Sciąga1.doc

(26 KB) Pobierz
Wolność- możliwość podejmowania decyzji i działania zgodnego z aktem wyboru, zdeterminowanego przez ogół czynników historyczny

Wolność- możliwość podejmowania decyzji i działania zgodnego z aktem wyboru, zdeterminowanego przez ogół czynników historycznych i społ. oraz uwarunkowane uznaniem i poznaniem istniejących w świecie obiektywnych, konieczności –jest zgodna z przyjętym systemem wartości i światopoglądem.-nie jest zależna, tylko od woli człowieka, ale też od czynników będących poza człowiekiem,  -wolność polega na możliwości wyboru,  -jest wartością Rodzaje Wolności:- Instrumentalna- (panowanie nad procesami przyrody),  Nieinstrumentalna - ( ta o która trzeba zabiegać, np. wyzwolenie społ.),  Zewnętrzna – (wolność otwarta na rzeczywistości, możliwość wybory działania), Wewnętrzna- (duchowa wolność w sobie) Ograniczenia wolności:- obowiązki, przymusy, odpowiedzialność, prawo, potrzeby, przyszłość – doświadczenie, okoliczności, sytuacja zdrowotna, warunki ekonomiczno społ. Godność- to poczucie , świadomość własnej wartości, szacunek dla samego siebie, honor , duma, - przekonanie jednostki o jej autentycznej wat ości jako człowieka będącego niepodzielną całością. Godność kształtujemy:- w procesie działania – aktywności,  -w trakcie rozwiązywania konfliktów zew. i wew.,  -Wierność wobec siebie, a dążenie do czegoś ,  -Kompromisy moralne,   -Pogoń za luksusem, władzą, wyrzekanie się wartości Źródła godności:- obrona własnej tożsamości, systemu przekonań,  -aktywność skierowana ku innemu człowiekowi,  -twórczość Dlaczego człowiek traci swą godność?  Reakcje Obronne:- represje (usunięcie z myśli faktu iż postąpił niezgodnie ze sobą),  -racjonalizacje (wyszukiwanie szlachetnych motywów wśród nieszlachetnych zachowań)

 

Dorosły a dojrzały, Teorie dowodzące dorosłości- k. Natury:   1. ilościowy: -wiedza, -umiejętności, -kontrola, -znoszenie przeciwieństw, -realizacja zadań 2.jakościowy:,- doskonalenie umiejętności, -doskonalenie wiadomości, -uwzględnia wyzwolenie

Wymiar filozoficzny dorosłości: do rozwoju człowieka potrzebna : droga twórcza i droga destrukcji   Potrzeby warunkują ewolucję: - p. afirmacji (przezwyciężania izolacji), p. transcendencji (przekraczania siebie), p. zakorzenienia (uwzględnienie potrzeby istnienia braterstwa), p. tożsamości. Świadomość- zdolność do obserwowania zdarzeń, zdolność do rozpoznawania procesów związanych z tymi zdarzeniami, zdolność do wspomagania procesów ocenianych jako pozytywnych oraz eliminowanie tendencji negatywnych.  Rozwój  -  związany z rozwojem duchowym, i rozwojem ekologicznym. Człowieczeństwo- zdolność racjonalnego i oszczędnego wykorzystania wytworów ludzkiego intelektu i dorobku ewolucji natury w podtrzymywaniu życia ludzkiego i ich środowiska przyrodniczego. Co jest dowodem na regres człowieka?: -pogarsza się syt. Życiowa człowieka, - zmniejsza szanse przeżycia, -degradacja środowiska, -zmniejsz zasób uposażenia materialnego, -zmniejsz kulturę różnorodności, -nasilenie patologii społ., -erozja gleby  Oświata dorosłych- to zjawisko społ. dokształcania, to proces nauczania dorosłych, zmierzają do doskonalenia umysłowego i estetycznego Kierunki oświaty dorosłych:1. ekspansywny (idziemy w kierunku ilości nie interesuje nas idea i zainteresowania osób), 2.intensywna (interesuje bardziej jakość i potrzeby   wykształcenia) Kierunek,  3.kształcenie bezpośrednie (przez nauczyciela ), 4. kształcenie pośrednie (z mediów prasy) Podstawowe funkcje dorosłych:- kompensacyjna – uzupełnianie dotychczasowego wykształcenia,  -emancypacyjna –oświata dorosłych zapewnia wiedzę pozwalająca poznać własne możliwości i zająć odpowiednie miejsce w życiu społ. związana jest z awansem społ.,  rozwojowa- umożliwia gromadzenie nowych doświadczeń,  socjalizacyjna- można przygotować człowieka do twórczego życia w społ. ZADANIA: pobudzenie aspiracji i potrzeb dotyczących dalszego rozwoju,  -rozwijanie postawy otwartości do przyjmowania nowych poglądów,  -rozwijanie koniecznych umiejętności umożliwiających dalszą edukację,  -rozwijanie umiejętności do pokonywania porów zew, i wew.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin