sztuki plastyczne.doc

(25 KB) Pobierz
Małgorzata Skroban Rybnik 28

 

 

,,SZTUKI  PLASTYCZNE  W  PRZEDSZKOLU  ORAZ  ICH  ZNACZENIE”

 

 

   Głównym  zadaniem  przedszkola  jest  wszechstronny  rozwój  dziecka  zgodny  z  jego  zainteresowaniami .

Jedną  z  ważniejszych  dziedzin  na zajęciach  w  przedszkolu  są  sztuki  plastyczne . Dają  one  dzieciom  dużo  radości . Dzięki  nim  dziecko  manipuluje , ogląda , działa , komunikuje  się  z  innymi . Dziecko  nabywa  umiejętności  radzenia  sobie , samodzielności , potrafi  dobrać  narzędzia i materiały  potrzebne  do  zrealizowania  swojego  planu , rozwija  swoje  naturalne  zainteresowania , kształtuje  swoją  osobowość  oraz  rozwija  inwencję  twórczą . Tworząc  prace  plastyczne  dziecko  rozwija  własną  wyobraźnię i pomysłowość .

   Prace  dzieci  zawsze  powinny  być  eksponowane , zarówno  dla  kolegów  jak  i  rodziców. Ma  to  ogromne  znaczenie  dla  dzieci :

·        Jest  uwieńczeniem  działalności  dziecka

·        Umożliwia  samoocenę  oraz  ocenę  i  porównanie  z  innymi  pracami

·        Dowartościowuje  autora  pracy

 

   Sztuki  plastyczne  mają  również  duże  znaczenie  dla  nauczyciela , pomagają  ocenić  dziecko , jak  również  dostarczają  wielu  cennych  wskazówek  nt. dziecka .

   We  współczesnym  świecie  wychowanie  plastyczne  przeżywa  odrodzenie . Na  nowo  zaczęto  interesować  się  wpływem  działalności  plastycznej  na  wszechstronny  rozwój  dziecka .  Wychowanie  plastyczne  jest  jedną  z  form  wychowania  estetycznego . Przedszkole  ma  dwa  podstawowe  zadania  do  spełnienia :

·        Rozwijanie  swobody  w  posługiwaniu  się  linią  i  plamą

·        Uwrażliwienie  dziecka  na  zjawiska  otaczającej  rzeczywistości (światło , barwę , bryłę , linię , fakturę )

 

   Rysunek  jest  jedną  z  form  ekspresji  dziecka , za  pomocą  którego  dziecko  określa  swoje  Ja , swoje  miejsce  w  świecie . Dziecko  nie  zna  reguł , przedstawia  świat  takim  jaki  go  spostrzega , wypowiada  się  rysunkiem  spontanicznie , własnym  językiem . Przedstawia  rzeczywistość  naiwnie  i  szczerze . Rzeczy  bardziej  ważne  są  większe , a  te  mniej  ważne  małe . I  tak  mama  jest  jak  dom . a  kwiaty  sięgają  dachu . Ulubionym  motywem  dzieci  jest  dom . Początkowo  jest  to  koło  z  nie  określonymi  otworami  symbolizującymi  okna  i  drzwi . Następnie  nabiera  on  formy  prostokąta . Dziecko  podczas  rysunku  utożsamia  się  ze  swoją  pracą , gdyż  nie  odróżnia  swojej  fantazji  od  rzeczywistości . Dopiero  dziecko  5-6-letnie  zaczyna  dokładniej  obserwować  świat  dzięki  czemu  wzbogaca  własne  wytwory  rysunkowe . Dziecko  w  tym  wieku  potrafi  określić  budowę  postaci  ludzkiej, zwierzęcej  lub  wybranego  przedmiotu . W  miarę  jak  dziecko  się  rozwija , zwiększa  się  zasób  jego  doświadczeń , spostrzeżeń  i  wyobrażeń .

   Dlatego  warto  przywiązywać  dużą  uwagę  do  pełnego  rozwoju  dziecka . Na  pewno  przyczynią  się  do  tego  szeroko  rozumiane  sztuki  plastyczne .

Zgłoś jeśli naruszono regulamin