PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW
PAŹDZIERNIK 2009
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Jaki jest przedszkolny ogród?
2. Piłka Kropka
3. Moja sala i moi koledzy
4. A w ogrodzie jeżyk śpi…
CELE OGÓLNE:
-zapoznanie z najbliższymi ekosystemami przyrodniczymi;
- bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie barw i kształtów;
- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;
- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- rozwijanie postawy zaangażowania w życie najbliższego otoczenia społecznego, grupy przedszkolnej;
- tworzenie okazji do zdobywania doświadczeń w obserwowaniu i odkrywaniu własnych zainteresowań;
- uczenie nawiązywania bliskiego kontaktu z innymi osobami;
- wzbudzanie zaufania i wiary we własne możliwości percepcyjne i twórcze;
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i porównywania liczby elementów;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- zapoznanie podstawowych figur geometrycznych;
- zapoznawanie z instrumentami perkusyjnymi.
JAKI JEST PRZEDSZKOLNY OGRÓD?
Cele szczegółowe
Dzieci:
- słuchają uważnie czytanego im tekstu, potrafią go opowiedzieć odpowiadając na pytania nauczycielki;
- znają wygląd liści kasztanowca, dębu, klonu i jarzębiny. Potrafią nazwać te drzewa oraz ich owoce;
- rozumieją zasadę łączenia w pary;
- potrafią wykonać plastelinowe kuleczki,
- porównują wzrokowo ilość wybranych przedmiotów, używają określeń „mniej” i „więcej”;
- rozpoznają bezbłędnie kolor żółty, potrafią wskazać, co jest żółte;
- potrafią rozpoznać dany przedmiot na podstawie wrażeń dotykowych;
- mówią otwarcie o swoich potrzebach i obawach.
Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela
Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.
Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.
Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.
Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.
Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.
Zabawy muzyczno – ruchowe: „Złap kasztanki”, „Tańczące listki”.
Zabawa muzyczna „Jesienny spacer”
Zabawy ruchowe: „Bal balonów”, „Krasnoludki i olbrzymy”, „Myszko do domu”
Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.
Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.
· Wysłuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Listki” – omówienie wiersza.
· „Żołędzie i kasztanki..” – Zapoznanie z wyglądem liści i owoców wybranych drzew.
· „Połącz w pary” – zabawa edukacyjna. Praca z książką.
· „Jarzębinka”- praca plastyczna – wykonanie jarzębinowych kulek z czerwonej plasteliny, doklejenie ich do szablonu jarzębinowej gałązki.
· „Toczą się kasztanki trzy” – zapoznanie ze słowami i melodią piosenki.
· „Drzewa i liście” – zabawa matematyczna – porównywanie ilości zebranych listków.
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na podstawie przewodnika metodycznego.
· Zabawa rozwijająca pamięć i dotyk „Dotknij i nazwij”
· „Co jest żółte?” – umiejętność rozpoznawania wybranego koloru. Praca z książką.
· „Żółte obrazki” – praca plastyczna – malowanie żółtą farbą na kartach o różnej fakturze.
· „Poznajemy ogród dotykiem”. Wyjście do ogrodu przedszkolnego w celu obserwacji jesiennej przyrody. Wzbogacanie wrażeń sensorycznych. Poszukiwanie żółtych listków
· Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej „Posypały się listeczki”. Rozmowa na temat wiersza.
Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.
Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.
Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu – „Znajdź największy listek”, „Znajdź największe drzewo”.
Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym – „Liście opadają”, „Jeże idą spać”.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.
Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.
Wzmacnianie więzi z dziećmi.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.
PIŁKA KROPKA
- uważnie słuchają czytanego tekstu, potrafią samodzielnie formułować wnioski i spostrzeżenia;
- potrafią posługiwać się klejem we właściwy sposób; wykonują polecenia zgodnie z instrukcją nauczycielki;
- doskonalą równowagę, umiejętność rzucania i chwytania;
- wymyślają samodzielnie akompaniament do poznanych piosenek z wykorzystaniem nietypowych instrumentów;
- nabywają świadomości własnego ciała, rozwijają ogólne i precyzyjne zdolności ruchowe;
- ćwiczą poczucie rytmu oraz inwencję twórczą;
- dostrzegają i kontynuują rytm;
- rozróżniają barwę przedszkolnych instrumentów perkusyjnych;
- rozpoznają i prawidłowo nazywają kolory czerwony i żółty.
Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.
Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.
Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.
Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.
Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.
Zabawy muzyczno – ruchowe i słuchowe: „W co uderzam?”, „Orkiestra”.
Zabawy ruchowe i relaksacyjne: „Piłka parzy”, „Wesołe klocki”, „Baletnice”, „Bolonik”.
Zabawy dowolne na dywanie.
· Opowiadanie B. Szurowskiej „Czyja jest piłka Kropka?” – rozmowa na temat zachowania się dzieci kierowana pytaniami nauczycielki. Praca z książką.
· „Piłka Kropka” – praca plastyczna – naklejanie kolorowych kropek na makietę piłki.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń z piłką i woreczkami na podstawie przewodnika metodycznego i pomysłu nauczycielki.
· „Klockowa orkiestra” – zabawy muzyczne z wykorzystaniem nietypowych instrumentów. Praca z książką.
· Zabawy rozwijające zdolność poznawczą „Co robią różne rzeczy?”.
· Wysłuchanie wiersza N. Usenko „Trąba” – rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami nauczycielki. Zapoznanie z przedszkolnymi instrumentami perkusyjnymi.
· „Kolorowy balonik” – zabawy z balonami utrwalające kolor żółty i czerwony. Praca plastyczna – wyklejanie szablony balonu żółtymi i czerwonymi skrawkami papieru.
Zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.
Zabawy tropiące w ogrodzie przedszkolnym ( „Szukamy wiewiórek”, „Gdzie były ptaszki?”).
Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.
Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.
Wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami i starszymi dziećmi.
Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.
Zachowanie ciszy podczas leżakowania.
Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.
Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.
Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.
MOJA SALA I MOI KOLEDZY
- ćwiczą uwagę i myślenie;
- potrafią klasyfikować według wskazanego kryterium;
- przeliczają w dostępnym zakresie;
- potrafią samodzielnie rozwiązać konflikty między sobą; przestrzegają zasad współżycia w grupie;
- wykonują pracę plastyczną zgodnie z instrukcją nauczycielki, poznając wykorzystanie nietypowych materiałów, dbają o porządek w miejscu
pracy;
- poznają podstawowe figury geometryczne, potrafią nazwać koło i wskazać je wśród innych figur;
- wykazują inwencję twórczą tworząc samodzielnie układy taneczne.
Zabawy muzyczno – rytmiczne, muzyczno - ruchowe: „Grzechotki”, „Toczą się kasztanki trzy”, „Myszki i kotek”.
Zabawy ruchowe „Zabawki w sklepie”, „Nadmuchane zabawki”, „Dotknij czegoś…”, „Kotek”, „Podskocz”.
Powtórzenie wspólnie z nauczycielką lub samodzielnie poznanych piosenek. Układanie ilustracji ruchowej do utworów.
Dowolne zabawy stolikowe oraz zabawy na dywanie.
Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne.
Wspólne czytanie wybranych książek, omawianie przeczytanych tekstów.
Wcielanie się w role społeczne – zabawy w wybranych kącikach.
· „Zabawkowe zoo” – klasyfikowanie zabawek według określonego kryterium. Praca z książką.
· „Nasze przedszkolne zabawki” – próby liczenia przedmiotów i porównywanie ich liczebności. Rozwiązywanie zagadek o zabawkach. Praca z książką.
· „Mój kolega” – Rozmowa na temat prawidłowych relacji w grupie. Kolorowanie kredkami szablonów chłopca lub dziewczynki. Wykonanie włosów ze ścinek włóczki.
· „Poznaję koło” – dzieci poznają podstawowe figury geometryczne – ich nazwy i kształty. Praca z książką – utrwalenie znajomości nazwy i kształtu koła.
· „Nietypowe kółeczka” – wyklejanie szablonu koła ziarenkami kaszy manny i gryczanej. Malowanie farbami powstałego koła.
· Zagadki obrazkowe „Gdzie się koło ukryło?”
· Ćwiczenia gimnastyczne w ogrodzie przedszkolnym – zestaw ćwiczeń według przewodnika metodycznego.
Nauka prawidłowego poruszania się w „pociągu”.
Gimnastyka na świeżym powietrzu.
Rozmowy na temat zgodnego współżycia w grupie. Próby stwarzania sytuacji, w których dzieci będą prawidłowo samodzielnie rozwiązywać swoje konflikty.
Wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za porządek w sali przedszkolnej oraz szatni i łazience.
Wdrażanie do samodzielnego rozbierania się podczas leżakowania ze zwróceniem uwagi na porządek przy leżakach.
Przestrzeganie porządku w trakcie wykonywania pracy plastycznej. Próby samodzielnego sprzątania po wykonaniu pracy.
Rozmowy indywidualne z rodzicami na temat postępów i problemów dzieci.
A W OGRODZIE JEŻYK ŚPI…
- znają zwierzęta i rośliny leśnego ekosystemu;
- wykonują starannie prace plastyczne, coraz sprawniej posługują się kredkami;
- potrafią skupić się na słuchanym tekście i odpowiadać na pytania do niego zadane;
- ćwiczą precyzję palców poprzez posługiwanie się nietypowym narzędziem plastycznym (pędzelek – nakładka);
- znają zasady współżycia w grupie i przestrzegają ich.
dmonia1