Sztachelska.doc

(93 KB) Pobierz

Literaturoznawstwo prof. dr hab. Jolanta Sztachelska

 

Feliks Fryze – autor pierwszego reportażu 1972 rok

Tekst użytkowy – tekst używany w naszej codziennej komunikacji, podania, listy

Schemat Buhlera – Jacobsona – schemat komunikacji językowej:

nadawca – komunikat – odbiorca

warunki, które muszą spełnić:

- kod (wspólny)

- kontakt

- kontekst

Funkcja emotywna (ekspresywna) komunikatu – komunikat nastawiony na nadawcę

Funkcja impresywna - komunikat nastawiony na odbiorcę

Funkcja referencjalna (poznawcza) - komunikat nastawiony na referowanie

Funkcje kodu:

- metajęzykowa – opowiada o kodzie

- funkcja fatyczna – podtrzymywanie kontraktu

Funkcje komunikatu:

- estetyczna

W tekście naukowym dominanta jest funkcją poznawczą.

W tekście literackim dominanta jest funkcją estetyczną.

 

· Literatura obejmuje wszelkie teksty drukowane

· a także dzieła wybitne / decyduje o tym albo sama funkcja estetyczna, albo ta połączona z artyzmem /

· literatura piękna posługuje się fikcją literacką

 

4 typy fikcji:

- fikcja mityczna – zaczątek ma w micie

- fikcja paraboliczna – w Biblii

- fikcja mimetyczna – natura, rzeczywistość

- fikcja groteskowa

 

NAUKA O LITERATURZE

|

                                                        /                                                                      /

                                          teoria literatury                                          historia literatury

- teoria dzieła literackiego -> poetyka opisowa              - teoria dzieła literackiego z punku

widzenia historycznego -> poetyka

historyczna

- teoria procesu literackiego

- metodologia badań literackich

 

KULTUROZNAWSTWO

Człowiek rodzi się w:

- kulturze społecznej (rodzina, małżeństwo, wspólnota sąsiedzka, wieś, gmina)

- kulturze religijnej

- kulturze językowej

 

· poetyka immanentna – nie odwołuje się do niczego z zewnątrz

· poetyka skodyfikowana – zbiór przepisów, jak tworzy się literaturę

· poetyka diachroniczna – poetyka historyczna

· poetyka synchroniczna – tekst umiejscowiony w czasie, badany kontekst bez względu na historię w tym czasie

 

kultura

(w sensie)

|

                                          /                                                                                                  \

                            artystycznym                                                                                    antropologicznym

wydarzenie kulturalne                                                        wydarzenie kulturowe

 

Analiza wierszy

Szymborska: potoczność, wiersz nie jest poetycki, zawiera elementy, które świadczą, że wiersz napisała kobieta (rosół z makaronem, komplementy)

Iwaszkiewicz: „Ukraina”, wiersz o śmierci

 

Tekst literacki jest pewnym sposobem komunikacji, częścią procesu komunikacji.

 

„Od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej” Michał Głowiński

Metody psychoanalityczne i strukturalne można swobodnie łączyć.

(styl, konwencja, tematyka, nastrój)

modernizm à nastrojowość

romantyzm à monolog

(przekora, subtelność, ironia)

Najważniejsze:

-kto mówi

-w jakiej sytuacji

-co mówi

Między tymi metodami nie ma różnic dużych, można ten spór pominąć. Głowiński klasyfikuje dziedziny badań na:

a) zewnętrzne

- socjologia

- psychologia

b) wewnętrzne

- hermeneutyka

 

W zależności od tekstu, w jaki sposób on do nas przemawia – używamy różnych metod. Tekst literacki jest jednym z elementów komunikowania się autora ze światem, autora z czytelnikiem i odwrotnie.

 

Tradycja literacka w literaturze:

-sumuje, porządkuje i hierarchizuje doświadczenie

-pokazuje w niej siłę tradycji literatury wysokiej – kanon; i miękkiej – z lektury masowej

(i jedne i drugie są ważne)

-poznajemy tradycję kulturową

-wprowadza do świadomości publicznej to, co znajduje się w kulturze (emocje)

-historia (tworzy ją kanon lektur) kanon, kulturowość, autentyczność, język

-pamięć w sensie tradycji – sentymenty, prasentymenty (przeszłość naszej rodziny)

-z kanonem człowiek styka się i kultywuje tradycję

- w szkole zetknięcie z kanonem często bywa błędne

 

Tradycja literacka to część kultury + wrażliwość, wyobrażenie. Tradycja efektywnie funkcjonuje poprzez gatunek + rodzaj, ale także poprzez konwencję literacką.

Konwencja literacka – zespół norm w danej epoce zaczerpniętych z tradycji, które budują wspólnotę między pisarzem i czytelnikiem, np. kanwa powieści realistycznej, kanwa powieści historycznej.

Tradycja literacka to po prostu zbiór konwencji literackich.

Żywotność składników tradycji literackiej:

- są wykorzystywane w tworzeniu literatury

- tradycjonalizm ß tradycja literacka -- nowatorstwo

- aluzyjne używanie tradycji

Tradycjonalizm polega na biernym naśladowaniu literatury.

Epigonizm – konwencjonalizm

Nowatorstwo – przekraczanie, ostentacyjne dystansowanie się od wzorów tradycji

Nowoczesność – wiąże się z awangardą, nowatorstwem

Awangarda – kierunek w dziedzinie sztuki, pewien zespół norm, ogólnych postaw

Tradycja i nowatorstwo to są bardzo złożone przeciwstawienia.

Wielkość Szekspira – kradł wątki, tematy, przetwarzał je i są teraz ponadczasowe, a on jest pisarzem duszy.

Leśmian – nowoczesny, nowatorski w balladach, ludyczność, impresjonista.

 

„Historie maniaków” – Roman Jaworski

1) Literatura postrzegana marginalnie

2) Literatura wielka rywalizuje z kulturą masową

3) Wielka kultura i konkurs Eurowizji, rozdawanie Oskarów. Rządzi kultura masowa. Performance – widowisko, entertainment – rozrywka.

4) Lata 60. 70. kino, muzyka, literatura europejska

5) Dziś – literatura jest pełnym wzorem mowy np. Masłowska

· literatura daje to, co jest prawdą emocji

· kryzys czytania

· inne sposoby uczenia

 

Głowiński „Retoryka”

1) Kochanowski i jego wiersz „Sylabowiec”, było to awangardowe

- równa ilość sylab w wersach

- stały akcent paroksytoniczny

- w wersach dłuższych niż 8 sylab średniówka

2) Po co nawiązuje autor do epok dawniejszych?

- nawiązanie do tradycji jest warunkiem porozumienia

- zrozumienie epoki dawnej pozwala zrozumieć współczesną

- nawiązanie do antyku w romantyzmie to jest nawiązanie do pewnego zespołu wartości, które niesie antyk, nawiązuje się dialog z przeszłością

3) Tradycja jest elementem praktyki twórczej i elementem odbioru utworu

4) Tradycja ma charakter strukturalny, tzn. że struktura tekstu nosi ślady przeszłości. Po tym rozpoznajemy przynależność tekstu do danej epoki:

- styl

- kompozycja

- gatunek

- rodzaj

5) Stylizacja przy przywoływaniu tradycji literackiej ma znaczenie

6) Tradycja jest zjawiskiem synkretycznym

 

konwencja – zbiór zasad tworzenia czegoś, mogą być różne konwencje wypełniania tego samego pisma (np. humorystyczna, poważna). Konwencja literacka we fraszce wymaga lekkości. Konwencja realistyczna, naturalistyczna, psychologiczna, groteskowa, baśniowa. Konwencja to jest to, co prezentuje gatunek, ale jednak nie do końca się z nim pokrywa.

 

Adam Mickiewicz „Bakczysaraj”

Sonet krymski. Podmiotem wiersza jest Pielgrzym, widzi upadek raju, zwiedza harem, patrzy praktycznie na ruinę, rozpadający się budynek. Sonet ma część opisową i część refleksyjną. Refleksja dotyczy przemijania, niszczycielskiej mocy czasu, refleksja ma charakter egzystencjalny (miłość, choroba, szczęście itp.). Konwencja tego wiersza to liryczna refleksja. Ta refleksyjność jest wzmiankowana na wiele sposobów.

 

Wisława Szymborska „Niektórzy lubią poezję”

W wierszu jest pewna przekora, charakterystyczna dla twórczości Szymborskiej.

Autotematyzm – wypowiedź o sobie samym, konwencja przekory, żartu, lekkości.

 

Jarosław Marek Rymkiewicz „Jeśli nie istnieje”

Główne słowa wokół których obraca się wiersz: chaos, porządek, Bóg, umysł, istnienie. Tytuł utworu nigdy nie jest przypadkowy, nadaje sens wierszowi, ustala pewien porządek. Tekst napisany przez intelektualistę, który buduje sens w sposób filozoficzny. Konwencja refleksji filozoficznej. Metafory odwołujące się do średniowiecznych ikon.

 

Tekst Sławińskiego

Wiersz to tekst przełamany na wersy. Wartościowanie – musi być umotywowane wartościami do których się odnosimy, nie jest to relatywna opinia, tylko ocena według kontekstu odniesienia.

Wypowiedzi ludzkie można zaklasyfikować do 3 grup:

-teksty dotyczące kwestii społecznych – teksty użytkowe

-teksty naukowe – słownictwo specjalistyczne

-teksty literackie – modyfikacja języka potocznego

Rozumieć tekst – rozumieć znaczenie słów użytych. Tekst naukowy nie wymaga interpretacji, sens słów jest wyłożony wprost. Tekst użytkowy – język potoczny. Tekst literacki – zrozumienie polega na znalezieniu jakiegoś uniwersum. Posługuje się językiem potocznym. Uniwersum tekstu użytkowego i literackiego jest fikcyjne (świat przedstawiony), szukamy analogii, w tekście naukowym uniwersum nie jest fikcyjne, dotyczy świata rzeczywistego i w nim znajdujemy odniesienie. Odniesienie świata przedstawionego do fragmentu rzeczywistości wymaga pracy twórczej, kreatywności użytej do umysłu i znalezienie odniesienia. Interpretacja tekstu naukowego jest zdeterminowana przez język naukowy (jest ustabilizowany). Większy problem stanowi interpretacja tekstu literackiego. Nie istnieje jakiś układ wyznaczający interpretację. Interpretacja rodzi się poprzez lekturę – jest aktem kreacji. Interpretacja musi uwzględnić to co mamy w głowie (edukacja, wychowanie) i to co nam w duszy gra (to co jest niedopowiedziane).

Delimitacja składniowa i wierszowa

Prozodia: akcent, intonacja, iloczas, pauza

Kadencja i antykadencja: kadencja – intonacja wzrasta (pytanie, wykrzyknik), antykadencja – zdanie oznajmujące,opadanie napięcia

Iloczas – jakość wymawiania głoski

Intonacja – czynnik prozodyjny, dzięki któremu rozpoznajemy czynnik zdania

Wiersz polski

|

                                          |                                                                                    |

                            numeryczny                                                                      nienumeryczny

regularny-w nim można coś policzyć,                            nieregularny-nie da się nic policzyć

wskazać jakiś tym metrum                                                        od modernizmu do współczesności

np. średniowieczny wiersz zdaniowy

sylabiczny, sylabotoniczny, toniczny

 

Struktura dzieła literackiego

 

płaszczyzna językowa utworu                            płaszczyzna tego, co przez znaki językowe             

                            |                                                        jest ewokowane (aspekt treści)

organizacja dzieła literackiego                                                                      |

                            |                                                                                    plan treści

                            styl                                                        k

                                                                                    o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin