Ankieta GRZECZNOŚĆ NA CODZIEŃ.doc

(32 KB) Pobierz
Ankieta „Grzeczność, na co dzień „

Ankieta „Grzeczność, na co dzień „.

Ankieta „Grzeczność, na co dzień ” przeprowadzona na godzinie do dyspozycji wychowawcy w szkole podstawowej w klasie V. Celem ankiety było rozpoznanie tematu zachowania dzieci w różnych sytuacjach szkolnych i poza szkołą.Ze wcześniejszej obserwacji tej klasy zauważyłam, że istnieje w klasie problem niewłaściwego zachowania. Jako nowy wychowawca zauważyłam następujące objawy: niektóre dzieci nie mówią nauczycielom i pracownikom szkoły dzień dobry, śmiecą, kłamią i nie odrabiają lekcji wykręcając się różnymi powodami, starszych ludzi traktują z poniżeniem, niszczą szkolne sprzęty, rzeczy kolegów, źle traktują siebie itp. Potwierdzenie przez ankietę w/w problemów i jej opracowanie i wyniki pozwalają na wytyczenie sobie jako wychowawcy, zadań do pracy z tą klasą, aby usunąć braki w osobistej kulturze ich zachowania.

Ankieta
1. Idziesz ulicą, niesiesz papier, nie ma wokół ciebie kosza. Co robisz?
a. Trzymasz papier w ręce i rzucasz do zobaczonego kosza
b. Rzucasz gdzie popadnie
c. Wkładasz pod kamień
2. Spotykasz nauczyciela, który cię uczył. Co robisz?
a. Udajesz, że go nie widzisz
b. Kłaniasz się
c. Nie kłaniasz się ostentacyjnie
3. Gdy dowiesz się, że koleżanka cię oplotkowała. Co robisz?
a. Prosisz ją o wytłumaczenie
b. Nie przyjmujesz do wiadomości żadnych doniesień
c. Zwracasz jej uwagę nie przebierając w słowa
1. W twojej szkole zmienia się obuwie. A ty?
a. Stosujesz się do tego postanowienia
b. Oszukujesz ile możesz
c. Nie stosujesz się zupełnie
2. Twój kolega jest chory. To?
a. Odwiedzasz go
b. Nie odwiedzasz go, ale mówisz, że jest ci przykro
c. Zachowujesz się jakby nie było sprawy
3. Znalazłeś pieniądze w szkolnym sklepiku. Co robisz?
a. Szukasz właściciela
b. Nic nie robisz
c. Podejrzany o znalezienie sumy wypierasz się
4. Wchodzisz do pokoju nauczycielskiego i.....
a. Stajesz w drzwiach i rozmawiasz
b. Prosisz nauczyciela na korytarz
c. Oczekujesz, kiedy on wyjdzie, udając się na lekcje
5. Przychodzą do ciebie koleżanki, czy zaproszeni goście witają się...
a. Przed zdjęciem okrycia
b. Po zdjęciu okrycia
c. Czekają w przedpokoju
6. Znowu nie odrobiłeś lekcji. Co robisz?
a. Mówisz, że zapomniałeś zeszytu
b. Mówisz, że byłeś cierpiący a cierpisz nieustannie
c. Mówisz prawdę i przepraszasz za lenistwo
7. Jeśli się przekonasz, że nie miałeś racji to:
a. Mówisz przepraszam, pomyliłem się
b. Udajesz tzw. Greka
c. Wypierasz się swojej wcześniejszej wypowiedzi
8. Jeśli nie zgadzasz się z czyjąś wypowiedzią, opinią to...
a. Wyrażasz to na tzw. forum, kulturalnie i rzeczowo
b. Robisz obrażoną minę, którą dajesz do zrozumienia, że się nie zgadzasz
c. Ostentacyjnie wychodzisz
9. Czy zdarza ci się pomóc starszej, chorej osobie?
a. Często
b. Rzadko
c. Wcale
10. Zgubiłeś książkę kolegi. Co robisz?
a. Oddajesz równowartość pieniężną
b. Oddajesz książkę, jaką masz
c. Starasz się odkupić taką samą
11. Zbiłeś doniczkę z kwiatkiem w klasie. Co robisz?
a. Nie przyznajesz się do winy
b. Płaczesz
c. Próbujesz „załatwić ” doniczkę z ziemią


Ankietę przeprowadziłam z uczniami klasy V. W klasie tej jest 17 uczniów. W dniu 19 luty 2004r. przeprowadzenia ankiety było 16.

Na 1 pyt. 11 Uczniów odpowiedziało, że rzuca papier do kosza, 3 osoby odpowiedziały, że rzuca gdzie popadnie 2 zaś wkłada papier w różne dziury, gdy nikt na nich nie patrzy.
Na 2 pyt. Dotyczące kłaniania się nauczycielom, 10 uczniów napisało, że się kłania, 6 udaje, że nie widzą nauczyciela.
Na 3 pyt. Dotyczące, co robią, gdy koleżanka ich oplotkowała? 7 Osób odpowiedziało, że nie przyjmuje do wiadomości żadnych plotek, 4 prosi o wytłumaczenie, dlaczego je oplotkowano, 5 sprawę załatwia samodzielnie nie przebierając w słowach.
Na 4 pyt. 9 Dzieci odpowiedziało, że zmienia obuwie w szkole, 5 dzieci, że nie stosuje się zupełnie do poleceń, 3 oszukuje ile może.
Na 5 pyt. 6 Dzieci odwiedza chorego kolegę, 5 dzieci nie odwiedza,ale mówi, że jest im przykro i 5 zachowuje się jakby nie było sprawy.
Na 6 pyt. 7 Dzieci odpowiada, że gdyby znalazło pieniądze w szkolnym sklepiku, szukałoby właściciela, 9 nic nie robi, nikogo nie szuka.
Na 7 pyt. Wchodząc do pokoju nauczycielskiego 7 dzieci prosi nauczyciela na korytarz, 5 uczniów czeka, kiedy on wyjdzie udając się na lekcje, 4 uczniów stoi w drzwiach i rozmawia z nauczycielem.
Na 8 pyt. 12 Dzieci odpowiedziało, że wita się ze swoimi gośćmi przed zdjęciem okrycia, 3 dzieci wita się po zdjęciu okrycia, 1 dziecko wita się w przedpokoju.
Na 9 pyt. 8 Dzieci mówi prawdę jak nie odrobiło lekcji i przeprasza nauczyciela,
5 dzieci mówi, że zapomniało zeszytu, 3, że było cierpiące.
Na 10 pyt. 6 Uczniów przeprasza mówiąc pomyliłem się, 7 uczniów udaje tzw. Greka, 3 uczniów wypiera się swojej wcześniejszej wypowiedzi.
Na 11 pyt. 5 Uczniów motywuje kulturalnie i rzeczowo, że się nie zgada na tzw. forum. 4 Uczniów robi obrażoną minę dając do zrozumienia, że się nie zgadza,
7 ostentacyjnie wychodzi.
Na 12 pyt. 9 Uczniów odpowiada, że często pomaga starszej osobie, 4 rzadko,
3 wcale nie pomaga.
Na 13 pyt. Odnośnie zgubionej książki 4 uczniów oddaje równowartość pieniężną,
7 uczniów oddaje książkę, jaką ma pod ręką, 5 uczniów stara się odkupić taką samą książkę.
Na 14 pyt. 11 Uczniów nie przyznaje się do zniszczenia kwiatka i doniczki,
5 uczniów próbuje załatwić doniczkę z ziemią. Nikt nie płacze z tego powodu i nie ma wyrzutów.




Podsumowanie ankiety

Z ankiety wynika, że większość uczniów kłania się 10/16. Pozostałe przypadki należy uznać jako nieliczne, a problem potrzebuje tylko przypomnienia.
Odnośnie śmiecenia większość dzieci postępuje właściwie, ale 1/3 wyrzuca śmieci gdzie popadnie w tym przypadku należy zadbać o ich kulturę. W przypadku oplotkowania budzi niepokój, iż 5/16 we własny agresywny sposób załatwia problem. W klasie daje się zauważyć problem zmiany obuwia, gdzie tylko 50% go zmienia. Odnośnie znalezionych pieniędzy 9 uczniów nie szuka właściciela, a tym samym być może przywłaszcza, tak, więc daje o sobie znać problem biedy. Jeśli chodzi o kulturę witania gości i rozmawiania z nauczycielami większość zna zasady i je stosuje, ale niektórym należy przypomnieć lub nauczyć. Odnośnie odrabiania lekcji ankieta potwierdza, że 50 % nie chce odrabiać lekcji, wykręca się, że byli cierpiący, kłamią. Z ankiety wynika, że dzieci w tej klasie umieją współczuć osobą starszym i wyrażają dla nich szacunek 13 osób pomaga, a 4 nie. Problemem wychowawcy będzie ustalenie przyczyny, dlaczego 4 osoby nie pomagają i wpłynięcie na zmianę ich postępowania. Z wypowiedzi uczniów daje się zauważyć problem niszczenia szkolnych rzeczy. 11 Uczniów nie przyznaje się do zniszczenia kwiatów, a tym samym do niszczenia szkolnego sprzętu.

Wnioski

Przeprowadzenie ankiety i jej analiza pozwoliły mi na ustalenie następujących wniosków, które będę realizowała w br. szkolnym i następnych.
1. Poprawić agresywne zachowanie w niektórych wypadkach.
2. O fakcie znalezienia rzeczy i pieniędzy należy informować wychowawcę, dyrekcję, pedagoga, nauczycieli.
3. Uczulić dzieci na poszanowanie szkolnych rzeczy.
4. Poprawić podejście do rzetelnego wykonywania obowiązków szkolnych jak: odrabianie lekcji, zmiana obuwia, śmiecenie.

Barbara Bilińska"

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin