Graves - Mity greckie.doc

(5849 KB) Pobierz
Robert Graves

Robert Graves

MITY GRECKIE

 

 

SPIS TREŚCI

 

1. Pelazgijski mit o stworzeniu.

2. Homeryckie i orfickie mity o stworzeniu.

3. Olimpijski mit o stworzeniu.

4: Filozoficzny mit o stworzeniu.

5.Pięć wieków ludzkości.

6.SkastrowanieUranosa.

7. 2detronizowanie Kronosa.

8.Narodziny Ateny.

9.Zeus i Metyda.

10.Mojry.

11.Narodziny Afrodyty.

12.Hera i jej dzieci.

13. Zeus i Hera.

14.Narodziny Hermesa,Apollina,Artemidy,i Dionizosa.

15.Narodziny Erosa.

16.Natura i poczynania Posejdona.

17.Natura i poczynania Hermesa.

18.Natura i poczynania Afrodyty.

19.Natura i poczynania Aresa.

20.Natura i poczynania Hestii.

21.Natura i poczynania Apollona.

22.Natura i poczynania Artemidy.

23.Natura ipoczynania Hefajstosa.

24.Natura i poczynania Demeter.

25.Natura i poczynania Ateny.

26.Natura i poczynania Pana.

27.Natura i poczynania Dionizosa.

28.Orfeusz.

29.Ganimedes.

30.Zagreus.

31.Bogowie świata podziemnego.

32.TycheiNemezis.

33. Dzieci morza.

34. Dzieci Echidne.

35. Bunt olbrzymów.

36.Tyfon.

37.Aloeidzi.

38.Potop Deukalionowy.

39.Atlas i Prometeusz.

40.Eos.

41.Orion.

42.Helios.

53.Synowie Helleny.

44.Ion.

45.Alkiohe i Keyks.

46.Tereus.

47.Erechteus i Eumolpos.

48.Boreasz.

49.Alope.

50.Asklepios.

51.Wyrocznie.

52.Alfabet.

53.Daktylowie.

54.Telchinowie.

55.Empuzy.

56.Io.

57.Foroneus.

58.EuropaiKadmos.

59.Kadmos i Harmonia.

60.Belos i Danaidy.

61.Lamia.

62.Leda.

63.Iksjon.

64.Endymion.

65.Pigmalion i Galatea.

66.Ajakos.

67.Syzyf.

68.Salmoneus i Tyro.

69.Alkestis.

70.Atamas.

71.Siłacze Gaukosa.

72.Melampos.

73.Perseusz.

74.Bliźnięta - rywale.

75.Bellerofont.

76.Antiope.

77.Niobe.

78.Kajnis i Kajneus.

79.Erigone.

80.Dzik Kalidoński.

81.Telamon i Peleus.

82.Aristajos.

83.Midas.

84.Kleobis i Biton.

85.Narcyz.

86.Fyllis i Karia.

87.Arion.

88.Minos i jego bracia.

89.Miłostki Minosa.

90.Dzieci Pazyfae.

91.Skylla i Nizos.

92.Dedal i Talos.

93.Katreus i Altajmenes.

94.SynowiePandiona.

95.Narodziny Tezeusza.

96.Prace Tezeusza.

97.Tezeusz i Medea.

98.Tezeusz na Krecie.

99.Federalizacja Attyki.

100.Tezeusz i Amazonki.

101.Fedra i Hippolitos.

102.Lapitowie i centaury.

103.Tezeusz w Tartarze.

104.Śmierć Tezeusza.

105.Edyp.

106.Siedmiu przeciw Tebom.

107.Epigoni.

108.Tantal.

109.Pelops i Ojnomaos.

110.Dzieci Pelopsa.

111.Atreus i Tyestes.

112.Agamemnon i Klitajmestra.

113.Zemsta Orestesa.

114.Sąd nad Orestesem.

115.Uspokojenie Erynii.

116.Ifigenia u Tauryjczyków.

117.Rządy Orestesa.

118.Narodziny Heraklesa.

119.Młodość Heraklesa.

120. Córki Tespiosa.

121.Erginos.

122.Obłęd Heraklesa.

123.Pierwsza praca Heraklesa: Lew nemejski.

124.Druga praca Heraklesa: Hydra lernejska.

125.Trzecia praca Heraklesa: Łania kerynejska.

126.Czwarta praca Heraklesa: Dzik erymantyjski.

127.Piąta praca Heraklesa: Stajnie Augiasza.

128.Szósta praca Heraklesa : Ptaki stymfalskie.

129.Siódma praca Heraklesa: Byk kreteński.

130.Ósma praca Heraklesa: Klacze Diomedesa.

131.Dziewiąta praca Heraklesa : Przepaska Hipolity.

132.Dziesiąta praca Heraklesa: Trzoda Geriona.

133.Jedenasta praca Heraklesa: Jabłka Hesperyd.

134.Dwunasta praca Heraklesa: Pojmanie Cerbera.

135.Zabójstwo Ifitosa.

136.Omfale.

139.Hezjone.

138.Podbój Elidy.

139.Zdobycie Pylon.

140.Synowie Hippokoona.

141.Auge.

142.Dejanira.

143.Herakles w Trachit.

144.Jole.

145.Apoteoza Heraklesa.

146.Dzieci Heraklesa.

147.Linos.

148.Argonauci się zbierają.

149.Kobiety z Lemnos i król Kyzikos.

150.Hylas, Amykos, Fineus.

151.Od Symplegad do Kolchidy.

152.Zdobycie Złotego Runa.

153.Zabójstwo Apsyrtosa.

154."Argo" wraca do Grecji.

155.Śmierć Peliasa.

156.Medea w Efyrze.

157.Medea na wygnaniu.

158.Założenie Troi.

159.Parys i Helena.

160.Pierwsza koncentracja w Aulidzie.

161.Druga koncentracja w Aulidzie.

162.Dziewięć lat wojny.

163.Gniew Achillesa.

164.Śmierć Achillesa.

165.SzaleństwoAjasa.

166.Wyrocznie trojańskie.

167.Drewniany koń.

168.Splądrowanie Troi.

169.Powroty.

170.Wędrówki Odyseusza.

171.Powrót Odyseusza.

 

 

WSTĘP

 

  Pierwszy zbiorek poezji wydał Robert Graves w 1916 r. mając lat 21.' Potem

ukazały się dalsze tomy wierszy,- autobiografia, eseje i krytyki, ale sławę

światową przyniosła Gravesowi dopiero dwuczęściowa powieść historyczna

opublikowana w 1934 r.: I Claudius i Claudius the God. Uzyskała ona dwie

nagrody, miała kilkanaście wydań, została przetłumaczona na wiele języków,

w tym i na polski.z Powieść łączy dużą wiedzę o przedstawianej epoce, ezyli

o Rzymie w okresie wczesnego cesarstwa, z pewną śmiałością spojrzenia.

Narratorem jest sam jej bohater, cesarz Klaudiusz, rzecz ma charakter

pamiętnika, a osoby występujące w tej opowieści, choć noszą kostiumy

starożytne, myślą i przemawiają bardzo nowocześnie. Wszystko to pozwala

zarówno na znaczną swobodę w interpretacji wypadków historycznych, jak

też ułatwia przerzucenie mostu nad wielowiekową przepaścią czasu. Tak więc

powodzenie powieści było zasłużone, a sposób zbliżania współczesnemu

czytelnikowi odległyćh epok znalazł później wielu naśladowców; jednym

z nich był sam Graves.

  Starożytność dostarczyła mu tematu do kilku jeszcze książek, a wszystkie

one są pisane w formie wspomnień świadków wydarzeń lub osób danym

wypadkom bliskich. Akcja romansu Count Belisarius rozgrywa się w VI

wieku n.e., w czasach cesarza Justyniana.' King Jesus jest bardzo swobodną-

chciałoby się powiedzieć "przewrotną" - interpretacją ewangelicznych opo-

wieści.' Cofał się też Graves aż w przeszłość mityczną. W Hercules My

Shipmate ' opisuje wyprawę Argonautów po złote runo, a w p.owieści Homer's

Daughte# wywodzi żartobliwie ustami córki poety, że właściwym autorem

Odysei była królewna Nauzykaja. Jednakże sięgał Graves i w czasy nowsze.

Wystarezy tu przypomnieć Wife to Mr. Milton', obrazującą wiek XVII, lub

dwie opowieści z czasów wojny Stanów Zjednoczonych o niepodległość."

Wymieniliśmy tu tylko rzeczy ważniejsze i bardziej znane.

  Tak więc w opinii szerokiej publiczności Graves jest przede wszystkim

dobrym powieściopisarzem, interesującym się głównie tematyką historyczną,

którą ujmuje czasem w sposób nazbyt śmiały, jakby przekorny, ale świadezą-

cy o dużym (choć amatorskim) oczytaniu w źródłach i, co najistotniejsze, pisze

zajmująco. Sam jednak Graves ma zgoła odmienny pogląd na sw ój dorobek.

Najwyżej ceni w nim twórezość poetycką. W przedmowie do jednego ze

zbiorów wierszy stwierdza otvi,arcie: "Poezję piszę dla poetów, a satyry

i groteski dla ludzi dowcipnych. Dla szerokiego ogółu piszę prozą i jestem

zupełnie zadowolony, jeśli jest on nieświadom, że tworzę cokolwiek poza tym.

To marnotrawstwo pisać, poezje dla kogokolwiek poza poetami! "# Z innej zaś,

równie szezerej wypowiedzi dowiadujemy się, że powieściopisarstwo uważa

Graves przede wszystkim za dogodny sposób zarabiania na życie - by móc

napr awdę zajmować śię poezją.'#

  Piętnaście tomików poezji to dorobek duży i wartościowy. Zdaniem niektó-

rych krytyków przyszłe pokolenia będą istotnie żnały przede wszystkim

Gravesa-poetę. Nie tu miejsce na omawianie i ocenę tej dziedziny jego

twóreżości, pamiętać jednak należy o niej stale, przy rozpatrywaniu każdego

dzieła Gravesa. Nie jest bowiem tak, jak to zdawałoby się wynikać z przyto-

czonych jego wypowiedzi, że prozaik tylko współistnieje obok poety. Związki

między dwoma rodzajami pisarstwa są szezególnie ciekawe właśnie w tych

pracach, które Graves poświęcił mitologu.

  Byłoby rzeczą całkowicie zrozumiałą i nie wymagającą żadnych szezegól-

nych wyjaśnień, że poetę i miłośnika antyku zainteresowały helleńskie

podania o bogach i bohaterach. Stanowią one nieprzebraną skarbnicę barw-

nych wątków, a zarazem dają możliwości śmiałych rekonstrukeji. Dlatego to

we wszystkich epokach mity były wdzięcznym i ulubionym tworzywem dla

całych pokoleń artystów. Mogłoby się więc wydawać, że Mity greckie-

książka, którą mamy przed sobą - to prosta kontynuacja poszu.kiwań nowych

motywów dla twórezości prozatorskiej, że droga do opracowania całości

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin