3. partie i systemy partyjne.pdf

(114 KB) Pobierz
740398775 UNPDF
Ewolucja modelu organizacyjnego partii politycznej
Partia kadrowa a partia masowa
Maurice Duverger dzieli partie ze względu na strukturę organizacyjną oraz funkcje, jakie pełnią one
wobec swych członków i wyborców na partie kadrowe i masowe. Podział ten nie uwzględnia liczby
członków partii.
PARTIA KADROWA
PARTIA MASOWA
• podstawą organizacyjną komitet
( caucus ), czyli struktura obejmująca
swym zasięgiem znaczne terytorium,
bardzo luźna, niezorientowana na
przyciąganie dużej liczby członków
• członkowie komitetu wchodzą do niego
na zasadzie kooptacji, a nie formalnych
reguł; kryterium kooptacji opierało się na
pozycji społecznej lub określonych
umiejętnościach
• indywidualny, osobisty wymiar
uczestnictwa w miejsce reprezentacji
jakiejś spójnej i określonej grupy
społecznej
• aktywność komitetu ma charakter
sezonowy, związany z cyklami
wyborczymi
• komitet posiada dużą autonomię oraz
swobodę działania w ramach partii
• struktura zdecentralizowana
• wg Duvergera typ archaiczny, związany
• podstawą organizacyjną filia ( branch ),
która ma charakter terenowy i jest
wyraźnie nastawiona na przyciąganie
dużej liczby członków
• wyraźnie sformalizowana struktura
wewnętrzna, rozbudowana aktywność,
mająca na celu utrzymanie ścisłego
związku z członkami
• zebrania filii są regularne,
nieuzależnione od cykli wyborczych
• partia angażuje się w organizowanie
swoim członkom życia pozapartyjnego;
przynależność do partii masowej równa
się określonemu stylowi życia
• partia zwraca się do wyraźnie określonej
grupy społecznej
• narodziny partii masowej należy wiązać
z pierwszymi partiami socjalistycznymi
(partiami klasy robotniczej)
• model ten w późniejszym okresie został
rozpowszechniony i przyjęty przez partie
reprezentujące inny odcień ideologiczny
• wzorzec wyborczy: ugrupowania starają
się opanować rynek wyborczy poprzez
zamykanie określonych segmentów
elektoratu
Sigmun Neuman określa wyżej opisane typy partii jako odpowiednio partię indywidualnej
reprezentacji oraz partię integracyjną (rozbudowana działalność pozapolityczna, zajmowanie się
członkami „od kołyski po grób”).
Partia wyborcza
Koncepcja Otto Kirchheimera, wg którego w okresie powojennym w Europie wyjątkiem stały się
zarówno burżuazyjne partie indywidualnej reprezentacji (które wciąż utrzymywały się jako model
organizacyjny niektórych ugrupowań), jak i partie integracji (które zaczęły przekształcać się w
1
z XIX-wiecznymi partiami działającymi
w warunkach ograniczonego prawa
wyborczego; w XX wieku pojawia się w
partiach republikańskich oraz w partiach
konserwatywnych i liberalnych
• partia zwraca się przede wszystkim do
klas wyższych i średnich
• konkurencja wyborcza ograniczona i
kontrolowana przez uczestników gry
politycznej
740398775.003.png 740398775.004.png
model partii wyborczej).
partia wyborcza = partia wszystkich = catch all people's party
Cechy modelu partii wyborczej:
• rezygnacja z dążenia do zmonopolizowania reprezentacji interesów jednej grupy społecznej
i reorientacja na poszukiwanie zwolenników w możliwie najszerszych kręgach
społeczeństwa
• formułowanie propozycji i rozwiązań najkorzystniejszych dla jak największej liczby
wyborców
• partia ta nie dąży do zbudowania szerokiej bazy członkowskiej – podstawą jej
funkcjonowania są wyborcy
• partia nadal zachowuje struktury zdolne wchłonąć dużą liczbę osób, jednak nie stara się tego
dokonać
• rezygnacja z zaangażowanie członków w codzienną pracę oraz z ich współpracy w
sytuacjach szczególnych (np. kampania wyborcza)
• członkowie przestają być liczącą się bazą finansową partii; pojawienie się subwencji
rządowych
• wzrasta znaczenie elity przywódczej partii
• rezygnacja z reprezentacji jednej wyraźniej grupy społecznej = rezygnacja z identyfikacji
grupowej; mniejsza rola ideologii, programy mniej wyraźne ideowo, skoncentrowane na
sprawach niekontrowersyjnych, o wysokim poziomie ogólności
• partie zbliżają się do siebie ideowo
• osłabienie tradycyjnych więzi z partią przechodzących w rodzinach z pokolenia na
pokolenie
• zanik lojalności wyborcy – chwiejność elektoratu ( volatility
– zmiana zachowań
Granice w dążeniu do realizowania modelu partii wyborczej:
• wyraźna ideologia – partie chadeckie (nawiązania do wartości religijnych uniemożliwiają
zmobilizowanie szerszych i bardziej heterogenicznych grup wyborczych)
Powstanie modelu partii wyborczej jako reakcja na kryzys partii politycznych, polegająca na
adaptacji organizacji i sposobu działania do spadającej atrakcyjności w oczach społeczeństwa,
manifestującej się poprzez zmiany zachowań wyborczych i lojalności partyjnych.
Kryzys partii politycznych należy także łączyć z: powstawanie alternatywnych sposobów
uczestnictwa politycznego (ruchy społeczne, grupy nacisku), zastępowanie partii przez biurokrację i
media, itp.
2
wyborczych polegająca na popieraniu różnych partii politycznych w kolejnych wyborach)
• wzorzec wyborczy: konkurencja otwarta, gra między partiami toczy się o zdobycie jak
największej liczby wyborców we wszystkich możliwych grupach społecznych
740398775.005.png
Partia kartel
Koncepcja Katza i Maira, która zakłada, że diagnoza dotycząca kryzysu partii politycznych wynika
z faktu, iż w badaniach nad partiami największy nacisk kładziono na relacje partia – społeczeństwo.
Perspektywa ta ulega zmianie, kiedy zwróci się uwagę na aspekt związku partii i państwa.
PARTIA KADROWA
społeczeństwo
obywatelskie
partie
państwo
Partie usytuowane blisko struktur państwa, ograniczone praktycznie do parlamentu, przejawiające
niewielką okresową aktywność poza nim.
PARTIA MASOWA
społeczeństwo
obywatelskie
partie
państwo
Partie znacznie bliżej społeczeństwa, stanowią praktyczne narzędzie, za pomocą którego
społeczeństwo oddziałuje na państwo.
PARTIA WYBORCZA
społeczeństwo
obywatelskie
partie
państwo
Rozluźnienie ścisłych związków partii i społeczeństwa; partia pośrednikiem między
społeczeństwem a państwem, działa w dwóch rolach: reprezentacja społeczeństwa wobec państwa
oraz rzecznik interesów państwa i jego funkcjonariuszy wobec społeczeństwa.
…............................................................................................................................................................
Wg Katza i Maira dalszy rozwój partii doprowadzi do dalszego osłabienia związków partii i
społeczeństwa i dalszego wzmocnienia związku pomiędzy partiami a instytucjami państwa.
3
740398775.006.png 740398775.001.png
Wzmocnienie to będzie się opierało na wykorzystaniu przez partie zasobów państwa, zwłaszcza
zasobów finansowych oraz dostępu do mediów.
Może dojść do sytuacji, w której partia zależy od niekontrolowanych przez siebie zasobów – partie
aktualnie znajdujące się u władzy mogą bez problemu czerpać z zasobów państwa, jednakże partie
z danej chwili przegrane zajmują pozycję, która może skutkować zagrożeniem ich bytu.
W tej chwili wszystkie znaczące partie można określić jako liczące się w strukturach decyzyjnych
państwa, coraz mniej jest partii, które są wykluczone z procesów tworzenia rządów (wyjątkiem
małe partie skrajnej prawicy lub lewicy).
Ta specyficzna sytuacja, kiedy partie nie konkurują ze sobą o przetrwanie, mogąc jednocześnie
czerpać z dostępnych zasobów państwa prowadzi do wykreowania modelu partii kartelu (wszystkie
partie mogą dzielić się zasobami i dzięki nim przetrwać).
Wzorzec wyborczy: partie ograniczają konkurencję, rywalizujące ugrupowania mają jednocześnie
na uwadze ważny wspólny interes – przetrwanie. Styl konkurencji uwarunkowany jest przez
wspólną bazę, z której wszyscy czerpią – zasoby państwa.
W modelu kartelowym znaczenie członków partii nie maleje. Indywidualni członkowie zostają
wyposażeni w więcej praw i kanałów wpływu w partii niż w starszych modelach (np. wybór władz
partyjnych).
Przykład:
Belgia - walońska Partia Chrześcijańsko-Społeczna (PSC), od 1970 wprowadziła bezpośredni
wybór przewodniczącego, od 1980 – bezpośrednie wybory na wszystkie funkcje partyjne; wzrost
demokracji wewnątrzpartyjnej.
Wniosek: wzrost znaczenia pojedynczych członków przy marginalizacji sfery lokalnych organizacji
i aktywistów partyjnych. Baza członkowska zatomizowana – większa autonomia działania
centralnych elit.
…............................................................................................................................................................
Badacze wskazują na to, że współcześnie mamy do czynienia ze współistnieniem wszystkich
modeli, przy jednoczesnym braku modelu dominującego – niemiecka SPD zawiera w sobie
elementy wszystkich 4 typów partii.
Ewolucja modelu a funkcje partii politycznych
Wg Klausa von Beyme najważniejsze zmiany w modelu partii politycznej dotyczą relacji pomiędzy
przywódcami a zwolennikami partii, a także funkcji, jakie pełni partia wobec swoich zwolenników.
Partie masowe organizowały i mobilizowały członków, integrując grupy społeczne i nadając im
tożsamość oraz poczucie odrębności od świata zewnętrznego i poczucie wewnętrznej wspólnoty.
Były narzędziem włączenia klasy robotniczej w demokratyzujący się system polityczny.
Partie wyborcze przestały być potrzebne jako grupy oferujące poczucie przynależności oraz
określające tożsamość społeczną, stały się specjalistami wykonującymi określoną usługę
polityczną.
Analizują partię kartel Beyme wskazuje na zmiany jej funkcji:
• funkcja określania celów, w ramach której formułowane były ideologie i programy idzie w
kierunku odejścia od ideologii i zwiększenia pragmatyzmu
4
• funkcja artykulacji i integracji interesów zmierza do stanu, gdzie nie ma tematów
zastrzeżonych dla określonych partii, wszystkie ugrupowania odnoszą się do tych samych
kwestii
• funkcja socjalizacyjna i mobilizacyjna najbardziej straciły na znaczeniu – w pracy partyjnej
znacznemu ograniczeniu uległa rola kontaktów bezpośrednich, wzrosła zaś rola rekrutacji
elit przez co umocnieniu i profesjonalizacji uległa grupa przywódców partyjnych
Najwięcej zmian zaszło na płaszczyźnie funkcji partii w odniesieniu do jej członków i sympatyków.
Partia stała się także bardziej pośrednikiem między rządem a społeczeństwem, odchodząc od roli
łącznika między tymi dwoma podmiotami, a co więcej zbliżając się do struktur państwa, odrywając
się zaś od elektoratu.
Partia jako organizacja
Ważne kwestie wiążące się z organizacją partii:
• stopień centralizacji
• relacje między organizacją parlamentarną a centralną organizacją pozaparlamentarną
• modele awansu na stanowiska przywódcze
• sposób rekrutacji członków i ich znaczenie w partii w relacji do kręgów przywódczych
Instytucjonalizacja wiąże się z rozwojem organizacyjnym partii od chwili jej powstanie do
dojrzałości. Można ją rozumieć jako proces, w trakcie którego partia staje się instytucją.
Instytucjonalizacja prawna oznacza prawne uregulowanie działalności partii (zawarte w
konstytucji lub w ustawach – ustawa o partiach politycznych, ordynacja wyborcza).
Organizacja – względnie trwałe, celowe uregulowanie ludzkich działań lub zachowań.
Instytucja – wyposażenie działań i zachowań w ramach organizacji w sens i znaczenie oparte na
odnoszących się do nich normach, wartościach i symbolach; instytucja ma szerszy sens kulturowy
od organizacji.
Proces instytucjonalizacji organizacji formalnych – wiąże się z wykształceniem w organizacji
określonych i specyficznych celów, wartości oraz norm rządzących jej działaniem; stają się one
przedmiotem identyfikacji członków, co z kolei wpływa na trwałość, stabilność i spójność
organizacyjną, a także na lojalność członków.
Proces instytucjonalizacji wiąże się z trwaniem organizacji w czasie, z nawarstwianiem się
kolejnych elementów sprawiających, że organizacja staje się instytucją. Instytucjonalizacja ma
wpływ także na otoczenie organizacji – organizacja zinstytucjonalizowana jest nie tylko trwałym
punktem odniesienia dla jej członków, ale także stabilnym i trwałym elementem własnego
otoczenia.
Koncepcja instytucjonalizacji wg Angelo Panebianco
Instytucjonalizacja jako proces o różnym możliwym stopniu zaawansowania, mierzony w dwóch
wymiarach:
• autonomii wobec środowiska
◦relacja partii do jej środowiska
◦partia jest autonomiczna, jeśli jeśli kontroluje wzajemne relacje
◦brak autonomii występuje, gdy działania i zasoby partii są kontrolowane przez inne
5
740398775.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin