Plan X.doc

(75 KB) Pobierz

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW

 

PAŹDZIERNIK 2009

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

1.      Jaki jest przedszkolny ogród?

2.      Piłka Kropka

3.      Moja sala i moi koledzy

4.      A w ogrodzie jeżyk śpi…

 

CELE OGÓLNE:

 

-zapoznanie z najbliższymi ekosystemami przyrodniczymi;

- bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie barw i kształtów;

- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;

- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;

- rozwijanie postawy zaangażowania w życie najbliższego otoczenia społecznego, grupy przedszkolnej;

- tworzenie okazji do zdobywania doświadczeń w obserwowaniu i odkrywaniu własnych zainteresowań;

- uczenie nawiązywania bliskiego kontaktu z innymi osobami;

- wzbudzanie zaufania i wiary we własne możliwości percepcyjne i twórcze;

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i porównywania liczby elementów;

- rozwijanie sprawności manualnej;

- zapoznanie podstawowych figur geometrycznych;

- zapoznawanie z instrumentami perkusyjnymi.

 

 

 

 

 

 

 

JAKI JEST PRZEDSZKOLNY OGRÓD?

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- słuchają uważnie czytanego im tekstu, potrafią go opowiedzieć odpowiadając na pytania nauczycielki;

- znają wygląd liści kasztanowca, dębu, klonu i jarzębiny. Potrafią nazwać te drzewa oraz ich owoce;

- rozumieją zasadę łączenia w pary;

- potrafią wykonać plastelinowe kuleczki,

- porównują wzrokowo ilość wybranych przedmiotów, używają określeń „mniej” i „więcej”;

- rozpoznają bezbłędnie kolor żółty, potrafią wskazać, co jest żółte;

- potrafią rozpoznać dany przedmiot na podstawie wrażeń dotykowych;

- mówią otwarcie o swoich potrzebach i obawach.

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.

Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.

Zabawy muzyczno – ruchowe: „Złap kasztanki”, „Tańczące listki”.

Zabawa muzyczna „Jesienny spacer”

Zabawy ruchowe: „Bal balonów”, „Krasnoludki i olbrzymy”, „Myszko do domu”

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.

 

 

·        Wysłuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Listki” – omówienie wiersza.

·        „Żołędzie i kasztanki..” – Zapoznanie z wyglądem liści i owoców wybranych drzew.

·        „Połącz w pary” – zabawa edukacyjna. Praca z książką.

·        „Jarzębinka”- praca plastyczna – wykonanie jarzębinowych kulek z czerwonej plasteliny, doklejenie ich do szablonu jarzębinowej gałązki.

·        „Toczą się kasztanki trzy” – zapoznanie ze słowami i melodią piosenki.

·        „Drzewa i liście” – zabawa matematyczna – porównywanie ilości zebranych listków.

·        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na podstawie przewodnika metodycznego.

·        Zabawa rozwijająca pamięć i dotyk „Dotknij i nazwij”

·        „Co jest żółte?” – umiejętność rozpoznawania wybranego koloru. Praca z książką.

·        „Żółte obrazki” – praca plastyczna – malowanie żółtą farbą na kartach o różnej fakturze.

·        „Poznajemy ogród dotykiem”. Wyjście do ogrodu przedszkolnego w celu obserwacji jesiennej przyrody. Wzbogacanie wrażeń sensorycznych. Poszukiwanie żółtych listków

·        Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej „Posypały się listeczki”. Rozmowa na temat wiersza.

Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.

Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.

Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu – „Znajdź największy listek”, „Znajdź największe drzewo”.

Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym – „Liście opadają”, „Jeże idą spać”.

 

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

 

PIŁKA KROPKA

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- uważnie słuchają czytanego tekstu, potrafią samodzielnie formułować wnioski i spostrzeżenia;

- potrafią posługiwać się klejem we właściwy sposób; wykonują polecenia zgodnie z instrukcją nauczycielki;

- doskonalą równowagę, umiejętność rzucania i chwytania;

- wymyślają samodzielnie akompaniament do poznanych piosenek z wykorzystaniem nietypowych instrumentów;

- nabywają świadomości własnego ciała, rozwijają ogólne i precyzyjne zdolności ruchowe;

- ćwiczą poczucie rytmu oraz inwencję twórczą;

- dostrzegają i kontynuują rytm;

- rozróżniają barwę przedszkolnych instrumentów perkusyjnych;

- rozpoznają i prawidłowo nazywają kolory czerwony i żółty.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.

Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.

Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.

Zabawy muzyczno – ruchowe i słuchowe: „W co uderzam?”, „Orkiestra”.

Zabawy ruchowe i relaksacyjne: „Piłka parzy”, „Wesołe klocki”, „Baletnice”, „Bolonik”.

Zabawy dowolne na dywanie.

·        Opowiadanie B. Szurowskiej „Czyja jest piłka Kropka?” – rozmowa na temat zachowania się dzieci kierowana pytaniami nauczycielki. Praca z książką.

·        „Piłka Kropka” – praca plastyczna – naklejanie kolorowych kropek na makietę piłki.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń z piłką i woreczkami na podstawie przewodnika metodycznego i pomysłu nauczycielki.

·        „Klockowa orkiestra” – zabawy muzyczne z wykorzystaniem nietypowych instrumentów. Praca z książką.

·        Zabawy rozwijające zdolność poznawczą „Co robią różne rzeczy?”.

·        Wysłuchanie wiersza N. Usenko „Trąba” – rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami nauczycielki. Zapoznanie z przedszkolnymi instrumentami perkusyjnymi.

·        „Kolorowy balonik” – zabawy z balonami utrwalające kolor żółty i czerwony. Praca plastyczna – wyklejanie szablony balonu żółtymi i czerwonymi skrawkami papieru.

Zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.

Zabawy tropiące w ogrodzie przedszkolnym ( „Szukamy wiewiórek”, „Gdzie były ptaszki?”).

Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.

Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.

Wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami i starszymi dziećmi.

 

Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Zachowanie ciszy podczas leżakowania.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.

Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.

Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.

 

 

MOJA SALA I MOI KOLEDZY

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- ćwiczą uwagę i myślenie;

- potrafią klasyfikować według wskazanego kryterium;

- przeliczają w dostępnym zakresie;

- potrafią samodzielnie rozwiązać konflikty między sobą; przestrzegają zasad współżycia w grupie;

- wykonują pracę plastyczną zgodnie z instrukcją nauczycielki, poznając wykorzystanie nietypowych materiałów, dbają o porządek w miejscu

  pracy;

- poznają podstawowe figury geometryczne, potrafią nazwać koło i wskazać je wśród innych figur;

- wykazują inwencję twórczą tworząc samodzielnie układy taneczne.

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy muzyczno – rytmiczne, muzyczno - ruchowe: „Grzechotki”, „Toczą się kasztanki trzy”, „Myszki i kotek”.

Zabawy ruchowe „Zabawki w sklepie”, „Nadmuchane zabawki”, „Dotknij czegoś…”, „Kotek”, „Podskocz”.

Powtórzenie wspólnie z nauczycielką lub samodzielnie poznanych piosenek. Układanie ilustracji ruchowej do utworów.

Dowolne zabawy stolikowe oraz zabawy na dywanie.

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne.

Wspólne czytanie wybranych książek, omawianie przeczytanych tekstów.

Wcielanie się w role społeczne – zabawy w wybranych kącikach.

·        „Zabawkowe zoo” – klasyfikowanie zabawek według określonego kryterium. Praca z książką.

·        „Nasze przedszkolne zabawki” – próby liczenia przedmiotów i porównywanie ich liczebności. Rozwiązywanie zagadek o zabawkach. Praca z książką.

·        „Mój kolega” – Rozmowa na temat prawidłowych relacji w grupie. Kolorowanie kredkami szablonów chłopca lub dziewczynki. Wykonanie włosów ze ścinek włóczki.

·        „Poznaję koło” – dzieci poznają podstawowe figury geometryczne – ich nazwy i kształty. Praca z książką – utrwalenie znajomości nazwy i kształtu koła.

·        „Nietypowe kółeczka” – wyklejanie szablonu koła ziarenkami kaszy manny i gryczanej. Malowanie farbami powstałego koła.

·        Zagadki obrazkowe „Gdzie się koło ukryło?”

·        Ćwiczenia gimnastyczne w ogrodzie przedszkolnym – zestaw ćwiczeń według przewodnika metodycznego.

Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.

Nauka prawidłowego poruszania się w „pociągu”.

Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.

Gimnastyka na świeżym powietrzu.

 

Rozmowy na temat zgodnego współżycia w grupie. Próby stwarzania sytuacji, w których dzieci będą prawidłowo samodzielnie rozwiązywać swoje konflikty.

Wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za porządek w sali przedszkolnej oraz szatni i łazience.

Wdrażanie do samodzielnego rozbierania się podczas leżakowania ze zwróceniem uwagi na porządek przy leżakach.

Przestrzeganie porządku w trakcie wykonywania pracy plastycznej. Próby samodzielnego sprzątania po wykonaniu pracy.

Rozmowy indywidualne z rodzicami na temat postępów i problemów dzieci.

 

 

 

A W OGRODZIE JEŻYK ŚPI…

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- znają zwierzęta i rośliny leśnego ekosystemu;

- wykonują starannie prace plastyczne, coraz sprawniej posługują się kredkami;

- potrafią skupić się na słuchanym tekście i odpowiadać na pytania do niego zadane;

- ćwiczą precyzję palców poprzez posługiwanie się nietypowym narzędziem plastycznym (pędzelek – nakładka);

- znają zasady współżycia w grupie i przestrzegają ich.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin