgl«-
dw politycznych. W tym czasie Europ« zaczyna¸a dzie-
li ideologia, wkraczajc nie tylko do polityki, ale rw-
nieý do ekonomii. Wsp¸pracowa z koncernem z ãobo-
zu imperialistycznegoÓ? Z koncernem, ktry wspiera¸
polityk« gospodarcz przedwojennego, sanacyjnego pol-
skiego rzdu, ktrego dokonania stara si« teraz pomniej-
szy w¸adza ludowa? Kiedy pojawia¸y si« takie pytania,
wiadomo by¸o, ýe ca¸e przedsi«wzi«cie zostanie uznane
za godny pot«pienia pomys¸. Wzorce sz¸y przecieý zza
wschodniej granicy, z Kraju Rad, ktrego æladem mia¸a
teraz podýa polska gospodarka.
Na temat pierwszej po wojnie prby wsp¸pracy
z Fiatem nie zachowa¸o si« zbyt wiele informacji. Nawet
w fiatowskich archiwach z tamtego okresu niewiele moý-
na znale. Na podstawie tych nielicznych dokumentw
moýna jednak odtworzy wydarzenia tamtego okresu,
ktre polsk gospodark« pchn«¸y na inne tory.
Partnerem Fiata by¸ Centralny Zarzd Przemys¸u Me-
talowego (CZPM) zarzdzajcy ca¸ym polskim przemy-
s¸em maszynowym i metalowym. Negocjacjom patrono-
wa¸a PaÄstwowa Komisja Planowania Gospodarczego,
ich przebiegiem interesowa¸ si« osobiæcie Eugeniusz
Vittorio Valletta
13
D ruga wojna æwiatowa zniszczy¸a cz«æciowo poten-
342772603.006.png 342772603.007.png
du, ¸cznie z patentami i sublicencjami (z wyjtkiem
czterech), pomoc w uruchomieniu produkcji i przy zaku-
pie maszyn, ktrych wartoæ wyceniono na 2-2,5 mln
dolarw. W¸osi brali rwnieý na siebie opracowanie
struktury organizacyjnej fabryki.
Prace budowlane ruszy¸y przed koÄcem roku, pierw-
szy samochd zjecha mia¸ po trzech latach, wiosn 1951
roku. Fabryka na ûeraniu mia¸a wytwarza rocznie 10
tys. aut z moýliwoæci podwojenia produkcji. Brano rw-
nieý pod uwag« delegowanie do Polski technikw Fiata
(ãwybranych spoærd najlepszychÓ- zapisano w kontrak-
cie), ktrzy mieli uczestniczy we wszystkich etapach bu-
dowy, aý po uruchomienie samochodu. Przewidziano
rwnieý staýe we W¸oszech dla polskich pracownikw.
Warunki ekonomiczne kontraktu by¸y wyjtkowo ko-
rzystne. Fiat rezygnowa¸ m. in. z op¸at za prawa licencyj-
ne, dokumentacj« oraz patenty. Niektre jego zapisy daj
wyobraýenie o wczesnej sytuacji zaopatrzeniowej w Pol-
sce, ale takýe o specyficznych wymaganiach personelu
Fiat 1100
Szyr. 14 kwietnia 1948 roku podpisano w Turynie ãKon-
trakt o wsp¸pracy technicznej mi«dzy Centralnym Za-
rzdem Przemys¸u Metalowego a Sp¸k Fiat w sprawie
budowy w Polsce zak¸adu produkcji samochodwÓ. Stro-
n« polsk reprezentowa¸ dr Stefan Askansas, pniejszy
dyrektor naczelny fabryki na ûeraniu. Ze strony w¸oskiej
dokument podpisa¸ sam prezes, Vittorio Valletta.
W kontrakcie Fiat zobowizywa¸ si« do zaprojekto-
wania nowej fabryki i uruchomienia w niej produkcji sa-
mochodu ã1100Ó, cieszcego si« duýym powodzeniem we
W¸oszech i innych krajach europejskich. Kontrakt zawie-
ra¸ jednak doæ niezwyk¸ klauzul«: dawa¸ stronie pol-
skiej prawo produkcji innego samochodu w miejsce
ã1100Ó, nawet o pojemnoæci 2000 cm 3 , ktry by¸by uru-
chomiony w turyÄskiej fabryce. Czy klauzul« podyktowa-
¸a ch« posiadania prestiýowego auta przez wczesnych
prominentw? - nie wiadomo. Pniej prominenci mieli
juý do dyspozycji wy¸cznie czarne, radzieckie Wo¸gi.
Zerwany kontrakt
Nowa Fabryka Samochodw Osobowych zosta¸a
zlokalizowana w Warszawie, podobnie jak przedwojen-
na, na prawym brzegu Wis¸y, lecz juý nie w rejonie uli-
cy Terespolskiej, ale w p¸nocnej cz«æci miasta - na ûe-
raniu. Zobowizania kontraktu obejmowa¸y m. in. opra-
cowanie projektu budowlanego i technologicznego, do-
starczenie pe¸nej dokumentacji konstrukcyjnej samocho-
Biurowiec POLMO
w¸oskiego. Strona polska zobowizywa¸a si« do zwolnie-
nia z op¸at celnych niektrych artyku¸w spoýywczych,
aby W¸osi nie byli skazani wy¸cznie na kotlety schabo-
we z kapust. Na pierwszym wi«c miejscu znalaz¸o si«
wino, potem oliwa z oliwek, ser parmezan, owoce cytru-
sowe, a takýe mka kukurydziana do przyrzdzania po-
14
342772603.001.png
Now fabryk« zlokalizowano na ûeraniu
lenty - typowego przysmaku piemonckiego.
Pierwsze trudnoæci zacz«¸y si« wiosn 1949 roku.
Strona polska nie wywiza¸a si« ze zobowizaÄ p¸atni-
czych, co sta¸o si« przyczyn licznych interwencji z Tury-
nu. Jak dosz¸o do zerwania umowy Ñ trudno dzisiaj usta-
li z powodu braku dokumentw. Nastpi¸o to juý w 1949
roku, a najwaýniejsz z przyczyn by¸o zaostrzenie si«
zimnowojennych nastrojw. Polska wkracza¸a w okres
ãb¸«dw i wypaczeÄÓ, przerwany dopiero wydarzeniami
padziernika 1956 roku, ktre po¸oýy¸y kres polskiej wer-
sji stalinizmu. Wærd emerytowanych pracownikw Fiata
utrzymuje si« wersja o rzekomej interwencji marsza¸ka
Rokossowskiego, ktry mia¸ doprowadzi do zerwania
kontraktu zaraz po swoim przyjedzie z Moskwy do War-
szawy w charakterze ministra obrony narodowej.
Niezaleýnie od tego, komu przypisa decyzj« koÄcz-
c wsp¸prac« w Fiatem, by¸o ma¸o prawdopodobne, aby
podobny zwizek mg¸ mie przysz¸oæ w kraju, w kt-
rym wszystko, co pochodzi¸o zza ãýelaznej kurtynyÓ,
pachnia¸o ãimperializmem amerykaÄskimÓ. Samochd
osobowy wyprodukowany z pomoc ãkapitalistwÓ, nie
mieæci¸ si« w obowizujcej wwczas logice politycznej.
Podobno odszkodowanie za zerwan umow« Polska
sp¸aci¸a w«glem. Na szcz«æcie by¸o go pod dostatkiem,
a W¸osi potrzebowali paliwa do swych elektrowni. Tak
zakoÄczy¸ si«, trwajcy niewiele d¸uýej niý rok, epizod
wsp¸pracy z turyÄskim koncernem. Zaprojektowane
we W¸oszech i postawione na ûeraniu hale fabryczne,
s¸uý jednak do dzisiaj.
Nowy partner by¸ juý ideologicznie bez zarzutu.
W styczniu 1950 roku podpisano umow« licencyjn na
produkcj« samochodu M-20-Pobieda czyli radzieck
wersj« amerykaÄskiego Forda z lat 20. produkowan
w Zak¸adach Samochodowych w Gorki. S¸owo ãpobiedaÓ
znaczy po rosyjsku - zwyci«stwo.
Mamma Fiat
W 1957 roku we W¸oszech wesz¸a na rynek nowa
wersja ãpi«setkiÓ (Nuova 500) - wyjtkowo ekonomicz-
nego samochodu nap«dzanego dwucylindrowym, ch¸o-
dzonym powietrzem silnikiem, zastosowanym po raz
Fiat 500
15
342772603.002.png
Fiaty 600
pierwszy przez Fiata. D¸ugo trzeba wylicza wszystkie
modele, ktre rozs¸awia¸y fabryk« w Mirafiori. Nie spo-
sb pomin nap«dzanej umieszczonym z ty¸u silnikiem
ãszeæsetkiÓ, ktrej wyprodukowano cztery miliony.
Z kolei Multipla - sta¸a si« przedmiotem poýdania
wszystkich w¸oskich takswkarzy. Nie moýna nie wymie-
ni modeli: 1300, 1500 i 125 choby z tego powodu, ýe
z po¸czenia mechaniki pierwszego i karoserii drugiego,
powstanie w Fabryce Samochodw Osobowych na ûera-
niu, pierwszy powojenny Polski Fiat 125 p. Warto pami«-
ta o modelu ã850Ó i jego wersji coup, o pi«knej sylwet-
ce nadwozia. Ogromny sukces odnosi¸ ã124Ó wraz z wer-
sjami familiare i spider - pierwszy, cho nie ostatni, wz
fiatowski uhonorowany tytu¸em ãSamochd RokuÓ.
W 1965 roku produkcja samochodw przekroczy¸a
we W¸oszech barier« jednego miliona. Prawie po¸owa
rodzin turyÄskich ýy¸a z przemys¸u samochodowego,
ktry stanowi¸ si¸« nap«dow Turynu i Piemontu. Z Fia-
tem zwiza¸o swj los w ten czy inny sposb, kilkana-
æcie tysi«cy duýych, ærednich i ma¸ych firm. ãMamma
FiatÓ - mwi o nim W¸osi. Losy wielkiego koncernu
rzutowa¸y na powodzenie i koniunktur«, ale w okresach
kryzysowych, stawa¸y si« rwnieý przyczyn niepoko-
jw TuryÄczykw. Perspektywa pracy i zarobku æciga-
¸a tutaj setki tysi«cy W¸ochw, g¸wnie z biednego, na-
znaczonego pi«tnem bezrobocia, po¸udnia. ûadne
z miast w¸oskich nie rozrasta¸o si« w tak zawrotnym
tempie jak stolica Piemontu. Dzi«ki przemys¸owi spod
znaku Fiata, w latach 50. i 60. liczba mieszkaÄcw mia-
sta zwi«kszy¸a si« o p¸ miliona.
Iný. Armando Fiorelli, przed wojn mianowany dy-
rektorem zak¸adw SIMCA we Francji, po wojnie wspi-
na¸ si« po szczeblach kariery, aby ostatecznie zosta dy-
rektorem Mirafiori. Z pozycji szefa ca¸ego pionu samo-
Fiat 850 Coup
16
342772603.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin