Rozkład materiału nauczania autyzm semestr I.doc

(187 KB) Pobierz
Rozkład materiału nauczania (zespół edukacyjno terapeutyczny dla dzieci z autyzmem), semestr I

Rozkład materiału nauczania (zespół edukacyjno terapeutyczny dla dzieci z autyzmem), semestr I

mgr Joanna Bladowska, Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy nr 1 im. Janusza Korczaka w Wejherowie (Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7)spis treści - strona pierwszapatrz także: program nauczania, rozkład materiału semestr II

temat przewodni: NASZA SZKOŁA
najważniejsze pojęcia: budynek szkoły, klasa, koledzy, nauczyciele

temat przewodni: PRZYBORY SZKOLNE
najważniejsze pojęcia: kredki, pisaki, długopisy, farby, zeszyty, plastelina, kartka; czasowniki: pisze, rysuje, czyta, ogląda

temat przewodni: MIESZKAMY W DOMU
najważniejsze pojęcia: pomieszczenia w domu, sprzęty domowe, ich funkcje; czasowniki: siedzi, śpi, gotuje, myje się

temat przewodni: NASZE ZABAWKI I ZABAWY
najważniejsze pojęcia: zabawki, lalka, miś, samochód, rower, latawiec; czasowniki: biega, skacze, rysuje, bawi się

Temat przewodni - Kolory jesieni
najważniejsze pojęcia: liście, żółty, zielony, czerwony, nazwy innych kolorów; czasownik: spadają

temat przewodni: Jesień w lesie
najważniejsze pojęcia: las, drzewa, choinka, krzaki, grzyby, liście, odlatujące ptaki; czasowniki: rosną, stoją, opadają, odlatują

temat przewodni: Jesień w polu. Jesień w sadzie
najważniejsze pojęcia: pole, ziemniaki, traktor; czasownik: zbierać. Owoce jesienne

temat przewodni: Warzywa jesienne
najważniejsze pojęcia: marchew, cebula,  czasowniki: je, myje, obiera, kroi

temat przewodni: Bajka o Czerwonym Kapturku (metoda - Mowa w bajce zaklęta)
najważniejsze pojęcia: Dziewczynka, wilk, babcia, domek, droga, zjadł, leśniczy

temat przewodni: Wejherowo - najważniejsze miejsca i budynki
najważniejsze pojęcia: miasto,  Kościół, kapliczki, rynek, pomnik, Jakub Wejher

temat przewodni: Rodzina, członkowie rodziny
najważniejsze pojęcia: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek

temat przewodni: Pogoda, elementy pogody
najważniejsze pojęcia: słońce, chmura, deszcz, wiatr, dzień, noc; czasowniki: pada, wieje, świeci

temat przewodni: Bajka o Śpiącej Królewnie

temat przewodni: Zima, śnieg, zabawy na śniegu, Bajka o Mikołaju
najważniejsze pojęcia: zima, śnieg, sanki, narty, łyżwy, lepienie bałwana. Mikołaj; czasowniki: pada, zjeżdża, lepi, daje prezenty

temat przewodni: Zwierzęta domowe
najważniejsze pojęcia: kot, pies, papuga, żółw, świnka morska, rybki; czasowniki: karmi, wyprowadza na spacer, je, pije, pływa, śpiewa

temat przewodni: Porządki i przygotowania do Świąt
najważniejsze pojęcia: Święta, choinka, odkurzacz, ścierka, miotła, płyn do mycia; czasowniki: myje, odkurza, wyciera, zamiata, pierze

temat przewodni: Zawody ludzi
najważniejsze pojęcia: lekarz, policjant, nauczyciel, taksówkarz, ekspedientka; czasowniki: leczy, bada, pilnuje porządku, łapie złodziei, uczy, kieruje taksówką, sprzedaje

temat przewodni: Pokarmy
najważniejsze pojęcia: jedzenie, picie, chleb, masło, dźem, ser, kiełbasa, twaróg, obiad- zupa, kartofle, frytki, kotlet, surówka, kolacje, jajko, owoce; czasowniki: je, pije

temat przewodni: Bajka o Jasiu i Małgosi

temat przewodni: NASZA SZKOŁA

najważniejsze pojęcia: budynek szkoły, klasa, koledzy, nauczyciele.

 

Funkcjonowanie w środowisku

·         Ustalenie poziomu podstawowego (wykonanie testów diagnostycznych) czynności samoobsługowych - mycia rąk, sznurowania butów.
·         Rozumienie pojęć, wskazywanie na polecenie obrazków przedstawiających szkołę, klasę. Wskazywanie i nazywanie dzieci w klasie.
·         Czytanie książki „Szkoła” 1/2003.
·         Etykietowanie obrazków przedstawiających szkołę, dzieci, boisko. Elementy budynku i klasy.
·         Imitacja pisania wyrazów związanych z tematem.
·         Dopasowywanie do siebie takich samych liter, cyfr i wyrazów.
·         Obrysowywanie figur geometrycznych.
·         Naśladowanie rysowanie figur geometrycznych

Plastyka

·         Rysowanie wg planu obrazka szkoły
·         Kolorowanie obrazków konturowych związanych z tematem.
·         Wycinanie i wyklejanie obrazków przedstawiających szkołę, dzieci, taksówkę.
·         Malowanie dużej szkoły na kartonie

Technika

·         Stemplowanie pasków papieru za pomocą pomalowanych jabłek.
·         Mycie stołu po malowaniu farbami.

Muzyka z rytmiką

·         Słuchanie przez dzieci piosenek.
·         Wystukiwanie rytmu - uderzanie w stół i bębenek.

Wychowanie fizyczne

·         Imitacja prostych ruchów motoryki dużej - gimnastyka całego ciała. Imitacja w stosunku jeden /na jeden.

temat przewodni: PRZYBORY SZKOLNE

najważniejsze pojęcia: kredki, pisaki, długopisy, farby, zeszyty, plastelina, kartka; czasowniki: pisze, rysuje, czyta, ogląda

 

Funkcjonowanie w środowisku

·         Wiązanie sznurowadeł.
·         Przygotowywanie śniadania wg planu.
·         Samodzielne mycie rąk.
·         Nazywanie i wskazywanie przyborów szkolnych, oraz obrazków.
·         Etykietowanie przyborów szkolnych.
·         Łączenie ze sobą takich samych obrazków.
·         Czytanie książki 2/2003 „Przybory szkolne” i 3/2003 „Co robi?”
·         Wprowadzenie litery A i B. (rozpoznawanie i pisanie).
·         Odwzorowywanie napisów.
·         Wprowadzenie cyfry 1 i 2. (rozumienie pojęcia oraz pisanie cyfr).
·         Rozpoznawanie koła - rysowanie w naśladowaniu i na polecenie.
·         Wskazywanie na polecenie obrazków przedstawiających czynności (pisze, rysuje, czyta).
·         Uczenie stosowania form grzecznościowych (uczenie incydentalne).
·         Układanie puzzli z napisów związanych z tematem tygodnia.

Plastyka

·         Malowanie dużych obrazków przedstawiających ołówki i pędzelki.
·         Kolorowanie obrazków konturowych związanych z tematem.
·         Wylepianie kuleczkami plasteliny kółek.
·         Wykonanie dużych, przestrzennych form przedstawiających  ołówek, kredkę, farbki, ksiażkę.
·         Robienie obrazka techniką origami - z kółek.
·         Wyklejanie kółek plasteliną.

Technika

·         Równe składanie kartek.
·         Układanie korali wg narysowanego schematu.
·         Układanie bukietów z traw i liści.

Muzyka z rytmiką

·         Nauka piosenki „Stary niedźwiedź mocno śpi”
·         Inscenizacja treści piosenki gestami.

Wychowanie fizyczne

·         Ćwiczenia gimnastyczne motoryki dużej.
·         Wrzucanie piłki do kosza ustawionego na ziemi.
·         Zabawa na huśtawkach na boisku szkolnym.

temat przewodni: MIESZKAMY W DOMU

najważniejsze pojęcia: pomieszczenia w domu, sprzęty domowe, ich funkcje; czasowniki: siedzi, śpi, gotuje, myje się.

 

Funkcjonowanie w środowisku

·         Praca z planami aktywności w czasie wolnym.
·         Mycie rąk, wiązanie sznurowadeł i przygotowywanie śniadania wg planu aktywności.
·         Gra w memory obrazkami przedstawiającymi sprzęty domowe.
·         Nazywanie i wskazywanie pomieszczeń i przedmiotów w nich.
·         Określanie funkcji przedmiotów.
·         Nazywanie i wskazywanie czynności, które się wykonuje w domu.
·         Etykietowanie przedmiotów i pomieszczeń.
·         Wprowadzenie liter C i D
·         Wprowadzenie pojęcia cyfry 3 (wskazywanie, nazywanie, dobieranie odpowiedniej ilości przedmiotów, pisanie).
·         Kwadrat - rysowanie, wskazywanie i nazywanie.

Plastyka

·         Kolorowanie obrazków konturowych przedstawiających sprzęty domowe.
·         Rysowanie wg planu pokoju i tego, co się w nim znajduje.
·         Wycinanki przedstawiające łazienkę.
·         Wyklejanie obrazków przedstawiających sprzęty kuchenne przy pomocy nasion.
·         Obrazki z kwadracików - wyklejanie skrawkami materiałów.

Technika

·         Oklejanie pudełek kolorowymi papierami.
·         Malowanie deseczek, gałęzi farbami.
·         Wbijanie gwoździ w deseczkę.
·         Przygotowywanie sandwiczy.
·         Składanie papieru.

Muzyka z rytmiką

·         Nauka piosenki „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
·         Zabawy przy muzyce - reagowanie na brak muzyki określonym zachowaniem.

Wychowanie fizyczne

·         Ćwiczenia ogólnorozwojowe.
·         Wrzucanie piłki do kosza ustawionego na stoliku.

temat przewodni: NASZE ZABAWKI I ZABAWY

najważniejsze pojęcia: zabawki, lalka, miś, samochód, rower, latawiec; czasowniki: biega, skacze, rysuje, bawi się.

 

Funkcjonowanie w środowisku

·         Nauka prawidłowego ciągu czynności związanych z rozbieraniem się po przyjściu do klasy.
·         Gra w domino obrazkami przedstawiającymi zabawki.
·         Wskazywanie i nazywanie zabawek.
·         Rozumienie pojęć: bawi się, skacze, biega, rysuje.
·         Etykietowanie zabawek.
·         Całościowe czytanie wyrazów związanych tematem tygodnia
·         Wprowadzenie liter E i F.
·         Pisanie liter na polecenie.
·         Czytanie książki 4/2003 „Zabawki”.
·         Określanie stosunków przestrzennych z przodu/z tyłu.
·         Wprowadzenie pojęcia liczby 4.
·         Trójkąt - nazywanie, wskazywanie, rysowanie.
·         Układanie puzzli przedstawiających bawiące się dzieci, zabawki.
·         Rozumienie pojęć: twarde/ miękkie

Plastyka

·         Kolorowanie obrazków konturowych przedstawiających zabawki.
·         Wycinanki przedstawiające zabawki.
·         Rysowanie wg planu misia i lalki.
·         Robienie wydzieranek przedstawiających zabawki.
·         Dotychczas poznane litery.
·         Kolorowanie obrazka stworzonego z trójkątów
·         Wyklejanie futerkiem obrazków misia - ilustracji do piosenki „Stary niedźwiedź mocno śpi”.

Technika

·         Szycie misia i lalki ze skrawków materiału.
·         ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin