Czy moje dziecko się jąka.docx

(13 KB) Pobierz

Czy moje dziecko się jąka?

 

U małych dzieci (3 - 5 lat) czasem występuje tzw. niepłynność fizjologiczna, która bardzo przypomina jąkanie. Jest ona spowodowana tym, że małe dziecko chce i próbuje dużo powiedzieć, ale jego skromne jeszcze możliwości językowe na to nie pozwalają. W każdym przypadku niepłynności (zarówno tej rozwojowej – naturalnej, jak i tej wymagającej terapii) warto wiedzieć, jak postępować, by pomóc dziecku osiągnąć płynność mówienia:

·                    nie zwracaj uwagi na jąkanie (zwłaszcza, jeśli dziecko nie zdaje sobie sprawy z tego, że mówi niepłynnie),

·                    nie uświadamiaj dziecku, że ma widoczne trudności z mową,

·                    nie okazuj zaniepokojenia czy zniecierpliwienia, bo nawet najmłodsze dziecko szybko wyczuje nasze zdenerwowanie i zacznie podejrzewać, że coś złego się z nim dzieje,

·                    nie upominaj "Mów ładniej!", "Mów wolniej!", "Nie jąkaj się!",

·                    nie poprawiaj,

·                    nie każ powtarzać,

·                    nie dopowiadaj za dziecko końcówki słowa lub zdania, nie wyręczaj w mówieniu,

·                    nie mów przy dziecku o problemie jego niepłynności.

NALEŻY I WARTO:

·                    mówić przy dziecku wolno, spokojnie, dokładnie i wyraźnie,

·                    wspomagać swoje wypowiedzi gestem,

·                    dużo śpiewać z dzieckiem,

·                    recytować wspólnie wierszyki,

·                    klaskać w rytm mówienia,

·                    pamiętać, że to my jesteśmy dla dziecka wzorem i że mowa dziecka jest najczęściej lustrzanym odbiciem naszej własnej mowy.

Istnieje opinia, że nasze dziecko mówi tak, jak jest przez nas słuchane. Dlatego uważnie słuchajmy, co i jak mówią nam nasze dzieci!

Oczywiście nie w każdym przypadku jąkanie czy niepłynność, mają charakter fizjologiczny i są przejściowe. Jąkanie jest zjawiskiem bardzo złożonym, dlatego zawsze, bez względu na wiek dziecka, warto zasięgnąć konsultacji logopedy, by w razie konieczności podjąć odpowiednią terapię wspomagającą płynną mowę dziecka.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin