Wiem, że jest tyle, ile było. Świadomość stałości liczby elementów w zbiorze..doc

(39 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Wiem, że jest tyle ile było?

ZAGADNIENIE: Świadomość stałej liczby elementów w zbiorze przy obserwowanych zmianach. Równoliczność.  Aspekt kardynalny liczby.

 

„Jak się  czujesz? – zabawa integracyjna

CEL: nazywanie swoich uczuć, wytworzenie miłej atmosfery

Dzieci kolejno zwracają się do dzieci siedzących w kręgu. (piosenka nr7 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).

Dzień dobry   Aniu, witamy cię                            2x

Jak się dziś czujesz , pytamy cię?               2x

Wywołane dziecko wyraża swoje samopoczucie mimiką i gestem

 

„Zaczarowany pieniążek” zabawa zespołowa integrująca dzieci

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej, wyzwalanie poczucia odpowiedzialności

Dzieci siedzą w kole i podają sobie pieniążek z dłoni do dłoni w prawą stronę podczas recytacji wiersza, tak by się nie upadł, potem zmiana kierunku i ręki

Talar tu, talar tam, talareczek chodzi sam

Jak to miło i wesoło, gdy talarek krąży w koło

 

„Kołyszemy się” – zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: rozwijanie świadomości prawej i lewej strony ciała i przestrzeni

Poruszamy się zgodnie z treścią piosenki  nr 75 cz. II „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy dla dzieci: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Na prawo na lewo się kołyszemy…

Na prawona lewo kołyszmy się!

Do przodu do tyłu się kołyszemy…

Do przodu – do tyłu kołyszmy się!

Do góry i na dół – razem wstajemy…

Do góry i na dół jak dobrze nam

 

„Wiem ile jest? zabawa słowno logiczna

CEL: liczenie elementów i ustalanie ile ich jest, kształtowanie nawyku sprawdzania poprawności rozwiązania

Każde dziecko otrzymuje dywanik, 9 klocków (zastępniki) w koszyku lub w pudełku

1. dzieci wysypują klocki na dywanik, przeliczają, sprawdzają czy na pewno jest ich 9

2. układają klocki w szeregu na dywaniku i liczą

3. układają  klocki w „ gromadkę” i przeliczają

4. wkładają klocki do pudełka  i sprawdzają czy ich nadal jest 9

 

Potrafię liczyć? – zabawa słowno logiczna

CEL: ustalanie równoliczności zbiorów przez ustawienie w pary, zsuwanie parami

Dzieci otrzymują jeszcze po 9 ziaren fasoli

1. przeliczają  i sprawdzają czego jest więcej, przeliczają parami

2. układają rytm : klocek , fasola, klocek, fasola …

3. rozdzielają klocki i fasolę na 2 zbiory, porównują czego jest więcej

4. układają w pary i porównują czego jest więcej wielkość przedmiotu nie wpływa na ilość elementów w zbiorze.

 

„Ważny wyraz” – zabawa słuchowo artykulacyjna

CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, zwrócenie uwagi na cechy głosek tylnojęzycznych k, g

Prowadzący opowiada historyjkę o przyjęciu u pani kury. Umawia się z dziećmi, że kiedy usłyszą nazwę ptaka, wstają i demonstrują jego głos.

 

Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny białoczarny fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się  radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki i gąski. Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla, przyszedł kogut z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się, dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji uwagi

Każde dziecko otrzymuje wzór karta nr II12.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenki

·         klocki, zastępniki

·         karty pracy

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin