przewodnik_metodyczny_v2.0.pdf

(1126 KB) Pobierz
przewodnik_metodyczny_v2.0_.indd
Przewodnik metodyczny
oraz
Instrukcja instalacji
LOGOPEDIA
seria multimedialnych programów
do diagnozy i terapii logopedycznej
z wyposażeniem pomocniczym
87116158.031.png
SPIS TREŚCI
Autor przewodnika metodycznego:
Joanna Bąk
WSTĘP 4
I. PROGRAMY DO DIAGNOZY I TERAPII LOGOPEDYCZNEJ 5
1. Aplikacja pacjenta (ćwiczenia terapeutyczne) – wykorzystanie na zajęciach 5
1.1. Zasady ogólne 5
1.2. Terapia głosek trzech szeregów 7
1.3. Różnicowanie szeregów 16
1.4. Głoska r – terapia rotacyzmu 32
1.5. „Sfonem” – program do badania i terapii słuchu fonemowego 44
1.6. „Echokorektor” – program do terapii jąkania 51
1.7. Programy narzędziowe 53
2. Program zarządzający Aplikacja logopedy – skuteczna pomoc w pracy logopedy 56
2.1. Zakładka „Wybór pacjenta” 56
2.2. Zakładka „Diagnoza logopedyczna” 57
2.3. Zakładka „Terapia” 61
2.4. Zakładka „Ćwiczenia” 62
2.5. Zakładka „Wzory dokumentów” 63
II. PROGRAMY DO TERAPII LOGOPEDYCZNEJ 65
1. LOGO-Gry 65
2. Mówiące Obrazki 69
III. SCENARIUSZE LEKCJI 78
IV. INSTRUKCJA INSTALACJI 87
1. Opis urządzenia kalibrującego zestawu „LOGOPEDIA” 92
2. Opis podłączenia oraz instalacji kalibratora zestawu „LOGOPEDIA” 93
3. Instalacja sterownika kalibratora (klucza sprzętowego) 92
4. Instalacja nowego materiału 93
5. Doinstalowywanie kolejnych części materiału 95
6. Karty dźwiękowe – testy 96
7. Wymagania techniczne dla PC 96
8. Używanie programu na laptopach 97
ZAKOŃCZENIE 97
Scenariusze zajęć:
Małgorzata Żmuda
Young Digital Planet SA 2006
wersja 1.1
Young Digital Planet SA,
ul. Słowackiego 175, 80-298 Gdańsk,
tel. 058 768 22 22, 058 768 22 46
fax 058 349 44 11
e-mail: logopedia@ydp.com.pl
www.ydp.com.pl
87116158.032.png 87116158.033.png 87116158.034.png 87116158.001.png 87116158.002.png 87116158.003.png 87116158.004.png 87116158.005.png 87116158.006.png 87116158.007.png 87116158.008.png 87116158.009.png 87116158.010.png 87116158.011.png 87116158.012.png 87116158.013.png 87116158.014.png 87116158.015.png 87116158.016.png 87116158.017.png 87116158.018.png 87116158.019.png 87116158.020.png 87116158.021.png
 
WSTĘP
Nowa seria multimedialnych programów logopedycznych „„LOGOPEDIA”” wydawnictwa
Young Digital Planet SA pozwala na przeprowadzenie diagnozy logopedycznej, zapisanie
jej wyników oraz przeprowadzenie efektywnej i atrakcyjnej dla dziecka terapii najczęściej za-
burzanych głosek języka polskiego.
Programy przeznaczone są do terapii mowy dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Odbiorcy programów to głównie logopedzi, gdyż poprawność nagrań musi zweryfikowaćwła-
śnie logopeda (wyjątek stanowią LOGO-Gry i Sfonem). Tylko specjalista jest w stanie wy-
chwycić na przykład wariantywne realizacje głosek i stwierdzić, czy artykulacja danej głoski
była całkowicie poprawna.
Kolejnym etapem pracy nad programami logopedycznymi będzie realizacja uzupełniających
programów do użytku domowego.
Zestaw „LOGOPEDIA” obejmuje:
kalibrator,
płyty CD (według dokumentacji dołączonej do zakupu),
profesjonalny mikrofon.
I. PROGRAMY DO DIAGNOZY I TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
1. Aplikacja pacjenta (ćwiczenia terapeutyczne) – wykorzystanie na zajęciach
Programy te przeznaczone są do bezpośredniej pracy z dzieckiem podczas zajęć logope-
dycznych. Zabawowa forma programów przynosi ogromną satysfakcję pacjentom i w bar-
dzo dużym zakresie zwiększa koncentrację uwagi. Podnosi to efektywność terapii. Żmudne
ćwiczenia logopedyczne z użyciem komputera mogą stać się dla dziecka świetną zabawą.
Zaawansowany system reakcji programów na poprawne odpowiedzi (odpowiednie dźwięki,
animacje, „bonusy”) mobilizuje i zachęca do wysiłku. Szybko można sprawdzić poprawność
wykonania ćwiczenia, skorygować błędy i uczyć się samokontroli. Odpowiednio dobrany sto-
pień trudności ćwiczeń i oczekiwana nagroda w formie niespodzianki dodatkowo wzmacniają
motywację dziecka.
Programy zawierają ćwiczenia wspomagające terapię zaburzanych głosek. Pomyślano je tak,
aby logopeda mógł w nich znaleźć ćwiczenia na każdy etap procesu terapeutycznego. Po-
nadto każdy scenariusz terapii głosek trzech szeregów przygotowano na podstawie podobne-
go schematu, który jest dostosowany do potrzeb zajęć logopedycznych.
W skład serii „LOGOPEDIA” wchodzą następujące części:
a) program zarządzający wszystkimi programami do diagnozy i terapii – Aplikacja logope-
dy , umożliwiający rejestrację pacjentów, zapisywanie wyników diagnozy logopedycznej
oraz śledzenie postępów w terapii.
b) programy do diagnozy i terapii logopedycznej:
• Szereg ciszący : ś, ź, ć, dź,
• Szereg syczący : s, z, c, dz,
• Szereg szumiący : sz, ż, cz, dż,
• Różnicowanie szeregów ,
• Głoska r,
• Sfonem – program do badania i terapii słuchu fonemowego,
• Echokorektor – program do terapii jąkania,
c) program do terapii logopedycznej:
• LOGO-Gry , służący do terapii mowy osób niedosłyszących, z ORM (opóźnionym rozwo-
jem mowy), autyzmem, niedorozwojem intelektualnym, a także do terapii ogólnej mowy;
• Mówiące obrazki ;
1.1. Zasady ogólne
1. Każda lekcja zawiera ćwiczenia na wszystkie etapy terapii głoski.
2. Przed uruchomieniem każdej lekcji pacjent wybiera stworka przewodniego, który będzie
mu towarzyszył podczas nauki wymowy głoski.
3. Materiał wyrazowy zgromadzony w programie tak dobrano, aby nie zawierał wymie-
szanych głosek szeregów (zwanych potocznie głoskami konkurencyjnymi), ani trudnych
zbitek spółgłoskowych na początkowym etapie terapii. Jeżeli przeprowadza się terapię
głoski sz , to wyrazy, zestawienia dwuwyrazowe, zdania i wierszyki nie zawierają gło-
sek ż , cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź . Ta zasada dotyczy wszystkich trzech szeregów.
W programie zachowano tzw. czystość fonetyczną.
4. Ćwiczenia polegają głównie na wysłuchaniu nagrań lektora, nagrywaniu usłyszanych
dźwięków i odsłuchaniu własnych nagrań. W ramach nagrody dziecko może rozwiązać
puzzle, ułożyć układankę, domino, zagrać w grę, pokolorować ilustrację itp.
5. Poprawność nagrań zawsze weryfikujelogopeda.
6. Na każdej stronie związanej z utrwalaniem wyrazów z daną głoską (strony 5–7 w szere-
gach) znajduje się plik do wydruku z ilustracjami, których nazwy zawierają żądaną głoskę.
Przewodnik metodyczny LOGOPEDIA
4
5
Przewodnik metodyczny LOGOPEDIA
87116158.022.png 87116158.023.png
 
Uczeń może nazwać ilustracje, pokolorować je i – jeśli potrafi–podpisać.Dzieckomoże
gromadzić obrazki zawierające daną głoskę i ćwiczyć wymowę ich nazw w domu.
7. Na każdej stronie 5, 6 i 9 znajdują się dwie zakładki (podstrony). Pierwsza zakładka
zawiera ćwiczenie dla dzieci nieczytających, a druga – dla dzieci w wieku szkolnym
(ćwiczenie trudniejsze, wymagające umiejętności czytania).
8. Po poprawnie wykonanym ćwiczeniu (100%) pojawia się animacja wybranego stworka
przewodniego, który gratuluje dziecku sukcesu.
9. Każda dobra odpowiedź w ćwiczeniu uruchamia dźwięk sygnalizujący poprawną odpo-
wiedź, a każdą złą odpowiedź sygnalizuje odpowiedni dźwięk oznaczający błąd.
10. Po wciśnięciu kombinacji klawiszy Ctr L następuje automatyczne ukrycie górnego menu
z programami narzędziowymi, pomocą i wyjściem z programu. Pozwala to zapobiec
samowolnemu przejściu pacjenta do innych części programu, a zwłaszcza do Aplikacji
logopedy , która zawiera dane i wyniki innych pacjentów.
11. W programie zastosowano dodatkowe uatrakcyjnienie zajęć w postaci wymienialnych
ilustracji i ćwiczeń . Zdarza się, że dany etap terapii trwa dość długo i istnieje koniecz-
ność wielokrotnego wykorzystania jednego ćwiczenia. Aby dziecko nie czuło znużenia
wykonywaniem ciągle tego samego zadania, po każdym wejściu na stronę bądź po zre-
setowaniu ćwiczenia ukazuje się na stronie inna ilustracja (jedna z trzech). Dziecko bę-
dzie więc miało wrażenie, że wykonuje inne ćwiczenie (w szeregach dotyczy to ekranów:
4, 6, 8,11; w Różnicowaniu szeregów: 3, 7, 9, 16, 18; w Głosce r : 15, 17).
12. W lewym górnym rogu strony znajduje się ikonka głośnika. Po jej kliknięciu uruchamia
się instrukcja ćwiczenia w formie dźwiękowej.
1.2. Terapia głosek trzech szeregów
W poniższej tabeli znajduje się opis poszczególnych stron każdej części przeznaczonej do te-
rapii wybranej głoski trzech szeregów:
szeregu ciszącego: ś , ź , ć , ;
szeregu syczącego: s , z , c , dz ;
szeregu szumiącego: sz , ż , cz , dż.
Lekcje terapeutyczne przygotowane są według podobnego schematu: każda strona przezna-
czona jest do ćwiczenia innego etapu terapii głoski.
Strona 0 Ekran wyboru stworka przewodniego
Strona 1
Ekran wstępny, będący dużą ilustracją, przedstawiającą przedmioty,
osoby i zwierzęta, których nazwy zawierają wybraną głoskę
Strona 2 Głoska w izolacji
Strona 3 Głoska w sylabach
Strona 4 Logotomy z głoską
Strona 5 Wyrazy jednosylabowe i dwusylabowe z głoską w nagłosie
Strona 6 Głoska w śródgłosie
Strona 7 Głoska w wygłosie wyrazów
Strona 8 Zestawienia dwuwyrazowe z głoską
Strona 9 Zdania z głoską
Strona 10 Już potrafiętowymówić!Wyrazyzgłoską(powtórka)
Strona 11 Już potrafiętowymówić!Zdaniazgłoską(powtórka)
Strona 12 Utrwalanie głoski w tekście (w wierszu)
W każdej części przeznaczonej do terapii poszczególnej głoski ćwiczenia mogą się różnić
od siebie (zamiennie występują np. kolorowanki, układanki, puzzle, domino, gry, rebusy), jed-
nak cel ćwiczenia w każdym wypadku jest podobny i odpowiedni do danego etapu terapii.
Przewodnik metodyczny LOGOPEDIA
6
7
Przewodnik metodyczny LOGOPEDIA
87116158.024.png 87116158.025.png 87116158.026.png 87116158.027.png
 
Schemat terapii głosek: ś , ź , ć , , s , z , c , dz , sz , ż , cz , :
z głoską sz dominuje kolor szary, z głoską cz – kolor czerwony, a na ekranie z głoską ż – kolor
żółty itd.
Na każdej takiej ilustracji znajduje się stworek przewodni, który recytuje wierszyk zachęcający
dziecko do pracy nad poprawnym wymówieniem głoski.
Strona 0
Ekran wyboru stworka przewodniego
Spośród czterech stworków Mówtaków: Gadu-
sia, Szeptusia, Paplusia i Słowusia pacjent może
wybrać stworka, który będzie mu towarzyszył
podczas nauki wymowy głoski. Każdy stworek,
po kliknięciu go, przedstawia się w wierszowa-
nej formie. Wybrany stworek będzie się pojawiał
i gratulował dziecku sukcesu, gdy ćwiczenie
zostanie wykonane poprawnie. Pacjent wybie-
ra stworka przed uruchomieniem każdej lekcji,
co ma na celu uatrakcyjnienie zajęć poprzez
sprawienie wrażenia, że każde zajęcia są inne
(dziecko za każdym razem może wykonywać to samo ćwiczenie z innym stworkiem).
Strona 2
Głoska w izolacji
Po otwarciu tej strony pojawia się okno z la-
biogramem – układem warg przy wymawia-
niu danej głoski i wzorcowe nagranie głoski.
Logopeda może poprosić dziecko o ułożenie
ust tak jak dziewczynka na zdjęciu i o po-
prawne wymówienie głoski. Uzyskanie po-
prawnej głoski w izolacji będzie wymagało
objaśniania sposobu artykulacji przez logo-
pedę i wielu prób przed lustrem. Gdy głoska
będzie już mniej więcej poprawna, pacjent
może ją nagrać i odsłuchać swoje nagranie.
Pomoże to mu uświadomić sobie, jakie błędy
popełnia i odpowiednio poprawić swoją artykulację.
Gdy głoska w izolacji będzie już poprawna, można przejść do następnego etapu ćwiczenia,
polegającego na wypowiedzeniu do mikrofonu wywołanej głoski. Gdy dziecko wymówi głoskę
do mikrofonu, uruchamia się animacja tematycznie związana z wyrazami zawierającymi
wywołaną głoskę (np. dziecko „toczy” swoim głosem beczkę w lekcji z „cz”, sprawia, że statek
płynie po morzu niedaleko plaży w przypadku głoski „ż”, mocniej pada śnieg w głosce „ś”
itd.).
Poprawność dźwięku weryfikuje logopeda (program nie rozpoznaje cech dźwięku poza
dźwięcznością i bezdźwięcznością, lecz tylko reaguje na drgania powietrza i na natężenie
drgań).
Gdy pacjent wymówi dźwięk poprawnie (nagranie weryfikujelogopeda),możewłączyćpunkt
(w postaci słoneczka), który uruchamia animację stworka przewodniego gratulującego dziec-
ku sukcesu.
Strona 1
Ekran wstępny głoski
Ekran ten jest całostronicową ilustracją,
przedstawiającą różne przedmioty lub osoby,
których nazwa zawiera terapeutyzowaną gło-
skę. Po kliknięciu aktywnej ilustracji pojawia
się etykieta z zaznaczonym na pomarańczo-
wo graficznym znakiem głoski. Dodatkowo
po kliknięciu ilustracji następuje odtworzenie
nagrania z nazwą przedmiotu. Jest to ekran
wstępny, który zawiera powiązane tematycz-
nie najczęściej występujące w mowie wyrazy
z wybraną głoską (np. w czytelni: czytelnik,
napis Czytelnia, na ścianie wisi miecz, obra-
zek z czajką, kolor czerwony, kalendarz – dzień czwarty na podłodze leży klucz). Na ekranie
Przewodnik metodyczny LOGOPEDIA
8
9
Przewodnik metodyczny LOGOPEDIA
87116158.028.png 87116158.029.png 87116158.030.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin